Прислів'я, приказки, загадки

Урок 1

Тема. Прислів'я, приказки, загадки

Мета: збагачувати знання дітей про світовий фольклор та його жанри; навчати групувати матеріал і виділяти в ньому головний зміст; розвивати техніку читання, навички виразного читання, увагу, кмітливість, спостережливість; виховувати бажання більше дізнаватися про культурні традиції народів світу.

Обладнання: малюнок скрині; намисто (на одній стороні кожної намистинки — по 1 букві, що складають слово фольклор, на другій — назви жанрів усної народної творчості); підручник; робочий зошит.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

— Сьогодні у нас у класі є незвичайний предмет. Що це? (Скриня) Для чого вона призначена? Ще з давніх часів, з покоління в покоління кожен народ передавав свої скарби. Скриня — символ скарбів. Цікаво, які ж це можуть бути скарби? (Учитель виставляє намисто зі словом «фольклор».) Існує й інша назва фольклору — усна народна творчість. Що ж належить до усної народної творчості?

 ►► Вікторина «Що це?»

— Я зачитуватиму текст певного жанру фольклору, а ви назвіть, що це.

• Христя-мистя. Вуха — з листя!

Ніс — цибулька, зверху — булька! (Дражнилка)

— Народна дражнилка всім своїм ладом орієнтована на те, щоб поставити на місце кривдника, висловити своє ставлення до неприємних проявів у поведінці, звичках, зовнішньому вигляді. Без дражнилки гра і життя дитини втрачають часом гармонійність, а часом — і справедливість.

• Котилася торба з високого горба,

А в тій торбі хліб, паляниця —

На кого потрапить, той буде жмуриться. (Лічилка)

• Лежить колода серед болота —

Хай яке сонце, та не висохне. (Язик) (Загадка)

• Ходить котик по горі, носить сон у рукаві,

Усім дітям продає, Максимкові так дає. (Колискова)

• — Гуси, гуси, додому!

— Чого?

— Вовк за горою!

— Що він робить?

— Гуску скубе!

— Яку?

— Сіру, білу, волохату, тікайте, гусоньки, у хату! (Гра)

• Битися — не билися, трохи посварилися,

Потім посміялися, друзями зосталися. (Мирилка)

— Мирилки — невеличкі пісеньки, розраховані на те, щоб забути нещодавню сварку, відновити товариські стосунки.

• Ой ви, дітоньки, козенятоньки,

Відімкнітеся, відчинітеся.

Ваша мати прийшла,

Молочка принесла. (Казка)

• В чаплі чорні черевички.

Чапля чапа до водички. (Скоромовка)

• Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися. (Прислів’я)

• — Ладусі, ладусі, а де були?

— У бабусі.

— А що їли?

— Кашку.

— А що пили?

— Бражку.

Кашку поїли, бражку попили.

Ізнялися, полетіли на головку сіли. Шу! (Забавлянка)

— Все це і є жанри усної народної творчості.

III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні на уроці ми детальніше ознайомимось із фольклором народів світу. Будьте уважними, спостережливими, на вас чекає цікава й творча робота.

IV. Робота над новим матеріалом

 1 Розповідь учителя про фольклор (за матеріалом підручника*)

 2 Гра «Шифрувальники»

— Із якими жанрами усної народної творчості ми будемо ознайомлюватися, допоможе відгадати гра. Розшифруйте слова!

Казприки сліприв’я кигадза.

* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. 2 клас: Навчальний посібник. — К. : АВДІ, 2010.

  3 Робота над прислів'ями та приказками

Учитель перевертає намистинки іншим боком і відкриває назви.

— Що таке прислів’я і приказки?

  ►► Робота за підручником

  1) Самостійне читання учнями тексту.

  2) Бесіда за змістом прочитаного.

— Що таке прислів’я, приказки?

— Чим вони різняться?

  3) Читання прислів'їв і приказок «ланцюжком», тлумачення їхнього змісту.

— Які найбільше сподобалися? Чим саме?

  4) Робота в групах.

— Доберіть до кожної групи прислів’їв відповідну назву і пригадайте українські прислів’я та приказки цієї тематики.

  5) Робота в парах.

— Запам’ятайте одне прислів’я (за вибором) і поясніть його значення товаришеві по парті.

  4 Робота над загадками

  1) Вступна бесіда.

— Що таке загадки? Ще невеликі поетичні твори, в основі яких є запитання. Для того щоб на них відповісти, потрібно вміти вирізняти особливі характерні ознаки того чи іншого предмета чи явища, вміти порівнювати їх.)

— У давнину вміння розгадувати загадки було мірилом мудрості й розуму. Загадки слід читати в повільному темпі, із утаємниченою інтонацією й обов’язково дослухати до кінця.

  2) Змагання між командами.

Клас об’єднується у 2 команди. Одна команда читає загадку, інша — відгадує і навпаки.

— Яка загадка сподобалася найбільше? Чому?

  3) Робота в групах. «Хто краще?» (виразне читання загадок).

  4) Робота в парах.

Творче завдання: придумайте свої загадки.

Зачитування й відгадування власних загадок.

V.  Закріплення вивченого матеріалу

  1 Робота в зошитах*

Відповіді до завдання 1: фольклор; народ; прислів’я; приказки; загадки; жить.

* ДумськаН. О., МисловськаВ. М., Сльота І. С. Зарубіжна література. 2 клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). — X.: Вид. група «Основа», 2012. — 80 с.

Відповіді до завдання 5: пісня; загадка; приказка; прислів’я; скоромовка; гра; чистомовка; дражнилка; небилиця; лічилка; казка.

 2 Гра «Влучний стрілець»

— Доберіть прислів’я чи приказку відповідно до ситуації.

  • Вам зустрілася людина, яка не любить працювати;

  • як треба ставитися до батьків;

  • чи треба вчитися;

  • ви зустріли чуйну, добру людину;

  • що ви скажете про дружбу;

  • як слід ставитися до інших людей;

  • що ви скажете про рідну країну.

VI. Підсумок уроку

— Із чим ви ознайомились на уроці?

— Що найбільше сподобалося?

— Що запам’яталося?

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 7844 | Рейтинг: 3.3/3
Назви чисел при діленні. Вправи та задачі на засвоєння таблиці ділення на 2
Колірний і тональний контраст як засіб виділення об’єкта зображення. Малюнок ...
Картини природи початку зими. М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм». О. Ту...
Ознайомлення учнів зі складовою будовою слів. Поділ слів на склади. Робота з ...
Кілограм. Вправи на засвоєння таблиць додавання і віднімання в межах 10. Порі...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]