У царстві тварин

УРОК 9

Тема. У царстві тварин

Мета: ознайомити із різноманітним світом тварин; формувати поняття «комахи», «птахи», «звірі», уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, встановлення взаємозв'язків; удосконалювати уміння спостерігати об'єкти природи; виховувати дбайливе ставлення до живої природи, прагнення вивчати природу.

Обладнання: ілюстрації тварин трьох груп; ілюстрації сича, лелеки, дятла, оленя, лося, вовка, снігура; кросворд; «ромашка» (пелюстки ромашки на столі); грамзапис пісні «Прохання».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Підсумок фенологічних спостережень.

— Яка зараз пора року? Місяць? Це початок осені чи кінець? Якого кольору небо? Чи є хмари? Чи світить сонечко? Яка погода переважала протягом тижня? Які ще зміни ви помітили у живій природі?

2. Цікаві повідомлення «Птахи передбачають погоду».

— Снігурі щебечуть під вікном — буде відлига.

— Прилетіли жайворонки — почалася справжня весна.

— Ластівки літають високо — на хорошу погоду, а низько на дощ.

3. Перевірка домашнього завдання.

III. Ознайомлення з темою та метою уроку

— Ви дізнаєтесь, про кого ми говоритимемо на уроці, коли розгадаєте всі слова кросворду (на дошці).

1. Правильно людям я служу, їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю

(Дятел)

2. Хоч у нього шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п'є,

І не ходить, не гуляє,

А у лігво залягає

( Ведмідь )

3. Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

Зветься звір на букву «З»

(Заєць)

4. Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

Голос тоненький, а ніс довгенький.

Хто його вб'є, той свою кров проллє.

(Комар )

5. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має

їй на місці не сидиться, а звуть її...

( Лисиця )

6. Літає крилами, ходить ногами,

Висить догори лапами.

( Кажан )

7. Відлітають за море, у краї далекі,

На будинках гнізда в'ють,

Звуть же їх...

(Лелеки )

— Сьогодні ми будемо говорити про тварин, тема «У царстві тварин». Ви дізнаєтеся про те, на які групи діляться тварини, за якими ознаками; як шанували тварин наші предки і нам заповідали любити і шанувати живу природу.

IV. Сприймання та усвідомлення нової теми

1. Слово вчителя.

— Як розумно створений світ! Читаємо в Біблії: «На шостий день, за словом Божим, з'явилися на землі тварини: вівці, корови, коні і всякого роду звірі повиходили із землі; з'явилися також бджоли, мурахи, черв'яки. Чому ж Бог створив тварин тоді, коли в світі уже було багато що упорядковано? Ви зрозумієте цю Божу мудрість тільки тоді, коли навчитесь читати найцікавішу книгу — Природу. Та не тільки читати, але і розуміти її закони, любити і шанувати, звеличувати її красу і гармонію.

2. Практична робота.

— Придивіться до тварин, що намальовані на ілюстраціях.

1) Скільки тут груп? За якими ознаками об'єднані тварини в І, II і III групу?

(Записати на дошці)

I група. Це звірі, найістотніша ознака: тіло вкрите шерстю, своїх малят вони вигодовують молоком. Яких звірів тут немає?

II група. Це птахи, найважливіша ознака: тіло вкрите пір'ям, мають крила і дзьоб.

III група. Це комахи, найважливіша ознака: тіло складається з голови, черевця і лапок. Лапок тільки 6.

Яких тварин ви ще знаєте? (ще є плазуни, земноводні, риби, бактерії та інші).

3. Гра «Піймай звіраї Птаха! Комаху!»

(Вчитель називає тварину, діти відповідно плещуть в долоні: один, два чи три рази).

4. Легенди.

— Про багатьох тварин є легенди. Я вам розповім легенди про дятла і лелеку (показує цих птахів).

— Пішов раз чоловік у Великдень до лісу і почав рубати дрова. Підходить до ньго старий чоловік та й питає:

— Що робиш?

— Дрова рубаю.

— Чому у Великдень?

— Немає чого їсти. Жінка, діти голодні, заробітку немає, а затопити й зварити треба.

Дід подумав і каже:

— Лиши рубати, іди додому.

Сказав і зник. Приходить чоловік додому, а там на столі у ньог повно грошей. І мав цей чоловік усе, що захотів. Минув рік. На другий Великдень чоловік думає собі: «Піду знову до лісу рубати, добуду ще грошей, стану ще багатшим!» Як подумалось, так і вчинив.

Але тоді з'явився отой дід і сказав:

— Відтепер будеш чоловіче цокати по дереву до кінця світу.

І той чоловік перетворився на дятла, який усе скаче по деревах і стукотить своїм дзьобом, як той чоловік цокав сокирою.

— Це легенда... Але вона надзвичайно повчальна.

В чому її мораль для нас, людей?

— Колись давно лелека теж був чоловіком. Одного разу Господь закликав його до себе та й каже:

— Даю тобі, чоловіче, мішок. Маєш занести його до болота та й кинути у воду. Але ні в якому разі не дивися, що всередині.

Взяв чоловік мішок та й пішов. Ось уже дійшов до місця і не втерпів — розв'язав мішок. А звідти почала вилазити всяка гадина — ящірки, жаби, змії. Чоловік то в одну сторону метнувся, то в другу — та де там! Все порозповзалося в різні сторони. Тоді з'явився Господь і сказав:

— Що ж чоловіче, не послухався ти мене, то тепер довіку збиратимеш ту погань по болотах.

— Де живе лелека? Чим харчується? Чому?

5. Фізкультхви линка.

VI. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про тварину і малюнок її, загадку чи прислів'я.

VII. Узагальнення та систематизація знань

1. Гра «Впізнай за описом»:

— Зовні ця тварина нагадує невеликого собаку.

У цієї розбійниці гостра мордочка, короткі лапи і пухнастий хвіст. Кажуть, хитра, як... (лисиця)

— Цей птах менший від ворони. Голосно стрекоче.

Краде все те, що блищить. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. ( сорока )

— Це постійний персонаж народних казок і мульт-

фільмів. У природі — це розумний, спритний, сильний звір. Ця тварина у природі є санітаром.

— Це невелика тварина. Хутро в неї рудого кольору. Стрибає з дерева на дерево, і допомагає їй у цьому пухнастий хвіст. Живиться насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами.

2. Хвилинки-цікавинки (малюнки: сич, снігур, лось, олень).

— Сич заморожує у дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. В одного такого сича знайшли 2 кг мишей.

— Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою. Прилітають до нас із далекої півночі. Взимку їдять різні ягоди, бруньки дерев, насіння бур'янів.

Коротким і товстим дзьобом вправно вилущують насіння ясена, горобини.

Подивися: у дворі в чорних шапках-снігурі.

Ще й червоні фартушки одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди наближаються сюди.

Снігурами через те їх тепер ви і звете.

— Глибокі сніги допомагають лосям та оленям зігрітися. Дають снігу себе засипати і таким чином гріються. Але занадто глибокий сніг для оленів катастрофа.

— Синій птах (символ щастя, є така казка) — реальна істота. Ці птахи водяться на Тянь-Шані. Синій птах копіює голоси своїх сусідів-птахів.

IX. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися?

Отже, нашому прекрасному світу потрібні тварини, і тому: шануймо їх, захищаймо, бережімо. А щоб це робити: будемо спостерігати їх, вивчати.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 2932 | Рейтинг: 0.0/0
Запитання до природи. Як економно використовувати воду вдома?
О. Буцень «На вулиці». В. Струтинський «Сідайте, будь ласка»
Народні традиції і здоров'я
В гостях у Ганнусі
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]