Урок 13 Тема. Захаріас Топеліус «Сонячний промінь у листопаді» (фінська казка) Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом фінського письменника; вчити висловлювати свої міркування щодо можливого розвитку подій, відтворювати казку за малюнком; розвивати швидкість і темп читання; виховувати почуття доброти, взаємодопомоги, людяності. Обладнання: мапа Європи, Державний Прапор Фінляндії, виставка книг; підручник; робочий зошит. Хід уроку I. Організаційний момент II. Повідомлення теми й мети уроку — Чи легко бути письменником? Чи замислювалися ви коли-небудь, як люди стають письменниками? — Що потрібно, щоб людина стала письменником? — Сьогодні ми ознайомимося з творчістю фінського письменника 3. Топеліуса та опрацюємо його казку, яка зашифрована в анаграмі. нячСоний міньпро у толисдіпа III. Вивчення нового матеріалу 1 Вступне слово вчителя про творчість 3. Топеліуса — Фінський письменник Захаріас Топеліус-молодший жив у той час, коли мовою літератури, навчання й освіти в його країні була шведська мова. До 1809 року Фінляндія входила до складу Швеції (на малі Європи учитель показує, де розташована Фінляндія, і вивішує Державний Прапор Фінляндії). Більшість письменників Фінляндії, у тому числі і Захаріас То-пеліус, писали шведською, а їх книги друкували у Швеції та Фінляндії, перекладали норвезькою та данською мовами. Захаріас Топеліус народився в сім’ї лікаря. Батько, добра й сердечна людина, залишився в пам’яті селян Північного Естарботтена як гарний лікар. Та в історії Фінляндії він передовсім відомий як фольклорист. Захаріас-батько записував народні фінські пісні-руни. Тож Топеліус-син теж серйозно займався народною творчістю. У студентські роки майбутній письменник вивчав медицину, але став викладачем історії Фінляндії, Росії та Північних країн, пізніше — ректором університету в Гельсінгфорсі (нині Хельсінкі). Літературною діяльністю Топеліус почав займатися рано. Він писав книги з історії. Слави зажив після виходу «Історії Фінляндії в малюнках». Любили читачі й ліричні вірші Захаріаса (книги «Квіти вересу», «Нові сторінки», «Верес»), Захаріас Топеліус дуже плідно працював у галузі дитячої літератури. Він написав історичні повісті «Розповіді фельдшера» в п’яти циклах та «Книгу про нашу країну» для підлітків. Цікаво розповів про природу в «Книзі природи». Для найменших письменник творив казки. У них він оспівував сувору й величну природу Фінляндії, її історію та мужній народ. Добре знаючи народну творчість, казкар користується нею і у своїх творах. 2 Робота над казкою Клас об’єднаний у 4 групи. Кожній групі дається частина казки. Починає читати спікер, за сигналом вчителя він передає текст іншому учневі і т. ін. 3 Словникова робота Кожна група вибирає незнайомі слова зі своєї частини казки і намагається їх пояснити. 4 Гра «Хто швидше?» Учитель називає окремі слова з різних частин казки, а діти мають швидко знайти їх у тексті і підняти руку. Перемагає група, яка швидше за всіх знаходила слова. Наприклад: листопад (1), береза(З), снігова хмара (2), щілинка(4) тощо. 5 Стислий переказ казки Кожна група розповідає свій уривок з казки, відповідаючи на запитання. — Який настрій був у Сонячного промінчика у вашій частині? — Отже, герой у казці наділений людським почуттям і переживанням. Промінь переконаний, що йти означає творити добрі вчинки. — Чи погоджуєтеся ви із цим висновком? 6 Творче завдання (робота в групах) 1-ша група. Запишіть число комах на землі, яке називає автор. 2-га група. Намалюйте «Сонячний Промінь». 3-тя група. Чому автор обрав у казці місяць листопад? 4-та група. Пофантазуйте: розкажіть про перебування на землі Сонячного Променя іншої пори року. 7 Подискутуємо Чи є користь від сонця? 8 Створення асоціативного куща. Робота в зошиті — Із чим у вас асоціюється слово «сонце»? літорадість річка канікули фрукти тепло IV. Узагальнення й систематизація знань — Який епізод казки запам’ятався найбільше? — Що вам сподобалося у казці, а що — не сподобалося? — Чого вчить ця казка? V. Підсумок уроку — Як ви ставитеся до дій Променя? — Чому так важливо, щоб кожен робив добро? VI. Домашнє завдання Скласти план до казки, переказувати казку за планом. | |
| |
Переглядів: 2292 | |
Два уроки поспіль. У царстві рослин |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка |
Дослідницький практикум. Як живуть мурахи? |
«Ой весна, весна...», «Вийди, вийди, сонечко» (українські народні співанки). ... |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Всього коментарів: 0 | |