Урок 13 Тема. Повість-казка. Отфрід Пройслер «Мала Баба Яга» Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою німецького письменника; вчити називати основні ознаки казки-повісті як жанру; зацікавити змістом казки, вчити сприймати великі за обсягом тексти цілісно; привертати увагу до засобів творення образу; розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, пам'ять, кмітливість, логічне мислення, уяву, вміння обґрунтовувати свої думки; стверджувати ідеї перемоги добра над злом. Обладнання: мапа Європи; вислови; картки до гри «Шифрувальник»; підручник; робочий зошит. Хід уроку I. Емоційне налаштування на урок ►► Гра «Поримуймо разом!» Діти ходили, діти гукали, Діти у парку казку (шукали). Може, під кущиком, чи під місточком? Може, накрилась кленовим (листочком)? Хлопці гасали, бешкетували. Що ви? Це казку вони (доганяли). — Казко, постій, гей, озовися! Ти не жартуй з нас, тихо, не смійся! Казка із сонечком з неба злетіла. Ні, нашу казку кізонька (з’їла). Та осьде знову казка знайшлася, Будемо слухать, чи гарна (вдалася). II. Повідомлення теми й завдань уроку — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новою казкою. Кожний прожитий нами день ніби відкриває нові, чисті сторінки нашого життя. Що ми на них залишимо, залежить тільки від нас. Це можуть бути плями байдужості, образи одне на одного. Але в наших силах залишити на чистих аркушах цілий список добрих і красивих вчинків та справ. Отже, ознайомимося з казкою про Малу Бабу Ягу. Послухайте казку і скажіть, які вчинки і справи залишила по собі Мала Баба Яга. III. Робота над темою уроку 1 Ознайомлення з основними ознаками казки-повісті — Прозовий твір, у якому зображено життя одного або кількох героїв упродовж тривалого часу, називають повістю. Проте події, зображені в ній, можуть бути не реальними, але й вигаданими, казковими. Ті повісті, у яких йдеться про казкові події і казкових героїв, — це вже повісті-казки. Письменники світу люблять писати для дітей повісті-казки. Щоправда, цей жанр у світовій літературі виник зовсім недавно — тільки на початку XX століття. Але у світовій дитячій літературі написано чимало таких творів. Повісті-казки для дітей творили такі майстри світової літератури, як Туве Янсон, Крістіна Нестлінґер, Отфрід Пройслер, Джон Толкієн та ін. 2 Ознайомлення з біографією Отфрід Пройслер — Отфрід Пройслер — надзвичайно популярний як на батьківщині, у Німеччині, так і далеко за її межами дитячий письменник. Його літературні герої Водяничок, Мала Баба Яга стали улюбленцями дітлахів усього світу. О. Пройслер за професією учитель. Він народився в Райхенберзі (Баварія) 1923 року (нині це територія Чехії). Чарівна природа передгір’я Північних Альп, батьківщини Отфріда, працелюбний, талановитий народ, милозвучна, образна мова (із німецькою тут звучала й чеська мова, якою письменник також досконало володіє), безліч дивовижних легенд та переказів, цікавих звичаїв — усе це навіки запало в душу молодого митця, сформувало його як майбутнього художника слова. Чим же так приваблюють численних читачів Пройслерові книжки? Насамперед щирістю, добротою і непідробною любов’ю до дітей. Письменник твердо вірить у те, про що пише. Його твори трохи таємничі, загадкові, навіть романтичні, а це особливо вабить дітей, пробуджує їхню фантазію. Не можна не згадати про ще одну характерну особливість повістей-казок Отфріда Пройслера. У них діють переважно фантастичні герої — чаклуни, відьми, привиди та всіляка інша «нечиста сила», але з волі автора вони — справжні живі істоти, схожі на звичайних людей. Отфрід Пройслер написав понад двадцять книжок для дітей, за їх мотивами поставлені кінофільми, телевистави, мультфільми, їх перекладено тридцятьма трьома мовами світу. 3 Виразне читання тексту казки вчителем — Назвіть дійових осіб казки. 4 Словникова робота — Прочитайте слова, записані в зошиті. Абраксас, Блоксберг, Вальпургієва ніч, чаклунка-дощовиця Трам-Бам-Вах, Мала Баба Яга. Вальпургієва ніч — у давніх германських племен так називалося свято зустрічі весни, під час якого нібито влаштовувалися ігрища на горі Блоксберг. 5 Виразне читання тексту учнями частинами й відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання 1) Виразне читання 1-ї частини «Мала Баба Яга сердиться». — Який вигляд мала хатинка Малої Баби Яги? Прочитайте. — Яким зображено у творі ворона Абраксаса? — Чи здалася вам страшною Мала Баба Яга? Поясніть свою думку. — Чому їй одного дня не вдавалося чаклувати? 2) Виразне читання «ланцюжком» 2-ї частини «Гей-я, Вальпургієва ніч!». — Кого зустріла Мала Баба Яга на святі? — За що і як Найстарша чаклунка покарала Малу Баба Ягу? IV. Узагальнення й систематизація знань 1 Визначення композиції казки — Знайдіть зачин, основну частину і кінцівку казки. 2 Робота в групах. Складання плану твору — Поділіть казку на частини, доберіть заголовок до кожної частини. Запишіть цитатний план у зошит. Орієнтовний план 1-иіа група Мала Баба Яга сердиться 1) Жила собі Мала Баба Яга. 2) Хатка у неї була невеличка. 3) Був у Малої Баби Яги ворон, звали його Абраксас. 4) Щодня Мала Баба Яга вчилася чаклувати. 5) Сьогодні ж Вальпургієва ніч. 6) Цієї ночі полечу на Блоксберг. 2-га група. Гей-я, Вальпургієва ніч! 1) Тієї ночі вона помчала на Блоксберг. 2) Разом з усіма вона кружляла довкола багаття. 3) Мала Баба Яга перебігла дорогу тітоньці чаклунці — дощовиці. 4) Притягли її до Найстаршої чаклунки. 5) — Покарай її! 6) Вони пошпурили у вогонь її мітлу і зловтішно побажали щасливої дороги. 3 Гра «Шифрувальники» даПоруй шоінму дірасть. (Подаруй іншому радість.) броДо вгодо ’ятаєпамться. (Добро довго пам’ятається.) — Оберіть вислів, який відповідає змісту прочитаної казки. 4 Вправи для розвитку пам'яті ►► Гра «Уважний художник» Дітям пропоновано докладно описати зовнішність Малої Баби Яги та її хатинки, скориставшись тим, що вони запам’ятали. 5 Творчий конкурс «Пофантазуй!» — Пофантазуйте! Які чудеса ви б здійснили, якби вміли чаклувати? V. Підсумок уроку — Що вам відомо про німецького письменника Отфріда Прой-слера? — До якого виду казок належить казка «Мала Баба Яга»? — Визначте головну думку казки. — Кому з героїв казки ви співчуваєте, кого засуджуєте? Завдання для тих, хто любить читати Прочитайте самостійно частину казки під назвою «Я помщуся!», «Добрі наміри». Підготуйте до переказу одну з пригод. | |
| |
Переглядів: 4045 | |
Хто як до зими готується. Побудова і записування речень, що передають зміст м... |
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло» |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри» |
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів... |
Всього коментарів: 0 | |