💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Людина починається з добра (за творами В.О. Сухомлинського)
Тема. Людина починається з добра 
(за творами В.О. Сухомлинського)
Мета: створити умови для формування предметних компетенцій та базових компетентностей;
Особистісні: 
- розвивати здатність виражати свої емоції, вміти проводити оцінку життєвих ситуацій з точки зору загальноприйнятих норм і цінностей ;
- формувати у дітей уявлення про те, що добра чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується, береже природу, любить і поважає свою Батьківщину;
- виховувати почуття чуйності, доброзичливості, небайдужості та повагу до людей;
- організувати спільний пошук розв’язування завдання, викликати бажання діяти, підпорядкувати свої дії під принципи моралі: «Твори добро, красу і радість».
Комунікативні: 
-  вміння працювати в колективі, висловлювати свої думки, слухати і розуміти інших, спільно домовлятися про правила роботи й виконувати їх;
 - вміння знаходити відповіді на поставлені питання, використовуючи свій життєвий досвід і отриману інформацію.
Освітні: 
- продовжувати знайомство із творчістю та творами В. О. Сухомлинського,
 - пробуджувати інтерес до читання цих творів.
   Читацькі: 
-    розвивати образне мислення і мовлення дітей, удосконалювати                                               техніку свідомого виразного читання, учити учнів стежити за логікою описування подій. 
Тип уроку: урок позакласного читання 
Форма проведення: урок-подорож
Обладнання: портрет  В.О. Сухомлинського, книги  В.О. Сухомлинського, твори  «Чи винен м'яч?»,  «Петрик, собака й кошеня», «Чому?», «Соромно перед соловейком», «А серце тобі нічого не наказало?», «Сьома дочка»,  роздатковий матеріал із завданнями для роботи у групах, мультимедійна дошка, проектор. 
Очікувані результати:
- виконує за завданням вчителя спеціальні вправи, метою яких є тренування мовленнєвого апарату; слухає і розуміє завдання вчителя, думки і міркування однокласників, аргументовано доповнює їхні відповіді, відстоює власну позицію, дотримується норм культури спілкування під час дискусії; висловлює власні оцінні судження щодо прочитаного, визначає провідну тему прочитаних творів, головних та другорядних персонажів, розповідає про риси їх характеру, передає це голосом під час читання.
Методи, форми і прийоми роботи:
•    методи: бесіда, робота з книгою, робота з оповіданням, фронтальне опитування;
•    прийоми: вправа «Очікування» , «Незакінчене речення», гра «Мікрофон», «Мозковий штурм»;
•    форми роботи: колективна, групова.
Інноваційні технології:
Технологія роботи в групах;
Технологія зворотнього зв'язку;
Технологія мовленнєвої творчості;
Технологія розвитку критичного мислення;
Технологія ігрового навчання;
Технологія створення ситуації успіху.
Добро все переможе
Народна мудрість
Хід уроку
І Орієнтація діяльності учнів
2. СЛ. 1. Організація класу  
Треба всім нам привітатись:
- Добрий день!
Оберніться до гостей:
Добрий день, добрий день!     
Усміхнімось всім навколо –        
Небу, сонцю, квітам, людям –
І тоді обов’язково
День для вас приємним буде!
2. Налаштування на урок
Вчитель: Сьогодні урок  позакласного читання у вас проведу я, звати  мене Ірина Володимирівна. Я старалася,  готуючись до цього уроку, але мені  буде потрібна ваша допомога. Тож налаштуємося на урок
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один  одного за руки.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплескайте в долоні.

ІІ  Цілепокладання
Самовизначення щодо навчальної діяльності
 До нас надійшов відеолист 
3 СЛ. «Любі діти! Дуже потрібна ваша допомога. Справа в тому, що Фея Злюка послала на землю свої лихі чари – Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, які можуть  накоїти біди всім людям. Їх  можна перемогти лише добротою. Якщо ви знайдете чарівні  зернятка добра та посієти їх, Фея Злюка та її слуги зникнуть з нашої планети.» 
Вчитель: Діти,  допоможемо? 
4 СЛ.Пропоную вирушити   у подорож «Стежиною доброти».  Крокуючи нею, ми будемо робити добрі справи, виконавши завдання,  повернемо  чарівні зернятка, які не дадуть прорости злу у серцях людей  і переможуть Фею Злюку.  А  супроводжувати нас буде сонечко. Воно  і захистить, і покаже дорогу. Одягнемо промінчики, щоб не розгубитись?  
Не забудьте , діти, покласти у свої рюкзачки  знання,  кмітливість,  увагу.
Вправа «Очікування» 
Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від подорожі?  ( казкова, весела, цікаві завдання, дізнатися нової інформації,  нових відкриттів)
А ви якими повинні бути? ( Уважними, старанними…) 
А я очікую, що ви будете злагоджено працювати, точно і красиво висловлювати свої думки, гарно читати і давати відповіді на запитання. Якщо ви і справді будете такими  , то в кінці нас всіх чекає успіх. І я вам бажаю цього.
5 СЛ. Мандруватимемо за  маршрутом.           ( Карта подорожі)
 
1.    Зупинка  «МОВНА РОЗМИНКА»
2.    Галявина  «ДОВІДКОВА»
3.    Міст  «ЗНАЙОМСТВ»
4.    Куточок  «СПОГАДІВ»
5.    Зупинка «ВІДПОЧИНКУ»
6.    Галявина «СПРОБ»
7.    Зупинка  «ЧИТАЙЛИКИ»
8.    Зупинка « ПІДСУМКОВА»
 
Отже, вирушаємо. Перша зупинка «Мовна розминка»
6 СЛ. 1. Зупинка «МОВНА РОЗМИНКА»
Вчитель: Для того, щоб  мовлення було правильне, чітке, виразне , без вагання починайте  тренування.     
7 СЛ. На вдих  вдихєте  повітря,  на видих – називаєте  голосні       АУОИІЕ
ВИСНОВОК - Молодці! Ви добре підготували мовленнєвий апарат до читання.  Перше випробування виконали.   Продовжуємо подорож.
Пропоную подорожувати під гаслом  «Добро все переможе»
8 СЛ. 2. Галявина  «ДОВІДКОВА»  Оголошення теми і мети уроку 
Ми потрапили на галявину «Довідкову».  Прочитайте  тему нашого уроку. 
Щоб  прочитати, треба слова  роз’єднати
9 СЛ.Вправа «Роз’єднай слова»   ЛЮДИНАПОЧИНАЄТЬСЯЗДОБРА
– Як ви розумієте  це висловловлювання? (Добрі і корисні справи)
-  А може  вам гарно живеться  і без добра ? 
-  Давайте з'ясуємо : що таке доброта, добро?  (бути добрим — це значить допомагати одне одному в біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших, не завдавати болю, посміхатися…)
- Що б сталося зі світом, якби в ньому не було доброти? (загинув)
- Що відчуваєте коли  вам роблять добро? (радість…) 
Тлумачення понять «Доброта», «Добро»
- Звернімося до довідкового бюро.  Прочитаємо, що про ці поняття говорить Великий тлумачний  словник сучасної української мови , укладач  якого є 
В. Г. Бусел)
10 СЛ. ДОБРОТА –  Чутливе, дружнє ставлення до людей.  
ДОБРО –   Корисна справа. 
Мотивація діяльності         
А що нас  чекає на шляху  далі, дізнаємось, продовжуючи речення:
Навчимося - виразно читати.
Збагатимо мовлення новими словами.
Ми  дізнаємося  - що таке бути добрим.
Проаналізуємо поведінку героїв.
- Молодці! Друге випробування виконали. 
ІІІ. Цілереалізація
11  СЛ.  3.Міст «ЗНАЙОМСТВ»   Ось ми  і на мосту знайомств.


1.    Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Повідомлення про
В. О. Сухомлинського 
Гра «Покупка добра»
Учитель: - Уявіть, що ви зайшли в супермаркет. Тут ви можете придбати тільки один предмет, це «щось», що асоціюється з добром. Що ви купили? Чому? (Відповіді дітей). - А чи можна купити саме добро? (Ні) - А де ж його можна взяти? (Створити) 
І саме таким творцем добра можна назвати  чудову людину , яка мала велике добре серце і знала, як віддати його іншим. 
-    Про якого письменника, вчителя  я буду розповідати? Послухайте…
12  СЛ.  Жив колись на світі один чоловік. Виріс він у родині бідного селянина. Зазнав злиднів, пережив голод. В школі був одним із кращих учнів школи . Закінчив педагогічний інституту. Став учителем української мови. Та почалася війна. І він пішов захищати Батьківщину. Був поранений. Повернувся і знову працював учителем. Мав велике тепле серце. Дуже любив дітей і тому писав для них повчальні твори. 
(Про  В. Сухомлинського)
І на сьогоднішньому уроці  ми пройдемо дорогою добра за мудрими творами  вчителя , письменника Василя Олександровича Сухомлинського. 
Представлення виставки книг В.О. Сухомлинського  
13 СЛ.  - Подивіться на книги зі шкільної бібліотеки, які в нас виставлені в «Куточку читача».  
1.     «Чиста криниця»
2.    «Казки школи під голубим небом»
3.    «Бути людиною»
4.    «Гаряча квітка»
Це твори  В. Сухомлинського – учителя, педагога. Він – автор понад 1500 повчальних казок, мудрих оповідань, легенд, притч.  Його книги - безмежний океан думок!  Кожна казка, кожне оповідання розповідають  про неповторну красу природи, магічну силу доброти, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим. Раджу  вам прочитати ці оповідання та казки.
ВИСНОВОК -  І так,  на  цьому мосту  ми  познайомилися  з українським письменником  Василем Сухомлинським та його книгами.           
Продовжуємо подорож.
14    СЛ.   4Куточок  «СПОГАДІВ» 
-    Заглянемо у куточок спогадів
2.    Осмислення, первинна перевірка розуміння і корекція засвоєних нових знань Актуалізація читацького досвіду. Обговорення прочитаних творів
Учитель: На уроках ви вже знайомилися з  оповіданнями  В. О. Сухомлинського. Пригадати їх. За малюнками  потрібно відгадати  назву
15 СЛ.-  «Барвисте коромисло»
- «Красиві слова і красиве діло» 
- «Горбатенька дівчинка»
16 СЛ.Учитель: Давайте обговоримо  твір Сухомлинського «Чи винен м'яч?»,  який ви прочитали,  готуючись до  сьогоднішнього уроку?
А) Робота над заголовком тексту


- Діти,  про кого  йде мова у цьому оповіданні? 
- Як би ви назвали ?
Б) Порушена послідовність
17 СЛ. Відновіть послідовність речень.
Повз стадіон йшла старенька бабуся. 2
Одного разу діти грали в м'яча. 1
Хтось ударив м'яч так, що той покотився під ноги бабусі і вибив ціпок з рук. 3
Діти сміються, а бабуся стоїть і плаче. 5
Діти дивляться на бабусю й сміються. 4
Сміятися зі старості – сміятися з себе. 6
Б) Дати відповідь на запитання
- Хто винен в тому, що бабуся випустила з рук ціпок?
- Складіть, будь ласка інший щасливий, добрий кінець оповідання, щоб наші емоції покращилися.
 – Чому вчить нас це оповідання?   Так, не можна сміятися над старістю. 
ВИСНОВОК  Молодці! І так, в куточку спогадів ми з вами працювали  з деформованим текстом, відновили послідовність, логічно мислили. 
 Завдання виконали. 
18 – 23  СЛ.
4.    Зупинка «ВІДПОЧИНКУ»     Фізхвилинка         Пісня про добро
Молодці!  Відпочили,  додали  позитивних емоцій. Вирушаємо далі. 
24 СЛ.
5.    Галявина «СПРОБ»
3.    Застосування узагальнюючих знань та умінь
Робота в групах                 
На галявині ми познайомимось з новими оповіданнями письменника.  Читаючи їх, треба зробити  висновки: які саме якості потрібні добрій людині.
А опрацьовувати ви їх будете в групах.    
25 СЛ.   
І гр.  «Добро» - підніміться
ІІ гр.  «Ввічливість» - поклоніться
ІІІ гр. «Чемність» - посміхніться
ІV гр. «Щирість »-   покрутіться            
- Перед початком  повторимо правила роботи в групі за технологією «Незакінчене речення»
1.Працюють всі. 
2.Кожний пропонує варіант відповіді по черзі. 
3.Не перебивати один одного. 
Капітан кожної команди  обирає конверт із завданням,де пропонується    
   1.Завдання. Опрацювати  кожній групі свій  текст і визначити, що виховує автор цим оповіданням.
Опрацювання творів                                    
Діти читають текст, визначають  ідею творів

26 СЛ. Перевірка

Назва твору    Виховна мета
 «А серце тобі нічого  не наказало?»
«Петрик, Собака й кошеня»
 «Чому?» 
 «Соромно перед соловейком»    Любов до батьків, допомога
Сміливість, любов до тварин
Дружні стосунки
Любов до природи 
Подивіться на виділені букви і складіть слово. Так це слово Добро.
26 СЛ.  - Давайте перевіримо.
2.Завдання    Творче
- Продовжіть речення   
«Для того, щоб зробити добро,  я ... ( 1 гр. -   буду піклуватися про рідних,
 2 гр. - любити тварин, 3 гр.-   буду ділитися з друзями, 4 гр. -  буду берегти та охороняти природу)
ВИСНОВОК  Молодці! І так, на цій галявині ви прочитали  оповідання, правильно визначили ідею творів, назвали якості, які притаманні добрій людині. Всі групи  працювали творчо, злагоджено, дружно. Завдання виконали. Продовжуємо подорож.
27 СЛ. Фізхвилинка для очей  
За сонечком  погляд направляй,  сили оченятам надавай. 
28 СЛ. 7. Зупинка „ЧИТАЙЛИКИ”
4.  Узагальнення і систематизація знань
Робота над новим оповіданням. «Сьома дочка»    
29 СЛ. - На зупинці «Читайлики» будемо працювати колективно над оповіданням «Сьома дочка» Не забуваймо про інтонацію, виразність, чіткість, правильність під час читання.
Слухаючи твір, подумайте і скажіть,  які емоції викликало у вас це оповідання ?
А) Читання оповідання вчителем  з допомогою дітей. 
-Я читатиму твір, а ви будете мені допомагати. До кого я доторкнусь, той продовжує.    
- Прочитай сумно.  Як розумієте «немов маківка за сонячним променем»? (квітка маку)
-Прочитай швидко.
- Прочитайте байдуже.
Б) Дати відповідь на запитання
- Так  які ж  почуття  викликало у вас це оповідання?   (байдужість, егоїзм та погане відношення до батька - матері руйнують спокій,  мир  і злагоду в родині)
- Хто з доньок по-справжньому любив матусю? А як зрозуміли, що остання?
- Що б ви порадили  дівчаткам?   (бути  милосердним до рідних людей, любити й цінувати  свого батька, турбуватися про його здоров’я, пам’ятати, що батьки —  найдорожчі люди в житті)
ВИСНОВОК   Молодці! Вмієте  гарно,  виразно читати, уважно слухати,  робити висновки. На цій зупинці ми з вами  з’ясували,  що важливо не говорити, а діяти.
- Молодці.  Завдання виконали.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап 
30 СЛ. 8.Зупинка « ПІДСУМКОВА»
Наш урок добігає кінця. 



Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці,  залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В. Сухомлинського. Я впевнена, що ваші маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра.
- Чи сповнилися ваші очікування від уроку? 
Вправа «Незакінчені речення». 
Продовжити речення
- На сьогоднішньому уроці я …(дізнався про В. Сухомлинського, працював в групі, визначав послідовність речень  в оповіданні, дізнався що таке добро, щоб бути добрим  треба робити добро)
- Я ніколи не буду…
- Я буду старатися…
- Я розкажу вдома…
Оцінювання учнів (протягом уроку і в кінці) 
-    Найактивнішими були …                       - Старанно працювали …
-    Читали виразно, чітко, правильно …  - Давали змістовні відповіді …
-    Правильно виражали свої думки, враження…
Отже, сьогодні ми отримали ще більше знань, крокуючи «Стежиною  доброти» Повернули  зернятка добра. А  все нам вдалося завдяки вашому бажанню і наполегливості у здобутті знань.  
31 СЛ. На згадку про урок  Фея Доброти хоче подарувати вам  символічне серце. 
І щоб знову  Фея Злюка не послала  на землю свої лихі чари, давайте посіємо зернятка добра , щоб на нашій планеті  завжди  панувало добро. Зернятка  дадуть тільки тоді  плоди,  коли  ви будете за ними доглядати. Рослини відносяться до живої природи. А тому їм потрібні  вода, тепло, світло.  І нехай  ґрунтом для зернят будуть ваші добрі серця. 
Вправа «Зернятко доброти»          
Якщо від сьогоднішньої зустрічі у ваших душах залишилася зернинка добра, я попрошу взяти до рук сердечко, а якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково, що без добра можна прожити на світі –тоді сердечко нехай залишиться у вас на парті. 
В своїх долоньках серденька оці тримайте
І злу ніколи їх не віддавайте!
Щоб завжди в кожного воно лише раділо 
І сліз гірких ніколи не ронило!
Нехай тепло і доброта ваших сердець не затримується в долоньках. Передайте їх іншим людям, знайомим і незнайомим.
Дякую вам за співпрацю, я вами пишаюся.
V. Домашнє завдання
Категорія: Позакласне читання | Додав: SYLER (10.01.2016)
Переглядів: 4145 | Рейтинг: 0.0/0
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі...
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас...
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд...
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]