У царстві тварин

УРОК 9

Тема. У царстві тварин

Мета: ознайомити із різноманітним світом тварин; формувати поняття «комахи», «птахи», «звірі», уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, встановлення взаємозв'язків; удосконалювати уміння спостерігати об'єкти природи; виховувати дбайливе ставлення до живої природи, прагнення вивчати природу.

Обладнання: ілюстрації тварин трьох груп; ілюстрації сича, лелеки, дятла, оленя, лося, вовка, снігура; кросворд; «ромашка» (пелюстки ромашки на столі); грамзапис пісні «Прохання».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Підсумок фенологічних спостережень.

— Яка зараз пора року? Місяць? Це початок осені чи кінець? Якого кольору небо? Чи є хмари? Чи світить сонечко? Яка погода переважала протягом тижня? Які ще зміни ви помітили у живій природі?

2. Цікаві повідомлення «Птахи передбачають погоду».

— Снігурі щебечуть під вікном — буде відлига.

— Прилетіли жайворонки — почалася справжня весна.

— Ластівки літають високо — на хорошу погоду, а низько на дощ.

3. Перевірка домашнього завдання.

III. Ознайомлення з темою та метою уроку

— Ви дізнаєтесь, про кого ми говоритимемо на уроці, коли розгадаєте всі слова кросворду (на дошці).

1. Правильно людям я служу, їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю

(Дятел)

2. Хоч у нього шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п'є,

І не ходить, не гуляє,

А у лігво залягає

( Ведмідь )

3. Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

Зветься звір на букву «З»

(Заєць)

4. Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

Голос тоненький, а ніс довгенький.

Хто його вб'є, той свою кров проллє.

(Комар )

5. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має

їй на місці не сидиться, а звуть її...

( Лисиця )

6. Літає крилами, ходить ногами,

Висить догори лапами.

( Кажан )

7. Відлітають за море, у краї далекі,

На будинках гнізда в'ють,

Звуть же їх...

(Лелеки )

— Сьогодні ми будемо говорити про тварин, тема «У царстві тварин». Ви дізнаєтеся про те, на які групи діляться тварини, за якими ознаками; як шанували тварин наші предки і нам заповідали любити і шанувати живу природу.

IV. Сприймання та усвідомлення нової теми

1. Слово вчителя.

— Як розумно створений світ! Читаємо в Біблії: «На шостий день, за словом Божим, з'явилися на землі тварини: вівці, корови, коні і всякого роду звірі повиходили із землі; з'явилися також бджоли, мурахи, черв'яки. Чому ж Бог створив тварин тоді, коли в світі уже було багато що упорядковано? Ви зрозумієте цю Божу мудрість тільки тоді, коли навчитесь читати найцікавішу книгу — Природу. Та не тільки читати, але і розуміти її закони, любити і шанувати, звеличувати її красу і гармонію.

2. Практична робота.

— Придивіться до тварин, що намальовані на ілюстраціях.

1) Скільки тут груп? За якими ознаками об'єднані тварини в І, II і III групу?

(Записати на дошці)

I група. Це звірі, найістотніша ознака: тіло вкрите шерстю, своїх малят вони вигодовують молоком. Яких звірів тут немає?

II група. Це птахи, найважливіша ознака: тіло вкрите пір'ям, мають крила і дзьоб.

III група. Це комахи, найважливіша ознака: тіло складається з голови, черевця і лапок. Лапок тільки 6.

Яких тварин ви ще знаєте? (ще є плазуни, земноводні, риби, бактерії та інші).

3. Гра «Піймай звіраї Птаха! Комаху!»

(Вчитель називає тварину, діти відповідно плещуть в долоні: один, два чи три рази).

4. Легенди.

— Про багатьох тварин є легенди. Я вам розповім легенди про дятла і лелеку (показує цих птахів).

— Пішов раз чоловік у Великдень до лісу і почав рубати дрова. Підходить до ньго старий чоловік та й питає:

— Що робиш?

— Дрова рубаю.

— Чому у Великдень?

— Немає чого їсти. Жінка, діти голодні, заробітку немає, а затопити й зварити треба.

Дід подумав і каже:

— Лиши рубати, іди додому.

Сказав і зник. Приходить чоловік додому, а там на столі у ньог повно грошей. І мав цей чоловік усе, що захотів. Минув рік. На другий Великдень чоловік думає собі: «Піду знову до лісу рубати, добуду ще грошей, стану ще багатшим!» Як подумалось, так і вчинив.

Але тоді з'явився отой дід і сказав:

— Відтепер будеш чоловіче цокати по дереву до кінця світу.

І той чоловік перетворився на дятла, який усе скаче по деревах і стукотить своїм дзьобом, як той чоловік цокав сокирою.

— Це легенда... Але вона надзвичайно повчальна.

В чому її мораль для нас, людей?

— Колись давно лелека теж був чоловіком. Одного разу Господь закликав його до себе та й каже:

— Даю тобі, чоловіче, мішок. Маєш занести його до болота та й кинути у воду. Але ні в якому разі не дивися, що всередині.

Взяв чоловік мішок та й пішов. Ось уже дійшов до місця і не втерпів — розв'язав мішок. А звідти почала вилазити всяка гадина — ящірки, жаби, змії. Чоловік то в одну сторону метнувся, то в другу — та де там! Все порозповзалося в різні сторони. Тоді з'явився Господь і сказав:

— Що ж чоловіче, не послухався ти мене, то тепер довіку збиратимеш ту погань по болотах.

— Де живе лелека? Чим харчується? Чому?

5. Фізкультхви линка.

VI. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про тварину і малюнок її, загадку чи прислів'я.

VII. Узагальнення та систематизація знань

1. Гра «Впізнай за описом»:

— Зовні ця тварина нагадує невеликого собаку.

У цієї розбійниці гостра мордочка, короткі лапи і пухнастий хвіст. Кажуть, хитра, як... (лисиця)

— Цей птах менший від ворони. Голосно стрекоче.

Краде все те, що блищить. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. ( сорока )

— Це постійний персонаж народних казок і мульт-

фільмів. У природі — це розумний, спритний, сильний звір. Ця тварина у природі є санітаром.

— Це невелика тварина. Хутро в неї рудого кольору. Стрибає з дерева на дерево, і допомагає їй у цьому пухнастий хвіст. Живиться насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами.

2. Хвилинки-цікавинки (малюнки: сич, снігур, лось, олень).

— Сич заморожує у дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. В одного такого сича знайшли 2 кг мишей.

— Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою. Прилітають до нас із далекої півночі. Взимку їдять різні ягоди, бруньки дерев, насіння бур'янів.

Коротким і товстим дзьобом вправно вилущують насіння ясена, горобини.

Подивися: у дворі в чорних шапках-снігурі.

Ще й червоні фартушки одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди наближаються сюди.

Снігурами через те їх тепер ви і звете.

— Глибокі сніги допомагають лосям та оленям зігрітися. Дають снігу себе засипати і таким чином гріються. Але занадто глибокий сніг для оленів катастрофа.

— Синій птах (символ щастя, є така казка) — реальна істота. Ці птахи водяться на Тянь-Шані. Синій птах копіює голоси своїх сусідів-птахів.

IX. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися?

Отже, нашому прекрасному світу потрібні тварини, і тому: шануймо їх, захищаймо, бережімо. А щоб це робити: будемо спостерігати їх, вивчати.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 3109 | Рейтинг: 0.0/0
Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робот...
Уявлення про голосні та приголосні звуки. Позначення цих звуків умовними знак...
Письмове додавання двоцифрових чисел. Задачі на знаходження третього доданка....
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету
Звук [о]. Позначення його буквами 0, о
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]