Урок 12 Тема. Літературна казка. Мійоко Мацутані «Песик Сіро». Узагальнення знань за розділом «Літературна казка» Мета: ознайомити учнів з літературною казкою японської письменниці; показати на основі прочитаної казки, що добро, людська праця, чесність, вдячність, вірність завжди у людей в пошані, а такі риси, як зажерливість, бажання легкої наживи, зневажають; узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час вивчення теми «Літературна казка»; заохочувати учнів до читання європейських літературних казок; розвивати навички усного мовлення, кмітливість, винахідливість, логічне мислення та уяву; формувати в учнів моральні цінності, які утверджують у казках. Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки для розчитування; сигнальні картки. Хід уроку І. Емоційне налаштування на урок Ми мандруємо у казку У цю радісну мить, Щоб зрозуміти, як прекрасно У цьому світі жить. Хай минає дитинство в перебігу літ — Не забути дітям казки лагідний світ! II. Мотивація навчальної діяльності — Прочитайте сходинки споріднених слів. ДоброДруг добротадружний добродушнийдружелюбний добрийдрузі добродійдружити — Прочитайте таблиці складів, об’єднайте їх у слова. земкра ра ття чи бут дість роз лю са доб ДИ стал по ва ро бов ля — Сьогодні ми поговоримо про добро, вірність, чемність, вдячність. Отже, ознайомимося з темою нашого уроку: РАЗДОБРОМНАЛИТЕСЕРЦЕВІКНЕПРОХОЛОНЕ. Учні розшифровують тему уроку. III. Робота над темою уроку 1 Ознайомлення з біографією письменниці — Мійоко Мацутані — японська письменниця, автор багатьох творів (оповідань, повістей і літературних казок) для дітей різного віку. На особливу увагу заслуговують твори Мацунаті у перекладі, опубліковані в Китаї, Сполучених Штатах Америки, Великобританії, Німеччині, Чехії, Росії, Україні тощо. До найпопулярніших творів письменниці належать такі: «Пригоди Тарбо в країні гір», «Кінтабр» (ім’я героя японських народних казок, кругловидого, рум’яного хлопця), «Рибалка на дні моря», «Вдячний журавель», «Як розквітли всохлі дерева», «Лисяче весілля», «Карлик і його баран», «Чарівне відьомське вбрання», «Песик Сіро» та багато інших. 2 Ознайомлення з казкою «Песик Сіро» 1) Читання казки вчителем. — Назвіть головних героїв казки. 2) Словникова робота. Лантух — торбина. Дукати, срібняки — стародавні монети. Цурпалок — палиця. Ступка — дерев’яна міцна посудина, яку використовували, щоб зерно товкти на крупу. Почастувати березовою кашею — бити прутами з берези. 3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного. — Кому ви симпатизували, читаючи твір? — А хто вам не сподобався? Чому? — Як ви вважаєте, які риси характеру висміяно в казці? 4) Вибіркове читання. Читання за особами. — Прочитайте розмову песика з дідусем від слів «Якось каже він дідові». — Прочитайте абзац, де йдеться про те, як виростав Сіро. — Прочитайте ті частини твору, у яких описано чарівні перетворення. 5) Гра «Співавтори». — Доповніть казку своїми епізодами. IV. Узагальнення й систематизація знань 1 Підготовка до проведення конкурсу — А зараз ми проведемо конкурс за темою «Літературна казка». Ми повторимо все, що вивчили на попередніх заняттях. Кожен із вас стане учасником конкуру. Ви будете відповідати на різні запитання. У кожного з вас є сигнальна картка. Якщо ви будете готові до відповіді, то маєте підняти її. Чи готові ви до участі у змаганнях на кращого знавця європейської літературної казки? Тоді починаємо наш конкурс. 2 Конкурс «Бюро знахідок» (робота в зошиті) — Визначте, кому належать ці речі і з яких вони казок: ступка, фрак, рубіни, перо. (Ступка — належить дідові з казки «Песик Сіро», фрак — належить герою казки «Пінгвінятко без фрака», рубіни — належать Принцу з казки «Щасливий Принц», перо — Жар-птиці з «Казки про Івана-царевича та сірого вовка») 3 Літературна вікторина «Чиї це слова» (робота в зошиті) • «А тепер, коли я вже неживий, мене поставлять ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. І хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз». • «Того, хто добре вихований, ніхто не образить. Як підійде хто старший, я йому поступлюся місцем, коли ж зустріну моржа чи ведмедя, поможу їм перейти дорогу. І житиму в злагоді з усіма...». • «Я знав, що коли не зароблю шести диргемів, моя сім’я голодуватиме. З цих шести диргемів один я відкладаю на посаг для дочки, один іде на сплату боргів, ще два диргеми — на рис та городину. А ще мені доводитиметься платити вчителеві, що навчає мого сина, бо я хочу, щоб він умів грамоти, й останній диргем віддам лікареві, який лікує мого хворого батька». 4 «Казковий» словничок — Поясніть значення слів: лантух, дукати, фрак, сапфір. 5 Літературний диктант — Дайте відповідь на запитання. • Хто може розповісти нам про життя в полі під покровом ночі? (іОпудало) • У кого замість очей сяяли два сапфіри, а на рукав’ї шпаги пломенів великий рубін? (У Щасливого Принца) • Як звали третього сина царя Дем’яна Даниловича? (Іван-царевич) • Хто сім літ служив у старої відьми? (Якоб або Карлик Ніс) 6 Гра «Вгадай казку» — З яких казок ці герої? Якоб («Карлик Ніс»), Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич («Казка про Івана-царевича та сірого вовка»), Ластівка («Щасливий Принц»), Лімпо («Пінгвінятко без фрака»), песик («Песик Сіро»). 7 Конкурс«Знайди помилку» — Послухайте речення. Знайдіть і виправте помилки. • Мійоко Мацунаті — видатна китайська (японська) письменниця. • Але цього літа хліба виросли буйні й обіцяли багатий урожай. Тому й сумувало (раділо) Опудало, думаючи про свою хазяйку. • — Ач який! Ще й брехати наважився! — закричав вельможа й наказав слугам нагородити старого медаллю (почастувати старого березовою кашею). • Подумавши, звернув Іван-царевич У правий бік; недовго їхав він, як вискочить із лісу сірий пес (вовк) І кинувся шалено на коня. 8 Гра «Третій зайвий» — У кожному рядку позначте зайве слово. • Лімпо, фрак, буквар. • Принц, Ластівка, пам’ятник. • Вовк, жар-птиця, лисиця. • Морські свинки, білочки, кенгуру. • Дід, баба, Курочка Ряба. 9 Творчий конкурс «Пофантазуй!» — Із героєм якої літературної казки ти б подружився і чому? V. Підсумок уроку — Наше заняття добігає кінця, але казка ніколи не закінчується. Бо навіть дорослі хочуть вірити в диво, у те, що добро неодмінно переможе зло і все буде гаразд. Завдання для тих, хто любить читати — Прочитайте літературні казки Мітра Панча «Султан і коваль», «Чарівна скринька». | |
| |
Переглядів: 1856 | |
Продовження екскурсії |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9 |
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів... |
Робота з картоном. Настінні сувеніри |
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика». |
Всього коментарів: 0 | |