💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

СЛОВА — НАЗВИ КВІТІВ (У ЦАРСТВІ КВІТІВ)

УРОК 9

ТЕМА: СЛОВА —  НАЗВИ КВІТІВ (У ЦАРСТВІ КВІТІВ)

Мета: ознайомлювати учнів із тематичною групою слів —  назвами квітів; активізувати словниковий запас учнів; розвивати вміння слухати й розуміти українську мову; розповідати за малюнками; ви-ховувати естетичні смаки; прищеплювати почуття любові до природи, бережливе ставлення до неї.

Словник: підсніжник, пролісок, первоцвіт, ряст, фіалка, меду- ниця, сон-трава, гусяча цибулька, конвалія, дзвіночки, мак, ромашка, волошка, конюшина, кульбаба, троянда, гвоздика, жоржина, тюльпан, айстри, мальви, чорнобривці; стебло, листочки, пелюстки.

Обладнання: предметні малюнки із зображенням квітів; малюнки: «Ліс», «Поле», «Сад»; грамзапис співу птахів; серія малюнків «Пробудженняпроліска»; грамзаписП. І. Чайковського «Вальсквітів»; п’єси «Пори року. Весна».

ХІД УРОКУ

I. Створення емоційного настрою

Лунає грамзапис п’єси П. І. Чайковського «Пори року. Весна».

II. Мотивація навчальної діяльності

 Ось і настала весна. Пригріло тепле сонечко. Усе вище й вище підіймається воно в небі, дедалі більше тепла дарує людям, землі, пробуджує природу від зимового сну. Тільки з’являється де-небудь малий клаптик землі, одразу вибиваються з неї вузенькі зелені листочки, з’являються перші весняні квіти. Будьмо уважними, і дізнаємося про природу чимало цікавого.

Учитель демонструє весняні натюрморти.

— Гарні тут намальовані квіти? Чи не так? Ви, мабуть, любите милуватися живими квітами, вдихати їх пахощі. А де приємніше це робити —  у кімнаті, коли ви їх зірвали і поставили у вазу, чи десь на лузі чи лісовій галявині, під ясним небом, коли вітер колише тонкі стебельця, весело гудуть бджоли, пурхають барвисті метелики?

Так, найпрекрасніші квіти на волі! Ось і ми з вами не будемо збирати квіти в букети, а вирушимо до них у гості. У цьому нам допоможе чарівниця Фантазія. Вона пропонує вам збудувати веселий поїзд для нашої мандрівки.

Діти утворюють «поїзд»: стають одне за одним, тримаючись за пояси; імітують рух поїзда.

III. Опрацювання нового матеріалу

Учитель умикає запис голосів птахів.

— Ось наша перша зупинка. Як гарно співають пташки! Де їх можна почути? (Улісі)

Виставляється ілюстрація «Ліс».

1.Ознайомлення зі словами —  назвами квітів

— Які квіти ростуть у лісі? Ось вони вибігли з вами привітатися.

Учитель виставляє предметні малюнки.

Лісові квіти: підсніжний, пролісок, медуниця, первоцвіт, сон- трава, гусяча цибулька, фіалка, конвалія, ряст, лісова гвоздика.

Повторення слів за вчителем.

— Які квіти ви бачили у лісі?

— Продовжте речення: «У лісі я бачив...»

2.Робота в парах. Гра «Я —  тобі, ти —  мені»

Діти називають одне одному по черзі слова —  назви квітів.

Тлумачення значень слів.

Запитання від чарівниці Фантазії

— Чому квітам дали такі назви: підсніжник, первоцвіт, пролісок, медуниця, дзвіночки?

Діти дають відповіді-міркування, використовуючи слова «тому що».

— Ці квіточки маленькі, ніжні, тендітні, але сміливі, бо з’являються навесні найпершими. І одна з них завітала до нас.

Учениця розповідає вірш напам’ять.

ПРОЛІСОК

Я —  перша квіточка весни,

Я —  пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни І знов з’явивсь на світ.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце, й тінь.

М. Познанська

— Знайдіть малюнок цієї квітки серед інших.

3.Колективне складання опису проліска

План

1)Коли і де з’являється пролісок?

2)Яке в нього стебельце?

3)Які листочки?

4)Які квіточки?

5)На що вони схожі?

Пролісок —  перша весняна квітка. Має тоненьке стебельце, довгі гостренькі яскраво-зелені листочки. Квіточки ніжні, блакитні, ніби скалочки неба впали на землю.

4.Колективне складання казки «Галявина Фантазії»

(за серією малюнків)

ЯК ПРОКИНУВСЯ ПРОЛІСОК

Усю зиму спала в землі цибулинка проліска, укрита теплою сніговою ковдрою.

Аж ось настала весна. Стало пригрівати яскраве сонечко і розтопило на лісовій галявині сніжок. Один веселий сонячний промінчик помітив під землею маленьку цибулинку проліска і ласкаво по-лоскотав її.

— Що це? —  здивувалась цибулинка, прокинулася, потягнулася і виткнула із землі свої тоненькі рученятка —  зелененькі стрілочки- пагінці. Посміхнулося сонечко, пригріло ще сильніше. Потягнулася квіточка ще вище, розгорнула свої листочки і, нарешті, розплющила оченята —  сині-сині, як весняне небо, як дзвінкі струмочки.

5.Фізкультхвилинка «Як прокидається пролісок»

Імітаційні рухи під музичний супровід.

6.Гра «Добери риму»

Весна величний гімн співає,

І перша квітка... (зацвітає).

Зимовий сніг вона пробила —

Така тендітна, ніжна,... (біла).

Щоб радість всім подарувати І весну красну... (привітати).

Підсніжником цю квітку звуть,

Її давно вже в лісі... (ждуть).

7.Ознайомлення з новою групою слів

— А стежина непомітно вивела нас із лісу. Куди це ми потрапили?

Виставляється ілюстрація «Поле».

— Простір... Чисте духмяне повітря. А поміж густими травами яскравіють квіти.

Які квіти зустрічають нас у полі?

Діти розглядають зображення квітів, називають їх: волошка, ромашка, мак, конюшина кульбаба.

8.Ознайомлення з легендою

— Люди з давніх-давен спостерігали за рослинами й помітили, що волошки завжди ростуть серед пшеничного колосся. Послухайте, яку легенду склали люди про синю волошку.

ЛЕГЕНДА ПРО СИНЮ ВОЛОШКУ

Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля: мовляв, усе, що є на землі, удячне йому, небу. Квіти посилають свої пахощі, ліси —  таємничий шепіт, птахи —  спів, тільки колосся не складає йому по-дяку, хоч саме небо напуває коріння життєдайним дощем.

— Навпаки, ми дуже вдячні тобі, —  сказали колоски. —  Але не знаємо, як це можна показати. Допоможи нам!

— Гаразд, —  відповіло небо. —  Якщо ви не можете піднятись до мене, тоді я зійду до вас.

І небо наказало землі виростити серед колосся сині квіти —  часточку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків при кожному подиху вітру нахиляються до посланців неба —  волошок —  і нашіпту-ють їм ніжні слова любові.

9.Творче завдання

— Давайте спробуємо уявити, які ж ніжні слова колоски нашіптують волошкам. (Які ви гарні, чарівні, пухнасті; яскраво-сині, мов краплини неба. Ви —  очі лану, веселі, ніжні.)

Загадка

Горів в траві росистій Ліхтарик золотистий.

Світив і враз потух,

Перетворився в пух. (Кульбаба)

10. Робота в групах

1)Скласти слова —  назви квітів.

 Дмухнув вітерець —  і розлетілися пушинки кульбаби, а на них були записані слова —  назви польових квітів.

Із букв і складів відтворіть ці слова:

ро ка маш ко ши ню на нам

2)Скласти речення за поданими схемами, використовуючи слова —  назви польових квітів.

11.Гра «Художники»

— Уявіть, що кожен із вас —  художник. Прогулюючись лісом, полем, ти побачив чудову квітку і намалював її. Розкажи, яка вона, а решта учнів мають упізнати, яку квітку побачив і намалював наш художник.

— Прогулюючись лісом (садом), я побачив чудову квітку. Стебельце у неї..., листочки..., квіточка... тощо.

12.Доповнення речень

Усю галявину було залито сонячними променями —  (якими?)... (теплими, золотими, яскравими).

До них підняли свої личка проліски —  (які?)... (білосніжні, ніжні, немов лебедине пір’ячко).

Навколо них водили хоровод проліски —  (які?)... (маленькі, тендітні, блакитні, немов небо).

Дзвіночки (щоробили?)... (весело видзвонювали, співали весняні пісні).

13.Гра «Сплети віночок»

Сплетемо віночок український сьогодні З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени.

— Віночок —  це не просто прикраса, це оберег. Уважалося, що він володіє надприродною силою, що позбавляє болю, відводить біду, робить волосся міцним і красивим. Недаремно вінок є частиною українського народного жіночого костюму.

— З яких квітів сплели дівчата віночок для своєї подруги Наталки?

На дошці —  зображення віночка зі стрічками. На кожній із них —  літери, що складають слова —  назви квітів.

а, н, г, і, к, и, д —  нагідки;

р, б, а, в, і, о, н, к, —  барвінок;

а, ш, р, м, о, к, а —  ромашка;

а, ь, л, м, а, в —  мальва.

14.Гра «Веселі літери»

Завдання: з літер кожного запропонованого слова скласти якомога більше слів.

Пролісок —  ліс, сік, кір, рок, просо...

Барвінок —  вінок, кора, нора, вік, коні, він, кіно, ранок, брак, кір....

15.Гра «Шифрувальники»

— З літер складіть слова —  назви квітів. Які вони?

П о л і р и с к (проліски) —  синьоокі, ніжні, тендітні. Овнкаіїл (конвалії.) —  білі, запашні.

И к ф л і а (фіалки) —  маленькі, бузкові.

16.Ознайомлення з новою групою слів

— А ця стежина привела нас у садочок.

Учитель виставляє ілюстрацію «Сад» і предметні малюнки —  садові квіти.

— Квіти, які ми саджаємо на клумбах, у саду, називають садовими або декоративними. Для чого їх саджають люди?

— Ось погляньте на ці квіти. Назвемо їх. (Лілея, троянда, гвоздика, тюльпан, айстри, чорнобривці, мальви).

— Які квіти ростуть біля вашого будинку? Біля школи?

— Чи доглядаєте ви за ними? Як ви це робите?

17.Закріплення й узагальнення вивченого

— Ми побували у лісі, в полі, в садочку, познайомилися з квітами, що там ростуть. І вони запрошують усіх вас на Квітковий бал. Але щоб туди потрапити, кожен із вас повинен перетворитися на якусь квітку.

— Якою квіткою ти б хотів стати? Чому? Чим вона тобі подобається?

Звучить грамзапис П. І. Чайковського «Вальс квітів». Діти танцюють.

18.«Стежина квітів»

— Час повертатися додому. Повернемося ми за допомогою чарівної стежини квітів.

Хто швидше знайде і прочитає всі слова —  назви квітів? Стромашкапуфіалказімгвоздикаочжлілеяскмакур

19.Слухання вірша. Бесіда

— Послухайте, діти, якого листа надіслали нам квіти:

Ми б завжди були красиві, —

І пахучі, і щасливі,

Якби в полі, в лісі, в лузі Бачили б нас тільки друзі.

Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

— З яким проханням звертаються до вас квіти?

— Що ви зробите, побачивши гарну квіточку?

IV. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Чи сподобався вам наш урок-подорож?

— Де ми побували? З ким познайомилися і подружилися?

— Про що ви розповісте вдома?

— Намалюйте вдома свої улюблені квітки. Складіть разом із батьками загадку або віршик про неї.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (20.12.2013)
Переглядів: 12323 | Рейтинг: 3.5/2
В. Сухомлинський «Соловей». Підсумок із теми
Птахи
Материнська свята доброта. Урок позакласного читання
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє...
Підсумковий урок за рік. Як ми навчилися берегти своє здоров’я (тестування за...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]