Урок 6 Тема. Симетричне вирізування. Витинанки. Серветки (з паперу) Мета: удосконалювати вміння учнів складати і вирізувати вироби з паперу симетричної форми; ознайомити з видом декоративно-прикладного мистецтва — витинанками; розвивати творчі здібності, просторову уяву; виховувати любов до народного мистецтва, культуру праці, охайність. Обладнання: демонстраційний матеріал — зразки виробів (мережки, серветки) з паперу; таблиця «Українські витинанки»; для індивідуального користування — письмовий папір, ножиці, олівець; посібник І. М. Веремійчика «Трудове навчання»; схеми-таблиці «Лінії та їх призначення». Хід уроку І. Організація класу ІІ . Актуалізація знань учнів Бесіда — Над чим ми працювали на попередньому уроці? — Які предмети симетричної форми ви запам’ятали? — Чому комахи та птахи можуть літати? — Які інструменти були нам потрібні на попередньому уроці? ІІ . Повідомлення теми та завдань уроку — Сьогодні ми продовжуємо роботу над формуванням навичок симметричного вирізування з паперу. Наш клас — це майстерня. Працювати ми будемо у групах. А що ми будемо робити, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте зашифроване слово. ІV. Робота над темою уроку — Відгадайте слово. Поставте букви у порядку розташування чисел від меншого до більшого. 1 3 2 4 9 5 7 8 6 В т и н к а Учні відгадують слово — витинанки. Учитель читає з дошки: — Витинанки — це сюжетні, орнаментальні прикраси, ажурно витяті ножицями з паперу. Учитель демонструє вироби у техніці вирізування, витинання: серветки — квадратні, прямокутні, круглі; мережки, силуетні витинанки. — Витинанки — одна з яскравих і своєрідних складових художньої творчості українського народу. А тепер послухайте, як про витинанки розповідається у вірші. (Учні розповідають вірш.) 1 - й у ч е н ь Немов відтворення серпанку, З паперу вирізані всі, Ось перед вами витинанки — Зразки чудової краси. 2 - й у ч е н ь Легкі, прозорі, мов пушинки, Цілком нагадують вони — Серветки, зірочки, сніжинки — Казковий витвір давнини. 3 - й у ч е н ь Здебільшого їх витинають До світлих новорічних свят. Ялинки ними прикрашають, Панелі залів і кімнат. 4 - й у ч е н ь Ажурні витончені стрічки На стіни клеять і полички. А ті, що мають форму кіл, Кладуть під печиво на стіл. 5 - й у ч е н ь Щоб їх навчитись вишивати, Робочих приладів набір У першу чергу треба взяти Й тонкий серветковий папір. Учитель розповідає: — В Україні прикрашали шибки візерунками, вирізаними з паперу. Паперові візерунки на склі змінювали залежно від пори року. Навесні, коли зустрічали птахів, на вікнах наклеювали витинанки із журавликами. Влітку, коли збирали хліб, наклеювали витинанки з колоссям. Взимку відзначали багато свят: Святого Миколая, Новий рік, Різдво, Василя й Меланки, Водохрещі. На склі можна було побачити різні витинанки. За витинанками модна було «прочитати», які події відбувалися у селі. Потім витинанками почали оздоблювати інтер’єр сільської хати, прикрашали стіни, печі. З паперу витинали рушники, якими прикрашали образи, мережки на поличках. А тепер подивіться, як прикрашали українську хату. Робота з посібником (С. 23). Розповідь учнів («Мікрофон»). V. Інструктаж — Сьогодні на уроці ви зробите різні види витинанок. Ми прикрасимо ними наш клас (нашу оселю). 1 група. Прямокутна серветка 1. Складіть прямокутний папір навпіл. 2. Складіть ще раз навпіл. 3. Нанесіть візерунок на суміжні сторони згину. 4. Виріжте візерунок ножицями. (Рис. 8) Рис. 8 2 група. Квадратна серветка 1. Візьміть квадратний аркуш паперу, складіть його по діагоналі. 2. Отриманий трикутник складіть удвоє, щоб розділити його довшу сторону навпіл. 3. Нанесіть візерунок на суміжні сторони згину. 4. Виріжте візерунок ножицями. Отримаєте квадратну серветку. (Рис. 9) Рис. 9 3 група. Кругла серветка 1. Візьміть квадратний аркуш паперу, складіть його по діагоналі. 2. Отриманий трикутник складіть удвоє, повторіть ту ж саму операцію. 3. На отриманій заготовці відріжте верхній клапан, розмітьте візерунок олівцем. 4. Виріжте серветку ножицями. Розгорніть, отримаєте круглу серветку. (Рис. 10) а б в г д е Рис. 10 4 група. Мережка. 1. Виріжте прямокутник, складіть його кілька разів навпіл по довжині. 2. Розмітьте олівцем консстури візерунка. 3. Виріжте візерунок ножицями за контуром. Розгорніть папір, отримаєте витинанку з орнаментальним візерунком. (Рис. 11) Рис. 11 5 група. Орнаментальна витинанка 1. Виріжте прямокутник, складіть кілька разів навпіл по довжині. 2. Розмітьте олівцем контури візерунка. 3. Виріжте візерунок ножицями за контурами. Розгорніть папір, отримає- те витинанку з орнаментальним візерунком. (Рис. 12) Рис. 12 VІ. Практична робота Учні згадують правила роботи у групах. Виготовляють витинанки. Фізкультхвилинка Всі стомилися ми трішки. Хай спочинуть руки-ніжки. Ми стомились вже сидіти — Хочем трошки походити. Подивитися у віконце, Потягнутися до сонця, Наче м’ячик, пострибати — Й знову будем працювати! Учні виготовляють витинанки. Вчитель стежить за дотриманням правил безпеки під час роботи. VІІ . Підсумок уроку — Яку роботу ми виконували у майстерні? Учитель відбирає витинанки для виготовлення декоративного панно. Оцінює роботи учнів. VІІ . Прибирання робочих місць — На наступний урок принесіть картон, клей, олівець, ножиці, засушене листя різної форми. | |
| |
Переглядів: 13620 | |
В. Чухліб «Повінь». Прислів'я. |
Свято Букваря! |
Запитання до природи. Звідки береться олія? |
Піклування про здоров'я в сім'ї. Доброзичливі й добрі стосунки між чл... |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |