Урок позакласного читання. Українські народні казки про лисичку.
Тема уроку. Урок позакласного читання. Українські народні казки про лисичку.
Мета уроку. Навчальна: познайомити учнів із українськими народними казками, головним персонажем у яких є лисичка. Розвивальна: розвивати образне, логічне мислення, навички виразного читання, переказу, коментування; уміння самостійно працювати з додатковими джерелами інформації. Виховна: виховувати кращі людські якості — чесність, відвертість, вміння дружити. Теорія літератури: народна казка, сюжет, головний герой. Тип уроку: комбінований. Обладнання: аудіо запис української народної казки «Лисичка суддя», ілюстрації до казок « Лисичка суддя», «Пан Коцький», « Лисичка та їжак», «Лисичка кума», « Лисичка- сестричка», «Колобок». Хід уроку І. Організаці йний момент 1.Емоційний настрій на урок Продзвенів дзвінок Починається урок Учитель посміхається Школярики стараються. Працюватимем старанно, Щоб побачити в кінці, Що у нашім другім класі Діти просто молодці. ІІ. Оголошення теми й мети уроку Звернення вчителя. У нас сьогодні незвичайний урок, В світ української казки зробимо крок. Казка не просто до нас завітала, Про хитрого звіра нам розказала. А що здогадатися яка тварина буде сьогодні у нас головним героєм казок, нам необхідно про відгадати загадки: Загадка Живу я глибоко норі, Руденька шубка на мені, Сліди я вправно замітаю, Як полювати – добре знаю.( Лисичка) У нас на уроці працюють науковці. Давайте запитаємо у них цікаві факти про лисичку. ( на партах у деяких учнів лежать конверти з намальованою лисичкою. В конвертах цікаві факти про лисицю. Діти читають.) Повідомлення № 1 Лапи в лисиці на зиму обростають густою шерстю. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки їй не мерзнуть навіть у сильні морози. Повідомлення №2 Відомо більше 10 видів лисиць. Повідомлення №3 Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Повідомлення №4 Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати - здалеку її рухи нагадують елегантний танок. Повідомлення №5 Раз на рік у норі лисиці з'являються лисенята. Іноді їх буває більше 10. Вони сліпі, глухі, вкриті темно-бурою шерстю. Повідомлення №6 Лисиця в норах робить запасні ходи, де переховується від переслідування. Часто лисиці займають нори інших звірів - борсуків, бабаків. Звернення вчителя. Ми з вами вже знайомі з українськими казками, персонажем яких є лисичка. Нагадайте назви цих казок. Загадка Ця лисичка дуже хитра, прикидалась мов глуха. А сама все чула й з’їла круглобокого хлібця. ( «Колобок») Загадка Ця лисичка - господиня, Вміє смачно готувати, Ще й гостем своїм добрим Звірів дуже налякати. ( «Пан Коцький») Загадка Ця лисичка дуже любить вночі медом ласувати. І ходити на хрестини, діточкам ім’я давати. ( « Лисичка- кума») Загадка В гості кликала ласкаво, Пригощала дуже жваво, Тільки гість пішов додому і не ївши, і голодний. ( «Лисичка та Журавель») Звернення вчителя. Пригадайте, що означає слово «персонаж»? ( головний герой літературного твору, дійова особа про яку розповідається в літературному творі) III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання казки «Лисиця і їжак». Розгадайте анаграму : « силиця і жаїк.» Назва казки, яку ми з вами прослухаємо «Лисиця і їжак». Нагадайте, що таке казка? ( літературний твір з фантастичними подіями) Слухання казки. Йде лисиця з полювання, сумна йде, невесела. Живіт вже починає бурчати від голоду . Іде, та й голодними оченятами позирає навкруги.Тут назустріч їй їжак іде. —Доброго здоров’ячка, їжаче! — І вам доброго здоров’ячка, — відповів їжак і згорнувся клубочком. — Як до речі поживаєте?-з хитрим поглядом запитала лисиця. — Та добре, спасибі!- відповів їжачок. — Ой, та й давненько ж мі не бачилися, рідненький. Давай-но на радощах поцілуємось. Їжак ще тугіше згорнувся в клубочок, засопів тихенько. — Ні, сестро, не хочу я — відповідає. — Я ще не вмивався. — А знаєш, — каже лисиця, — я вже й м’ясо перестала любити їсти, тільки овочі. Цілий день сьогодні з кроликами на капусті паслася. Так ситно наїлася!.. —Та невже?! А я оце саме збирався вам повідомити, що біля великої вільхи виводок тетеревенят пасеться. — Де це? — так і підскочила лисиця. —Та ви вниз по струмочку йдіть, ліворуч. Та що ж це ви, вже йдете? — Побіжу, ніколи мені сьогодні... І лисицій слід пропав. Розгорнувся їжак та й каже: — Піди-но, пошукай! Нас, голубонько, не обдуриш... ! Та й пішов собі далі. 2. Словникова робота. Уточнення значення окремих слів. Вільха – дерево. Тетеревенята – пташенята. Невдале — безрезультатне, погане. Позирає — розглядається довкола, дивиться, заглядає. Потупав — пішов. Тугіше — щільніше. Солодкими оченятами — улесливо, нещиро дивитися. Фізкультхвилинка. Їжачок ішов лісочком, Вмить згорнувся він клубочком. А лисичка походила Й їжачка того не з'їла. 3. Аналіз казки з елементами вибіркового читання. Бесіда. — Де зустрілися їжак і лисиця? — Що зробив їжак після привітання? Чому згорнувся клубочком? — Що лисиця запропонувала їжачку? — Чи повірив їжачок їй? Чому? — Поясніть вислів «як і не було». Куди ж побігла лисичка? — Чи правду казала лисичка їжачкові? Для чого був її обман? — А їжачок був правдивим? А чому ж обманув їжачок? — Отож, вони обоє обманули один одного. Чий обман був хижий, корисний? А чий більш схожий на хитрість? — Хто з них виявився хитрішим? Мовно-логічне завдання. На дошці написані слова-характеристики і прикріплені малюнки лисиці та їжака. Учні з'єднують слова із малюнками. Слова для довідок: підступна, зла, винахідливий, розумний, безсоромна, улеслива, хитрий, кмітливий, хижа, ніжна. 4. Опрацювання казки « Лисичка суддя» Сьогодні ми познайомимося з ще однією казкою, головним персонажем якої є лисичка. Розгадайте анаграму качилис дясуд Назва казки, з якою ми познайомимося « Лисика суддя» Слухання казки. ( аудіо запис) Двоє котикiв веселих добули собi хитро-мудро грудочку сиру. Одбiгли з ним подалi и почали радитися, як його краще подiлитися. Та ще и подiлитися так, щоб не було кривди нi тому, нi тому,- щоб якраз по правдi рiвнесенько роздiлити. Один котик i каже: - Давай подiлимо отак, упоперек! А другий каже: - Hi, роздiлимо краще вздовж! Отак i сперечаються. Коли це бiжить лисичка. Побачила вона котикiв, угледiла грудочку сиру, зупинилася та и питає: - А що тут у вас таке? Про що сперечаєтеся? - Так i так,- розказують котики,- ось не знаемо, як нам краще подiлити грудочку сиру. - Е,- каже лисичка,- це можна дуже добре зробити! Ось дайте, я вам подiлю! Котики й оддали їй грудочку сиру, щоб вона роздiлила. Лисичка переломила грудочку сиру надвоє, а далi й каже: - Hi, цей шматочок - бiльший, треба порiвняти! Та й над'їла один шматочок. - А тепер,- каже,- оцей бiльший, треба його трiшки пiдрiвняти, щоб по правдi було! Не можна ж, щоб котромусь iз вас кривда була! I знов над'їла. Та так рiвняла, рiвняла,- то той шматочок над'їсть, то той,- поки стало два зовсiм маленьких шматочки. - Ну,- каже лисичка,- оце ж маєте тепер уже зовсiм однаковiсiнькi шматочки, хоч i на важницю покладiть! - Ну, добре,- кажуть котики,- але ж ти багато нашего сиру з'їла! За що ти стiльки нашого добра взяла? - Як - за вiщо?! - одказала лисичка.- А я ж вас подiлила. Перевірка первинного сприймання. Бесіда. - З якими героями ви зустрілися? - Що не змогли поділити котики? - Чи допомогла їм лисичка? - Доведіть, що цей твір казка. - Дайте характеристику лисичці. Яка вона? Фізкульхвилинка. Котик рано піднімався, Добре лапкою вмивався. Гарно вушка вимивав, Шубку добре розчесав, Потім трішки поплигав, Поруч муха задзижчала, І його роздратувала. Він її прогнав від себе, До роботи ж йому треба. Слованикова робота хитро-мудро не було кривди упоперек вздовж на важницю покладiть Мовно-логічне завдання. У кожного на парті лежать конверти з прислів’ям. Прочитайте їх та доберіть прислів’я, що може бути повчальним висновком для казки «Лисичка суддя» Говорить, як лисиця, а за пазухою камінь держить. Дивиться лисичкою, а думає вовком. Лисиця спить, а курей бачить. Не пускай лиса в курник, а вовка в кошару. ІV. Підсумок уроку. З якоми казкми ми сьогодні познайомились? Хто їх автор? Чого навчають нас ці казки? V. Домашнє завдання . Прочитати українську народну казку» Лисичка суддя», «Лисичка та їжак» | |
| |
Переглядів: 4779 | |
Способи згинання паперу |
Корисні звички у спілкуванні з однолітками, дорослими людьми, членами своєї р... |
Бджілка мала, та й та працює |
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку» |
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ... |
Всього коментарів: 0 | |