💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Урок позакласного читання. Українські народні казки про лисичку.
Тема уроку. Урок позакласного читання. Українські народні казки про лисичку.
Мета уроку.
Навчальна: познайомити учнів із українськими народними казками, головним персонажем у яких є лисичка.
Розвивальна: розвивати образне, логічне мислення, навички виразного читання, переказу, коментування; уміння самостійно працювати з додатковими джерелами інформації.
Виховна: виховувати кращі людські якості — чесність, відвертість, вміння дружити.
Теорія літератури: народна казка, сюжет, головний герой.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: аудіо запис української народної казки «Лисичка суддя», ілюстрації до казок « Лисичка суддя», «Пан Коцький», « Лисичка та їжак», «Лисичка кума», « Лисичка- сестричка», «Колобок».

Хід уроку

І. Організаці йний момент
1.Емоційний настрій на урок
Продзвенів дзвінок
Починається урок
Учитель посміхається
Школярики стараються.
Працюватимем старанно,
Щоб побачити в кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
Звернення вчителя.
У нас сьогодні незвичайний урок,
В світ української казки зробимо крок.
Казка не просто до нас завітала,
Про хитрого звіра нам розказала.
А що здогадатися яка тварина буде сьогодні у нас головним героєм казок, нам необхідно про відгадати загадки:
Загадка
Живу я глибоко норі,
Руденька шубка на мені,
Сліди я вправно замітаю,
Як полювати – добре знаю.( Лисичка)


У нас на уроці працюють науковці. Давайте запитаємо у них цікаві факти про лисичку.
( на партах у деяких учнів лежать конверти з намальованою лисичкою. В конвертах цікаві факти про лисицю. Діти читають.)
Повідомлення № 1
Лапи в лисиці на зиму обростають густою шерстю. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки їй не мерзнуть навіть у сильні морози.
Повідомлення №2
Відомо більше 10 видів лисиць.
Повідомлення №3
Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва.
Повідомлення №4
Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати - здалеку її рухи нагадують елегантний танок.
Повідомлення №5
Раз на рік у норі лисиці з'являються лисенята. Іноді їх буває більше 10. Вони сліпі, глухі, вкриті темно-бурою шерстю.
Повідомлення №6
Лисиця в норах робить запасні ходи, де переховується від переслідування. Часто лисиці займають нори інших звірів - борсуків, бабаків.

Звернення вчителя.
Ми з вами вже знайомі з українськими казками, персонажем яких є лисичка. Нагадайте назви цих казок.
Загадка

Ця лисичка дуже хитра,
прикидалась мов глуха.
А сама все чула
й з’їла круглобокого хлібця.
( «Колобок»)


Загадка

Ця лисичка - господиня,
Вміє смачно готувати,
Ще й гостем своїм добрим
Звірів дуже налякати.
( «Пан Коцький»)

Загадка

Ця лисичка дуже любить
вночі медом ласувати.
І ходити на хрестини,
діточкам ім’я давати.
( « Лисичка- кума»)

Загадка

В гості кликала ласкаво,
Пригощала дуже жваво,
Тільки гість пішов додому
і не ївши, і голодний.
( «Лисичка та Журавель»)


Звернення вчителя.
Пригадайте, що означає слово «персонаж»?
( головний герой літературного твору, дійова особа про яку розповідається в літературному творі)

III. Опрацювання нового матеріалу
1. Робота з текстом.
Опрацювання казки «Лисиця і їжак».
Розгадайте анаграму : « силиця і жаїк.»
Назва казки, яку ми з вами прослухаємо «Лисиця і їжак».
Нагадайте, що таке казка?
( літературний твір з фантастичними подіями)
Слухання казки.
Йде лисиця з полювання, сумна йде, невесела. Живіт вже починає бурчати від голоду . Іде, та й голодними оченятами позирає навкруги.Тут назустріч їй їжак іде.
—Доброго здоров’ячка, їжаче!
— І вам доброго здоров’ячка, — відповів їжак і згорнувся клубочком.
— Як до речі поживаєте?-з хитрим поглядом запитала лисиця.
— Та добре, спасибі!- відповів їжачок.
— Ой, та й давненько ж мі не бачилися, рідненький. Давай-но на радощах поцілуємось. Їжак ще тугіше згорнувся в клубочок, засопів тихенько.
— Ні, сестро, не хочу я — відповідає. — Я ще не вмивався.
— А знаєш, — каже лисиця, — я вже й м’ясо перестала любити їсти, тільки овочі. Цілий день сьогодні з кроликами на капусті паслася. Так ситно наїлася!..
—Та невже?! А я оце саме збирався вам повідомити, що біля великої вільхи виводок тетеревенят пасеться.
— Де це? — так і підскочила лисиця.
—Та ви вниз по струмочку йдіть, ліворуч. Та що ж це ви, вже йдете?
— Побіжу, ніколи мені сьогодні... І лисицій слід пропав. Розгорнувся їжак та й каже:
— Піди-но, пошукай! Нас, голубонько, не обдуриш... ! Та й пішов собі далі.
2. Словникова робота.
Уточнення значення окремих слів.
Вільха – дерево.
Тетеревенята – пташенята.
Невдале — безрезультатне, погане.
Позирає — розглядається довкола, дивиться, заглядає.
Потупав — пішов.
Тугіше — щільніше.
Солодкими оченятами — улесливо, нещиро дивитися.

Фізкультхвилинка.
Їжачок ішов лісочком,
Вмить згорнувся він клубочком.
А лисичка походила
Й їжачка того не з'їла.

3. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
Бесіда.
— Де зустрілися їжак і лисиця?
— Що зробив їжак після привітання? Чому згорнувся клубочком?
— Що лисиця запропонувала їжачку?
— Чи повірив їжачок їй? Чому?
— Поясніть вислів «як і не було». Куди ж побігла лисичка?
— Чи правду казала лисичка їжачкові? Для чого був її обман?
— А їжачок був правдивим? А чому ж обманув їжачок?
— Отож, вони обоє обманули один одного. Чий обман був хижий, корисний? А чий більш схожий на хитрість?
— Хто з них виявився хитрішим?
Мовно-логічне завдання.
На дошці написані слова-характеристики і прикріплені малюнки лисиці та їжака. Учні з'єднують слова із малюнками.

Слова для довідок: підступна, зла, винахідливий, розумний, безсоромна, улеслива, хитрий, кмітливий, хижа, ніжна.

4. Опрацювання казки « Лисичка суддя»
Сьогодні ми познайомимося з ще однією казкою, головним персонажем якої є лисичка.
Розгадайте анаграму качилис дясуд
Назва казки, з якою ми познайомимося « Лисика суддя»

Слухання казки. ( аудіо запис)
Двоє котикiв веселих добули собi хитро-мудро грудочку сиру.
Одбiгли з ним подалi и почали радитися, як його краще подiлитися.
Та ще и подiлитися так, щоб не було кривди нi тому, нi тому,- щоб якраз по правдi рiвнесенько роздiлити.
Один котик i каже:
- Давай подiлимо отак, упоперек!
А другий каже:
- Hi, роздiлимо краще вздовж!
Отак i сперечаються. Коли це бiжить лисичка. Побачила вона котикiв, угледiла грудочку сиру, зупинилася та и питає:
- А що тут у вас таке? Про що сперечаєтеся?
- Так i так,- розказують котики,- ось не знаемо, як нам краще подiлити грудочку сиру.
- Е,- каже лисичка,- це можна дуже добре зробити! Ось дайте, я вам подiлю!
Котики й оддали їй грудочку сиру, щоб вона роздiлила. Лисичка переломила грудочку сиру надвоє, а далi й каже:
- Hi, цей шматочок - бiльший, треба порiвняти!
Та й над'їла один шматочок.
- А тепер,- каже,- оцей бiльший, треба його трiшки пiдрiвняти, щоб по правдi було! Не можна ж, щоб котромусь iз вас кривда була!
I знов над'їла. Та так рiвняла, рiвняла,- то той шматочок над'їсть, то той,- поки стало два зовсiм маленьких шматочки.
- Ну,- каже лисичка,- оце ж маєте тепер уже зовсiм однаковiсiнькi шматочки, хоч i на важницю покладiть!
- Ну, добре,- кажуть котики,- але ж ти багато нашего сиру з'їла! За що ти стiльки нашого добра взяла?
- Як - за вiщо?! - одказала лисичка.- А я ж вас подiлила.

Перевірка первинного сприймання. Бесіда.
- З якими героями ви зустрілися?
- Що не змогли поділити котики?
- Чи допомогла їм лисичка?
- Доведіть, що цей твір казка.
- Дайте характеристику лисичці. Яка вона?

Фізкульхвилинка.
Котик рано піднімався,
Добре лапкою вмивався.
Гарно вушка вимивав,
Шубку добре розчесав,
Потім трішки поплигав,
Поруч муха задзижчала,
І його роздратувала.
Він її прогнав від себе,
До роботи ж йому треба.

Слованикова робота
хитро-мудро
не було кривди
упоперек
вздовж
на важницю покладiть

Мовно-логічне завдання.
У кожного на парті лежать конверти з прислів’ям. Прочитайте їх та доберіть прислів’я, що може бути повчальним висновком для казки «Лисичка суддя»
Говорить, як лисиця, а за пазухою камінь держить.
Дивиться лисичкою, а думає вовком.
Лисиця спить, а курей бачить.
Не пускай лиса в курник, а вовка в кошару.

ІV. Підсумок уроку.
З якоми казкми ми сьогодні познайомились?
Хто їх автор?
Чого навчають нас ці казки?

V. Домашнє завдання .

Прочитати українську народну казку» Лисичка суддя», «Лисичка та їжак»
Категорія: Позакласне читання | Додав: pionist32 (26.10.2016)
Переглядів: 4796 | Рейтинг: 0.0/0
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Бережливе ставлення до природи
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]