Урок 47 Тема. Охорона водоймМета: вивчити правила поведінки біля водойм; розвивати мислення, увагу; виховувати любов до рідного краю, прагнення охороняти природу. ХІД УРОКУ
I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Назвіть зайве слово: океан, море, річка, сад, ставок, джерело. — Якою назвою можна об'єднати решту слів? — Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, чому потрібно охороняти водойми. III. Вивчення нового матеріалу 1 Розповідь учителя про криницю — Відгадайте загадки. • У проваллі глибоко виблискує око. (Криниця) • Качка в морі, а хвіст надворі. (Відро в криниці) — Усі води, що знаходяться під поверхнею землі, називають підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, уже чистою потрапляє на поверхню. Місце, де виходить вода, називається джерелом. Джерела можна побачити вздовж ярів, на схилах височинах та горбів. Там, де вони є, водойми завжди поповнюються чистою водою. Інколи на поверхню землі виходить вода, у якій розчинені солі й гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Таких джерел дуже багато в Карпатах. — А чи доводилося вам пити джерельну воду? — Як ви вважаєте, чи чиста вода в джерелах? (Найчистіша і найсмачніша вода — джерельна. Подивіться, як схиляються над джерелами трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бур.) Джерельце, криничка, Чистая водичка, Ми тебе нап'ємось, Сили наберемось! — Криниця, джерело — то святе місце, з нього починається життя. Це місце завжди оберігають, розчищають, щоб воно не замулилося, не змарніло, а дітям приказують: «Не плюй у криницю, бо доведеться водиці напиться!». Криниця — це народний символ України. Про неї складено багато легенд, прислів'їв, загадок, пісень, повір'їв. • До доброї криниці стежка утоптана. • З глибокої криниці холодна вода. • Криниця — і та всихає. • Не брудни криниці, бо схочеш водиці. • Не плюй у криницю, бо з неї ще будеш пити водицю. • Не знаємо ціни водиці, доки не висохла криниця. • Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися. — Ось одна з легенд про криницю. «Напали на нашу землю вороги, спалили село, отруїли криниці. Залишилася лише одна старенька хата. У ній мешкали мама і двоє дітей. Не знали вони, що вода отруєна. Вийшла з хати дівчинка Катруся. Вона була гарна, мала довгі коси, а на шиї носила червоне намисто. Напилася водиці — і перетворилася на кущ калини з червоними кетягами. Вийшов з хати хлопчик Іванко у сірому полотняному одязі, випив води — і перетворився на журавлика. Вийшла з хати мати. Побачила, яке лихо сталося з дітьми, — завмерла з горя, посивіла й перетворилася на сріблясту вербу. З того часу біля криниці стоїть срібляста верба — мати біля своєї доньки-калини і синочка-журавлика». 2 Розповідь учителя про річку Синя стрічка блищить, Щось тихенько гомонить І біжить собі, біжить, Не зупиниться й на мить. (Річка) — Багато води після дощу і танення снігу вбирається в землю. Крапельки води опускаються все глибше і глибше, поки не зустрінуться під землею зі щільною глиною. Через шар глини вода не може вийти на поверхню. Вода збиратиметься все більше і більше. Вона рухатиметься по шару глини. Де-небудь, в обриві крутого яру, вода вийде на поверхню землі і потече невеликим струмочком. До нього вливатимуться інші струмочки. Він ставатиме все більшим і в результаті утвориться річка. Якщо люди дбайливо не ставитимуться до річок і озер, то цілком можливо, що трапитися ось така ситуація. На березі обмілілої річки сидять троє рибалок. Засмикався поплавець у одного рибалки, смикнув він вудку і виловив старий черевик. Ось так! Засмикався поплавець у другого рибалки. Виловив він коробку з-під соку. Ось це так! Третій рибалка виловив маленьку рибку, вирішив її відпустити. Але рибка сказала людським голосом: «Не відпускай мене в річку! Краще кинь в акваріум з чистою водою! Силоньки більше немає жити в річці!» — Чому рибка не захотіла залишатися у воді? Адже вода — її рідний дім. — Які засоби охорони водойм ви можете запропонувати? — Тільки від нас, від наших дій залежить те, якими побачать ці прекрасні річки й озера майбутні покоління. • Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Складання правил поведінки біля водойм — Скільки річок у нашому краї? — На яких річках бували ви? — Сподобалися вам фотографії наших річок? — Що ви відчували, коли переглядали ці фотографії? Чому? — Яка екологічна проблема виникає з нашими водоймами? (Вони заростають і забруднюються.) — Як ми можемо врятувати і зберегти водойми? — Пропоную разом скласти пам'ятку «Як правильно поводитися біля водойм?» Правила поведінки біля водойм 1) Не кидай сміття у воду. 2) Не залишай сміття на березі. 3) Не мий велосипед та інші транспортні засоби у водоймах. — Пам'ятайте, що взимку ставки покриваються льодом. Не грайте на незміцнілому льоду. Будьте обережними! — Пам'ятайте, що значення водойм велике. Без води не можуть існувати ані людина, ані рослини, ані тварини. 2 Вправа «Мікрофон» — Якщо ми всі дбайливо ставитимемося до водойм, т о . V. Підсумок уроку — Коли ви бачите засмічене джерело (річку), які у вас виникають почуття? — Як забруднюють води? — Яких правил потрібно дотримувати, перебуваючи біля водойм? — Михайло Пришвін сказав: «Охороняти природу означає охороняти свою Батьківщину». І ми повинні любити свій край, свою Батьківщину, берегти й охороняти її. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 5632 | |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле... |
Про працелюбних і лінивих |
Тварини рідного краю |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Всього коментарів: 0 | |