Сумісні та несумісні поняття. Сумісні поняття

Заняття 4

Тема: Сумісні та несумісні поняття. Сумісні поняття

Мета: дати уявлення учням про порівнянні та непорівнянні поняття, про порівнянні сумісні поняття, формувати вміння графічно (за допомогою кругів Ейлера) зображувати співвідношення між обсягами двох понять, обґрунтовувати свої думки при визначенні виду відношення; розвивати логічне мисленням, увагу; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: кольорові олівці, мікрофон, схеми співвідношення між обсягами понять, схема розповіді про поняття, сірники.

ХІД УРОКУ

I. Організація учнів до уроку

 Дзвінок покликав на урок,

 Тихенько треба встати.

 Зібрав усіх у гарний клас,

 Щоб логіку вивчати.

II. Актуалізація опорних знань

1. Повторення про поняття

Гра «Будь уважним»

Знайти у вірші приклади понять.

 Під час наступного Заняття

 Розширимо власні знання про поняття.

 Наприклад, за яром розкинувся ліс.

 Дерева могутні, бо здавна він ріс.

 Ростуть на галявинах ягоди, квіти.

 Їх люблять збирати дорослі і діти.

 Над ставом схилились береза та ясен.

 Шепочуть листочками: «Ліс — просто красень».

2. Зміст і обсяг поняття

Пригадай! Кожне поняття має зміст і обсяг. Перечитування статті підручника (С. 15) про зміст і обсяг поняття.

 Метод «Мікрофон»

Учні по черзі наводять свої приклади понять, розповідають про зміст даного поняття і його обсяг.

III. Мотивація навчальної діяльності

— На сьогоднішньому занятті ми поглибимо свої знання про поняття, щоб ви не тільки могли визначати його зміст і обсяг, але й вміли порівнювати їх, встановлювати відношення між ними, тому що у повсякденному житті ми зустрічаємося з поняттями на кожному кроці.

IV. засвоєння нових знань

1. Порівнянні та непорівнянні поняття

Пояснення вчителя

— Можна порівнювати два поняття за змістом і обсягом. Так, порівнюючи зміст та обсяг понять кущ та калина, можна сказати, що вони мають спільні ознаки: калина — це кущ. Порівнюючи зміст і обсяг понять троянда і квадрат, можна зробити висновок, що між цими поняттями

немає нічого спільного. Отже, два поняття між собою можуть бути порівнянні або непорівнянні.

Учні читають у підручнику про порівнянні й непорівнянні поняття.

2.Зображення співвідношення між обсягами двох понять за допомогою кругів Ейлера

1) Розповідь учителя.

— Порівнянні поняття зіставляють за обсягом. Щоб зобразити обсяг поняття, ми малюємо круг. У межах круга пишемо якусь велику букву латинського алфавіту — А, В, С,... Наприклад, круг із буквою А схематично вказує на обсяг поняття А.

Порівнянні поняття поділяються на сумісні та несумісні.

2) Учні розглядають таблицю визначення понять (С. 16).

пі Ь

Порівнянні — це поняття, які мають спільні ознаки.

Непорівнянні — це поняття, які не мають спільних ознак.

Порівнянні поняття поділяються на сумісні та несумісні.

Сумісні поняття — це поняття, обсяги яких мають спільні предмети. Несумісні поняття — це поняття, обсяги яких не мають спільних предметів

Ч__________________________________________________________________________р

3) Учні разом з учителем малюють на дошці схему розповіді про поняття.

4)Робота за підручником (С. 16).

Учні під керівництвом учителя розглядають приклади, подані в підручнику.

V.Застосування знань у процесі практичної роботи

 1.Порівнянні та непорівнянні поняття

Завдання 1

Учні, порівнюючи зміст і обсяг понять, визначають, порівнянні чи непорівнянні вони між собою.

Метод «Акваріум»

Учні діляться на групи. Кожна група, сідаючи у так званий акваріум, отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити висновок. Усі інші групи в цей час уважно слухають обговорення, спостерігають за учасниками, які перебувають в акваріумі, але не втручаються у процес обговорення, тобто ніби знаходяться за склом.

1 група

а) Лікар і чоловік.

2 група

б) Яблука і фрукти.

3 група

в) Дуб і молоток.

Міркування учнів:

а) Порівнянні поняття, бо їхні обсяги мають спільні ознаки: «Деякі лікарі — чоловіки».

б) Порівнянні поняття: «Всі яблука — фрукти».

в) Непорівнянні, бо позначають різні групи предметів: «Дуб — дерево, а молоток — інструмент».

Поняття фрукт — загальне.

Завдання 2

Учні розфарбовують кожну групу предметів, записують їхню загальну назву. Пояснюють виконання завдання так:

«На малюнках зображено дві групи предметів: посуд та інструменти. Кожне поняття — назва посуду чи інструмента стосовно поняття — назви групи — сумісні поняття. Назви груп предметів — непорівнянні поняття.

Завдання 3

а) поняття А і В — сумісні;

б) поняття А і В — сумісні.

Потрібно навчити дітей пояснювати, чому дані поняття перебувають у співвідношенні. Наприклад, поняття жінка та поняття космонавт — сумісні за двома ознаками: за професією і за статтю. Отже, можна скласти два судження: «Деякі жінки — космонавти» та «Деякі космонавти — жінки».

 2.Зображення співвідношень між обсягами понять за допомогою кругів

Ейлера

Завдання 4. Робота в парах.

Учні виконують завдання в парах. Після виконання завдання коментують свої відповіді.

 а) Поняття А і В — сумісні. Судження: «Всі яблуні — дерева»; «Деякі дерева — яблуні».

б) Поняття А і В — сумісні, тому судження з цими поняттями можна скласти такі: «Деякі житлові будинки — цегляні»; «Деякі цегляні будинки — житлові».

3)Завдання на розвиток логічного мислення, уваги.

Завдання 5

Перед виконанням завдання вчитель проводить бесіду про правила поводження з електричними приладами.

Учні за завданням підручника знаходять прилад, ввімкнений у розетку.

Обводять його жовтим кольором.

Загальна назва приладів, зображених на малюнках, — електричні. Назва кожного зображуваного приладу — конкретне поняття.

Завдання 6

Учні самостійно розв’язують задачу.

Відповідь. Через 7 днів.

Завдання 7. Робота в групах.

Учні виконують завдання на швидкість. Та група, яка виконає завдання першою, переможе.

 VI. Підсумок Заняття

 — Якими можуть бути між собою поняття?

 — Навести приклади сумісних понять.

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (13.02.2014)
Переглядів: 4309 | Рейтинг: 0.0/0
Ми вивчаємо клавіатуру
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем
Це цікаво знати
Свято Букваря!
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]