УРОК 11 Тема. А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Журавель»Мета: розвивати в учнів прагнення вивчати рідну мову, познайомити їх із можливістю пошуку відповідей на запитання в довідковій літературі, вдосконалювати читацькі навички; виховувати любов до краси куточків природи, до Батьківщини. Обладнання: складова таблиця, картки зі словами, кросворд, виставка книг. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Артикуляційні вправи. 1) Гра «Закінчи слово». Єнот навчав синка єнот...: — Є в лісі річка і болот..., Є мисливець — він полю..., Є черговий — він ліс пильну.... 2) «Розчитування». За складовою таблицею учні парами читають склади ба — па, бе — пе, біл — піл, бі — пі, бу — пу, бо — по. 3) Вправа на постановку дихання і розвиток артикуляції. Читання груп слів на одному диханні. бак пар бух пес бік піч барс парк блок пень брат писк бант плач 4) Відновлення деформованих слів. — Прочитайте колонки слів і знайдіть «зайве». ажисмть (смажить) аривть (варить) ечеп (пече) єлияп (пиляє) — Які слова зайві? Чому? — З кожним із слів утвори словосполучення, додавши назву предмета. II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Щодня ми промовляємо, читаємо безліч уже добре знайомих, а часом незвичних, таємничих слів. Чи знаєте ви, к утворилося і що означає, наприклад, слово «писати»? Спитаєте, для чого це знати? Для того, щоб разом із словом відкрити для себе загадки історії, довідатись про людські винаходи і відкриття. Слово може перенести нас у далеке минуле, як машина часу, воно — ніби подарунок сивих століть. Сьогодні ми з вами помандруємо в історію такого звичного для вас слова «писати». А поведе нас у цю подорож Алла Коваль своїм оповіданням «Слова розповідають». III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання оповідання А. Коваль «Слова розповідають». 1) Слухання оповідання. У ч и т е л ь . Про яке ще значення слова писати ви дізналися? 2) Словникова робота. Пістрявий, записувати, занотовувати, різнокольоровий, візерунками, багатобарвний. У ч и т е л ь . Прочитайте слова, як «луна», за мною. (Слова читають кілька разів, вчитель пришвидшує темп). Прочитайте ще раз слова мовчки. Знайдіть між ними близькі за значенням. 3) Самостійне напівголосне читання. Бесіда. — Про яке споріднене слово до слова «писати» згадує автор? — Чи чули ви вже слово «писанка»? Де? 4) Вибіркове читання. — Прочитайте старе і нове значення слова «писати». — Що означає слово «пістрявий»? — Прочитайте, що таке писанка. Чому саме така назва у розмальованого яйця? — Коли, на яке свято в Україні розписують яйця? — Кому належать слова «неначе писанка село»? Що Шевченко хотів передати цим порівнянням? — Що в оповіданні для вас було найцікавішим? 2. Мовно-логічні завдання. 1) Кросворд. Дібрати слова-родичі до слова писати так, щоб заповнити табличку. 1 пис 2 пис 3. пис 4. писати 5. пис 6. пис 7. пис 1. Замініть слово «писати» так, щоб воно відповідало на питання що зробити? (Записати). 2. Як називається те, що записано на дошці, стіні, магазині? (Напис). 3. Як називається урок у 1-му класі, на якому вчаться писати? (Письмо). 4. Людина, яка пише вірші, казки, оповідання. (Письменник). 5. Яскраво розмальоване яйце? (Писанка). 6. Професія людини в давнину, яка писала, переписувала. (Писар). У ч и т е л ь . Прогляньте колонки букв. Чи не сховалось в одному з них слово? Яке? (Записка). 2) Добирання слів, що відповідають змісту. Продовжте речення, записане на дошці, словами, що підходять за змістом. 1. Учень пише ... задачу. 2. Художник пише ... картину. Слова для довідок. Ручкою, фарбами. 3. Фізкультхвилинка. Щось не хочеться сидіти (встати і вийти з-за парт), Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз (потягування), На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки І зроби чотири кроки (ходьба на місці), Вище руки підніміть (підняти руки, прогнути спину назад) І спокійно опустіть. Плесніть, діти, кілька раз. (плескати в долоні), За роботу — все гаразд! 4. Вправи з читання. 1) Гра «Засічка — кидок». (Вправа на розвиток швидкості читання). За командою вчителя «Кидок!» усі діти починають читати від слів «У Тараса Григоровича Шевченка...» (4 абзац). Учитель фіксує час (ЗО с). Коли подається команда «Засічка!» — учні зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Гра на матеріалі цього уривка проводиться 2-3 рази. Звернути увагу дітей на те, що кожоного разу «засічка» відсувається все далі. Хай діти самі пояснюють причину цього. 2) Опрацювання вірша Л. Компанієць «Ковалівна». У ч и т е л ь . У минуле можна потрапити, зацікавившись історією такого звичного для нас слова — свого прізвища. Так зробила героїня вірша «Ковалівна». 3) Мовчазне читання, перевірка розуміння прочитаного. — Тож як утворилося прізвище дівчини? — Які слова-родичі ви зустріли у творі? 4) Читання в особах (у парах). Читаючи, учні виділяють інтонацією голосу запитання і відповіді до них. 5. Робота з текстом. Опрацювання вірша Олени Пчілки «Журавель». Бесіда. — Прочитайте вірш мовчки. Про якого птаха тут ідеться? Як його ще названо? — Чому він має такі різні назви? — Яка з них вам подобається більш? Чому? — Яка назва підходить птаху восени? Чому? — Як назвемо його весною? Чому? IV. Домашнє завдання. 1) Виразно читати вірші. 2) Познайомитись і принести в школу етимологічний словник учня початкових класів. | |
| |
Переглядів: 4095 | |
Продовження екскурсії |
Правила поведінки за столом |
Передача просторових явищ. Практична робота «Чарівний ліс уночі» |
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар» |
Запитання до природи. Звідки береться олія? |
Всього коментарів: 0 | |