«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка»

УРОК 30

Великдень — славне свято, та без писанки не обійтись.

Тема. «Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка»

Мета: розширювати знання дітей про традиції святкування Великодня, розвивати уміння виділяти у тексті головну думку, виразно читати вірші, виховувати повагу до українських звичаїв і традицій.

Обладнання: таблиця складів (додаток 3), картки для швидкого читання і розвитку мовного передбачення.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Мовна розминка.

Гра «Визнач зайве слово».

У ч и т е л ь . Прослухайте ланцюжок слів. Визнач «зайве» слово у кожному ланцюжку. Поясніть свій вибір. До «зайвих» слів доберіть слова за питаннями: пише (чим?), ручка (яка?), фарба (яка?).

Сміється, регоче, усміхається, пише.

Пише, письменник, ручка, писанка.

Різнокольоровий, багатобарвний, фарба, пістрявий.

2. Вправи з читання.

1) «Розчитування».

За таблицею складів діти читають 4 рядок з голосними (е, й, і).

2) Вправа для розвитку швидкості і мовного передбачення. Прочитати слова, подумки вставляючи пропущені букви. Прочитати якнайбільше слів на одному диханні.

Яє...ко

В. • >СНд.

Зразок картки

дор...ге с

гар...а вір...ли

ох...роняє

В1...0К кр...щии ми...иться

II. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Розповідь учителя про традиції святкування Великодня.

Після Різдва найбільшим християнським святом є Великдень. Як ще називається це свято?

(Пасха, Воскресіння Христове). Коли святкується це свято?

Великоднє свято — це великий день воскресіння

Христового. Як увесь християнський світ, увесь народ, так і ми повинні знати, що Великдень — це день пам'яті тієї світлової події, коли Ісус Христос за нас терпів муки на хресті, а тоді воскрес.

Сказав Христос: «Воскресну» —

І в третій день воскрес.

Поставив перед очі

Найбільше із чудес.

У Великодню ніч люди не лягали спати, а всі чекали воскресіння Христового. Увечері у красиві кошики складали дари Божі. Все прикривали вишиваним рушником, ставили свічку і несли до церкви освячувати. Що ж це за «дари Божі»?

Сьогодні на уроці ви познайомитесь з оповіданням і віршем про один із основних атрибутів Великоднього кошика. Щоб знати, про що йде мова, відгадайте загадку.

Як уродилась, то була біла.

Тепер подивіться: рябенька я ціла.

Мені змалювала Оксаночка бочки,

І жовті, й червоні, і білі квіточки.

Лежу на столі коло круглої паски,

Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,

До хрону, до масла, до баби сміюся.

А ну, відгадайте-но, як же я звуся?

Так, правильно, це писанка. Що собою являє писанка?

2. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання «Крашанки і писанки» (за О. Менем).

1) Виразне читання оповідання вчителем.

У ч и т е л ь . Які звичаї, пов'язані з писанками, ви запам'ятали?

2) Словникова робота.

У церкві

До свята

В полі

клали

охороняє

святять

приорювали

фарбують

Під поріг

До купелі

Від пожежі

В кутку

3) Повторне читання оповідання (напівголосне).

Читаючи, учні звертають увагу на опис народних обрядів, пов'язаних з писанками.

3. Вправи з читання.

1) Гра «Дочитайте кінець речення».

2) Вибіркове читання.

— Прочитайте, який образ пов'язаний із виявом миру, симпатії і прихильності.

— Прочитайте, що давали писанки немовлятам.

— Прочитайте, від чого оберігала писанка.

4. Мовно-логічне завдання.

У ч и т е л ь . Прочитайте ще раз слова з дошки.

Дії з яким предметом описані словами другої колонки? З'єднайте їх із словами першої колонки, щоб словосполучення було правильним і відповідало змісту.

5. Слово вчителя.

Писанка

Із писанками пов'язано багато обрядів, складено багато легенд. Ось послухайте одну з них: «Далеко в горах, до високої стрімкої скелі залізними ланцюгами прикутий змій Ірод. І посилає він на світ

Божий своїх посланців. Коли гінці кажуть, що люди живуть бідно, сваряться, ворогують, заздрять, то змій радіє, сміється так, що аж гори трусяться, а ланцюги його слабнуть. Якщо ж посланці кажуть, що між людьми панує добро і злагода, мир і дружба, то ланцюги стискають його погане тіло.

Та найстрашніша для змія вістка, що люди пишуть писанки. Що вони не забули свого звичаю. Тоді Ірод заходиться від плачу, бо немає ще в нього сили і ладу на землі. Тож доки малюють писанки, доти й буде світ...»

6. Завдання учням.

Опрацювання вірша «Гей, Великдень!». Бесіда.

— Прочитайте вірш мовчки. Що несе весна?

— Який настрій передано віршем?

— Підготуйтесь прочитати вірш виразно. Зверніть увагу на розділові знаки в кінці речень.

7. Робота з текстом.

Опрацювання вірша К. Перелісної «Писанка».

1) Виразне читання вірша учителем. Слухаючи вірш, учні спостерігають за роботою героя вірша.

2) Читання вірша мовчки.

3) Вибіркове читання з елементами бесіди.

— Прочитайте опис писанки, яку намалювала дівчинка.

— Доведіть, що дівчинка дуже старалася.

— Прочитайте, кому вона ще напише писанки.

— Якими рядками вірша можна підписати малюнок?

4) Виразне читання вірша.

8. Робота в зошитах (с. 17, завдання 4, 5).

III. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Про яке велике свято ми говорили на уроці?

— Що таке писанка? Крашанка?

— Розпитайте у своїх батьків, дідусів, які ще обряди вони знають, пов'язані з писанками, Великоднем.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 3840 | Рейтинг: 0.0/0
А. Григорук «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим». М. Коцюбинський «Артист»....
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22
Робота з папером. Декоративна аплікація
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]