УРОК 33 Родина — мій дім, мій оберіг. Тема. І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна пісня). «В цьому дворку, як у вінку». «Дорогі гості» (українська народна пісня)Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про сім'ю, родину, її значення для людини, вчити читати віршові твори, виділяти голосом важливі слова, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати навички читання, уміння міркувати; виховувати повагу до членів сім'ї, інтерес до вивчення історії свого роду, сім'ї. Обладнання: грамзапис пісні «Роде наш красний», зразок родовідного дерева, таблиця складів М. Зайцева (додаток 2). Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Прочитай і посміхнись. Чому я весела? Бо мама хвалила: Я в хаті прибрала І посуд помила Чому я весела? Хвалив мене тато, Що вмію лічити, Що вмію читати. У ч и т е л ь . Про що говориться у вірші? Як одним словом можна назвати маму, тата і дитину? 2. Артикуляційні вправи. 1) Чистомовка. Ат-ат-ат — мама, тато, брат. Ра-ра-ра — я й мала сестра. М'я-м'я-м'я — це моя сім'я. Ся-ся-ся — а якщо бабуся Усь-усь-усь — і старий дідусь, Ки-ки-ки — дядьки і тітки, На-на-на — то це родина. 2) «Розчитування». Таблиця складів М. Зайцева. (Склади ма — ме ..., та — те ..., ра — ре ..., на — не ...) 3) Гра «Блискавка». Картки із словами для миттєвого розпізнавання: рід, сім'я, народ, наш, рідна, родина, велика, дерево, родовідне, український. Розділити слова на 2 групи: перша група — назви предметів, друга група — ознаки, і утворити словосполучення. II. Мотивація навчальної діяльності 1. Бесіда. — Прочитайте назву розділу, який ми починаємо вивчати. В. Марсюк — Як ви вважаєте, про що розповідатимуть твори цього розділу? — Розгляньте малюнок у підручнику. Кого ви бачите? 2. Словникова робота. На дошці записані тлумачення слів. Поруч виставлені картки зі словами сім'я, родина, рід, народ. Учні по черзі читають тлумачення, до кожного добирають картку з відповідним словом. 1) Група близьких родичів (чоловік, дружина, батько, мати, діти та ін.), що проживають разом (сім'я). 2) Група людей, що складаються з батьків, дітей, онуків і близьких родичів, які живуть разом (родина). 3) Ряд поколінь, що походять від одного предка (рід). 4) Населення, жителі однієї країни (народ). У ч и т е л ь. Розмістіть ці слова від найменшої групи людей до найбільшої. Обґрунтуйте свій вибір. Що таке родовідне дерево? III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя. Уявімо собі життя людей на землі як велетенське дерево роду. Ви, діти, на цьому дереві зелені листочки, гілки — ваші тато і мама, їхні сестри і брати, ваші дяді і тьоті. Стовбур, що ближче до вас, — це дідусі й бабусі. А коріння — це вже ваші прадіди, ті, хто жив 100 чи 200 років тому. Кожна родина має родовідне дерево. Чим більший рід, тим міцнішим росте дерево. А коріння кожного родовідного дерева — це пам'ять роду. Якщо ми пам'ятаємо своїх предків, то черпаємо сили для життя. Людина без роду — як листок, відірваний від дерева. Дерево бере сили від землі корінням. А людина живе своїм родом, рідними і близькими. 2. Робота з текстом. Робота над українською народною піснею «Роде наш красний». 1) Слухання запису пісні. 2) Читання уривка пісні в підручнику. 3) Словникова робота. У ч и т е л ь . Як тлумачаться в підручнику слова красний, не цураймося. 4) Відповіді на запитання. — Про який рід говориться в пісні? — З яким кущем порівнюють родину? — Чому вибрано саме таке порівняння? — На які слова треба наголошувати, читаючи вірш? 5) Робота над виразністю читання пісні. 3. Завдання учням. Опрацювання вірша І. Гнатюка «Наша хата». 1) Робота над заголовком. У ч и т е л ь . Прочитайте назву вірша Івана Гнатюка. Подумайте, чому цей твір включили до розділу. 2) Читання вірша вчителем. — Від чийого імені ведеться оповідь у вірші? — Де знаходиться, по-вашому, ця хата? 3) Словникова робота. Де тихо гудуть літо як все пахне ряденця поріг тут свою строкаті невтомно бджоли мед — Що означає слово строкатії — А ряденце? (Покривало з домотканого полотна). 4) Повторне читання мовчки. 5) Вибіркове читання з елементами бесіди. — Прочитайте описи хати, подвір'я, садка. — Чому дим у рідній хаті пахне? 4. Робота в зошиті (с. 19, завдання 1). 5. Завдання учням. Опрацювання вірша «В цьому дворку, як у вінку... » 1) Самостійне читання вірша учнями. Прочитати і дати відповіді на запитання. І група: Що прославляється у вірші? II група: Знайти порівняння і дослідити, що вони передають. 2) Відповіді на запитання. — Хто живе у дворі? — Прочитайте, з чим порівнюється кожен член сім'ї. — Чому вибрано саме такі порівняння? Що ними хотів підкреслити народ? — Як, на вашу думку, живе ця сім'я? Чому так думаєте? 6. Робота в зошитах (с. 19, завдання 2, 3). 7. Колективна робота. Опрацювання української народної пісні «Дорогі гості». Слухання запису пісні. Аналіз назви і тексту. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Про що ми говорили на уроці? — Як повинні жити члени родини? V. Домашнє завдання | |
| |
Переглядів: 5938 | |
Панно для класної кімнати |
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В.... |
Місця підвищеної небезпеки у школі |
Аплікація з паперу. Види аплікацій. Виготовлення аплікації |
Школа. Ти — школяр. Умій дружити. Дорога від дому до школи |
Всього коментарів: 0 | |