УРОКИ 28-29 Коло брами вже Новорічень стоїть. Тема. Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посіваю...» «Колядники». Колядки. «Щедрівочка щедрувала».Мета: розширювати знання дітей про народні традиції колядування, щедрування; навчати спостерігати, як у віршових і прозових творах зображено святкування традиційних свят українського народу; виховувати любов і повагу до народних звичаїв. Обладнання: індивідуальні картки для розширення кута зору, малюнки колядників. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Артикуляційні вправи. 1) Зарядка для язичка. Де ж наш пустун-язичок? Заховався за біленький тиночок. Ліг на бочок і мовчок. А ми зараз його розбудимо! — Поплямкали губами. — Поклацали зубами (щоб міцніші були). — Посичали гускою: с-с-с. — Подзижчали комариком: з-з-з. — Подирчали трактором: др-р-р. — Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш. — А вітерець нам віршик прислав. 2) Слухання вірша. Які пори року згадуються? Останні листопада дні Холодні і морозні. Зима спішить з чужих країв, Сніг трусить по дорозі. Тоненька сніжна пелена Лежить уже на полі. Так підкрадається зима Тихенько і поволі. Легенький перший морозець Дає про себе знати. Настав вже осені кінець, Час зиму зустрічати Н. Тріщ У ч и т е л ь . Яку пору року треба зустрічати? Які ознаки зими? 3) Чистомовка. Ма-ма-ма — скоро вже зима. Те-те-те — снігу намете. Ем-ем-ем — саночки візьмем. Дем-дем-дем — на гірку підем. II. Мотивація навчальної діяльності 1. Вправи з читання. 1) Розчитування. Гра «Гірка». У ч и т е л ь . «Піднімаємося» (читаємо склади відкриті: дла, дло...) з повільним читанням складів, а «опускаємося» (читання закритих складів: испр, оспр...), «як на санчатах» — швидко. а о у и і е спр сн вх дл 2) Гра «Кучугури». (Робота з індивідуальними картками для розширення кута зору. Читання гнізд споріднених слів). У ч и т е л ь . З'їдемо «на санчатах» із цих «кучугур» слів. Очима «тримайтесь» за першу букву і намагайтесь прочитати усе слово. 2. Слово вчителя. З приходом зими змінюється навколишня природа, по-іншому виглядає уся земля. Що ж приносить зима для нас — прочитаємо в оповіданні Дмитра Чередниченка «Рідні краєвиди». III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання оповідання Д. Чередниченка «Рідні краєвиди». 1) Виразне читання оповідання вчителем. 2) Словникова робота з елементами бесіди. — Прочитайте пояснення значень слів після твору. Які з них ви вже чули? Які прочитали сьогодні вперше? — Прочитайте найдовше слово; слова з наголосом на другий, третій, четвертий склад. — Зверніть увагу на описи. 3) Читання оповідання учням мовчки. 4) Відповіді на запитання і вибіркове читання. — Які описи ви зустріли в тексті? — Прочитайте опис першого снігу, опис рідної Сніг сніги снігом снігова мороз морози морозна морозець снігових снігурочка морозний морожений землі. — Прочитайте, як трудилась земля влітку. — Яке свято несе зима? — З яким проханням звертається до нас автор? Чому взимку треба піклуватися про птахів? — А хто цей сивий дід, що зачиняє браму? — Яким ви уявляєте собі Новорічень? — Що приносить він вам? — Які цікаві ігри він вам дарує? 2. Завдання учням. Вправа на розвиток швидкості читання. Гра «сніжки». (На слові «кидок» усі починають читати мовчки від слів «А свято це...». Коли лунає команда «сніжка» — школярі зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Діти читають тричі по 30 с.). 3. Робота з текстом. Опрацювання вірша Л. Глібова «Зимня пісенька». 1) Читання вірша (1 і 2 строфи) учням напівголосно. 2) Словникова робота. з ляку геть мара гуртом чорнії сніжком здоровенную білогрудочко страшенную проганятиме 3) Читання вірша вголос (до кінця). Бесіда. — Про яку ще одну зимову розвагу йдеться? — Хто дійові особи вірша? — З яким проханням звертаються діти до зими? 4) Аналіз вірша. — Прочитайте пестливі слова. Про що вони свідчать? — Як описано бабу? Чому її зробили такою страшною? — Кого ще злякала баба? — З яким настроєм треба читати вірш? 5) Виразне читання вірша. 4. Слово вчителя. Різдво Христове Які ж свята приносить нам зима? Перше свято — Різдво Христове — належить до великих, так званих дванадцяти свят, які відзначаються особливо урочисто. Називають його «матір'ю всіх свят», і встановлене воно на знак пам'яті про народження Сина Божого Ісуса Христа. Сталось це в далекій Палестині за містом Віфлеємом. У вертепі, маленькій стаєнці, Марія народила Божу дитину — Ісуса. І відразу небокрай спалахнув блакитним сяйвом. Сліпучою хвилею воно котилося по небу. Це Ангели Господині сповіщали усім людям радість велику, що в Давидовім місті народився Спаситель. А ще у небі загорілась зірка небувалої величини, яка теж була провісницею великого чуда. Першим привітали Немовля три мудреці і пастушки, що були поруч. А зірка, що котилася по небу, зупинилася над місцем народження Ісуса. Починаючи з Різдва і до Водохреща в Україні існували звичаї колядування. Колядують дитячі та молодіжні гурти. Починають колядники з обходу навколо церкви з колядами. Потім вони йдуть під вікна проситись колядувати, а одержавши дозвіл, колядують усім членам родини. Господарі пригощають дітей яблуками, горіхами, цукерками, дають гроші. IV. Сприйняття і засвоєння матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання тексту «Колядники». 1) Читання вчителем твору. 2) Повторне читання твору вголос. Аналіз змісту твору. — Яку радісну звістку несли колядники людям? — Що обов'язково несли з собою колядники? — Для чого їм зірка? Чому саме зірка? — Для чого потрібні були їм дзвіночки? 3) Розгляд малюнка. — Хто зібрався колядувати? Чи все вони з собою взяли? — Для чого мішок? 2. Завдання учням. Читання колядок. — Які побажання висловлюють у колядках? — З чим вітають господарів? — Як треба виконувати колядки? — Які інші колядки ви знаєте? Розкажіть. 3. Слово вчителя. За тиждень після Різдва український християнський люд святкує в переддень Нового року щедрий вечір. Щедрівкові дійства, на відміну від колядування, виконували тільки дівчата. Увечері напередодні Нового року молодші і старші дівчата групами чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати — привітати з новолітуванням. До хат не заходили. Робили це під вікнами осель. Господарі в свою чергу обдаровували щедрувальників смачним печивом, яблуками, горіхами. 4. Робота з підручником. Читання щедрівок із підручника. V. Підбиття підсумків уроку 1. Бесіда. — З якими українськими звичаями ви познайомилися? — З якими святами вони пов'язані? 2. Робота в зошитах (с. 16,17, завдання 1, 2,3). VI. Домашнє завдання Вивчити одну з колядок чи щедрівок напам'ять. | |
| |
Переглядів: 5941 | |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем |
Тарас Шевченко. Урок позакласного читання |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Птахи |
Всього коментарів: 0 | |