Урок 16 Тема. Повість-казка. Крістіна Нестлінґер «Конрад, або Дитина з бляшанки» Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю австрійської письменниці-казкарки Крістіни Нестлінґер; викликати інтерес до її творів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, вміння зіставляти народні та літературні казки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, вміння давати самооцінку; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує. Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; портрет письменниці; виставка книг; тести. Хід уроку І. Емоційне налаштування на урок » Читання віршів з дошки Думу думать про життя, Казка — вигадка, та в ній — Шкаралупці золотій — Зерня сховане смачне. Хто дістане, той почне Збудить в серці почуття, Мов торкнеться до вогню — Вийде сміло на борню За добро і проти зла! В казці — сила немала! В. Бичко Казка — вигадка, проте Щось в ній, браття, не пусте... О. Пушкін II. Актуалізація опорних знань 1 Бесіда — Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому казки так довго живуть на світі? (Бо у казках живе душа народу, тут відображено його сподівання і мрії. У казках добро завжди перемагає зло, понад усе в них поціновують кращі людські якості.) — Народна казка як жанр усної народної творчості має дуже давню історію, натомість літературна казка і казка-повість з’явилися значно пізніше. Давайте згадаємо, що їх ріднить і які відмінності існують між ними. 2 Визначення ознак народної та літературної казок. Робота в групах — З поданих ознак виберіть ті, що характерні для: 1-ша група — літературної казки; 2-га група — для народної казки. Запис на дошці Є автор / немає автора Є казкар / немає^виконавця казки Існує в усній форму / існує в письмовій формі Текст змінюється / текст не змінюється Час створення відомий / час створення невідомий — Які ознаки є спільними для літературної та народної казок? (.Негативний або позитивний герой, чарівні предмети, добро перемагає зло.) III. Повідомлення теми й завдань уроку — Сьогодні на занятті ми ознайомимось з життям і творчістю відомої австрійської письменниці Крістіни Нестлінґер, з однією з її казок «Конрад, або Дитина з бляшанки» і продовжимо роботу над удосконаленням навичок читання. IV. Вивчення нового матеріалу 1 Вступне слово вчителя — Крістіна Нестлінґер — одна з дивовижних дитячих письменниць-казкарів, лауреат Андерсенівської премії. Її книжки перекладено десятками мов народів світу, їх читають мільйони дітей з усіх континентів. У житті письменниці чогось особливого і незвичайного не траплялося: все найфантастичніше і найцікавіше народжувалося безпосередньо в її фантазіях, щоби потім обернутися на дивовижні книжки для дітей. Народилася Крістіна Нестлінґер у Відні, столиці Австрії, 1936 року в родині середнього достатку, яка мешкала на околиці міста. Дівчинка росла гострою на язик, розкутою і досить не передбачуваною у своїй поведінці і вчинках. Вона ніколи і ні за яких обставин не розгублювалась, а завжди вміла дати собі раду в будь-якій найскладнішій життєвій ситуації. Закінчивши школу, Крістіна вступає до Віденської академії мистецтв, бо відчула в собі неабиякий потяг до малювання. Після закінчення Академії Нестлінґер деякий час працює художником-ілюстратором, проте її не вдовольняє рівень власних малюнків, і вона вирішує змінити свої мистецькі орієнтири — береться за перо... Свою літературну діяльність Нестлінґер одразу почала із творів для дітей. Першу книжку «Вогненно-руда Фредеріка» Крістіна написала, коли їй виповнилося 34 роки. Читачам і поважним критикам твір сподобався. Наступного року виходить повість «Три поштових грабіжники», потім — відразу дві книжки «Чоловік для мами» та «Геть огіркового короля!». В усіх творах Крістіни Нестлінґер поруч з дітьми діють і дорослі — батьки, вчителі, сусіди. Свої ж симпатії письменниця віддає дітям. Вона завжди намагається знайти пояснення поведінки та вчинків своїх малих шибеників-героїв. У її творах діти й дорослі можуть завжди порозумітися, знайти спільну мову і стати справжніми друзями. Тому основним лозунгом творчості письменниці є її власний вислів: «Діти — люди, як і всі!». 2 Робота з виставкою творів Крістіни Нестлінґер 3 Комбіноване читання уривка казки учителем і учнями 4 Бесіда за змістом прочитаного — Розкажіть, як Конрад потрапив до пані Бартолотті. — Розгляньте хлопчика на малюнку художника. Яким ви його уявляли? — Що дивувало пані Бартолотті в поведінці сина? — Поміркуйте, чому думки пана Єгона про Конрад а були дещо іншими, ніж у його дружини. 5 Словникова робота — Попрацюйте в парах: прочитайте слова. Бартолотті, бляшанки, озоном, накривкою, карлик, сконструйований, «Гунберт», «Монберт», Конрад, пан Єгон, Рузіки, Кіті. Шилінг — австрійські гроші. 6 Виразне читання тексту казки учнями, бесіда за змістом прочитаного 1) Читання першої частини казки. — Який товар отримала пані Бартолотті? — Який зовнішній вигляд мав карлик? — Чи зраділа пані Бартолотті появі дитини? 2) Читання другої частини казки. — Знайдіть у тексті казки і прочитайте закінчення абзаців. • Пан Єгон був у чорному костюмі й сірій краватці. • Тієї миті до передпокою зайшов Конрад. • Пані Бартолотті відчула, що йому треба дати пояснення. • На стільці перед телевізором пан Егон побачив Конрада... • — Солодощі ввечері, перед сном, дуже-дуже шкідливі, — відповів він. • — Це зветься « почуттям провини »... • — Такого чудового хлопця я зроду не бачив!... 3) Тестування (робота в зошиті) 1) Пані Бартолотті отримала в посилці: а) дерев’яного чоловічка; б) блискучу бляшанку; в) маленького карлика. 2) 3 якою метою фірма надіслала їй хлопчика Конрада? а) Щоб забезпечити радісним, ласкавим і здібним нащадком; б) щоб усіх дітей у школі навчив бути ввічливими. в) щоб врятувати країну від біди. 3) Конрад був хлопчиком: а) ввічливим і розумним; б) ледачим і брехливим; в) байдужим і жадібним. 4) Чого найбільше хотів хлопчик? а) розважатися і веселитися; б) навчатися в школі; в) лежати і нічого не робити. 7 Робота за малюнком — Перекажіть уривок казки, до якого зроблено ілюстрацію. — Доберіть слова з тексту, що могли б бути підписом до цього малюнка. 8 Робота над виразним читанням казки — Знайдіть і підготуйтеся прочитати інструкцію, яку пані Бартолотті знайшла в листі. Яким голосом і в якому темпі треба її читати? — Знайдіть і підготуйтеся прочитати за особами розмову пана Єгона і пані Бартолотті. З якою інтонацією ви будете читати слова пана Єгона? (Із здивуванням) V. Узагальнення й систематизація знань учнів 1 Стислий аналіз прочитаного — Назвіть дійових осіб казки. — Хто є головним героєм казки? — Яким ви уявили собі Конрада? — Пофантазуйте! Уявіть Конрада у своєму класі. Які пригоди могли б трапитися з ним. 2 Гра «Відгадай, хто я» Дидактична мета: вчити знаходити серед інших літературних чи народних казок подібні за сюжетом. Після ознайомлення з казкою вчитель пропонує учням відгадати за описом чи уривком з казки іншого казкового героя, яким незвичним чином з’явився у своїх батьків. Наприклад, пропонують уривок з «Пригод Піноккіо» Карло Коллоді: «— Сьогодні в школі я навчуся читати, завтра — писати, а післязавтра — рахувати. А потім, вивчившись, я зароблю багато грошей і на перший заробіток куплю батькові вовняну гарну куртку. Та не просто вовняну! Я знайду куртку, оздоблену золотом і сріблом, з діамантовими ґудзиками. Бідолашний батько цього таки заслужив, бо через мене лишився в самій сорочці в такий холод, аби лише я мав змогу вчитися! Не всі батьки здатні на такі жертви!» — Як з’явився хлопчик у батька Карла? — Яким він був хлопчиком? (Піноккіо — добрий хвалькуватий шибеник.) Або: уривок з російської народної казки «Снігуронька». «Жили собі дід і баба, і не було у них дітей. Настала зима, випало багато снігу, сільські дітлахи висипали на двір. Дід і каже до баби: — Давай і собі ми виліпимо дівчинку...» (Снігуроньку) — Якою вона була дівчинкою? VI. Підсумок уроку — Чи сподобалася вам казка? — Хто її автор? — А якими, на вашу думку, повинні бути взаємини в сім’ї? — Що в цій повісті є казковим? Для тих, хто любить читати Прочитайте повість повністю. — Чи залишиться Конрад у сім’ї? — Які випробування чекають на нього? | |
| |
Переглядів: 6990 | |
Вітальна листівка до дня матері |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
«Золотаосінь» |
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету |
Наш вернісаж |
Всього коментарів: 0 | |