УРОК 9 ТЕМА: СЛОВА — НАЗВИ КВІТІВ (У ЦАРСТВІ КВІТІВ)Мета: ознайомлювати учнів із тематичною групою слів — назвами квітів; активізувати словниковий запас учнів; розвивати вміння слухати й розуміти українську мову; розповідати за малюнками; ви-ховувати естетичні смаки; прищеплювати почуття любові до природи, бережливе ставлення до неї. Словник: підсніжник, пролісок, первоцвіт, ряст, фіалка, меду- ниця, сон-трава, гусяча цибулька, конвалія, дзвіночки, мак, ромашка, волошка, конюшина, кульбаба, троянда, гвоздика, жоржина, тюльпан, айстри, мальви, чорнобривці; стебло, листочки, пелюстки. Обладнання: предметні малюнки із зображенням квітів; малюнки: «Ліс», «Поле», «Сад»; грамзапис співу птахів; серія малюнків «Пробудженняпроліска»; грамзаписП. І. Чайковського «Вальсквітів»; п’єси «Пори року. Весна». ХІД УРОКУ I. Створення емоційного настрою Лунає грамзапис п’єси П. І. Чайковського «Пори року. Весна». II. Мотивація навчальної діяльності — Ось і настала весна. Пригріло тепле сонечко. Усе вище й вище підіймається воно в небі, дедалі більше тепла дарує людям, землі, пробуджує природу від зимового сну. Тільки з’являється де-небудь малий клаптик землі, одразу вибиваються з неї вузенькі зелені листочки, з’являються перші весняні квіти. Будьмо уважними, і дізнаємося про природу чимало цікавого. Учитель демонструє весняні натюрморти. — Гарні тут намальовані квіти? Чи не так? Ви, мабуть, любите милуватися живими квітами, вдихати їх пахощі. А де приємніше це робити — у кімнаті, коли ви їх зірвали і поставили у вазу, чи десь на лузі чи лісовій галявині, під ясним небом, коли вітер колише тонкі стебельця, весело гудуть бджоли, пурхають барвисті метелики? Так, найпрекрасніші квіти на волі! Ось і ми з вами не будемо збирати квіти в букети, а вирушимо до них у гості. У цьому нам допоможе чарівниця Фантазія. Вона пропонує вам збудувати веселий поїзд для нашої мандрівки. Діти утворюють «поїзд»: стають одне за одним, тримаючись за пояси; імітують рух поїзда. III. Опрацювання нового матеріалу Учитель умикає запис голосів птахів. — Ось наша перша зупинка. Як гарно співають пташки! Де їх можна почути? (Улісі) Виставляється ілюстрація «Ліс». 1.Ознайомлення зі словами — назвами квітів — Які квіти ростуть у лісі? Ось вони вибігли з вами привітатися. Учитель виставляє предметні малюнки. Лісові квіти: підсніжний, пролісок, медуниця, первоцвіт, сон- трава, гусяча цибулька, фіалка, конвалія, ряст, лісова гвоздика. Повторення слів за вчителем. — Які квіти ви бачили у лісі? — Продовжте речення: «У лісі я бачив...» 2.Робота в парах. Гра «Я — тобі, ти — мені» Діти називають одне одному по черзі слова — назви квітів. Тлумачення значень слів. Запитання від чарівниці Фантазії — Чому квітам дали такі назви: підсніжник, первоцвіт, пролісок, медуниця, дзвіночки? Діти дають відповіді-міркування, використовуючи слова «тому що». — Ці квіточки маленькі, ніжні, тендітні, але сміливі, бо з’являються навесні найпершими. І одна з них завітала до нас. Учениця розповідає вірш напам’ять. ПРОЛІСОК Я — перша квіточка весни, Я — пролісковий цвіт. Я пережив зимові сни І знов з’явивсь на світ. У мене очі голубі, Такі, як неба синь. Росту між кленів, між дубів, Люблю і сонце, й тінь. М. Познанська — Знайдіть малюнок цієї квітки серед інших. 3.Колективне складання опису проліска План 1)Коли і де з’являється пролісок? 2)Яке в нього стебельце? 3)Які листочки? 4)Які квіточки? 5)На що вони схожі? Пролісок — перша весняна квітка. Має тоненьке стебельце, довгі гостренькі яскраво-зелені листочки. Квіточки ніжні, блакитні, ніби скалочки неба впали на землю. 4.Колективне складання казки «Галявина Фантазії» (за серією малюнків) ЯК ПРОКИНУВСЯ ПРОЛІСОК Усю зиму спала в землі цибулинка проліска, укрита теплою сніговою ковдрою. Аж ось настала весна. Стало пригрівати яскраве сонечко і розтопило на лісовій галявині сніжок. Один веселий сонячний промінчик помітив під землею маленьку цибулинку проліска і ласкаво по-лоскотав її. — Що це? — здивувалась цибулинка, прокинулася, потягнулася і виткнула із землі свої тоненькі рученятка — зелененькі стрілочки- пагінці. Посміхнулося сонечко, пригріло ще сильніше. Потягнулася квіточка ще вище, розгорнула свої листочки і, нарешті, розплющила оченята — сині-сині, як весняне небо, як дзвінкі струмочки. 5.Фізкультхвилинка «Як прокидається пролісок» Імітаційні рухи під музичний супровід. 6.Гра «Добери риму» Весна величний гімн співає, І перша квітка... (зацвітає). Зимовий сніг вона пробила — Така тендітна, ніжна,... (біла). Щоб радість всім подарувати І весну красну... (привітати). Підсніжником цю квітку звуть, Її давно вже в лісі... (ждуть). 7.Ознайомлення з новою групою слів — А стежина непомітно вивела нас із лісу. Куди це ми потрапили? Виставляється ілюстрація «Поле». — Простір... Чисте духмяне повітря. А поміж густими травами яскравіють квіти. Які квіти зустрічають нас у полі? Діти розглядають зображення квітів, називають їх: волошка, ромашка, мак, конюшина кульбаба. 8.Ознайомлення з легендою — Люди з давніх-давен спостерігали за рослинами й помітили, що волошки завжди ростуть серед пшеничного колосся. Послухайте, яку легенду склали люди про синю волошку. ЛЕГЕНДА ПРО СИНЮ ВОЛОШКУ Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля: мовляв, усе, що є на землі, удячне йому, небу. Квіти посилають свої пахощі, ліси — таємничий шепіт, птахи — спів, тільки колосся не складає йому по-дяку, хоч саме небо напуває коріння життєдайним дощем. — Навпаки, ми дуже вдячні тобі, — сказали колоски. — Але не знаємо, як це можна показати. Допоможи нам! — Гаразд, — відповіло небо. — Якщо ви не можете піднятись до мене, тоді я зійду до вас. І небо наказало землі виростити серед колосся сині квіти — часточку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків при кожному подиху вітру нахиляються до посланців неба — волошок — і нашіпту-ють їм ніжні слова любові. 9.Творче завдання — Давайте спробуємо уявити, які ж ніжні слова колоски нашіптують волошкам. (Які ви гарні, чарівні, пухнасті; яскраво-сині, мов краплини неба. Ви — очі лану, веселі, ніжні.) Загадка Горів в траві росистій Ліхтарик золотистий. Світив і враз потух, Перетворився в пух. (Кульбаба) 10. Робота в групах 1)Скласти слова — назви квітів. — Дмухнув вітерець — і розлетілися пушинки кульбаби, а на них були записані слова — назви польових квітів. Із букв і складів відтворіть ці слова: ро ка маш ко ши ню на нам 2)Скласти речення за поданими схемами, використовуючи слова — назви польових квітів. 11.Гра «Художники» — Уявіть, що кожен із вас — художник. Прогулюючись лісом, полем, ти побачив чудову квітку і намалював її. Розкажи, яка вона, а решта учнів мають упізнати, яку квітку побачив і намалював наш художник. — Прогулюючись лісом (садом), я побачив чудову квітку. Стебельце у неї..., листочки..., квіточка... тощо. 12.Доповнення речень Усю галявину було залито сонячними променями — (якими?)... (теплими, золотими, яскравими). До них підняли свої личка проліски — (які?)... (білосніжні, ніжні, немов лебедине пір’ячко). Навколо них водили хоровод проліски — (які?)... (маленькі, тендітні, блакитні, немов небо). Дзвіночки (щоробили?)... (весело видзвонювали, співали весняні пісні). 13.Гра «Сплети віночок» Сплетемо віночок український сьогодні З мальв, чорнобривців, калини, З барвінку та жита, із м’яти, нагідок, З жоржин, чебрецю та вербени. — Віночок — це не просто прикраса, це оберег. Уважалося, що він володіє надприродною силою, що позбавляє болю, відводить біду, робить волосся міцним і красивим. Недаремно вінок є частиною українського народного жіночого костюму. — З яких квітів сплели дівчата віночок для своєї подруги Наталки? На дошці — зображення віночка зі стрічками. На кожній із них — літери, що складають слова — назви квітів. а, н, г, і, к, и, д — нагідки; р, б, а, в, і, о, н, к, — барвінок; а, ш, р, м, о, к, а — ромашка; а, ь, л, м, а, в — мальва. 14.Гра «Веселі літери» Завдання: з літер кожного запропонованого слова скласти якомога більше слів. Пролісок — ліс, сік, кір, рок, просо... Барвінок — вінок, кора, нора, вік, коні, він, кіно, ранок, брак, кір.... 15.Гра «Шифрувальники» — З літер складіть слова — назви квітів. Які вони? П о л і р и с к (проліски) — синьоокі, ніжні, тендітні. Овнкаіїл (конвалії.) — білі, запашні. И к ф л і а (фіалки) — маленькі, бузкові. 16.Ознайомлення з новою групою слів — А ця стежина привела нас у садочок. Учитель виставляє ілюстрацію «Сад» і предметні малюнки — садові квіти. — Квіти, які ми саджаємо на клумбах, у саду, називають садовими або декоративними. Для чого їх саджають люди? — Ось погляньте на ці квіти. Назвемо їх. (Лілея, троянда, гвоздика, тюльпан, айстри, чорнобривці, мальви). — Які квіти ростуть біля вашого будинку? Біля школи? — Чи доглядаєте ви за ними? Як ви це робите? 17.Закріплення й узагальнення вивченого — Ми побували у лісі, в полі, в садочку, познайомилися з квітами, що там ростуть. І вони запрошують усіх вас на Квітковий бал. Але щоб туди потрапити, кожен із вас повинен перетворитися на якусь квітку. — Якою квіткою ти б хотів стати? Чому? Чим вона тобі подобається? Звучить грамзапис П. І. Чайковського «Вальс квітів». Діти танцюють. 18.«Стежина квітів» — Час повертатися додому. Повернемося ми за допомогою чарівної стежини квітів. Хто швидше знайде і прочитає всі слова — назви квітів? Стромашкапуфіалказімгвоздикаочжлілеяскмакур 19.Слухання вірша. Бесіда — Послухайте, діти, якого листа надіслали нам квіти: Ми б завжди були красиві, — І пахучі, і щасливі, Якби в полі, в лісі, в лузі Бачили б нас тільки друзі. Ті, які б нас не топтали, Без потреби не зривали. — З яким проханням звертаються до вас квіти? — Що ви зробите, побачивши гарну квіточку? IV. Підсумок уроку. Рефлексія. — Чи сподобався вам наш урок-подорож? — Де ми побували? З ким познайомилися і подружилися? — Про що ви розповісте вдома? — Намалюйте вдома свої улюблені квітки. Складіть разом із батьками загадку або віршик про неї. | |
| |
Переглядів: 12225 | |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Правила користування громадським транспортом |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Ура! Канікули! |
Школа ввічливості. Гостини |
Всього коментарів: 0 | |