Урок15 Тема: Деревце родуМета: Вчитись читати та аналізувати твори про родину, символи роду, стосунки між членами сім'ї. Розвивати навички читання, переказу, вміння спілкуватися. Ознайомити із символами роду, родинними традиціями; виховувати любов, ніжність і турботу про рідних, прагнення захищати молодших і піклуватися про старих. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент У лузі калина, у лузі червона хорошенько цвіте. Ой роде наш красний, роде наш прекрасний, Не цураймося, признаваймося. Небагато ж нас є. ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Давайте-но сьогодні почитаємо про наші родини—тата, маму, дідусів, бабусь, братиків і сестричок. І ще помріємо…Адже коли ви виростете, то кожен з вас матиме свою власну родину, стане татком чи мамою, а згодом…дідусем чи бабусею. ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1. Робота над віршем Н. Кир'ян -«Деревце роду» — Прочитайте вірш. — Про що в ньому йдеться? (Про те, що кожна родина в країні плекає деревце.) — Які саме деревця садять і вирощують люди? (Вишні, яблуні, дуби, горіхи.) — Чи знаєте ви, коли зазвичай висаджують дерева біля батьківського порога? (Коли народжується дитина.) — Навіщо висаджують дерева? Дайте відповідь словами вірша. («Щоб квітла Україна...») — Чи тільки квітом дерев квітне Україна, чи тільки за вирощені дерева дякує вона? (Ні, Україна квітне дітьми й дякує за дорослих людей.) — Для чого потрібно плекати деревце? («Для того, щоб прикрасити свій батьківський поріг») — У чиїй родині існує таке деревце роду? Розкажіть, як воно з'явилося, як за ним доглядають. — Намалюйте, яким ви уявляєте деревце роду. 2. Робота над віршем Марійки Підгірянки «Моя мама» — Прочитайте вірш. Кому він присвячений? (Мамі.) — Яке ставлення матері до дитини змальовано у вірші? (Любов, ніжність, ласку.) — Із чим порівнює поетеса маму? (З ясним сонцем, легким вітерцем, молоденькою ягідочкою, крилами, ангелами, гир несуть У рай.) — Із ким ви можете порівняти свою матусю? — Які слова вона вам говорить? — Які ласкаві слова ви говорите мамі? — Ще раз уважно прочитайте вірш. Знайдіть слова, застосовані автором, щоб описати, що йому снилося, а що було насправді. Заповніть таблицю. Описано Назви ознак предмета Назви дій предмета Що снилося Що було насправді 3. Робота над італійською легендою •«Багатій і бідняк» — Прочитайте легенду. — Хто є головними героями легенди? (Два хлопчики.) — Чим відрізнялися хлопчики один від одного? (Старший був багато вбраний, на меншому була латана сорочка.) — Що викликало захоплення багатого хлопчика? (Золотий чуб меншого хлопчика.) — Чим був засмучений менший? (Тим, що його чуб був не із справжнього золота, бо інакше його мамі не довелося б тяжко працювати.) — Які слова малого викликали ще більше захоплення співрозмовника? (Про те, що в нього є мама.) — Які відносини були між мамою й біднішим хлопчиком? (Вони любили, поважали, турбувалися одне про одного.) — Чому старший хлопчик зітхнув? (Бо в нього мами не було.) — Чому менший хлопчик заплакав, назвавши старшого біднішим за себе, адже в останнього було все, що йому заманеться? (У нього не було найголовнішого — уваги, любові, ніжності, мами.) — Кого з хлопчиків можна назвати дійсно багатим, а кого — бідним? — Хто з вас вважає себе багатим? — Чого вчить ця легенда? (Любити батьків, осявати своєю любов'ю життя інших.) 4. Робота над статтею «Славна бабця, славний дід, славен весь наш давній рід» — Прочитайте твір. — Про що в ньому йдеться? (Про традиції кожної родини!) — Які традиції продовжують сучасні сім'ї? (Виготовляють і прикрашають різьбою вироби з дерева, ліплять посуд чи фігурки з глини, плетуть лозяні кошики чи солом'яні брилі, малюють, вишивають, розфарбовують писанки.) — Завдяки чому твориться краса, відтворена у виробах, піснях, садах і квітниках? (Завдяки праці рук людських, мудрості народу.) — Які традиції зберігаються у вашій родині? — Які вироби, що передаються з покоління в покоління, є у вашій сім'ї? 5. Фізкультхвилинка. * Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.*Вправи для розвитку дихання Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. 6. Робота над віршем Е. Саталкіної «Обійми дідуся» — Прочитайте вірш. — Про кого йдеться у вірші? (Про дідуся й онуку.) — Чого засоромилася онука? (Того, що в дідуся брудні руки.) — Чим дідусь забруднив руки? (Роботою, війною.) — Чому онука мала вибачитися перед дідусем? (Тому, що вона образила дідуся.) — Як слід ставитися до старших у сім'ї? — Що ви можете розказати про своїх дідуся й бабусю? — Які стосунки між дідусями й бабусями та вами у ваших родинах? 7. Робота над твором Б. Вовка «Старший брат» — Прочитайте твір. — Про кого в ньому йдеться? (Про хлопчика Іванка.) — Яка пригода трапилася з Іванком? (На нього хотів напасти півень.) — Які слова підтверджують те, що півень хотів напасти на Іванка? (Він войовниче позирав на хлопчика.) — Про що запитали в Іванка? (Чи боїться він півня.) — Чи боявся хлопчик півня насправді? (Боявся, бо погрожував півневі звіддаля.) — Чому ж Іванко, незважаючи на побоювання, таки погрожував півню? (Бо вважав за потрібне боронити свого брата.) — Чому він захищав братика? (Бо був старшим.) — Які, на вашу думку, були стосунки між братами? (Вони один одного любили, захищали.) — Як ви повелися б у подібній ситуації? 8. Робота над твором В. Сухомлинського «Народився братик» — Прочитайте оповідання. — Про яку подію йдеться у творі? (Про народження братика в дівчинки Оленки.) — Що відчувала Оленка, дізнавшись про народження братика? (Радість.) — Яке почуття виникло в Оленки, коли вона побачила маму, що вночі схилилася над колисочкою брата? (Заздрість.) — Чому вона засмутилася? (Бо подумала, що мама вже не любитиме її так, як раніше.) — Що порадила Оленці мама у відповідь на такі її слова? (Щоб спитала в Сонця, як воно ділить тепло між людьми.) — Як же Сонце ділить тепло між людьми? Прочитайте («Для кожної людини все моє тепло».) — Як ви гадаєте, чому мама дала Оленці таку пораду? (Бо хотіла, щоб та зрозуміла: мамина любов не ділиться мі» дітьми, а вся, без залишку віддається кожному з них.) — Чи була в когось із вас подібна ситуація? Що ви від чували? Як повелися ваші батьки? Що вони вам сказали? 9. Робота над віршем Л. Компанієць «Намисто» — Прочитайте твір. — Про ще йдеться у вірші? (Про те, як хлопчик зробив калини намисто.) — Як поставилися дівчатка до вчинка хлопчика? (Вони посміялися над ним.) — Чи образився на них хлопчик? Чому? (Ні, бо він зробив намисто для сестрички, а в цьому нічого поганого немає.) — Із яким твором можна порівняти цей вірш? (Із твором Бориса Вовка «Старший брат».) — Що в них спільного? (В обох творах розповідається про ставлення старших братів до молодших.) — Як же ставляться старші до "менших? (З турботою.) — Якими, на вашу думку, мають бути стосунки між братами та сестрами в сім'ї? — Якщо у вас є брати чи сестри, розкажіть, чим ви займаєтеся разом, чи готуєте одне одному сюрпризи? — Які з прислів'їв підходять за змістом до творів -«Народився братик» та «Намисто»? — Прочитайте вірш за особами. — Ще раз уважно прочитайте вірш мовчки. Заповніть таблицю. Назви предметів Назви ознак предметів Назви дій предметів 10. Робота над прислів'ями Прочитайте прислів'я. Як ви їх розумієте? Відновіть прислів'я за малюнками. (Яке дерево, такі й його квіти; який батько, такі й його діти!) (У дитини заболить пальчик, а в мами — серце.) V. Перевірка усвідомленого. Тест по темі «Деревце роду» 1. З чим порівнюється погляд матусі у вірші Марійки Підгірянки -«Моя мама»? а) 3 вітерцем; б) сонцем;в) ягідкою. 2. Чому бідний хлопчик пожалів багатого? а) Тому що багатий часто плакав; б) тому що багатий багато вчився; в) тому що у багатого не було мами. 3. Яка головна думка італійської легенди «Багатий і бідняк»? а) Люди дружать незалежно від матеріального стану; б) найбільше багатство в житті людини — мамина любов; в) для того щоб мати великий достаток, треба багато працювати. 4. Чого засоромилася онука з вірша Е. Саталкіної «Обійми дідуся»? а) Брудних дідусевих рук; б) сивого дідусевого волосся; в) чорних зморшок дідуся. 5. Чого налякалася Оленка з твору В. Сухомлинського «Народився братик»? а) Того, що вона в родині не єдина дитина; б) того, що їй тепер доведеться віддати свої іграшки братику; в) того, що мама любитиме її менше. 6. Яка головна думка твору В. Сухомлинського «Народився братик»? а) Мама сильніше любить наймолодшу дитину; б) мамина любов, як сонце, однаково сильна до кожної дитини; в) щоб мама тебе любила сильніше, слід їй в усьому допомагати. VІ. Підсумок уроку — Що нового ви дізналися на уроці? — Яка назва теми? — Який твори ми читали? Хто їх автори? --- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому? | |
| |
Переглядів: 4695 | |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
З чого все почалося |
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз... |
Народні промисли України |
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір... |
Всього коментарів: 0 | |