Сумісні та несумісні поняття. Завдання для повторення

ЗАНЯТТЯ 6

Тема: Сумісні та несумісні поняття. Завдання для повторення

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про сумісні та несумісні поняття; вдосконалювати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох (трьох) понять, визначати вид відношення і доводити свою думку; розвивати увагу, уяву, логічне мислення; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин, пробуджувати пізнавальний інтерес до всього живого.

Обладнання: символічний мікрофон, схема розповіді, простий олівець, схеми малюнків, сірники.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

Дзвінок покликав на урок,

Тож працювати час.

Цікаві вправи у книжках Чекають вже на нас!

II. Актуалізація опорних знань

— Які поняття ми називаємо сумісними, несумісними?

— Послухайте уважно вірш, знайдіть у ньому сумісні та несумісні поняття.

Третій клас сьогодні радий,

Бо іде до зоосаду.

Мають знати всі малята —

І хлоп’ята, і дівчата —

Про тваринний родовід.

Різні є тварини в світі:

Є домашні, свійські й дикі.

Леви, кролики, індики,

Олені та носороги.

Мають роги, мають ноги,

Мають дуже різну вдачу.

От і розв’яжи задачу:

Хто ласкавий та безпечний,

А з ким жарти недоречні?

Полюбляють тигри м’ясо.

До бананів мавпи ласі.

Люблять рибу видра й бусол.

Є у лиса й сома вуса.

Кіт на тигра схожий дуже,

А з людьми охоче дружить.

Про які поняття, діти,

Будем з вами говорити?

Метод «Мікрофон»

Учні, по черзі передаючи «мікрофон, називають сумісні та несумісні поняття.

III. Робота над темою Заняття

1. Повторення вивченого про поняття

Завдання 1

Технологія «Мої думки»

Учні, користуючись схемою, готують розповідь про поняття. Коли один з учнів відповідає, інші уважно слухають його, доповнюють відповідь.

План розповіді

2. Сумісні та несумісні поняття

Завдання 2

Робота в парах. Учні, працюючи у зошиті, визначають, сумісними чи несумісними між собою є поняття. Після виконання письмового завдання обґрунтовують свій вибір.

Наприклад: «Поняття добра людина та зла людина — несумісні, бо обсяги цих понять не мають нічого спільного, але вони мають спільне родове поняття — прояви внутрішнього стану (рис характеру) людини.

Поняття спортсмен та майстер спорту — сумісні, бо є спортсмени — майстри спорту.

Книга і підручник — сумісні поняття, бо підручник є книгою.

Молоток і обценьки — несумісні, бо відносяться до одного родового поняття — інструменти.

3. Зображення співвідношення між обсягами понять

за допомогою кругів Ейлера

Завдання 3

Метод «Акваріум»

Учні діляться на групи. Кожна група, сідаючи у так званий акваріум, отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити свої

міркування, дійти спільної думки та зробити висновок. Всі інші групи в цей час уважно слухають обговорення, спостерігають за учасниками, які перебувають в акваріумі, але не втручаються в процес обговорення, тобто ніби знаходяться за склом.

1 група — завдання 3 — а).

2 група — завдання 3 — б).

Орієнтовний зразок міркування під час розв’язування завдання

а)Поняття фрукти — родове до поняття груші та яблука. Поняття груші та яблука між собою несумісні.

Можна скласти такі судження:

• Всі груші — фрукти.

• Деякі фрукти — яблука.

• Жодна груша не є яблуком.

Зображення матиме такий вигляд:

 б) Усі вчителі — люди. Деякі батьки є вчителями.

Завдання 4 Робота в зошитах.

 Метод «Перехресні групи»

Учні класу діляться на три групи. Кожна група працює над завданням. Після виконання завдання 2 учні з кожної групи переходять до інших груп та обмінюються результатами своєї роботи.

Відповідь:

а)малюнок правильний, але неправильно поставлені назви понять;

б)неправильно показано співвідношення між обсягами понять В і С;

в)правильно.

 4. Вилучення «зайвого»

Завдання 5

Учні виконують завдання під керівництвом учителя.

У даному завданні — групи предметів взуття. Шкарпетки — зайвий предмет, бо це не взуття, а одяг. Шкарпетки — конкретне поняття.

 5. Вправи на розвиток уваги, уяви, логічного мислення

Завдання 6

Учитель звертає увагу учнів на зміну самих геометричних фігур: їх дві — спочатку трикутник, потім прямокутник, знову трикутник, прямокутник, отже, треба малювати трикутник. Потім звертає увагу дітей на зміну зображення в середині фігури: у першому трикутнику одна крапка, у другому — дві, отже, у третьому мають бути три крапки.

Завдання 7 (на швидкість мислення)

Відповідь: кубик із номером 3.

Завдання 8

Робота в групах. Учні виконують завдання в групах на швидкість.

Малюнок має такий вигляд:

 IV. Підсумок Заняття

 — Уівіть себе на місці вчителя. Що б ви запитали своїх учнів за даною темою? Поставте ці запитання.

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 1949 | Рейтинг: 0.0/0
Створення художнього декоративного образу. Практична робота «Чарівний птах»
Сюжетні композиції з рослинних форм. створення колективних сюжетних композиці...
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
Аплікація із рослинних форм
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]