💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Якою вода буває. Що вода може

Урок 17

Тема. Якою вода буває. Що вода може

Мета: Дати учням уявлення про властивості води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини), про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний); розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розповісти про значення води для рослин, тварин, людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.

На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство».

ХІД УРОКУ

1. Вправа «Погода».

— Який сьогодні день?

— Які число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?

— Як змінилась погода за цей тиждень?

2. Відгадування загадки.

• Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка й тверда —

Звичайна, підкажіть... (вода).

3. Робота за підручником (С. 54) і проведення дослідів.

Дослід 1

Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому це так швидко вдалося зробити? (Тому що вода рідка.)

Висновок. Вода буває рідкою.

Дослід 2

Якщо налити воду у блюдечко і поставити у морозильну камеру, що трапиться з водою? (Вона перетворюється на лід.)

Висновок. Вода буває твердою.

Дослід 3

Коли в чайнику кипить вода, що виходить із його носика? (Пара)

Висновок. Вода буває газоподібною.

Учні розглядають малюнки.

— Якою є вода у склянці?

— Яка вода падає з хмар на землю влітку? А взимку?

— Яка вода виходить із носика чайника, що знаходиться на вогні?

— Якою ж буває вода?

4. Відгадування загадок (С. 54).

5. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 42, завдання 1, 2).

Учні складають речення за малюнком, розповідають про стани води і розмірковують:

• чому взимку йде сніг;

• як довести, що сніг і лід — це замерзла вода;

• що відбувається з бурульками в теплий сонячний день;

• чому не можна смоктати бурульки і сніг.

6. Робота в групах.

Діти обговорюють, звідки надходить вода у квартири.

7. Гра «Слова про воду».

Одна людина — Фея Води. У неї в руках чашка з водою. Фея Води обходить дітей і бризкає на них з своєї чашки. Той, на кого потрапили крап -лі води, повинен сказати яке-небудь одне слово, яке у нього асоціюється з водою. Наприклад: водопровідник, умивання, душ, напій тощо.

Після гри потрібно провести бесіду.

— Чи доводилося вашій сім’ї звертатися за допомогою до водопровідника, і чим він вам допоміг?

— Як ви вважаєте, що трапилося в місті, якби протягам тижня в ньому були відсутні гаряча і холодна вода?

— Які робочі інструменти допомагають водопровідникові в його роботі?

— Як ви гадаєте, якою людиною повинен бути хороший водопровідник, і що він повинен уміти робити?

Фізкультхвилинка

ВІТЕР

Налетів з-за лісу вітер —

(помахати руками до себе)

Він сердитий і рвучкий,

(рухи кулачками по колу)

Покрутив в садку нам квіти,

(руки вгору, похитати ними з боку на бік)

Розгойдав усі гілки.

У вікно, у двері грюкнув,

(поплескати в долоні)

Розстелив по хаті дим,

(показати пальчиками)

Впав на шлях і мчить на луки,

(руки долонями вниз)

Я — наввипередки з ним.

(Постукати пальчиками по парті.)

Щоб продовжити вивчення властивостей води, проведіть дослід 4.

В одну склянку з водою насипте сіль, в іншу — цукор.

— Чи розчиняються у воді сіль і цукор? А пісок, камінчик, цвях?

За малюнками (С. 55) і дослідом школярі роблять висновки: у воді цукор та сіль розчиняються, а пісок, камінчик, цвях — ні. Крім того вода прозора, без запаху.

8. Відгадування загадки.

• Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звірі й птахи помирають. (Вода)

— Яке значення має вода для рослин, тварин та людини?

Розповісти про значення води для рослин, тварин та людини допоможуть малюнки (С. 55). Учні складають речення, розповідають, навіщо потрібна вода, наводять власні приклади. Такі приклади також наведені у зошиті з друкованою основою (С. 43, завдання 4).

Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин, наприклад, риб, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.

9. Підсумок уроку.

— Де зустрічається вода в природі?

— Чи можуть жити без води рослини, тварини?

— В яких трьох станах може перебувати вода?

— Які властивості води ви знаєте?

— Які загадки ви запам’ятали?

На уроці можна також використати такі завдання.

• Гра «Для чого нам потрібна вода».

Запропонуйте дітям утворити коло. Одна дитина — Маленький принц. Решта — крапельки з колодязя, який напоїв Маленького принца в пустелі.

Маленький принц по черзі запитує кожну крапельку: «Для чого нам потрібна вода?» Крапельки повинні відповідати так, щоб їх відповіді не повторювалися.

Наприклад: «Вода потрібна, щоб умивати людину, освіжати квіти росою, віддзеркалювати зірки і Місяць, створювати веселку тощо».

Якщо крапелька не може відповісти на питання Маленького принца, вона «випаровується з колодязя» — залишає гру. Перемагає крапелька, яка найдовше залишиться в колі. Після цього Маленький принц розповідає про все, що він дізнався від крапельок.

Попросіть дітей дома намалювати свої відповіді. З малюнків дітей складається виставка: «Для чого нам потрібна вода».

• Складання казки «Фея Води».

Діти розподіляються на групи. Перша група придумує казку про те, як Фея Води допомагала жителям пустелі; друга — як Фея Води допомагала жителям гір; третя — як Фея Води допомагала жителям міста; четверта — жителям села.

Інформація для вчителя

Сонячна енергія, ґрунт, природні копалини, рослинний світ, тваринний світ — усе це найважливіші природні ресурси, що необхідні для існування людства. Природними ресурсами вважається вода, без якої не може існувати ніщо живе на Землі.

Вода є всюди — у повітрі, в рослинах, у живих організмах. Навіть звичайний камінь у дрібних тріщинах містить мікроскопічну кількість води. Без води немає життя. Жива клітина на 75 % складається з води, тому для багатьох живих істот підтримка такого водного балансу є життєво необхідною.

Дорослій людині потрібно випивати в день два з половиною літра води. Один літр рідини надходить до організму із продуктами, що вживаються в їжу. Ще один літр ми випиваємо протягом дня. Це стакан чаю, кави, мінеральної води, квасу, тарілка супу. Півлітра води організм людини виробляє самостійно в процесі згорання жирів.

У більшості тварин і в людини вода складає близько 50 % плазми крові, яка несе по всьому тілу до кожної клітини кисень, поживні речовини та виносить з організму шкідливі речовини.

Рослини на 95 % складаються з води. Вони одержують воду з ґрунту і разом з водою вбирають необхідні для росту поживні речовини. Розчиняючи ці речовини, вода розносить їх по стеблах від коренів до листків.

Людина не може жити без води, тому що її запаси в організмі весь час витрачаються. У спеку вода виходить із потом. Дрібні крапельки води у вигляді пару виходять із подихом.

Для організму людини вода має дуже важливе значення. Без їжі ми можемо прожити кілька місяців, а без води не можемо прожити й кількох днів.

Вода займає понад 70 % поверхні Землі. Від загальної кількості води прісна вода становить лише 3 %, інші 67 % — солона.

Основні запаси прісної води знаходяться в льодах Арктики й Антарктики.

Сніг і лід — це вода у твердому стані.

При підвищенні температури повітря сніг і лід переходять у рідкий стан, а при температурі понад 100°С вода переходить у газоподібний стан — пар.

У рідкому стані вода набуває форми предмета, в який вона налита, а в газоподібному стані розчиняється в повітрі.

Вода має ще одну властивість — розчиняти деякі речовини, наприклад, цукор і сіль. Розчинені у воді речовини впливають на її смак. Але такі речовини, як пісок і глина, у воді не розчиняються.

Жир та олії погано розчиняються у воді, тому жирні плями важко змити водою.

• Робота у групах «Гімн Феї Води».

Діти по черзі говорять яке-небудь слово, що характеризує воду (наприклад: чиста, кришталева, потрібна, тепла тощо). Все перераховане дітьми записати на дошці. Після цього діти обирають яке-небудь слово із записаних на дошці і по черзі пояснюють, коли вода буває чистою, кришталевою, теплою. Потім у групах діти складають гімн Феї Води.

Висновок. Вода потрібна людям, тваринам, рослинам для життя.

• Загадки.

1) Яку воду можна носити у решеті? (Сніг)

2) Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

3) «Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять». (Сніг)

4) Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)

5) Взимку горою, а літом водою. (Сніг)

6) Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід)

7) І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)

8) Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

9) Без чого не буває криниці? (Без дна)

10) В який горщик не можна налити воду? (У повний)

11) Синя, соковита, на дереві росте,

А «с» на «з» змінити —

Великий дощ впаде. (Слива — злива)

12)       Якщо із «з» візьмеш це слово,

Великий дощ впаде раптово.

Як тільки «з» на «с» заміниш,

Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива) • Гра «Вставте потрібні слова».

Вода буває у станах.

Коли холодно, вода .

Коли кипить чайник, з його носика виходить _

Вода сіль і цукор.

Вода ___ пісок, камінчик, цвях.

Вода потрібна ___ , ___ , ___ .



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (15.12.2013)
Переглядів: 2388 | Рейтинг: 0.0/0
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26
У школі детективів
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ...
Як людина пізнає світ
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]