Урок 10 Тема. Літературна казка. Елінор Фарджон «Два брати» Мета: ознайомити учнів з казкою Е. Фарджон; розвивати вміння визначити тему й основну думку твору, розуміти основний смисл описаних фактів, подій, висловлювати міркування щодо прочитаного, складати зв'язні усні анотації про зміст твору; виховувати допитливість, дбайливе ставлення до рідних людей. Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит. Хід уроку I. Організаційний момент Дзвоник всім нам дав наказ: «До роботи! Швидше в клас! Попрацюймо всі старанно, Щоб урок пройшов не марно!» II. Актуалізація опорних знань — Діти, пригадайте, які жанри усної народної творчості вам відомі. (Казки, легенди, загадки, прислів’я, приказки, пісні, ігри, скоромовки) — Які з названих творів належать до малих жанрів? (Загадки, прислів’я, приказки, пісні, лічилки, ігри, скоромовки) — Що ви можете сказати про казки, легенди? Що між ними спільного? Чим вони різняться? (Відповіді дітей.) III. Перевірка домашнього завдання — Чого навчила Альошу пригода з Чорнушкою? — Чого б ви забажали, побувавши на місці Альоші? ►► Гра «Чомучки і Всезнайки» До речення «Міністр підняв обидві руки догори, і Альоша побачив, що вони були закуті в золотий ланцюг» Чомучки ставлять якомога більше запитань, а Всезнайки відповідають. — Що зробив міністр? — Що побачив Альоша? — У що були закуті обидві руки міністра? — Яким був ланцюг? IV. Оголошення теми й мети уроку 1 Повідомлення учителя про письменницю — Складно знайти в Англії хлопчика чи дівчинку, які б не знали казок Елінор Фанджон. Це визнана, улюблена і вшанована високими нагородами письменниця. Елінор Фанджон стала першим лауреатом Міжнародної премії Г. К. Андерсена, яку присуджують раз на два роки за кращі дитячі книги. Золоту медаль із профілем ленендарного казкаря письменниця отримала тоді, коли їй було 75 років. Вона була найулюбленішою письменницею дітей, тож не дивно, що саме Елінор присудили першу премію. Лондонський будинок її батька, популярного романіста Бенджа-міна Фарджона, у якому виросла Елінор зі своїми трьома братами, завжди був споснений веселощами та музикою. А ще в ньому панувало безмежне поклоніння Книзі: «Не читати було так само дивно, як не бути одягненим, — згадувала письменниця. — Нам здавалося, що жити без одягу було б природніше, ніж без книг». Елінор (в дитинстві її називали Неллі) дуже рано почала складати вірші, казки, перекладала біблійні сюжети й давньогрецькі міфи. Коли їй було 2 2 роки, помер батько, а разом з його смертю з ’ явилися й фінансові проблеми. Література із суцільного задоволення перетворилася для Фарджон на можливість заробляти на життя. Перша її книга, збірка віршів «Дитячі пісеньки старого Лондона», вийшла 1916 року. Вірші відома казкарка писала все життя. Протягом півстоліття було написано стільки казок, що 1955 року письменниця, зібравши найкращі з них, випустила збірку «Маленька бібліотека», відразу відзначену трьома літературними нагородами: Міжнародною премією за кращу дитячу книгу імені Г. К. Андерсена, медаллю Карнегі за кращу британську книгу року й американською премією «Поличка Льюїса Керолла». Невисока, в окулярах, Елінор Фарджон любила куховарити, доглядати за квітами, а ще їй вдалося виростити 127 кошенят — саме такою доброю чарівницею її уявляють теперішні діти. І кожному з них вона дарує своє серце, бо вважала, що для всіх «кожна дитина з безневинними очима може здатися Божественною Дитиною». 2 Перевірка первинного сприймання — Що ви запам’ятали із щойно почутого? V. Опрацювання казки Елінор Фарджон «Два брати» 1 Словникова робота Герцогзречетьсяполошилися уздрівзмилосердьсяперестрашився здужаюпрорікзамріється 2 Добирання слів протилежного значення Багатий — бідний молодший — старший щедрий — жадібний добросердний — злий 3 Читання казки «Два брати» комбінованим способом (учителем і учнями) — Чи сподобалася вам казка? Чим? 4 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання — Чому діти любили казки Старенької Няні? — Від чого залежала її казка (за обсягом)? Підтвердите свою думку епізодом казки. — Як звали дочку герцога Афінського, за якою доглядала Няня? — Чому Симон і Дамон ревнували сестру один до одного? — Як брати проявляли свої ревнощі? Підтвердите це епізодом з казки. — Про що розповів дідусь братам? Зачитайте це. — Як брати змагалися між собою у любові до сестри у найскрут-нішу у хвилину? — Як брати здогадалися, що Фалію вкрав Гермес? — Яку умову поставив перед Симоном і Дамоном Гермес? Прочитайте. 5 Рольова гра — Доведіть, що навіть розлука з сестрою не загасила в серцях братів ревнощів. Діти зачитують епізоди казки, розподіливши ролі (Симон, Дамон, автор). — Які чарівні перетворення відбуваються в казці? Зачитайте. 6 Гра «Продовж речення» • « Симон і Дамон стрілися очима,...» VI. Підсумок уроку — Яка обіцянка братів виявилася для Гермеса найдорожчою? — Поміркуйте, яким повинне бути геройство. — Що таке честолюбство, марнославство? ►► Робота над прислів'ями • Себелюби — нікому не любі. (Німецьке) • Хвастощі ганьблять людину. (Таджицьке) • Пиха рідко до добра доводить. (Французьке) — Як ви гадаєте, яке з прислів’їв виражає головну думку казки? — Наш урок закінчений, але ніколи не закінчується казка. Прочитайте казку Елінор Фанджон «Кошик Старенької Няні» — і ви переконаєтесь, що тут перемішались і вигадки, і факти, і фантазія, і правда. | |
| |
Переглядів: 2194 | |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Де ти живеш. Що дає місто — селу, село — місту |
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація... |
О. Буцень «На вулиці». В. Струтинський «Сідайте, будь ласка» |
Всього коментарів: 0 | |