Урок 19 Тема. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?Мета: з'ясувати властивості води, значення води в природі; розповісти про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний); дослідити, куди зникає вода з калюжі; виховувати пізнавальний інтерес. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент II. Повідомлення теми і мети уроку 1 Вправа «Погода» Сьогодні грудня, день тижня Надворі погода. Небо Опади Вітер — Як змінилася погода за цей тиждень? Світ неживої природи 79 2 Робота над загадкою Я і хмара, і туман, І струмок,і океан, І літаю, і біжу, І скляною бути можу! (Вода) — Сьогодні ми дізнаємося, як вода перетворюється на туман, або може стати шматочком льоду, яке значення має вода в природі. III. Вивчення нового матеріалу 1) Читання казки учителем. Зібралися якось Орел, Щука і фігуристи-спортсмени та розговорилися про те, яка речовина на світі їм більше подобається. Ф і г у р и с т и . Наша речовина тверда як камінь, абсолютно прозора, на сонці блищить і іскриться — душу радує. Щ у к а. А я люблю рідку речовину. Вона така пружна! Орел. Мені подобається біла речовина, як я сам. Вона така легка! Я часто бачу її біля свого гнізда високо в горах. 2) Дослід (проводить учитель). — Показали фігуристи свою улюблену речовину (шматочки льоду на блюдці). Показала щука своє — воду в тарілці. А Орел говорить: «У мене тут її немає, але зараз буде». На штативі один під одним розташовують: спиртівку — тарілку з водою — блюдце з льодом. Проводять спостереження за випаровуванням і конденсацією пари. — Звідки на дні блюдця взялися краплі води? Чому у блюдці з'явилася вода? (Пара від киплячої води піднімалася вгору, а на холодному блюдці знову перетворювалася на воду; лід у блюдці почав від тепла танути — перетворювався на воду.) — Засміялися радісно Орел, Щука і фігуристи. Виявляється, любили вони одну і ту саму речовину — воду, але спостерігали кожний по-різному. Вони почали всім загадувати загадку: «Донизу летить крапельками, а вгору — невидимками». (Вода) Ми можемо спостерігати воду в трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному. 3) Бесіда (на основі побаченого). — Яка вода у склянці? — Яка вода падає з хмар на землю влітку? взимку? — Яка вода випаровується з носика чайника, що стоїть на вогні? — Якою буває вода? Учні складають речення, розповідають про стани води і міркують: чому взимку йде сніг; як довести, що сніг і лід — це замерзла вода; що відбувається з бурульками теплої сонячної днини; чому заборонено смоктати бурульки і сніг. 4) Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі? — Після дощу вулиці та дахи будинків мокрі, скрізь калюжі. Але з'явиться сонце — і усе висихає. Куди зникає вода? (Вона випаровується, перетворюється на невидиму пару, що розчиняється в повітрі.) — Що відбувається з водою в річках, озерах, морях? (Вона теж випаровується.) — Поставимо тарілку з водою і склянку з водою. Де швидше випарується вода? (З тарілки вода швидше випаровується, ніж зі склянки. Чим більше поверхня води, тим швидше відбувається випаровування.) — Що відбувається з водою в холодну погоду? (Вона теж випаровується, але не так швидко, як у теплу.) — Улітку на вулицю вивішують мокру випрану білизну. Що відбувається з білизною? (Вона через деякий час стає сухою.) — Куди зникає вода? (Вона перетворилася на водяну пару, випарувалася.) 2 Води на Землі багато 1) Робота над загадкою. Що таке: пливе і ллється, Часом на камінь дереться, Як немає — все всихає, Звірі й птахи помирають? (Вода) 2) Робота за ілюстрацією. — Якщо поглянути на нашу планету з Космосу (ілюстрація), то побачимо, що вона блакитна, адже поверхня Землі на 3/4 вкрита водою. 3) Де саме на Землі ми можемо знайти воду? — Відгадайте загадки. • Узимку спить, а влітку шумить (взимку по ній ходять, улітку їздять). (Річка) • Посеред поля лежить дзеркало, скло блакитне, рама зелена. (Озеро) • Ключем вода б'є. (Джерело, струмок) — Де ще ми бачимо воду? (Море, океан, льодовик) • Ніг немає, а йде, очей немає, а плаче. (Хмара) Світ неживої природи 81 — Води на Землі багато. Вона в морях і річках, вона застигла в льодовиках і на гілках дерев, вона парує в повітрі. (Іній) — Але це ще не усе! Учитель здавлює пальцями листок рослини — між пальцями з'являється вода. — Де ще можна знайти воду на землі? (У рослинах) — Дійсно, у листях, стеблах, плодах рослин теж міститься вода (наприклад, помідор на 95 % складається з води, огірок — з 98 % води). У тілі тварин і людини теж є вода — 65 %. Вода є в кожній живій істоті. Візьміть будь-який камінь із дороги — і в ньому, в його найдрібніших щілинах, міститься вода. Там, де є вода, завжди є життя. У тих місцях, де немає або замало води, люди риють колодязі, канали, створюють штучні моря і водосховища. — Діти, ми втрачаємо цю воду щодня. Як саме? (Ходимо до туалету, пітніємо, видихаємо з повітрям) — На добу людина таким чином утрачає до 4 літрів води. Як зарадити собі? (Потрібно пити воду.) 3 Значення води для тварин і рослин — Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя.) — Рослинам потрібна вода? Вони п'ють? (Звісно, так.) — Що станеться, якщо не поливати кімнатні рослини? (Вони засохнуть.) — Чи можуть рослини, тварини і людина жити без води? (Ні. Людина може прожити без води 3 доби.) — Чи потрібна вода тваринам? — Для чого тварини використовують воду? На дошці — ілюстрації: кит, риби, бобер, боброва хата. — Багато тварин мешкають у воді. Бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом — це захист від хижаків. Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді може він знайти потрібну кількість їжі. Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї та в ній. Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини. 4 Використання води людиною — З давніх часів люди використовують річкові та морські шляхи для плавання і перевезення вантажів. Силу води люди вже давно змусили служити собі. Спочатку це були водяні млини і машини. Тепер побудовані потужні гідроелектростанції. На дошці — ілюстрація «Хвиля». — Скільки сили у хвилі! На висоту багатоповерхового будинку здіймаються хвилі й з ревом падають униз. Чи використовує людина цю величезну силу води? (Людина будує ГЕС і виробляє електроенергію.) — Потрібна вода в промисловості (наприклад, в паперовій). На виробництво одного підручника витрачають 16 л (півтора відра) води. А скільки цих підручників у нашому класі, школі? Людина повинна поливати поля, інакше загинуть овочі та злаки. Учені придумали, як зменшити кількість шкідливих газових викидів, що утворюються у двигуні автомобіля. Це можна зробити, якщо використовувати водневий двигун. Кількість чистої води на Землі зменшується. Люди все більше використовують воду для потреб промисловості, сільського господарства і забруднюють її відходами виробництва. Учені придумали різні способи очищення води. — Сьогодні вранці ви всі використовували воду? — Яку властивість води ви використовуєте, коли миєте руки, посуд? (Вода потрібна не лише для пиття і приготування їжі, але й для підтримання чистоти нашого тіла, посуду, одягу, житла.) — Пам'ятайте: воду потрібно берегти! На земній кулі вже є території, де воду продають, оскільки її бракує. Висновок. Вода дуже потрібна і людині, і рослинам, і тваринам. Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо. •• Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів — У якому стані може перебувати вода? (Рідкому, газоподібному, твердому) — Що станеться з водою у блюдці, якщо ми поставимо її біля гарячої батареї? (Вона випарується.) — Що станеться з водою у блюдці в морозильній камері? (Вона замерзне.) — Що станеться з водою, якщо ми витягнемо блюдце з морозильної камери? (Вона знову стане рідкою.) Світ неживої природи 83 2 Визначення речовини за її властивостями • Непрозорий, білий, рихлий, позбавлений смаку, швидко тане в теплі. (Сніг) • Непрозорий, білий, твердий, солодкий, швидко тане у воді. (Цукор) • Прозорий, безбарвний, твердий, слизький, крихкий, в теплі тане повільно. (Лід) • Прозоре, безбарвне, тверде, слизьке, крихке, не тане. (Скло) 3 Робота над загадками • Яку воду можна носити у решеті? (Сніг) • Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град) • «Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять!» (Сніг) • Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг) • Узимку горою, а літом водою. (Сніг) • Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід) • І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід) • Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим) • Без чого не буває криниці? (Без дна) • У який горщик не можна налити воду? (У повний) • Синя, соковита, на дереві росте, А «с» на «з» змінити — Великий дощ впаде. (Слива — злива) • Якщо із «з» візьмеш це слово, Великий дощ впаде раптово. Як тільки «з» на «с» заміниш, Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива) 4 Гра «Встав потрібні слова» • Вода буває у... станах. • Коли холодно, вода... • Коли кипить чайник, з його носика виходить... • Вода... сіль і цукор. • Вода... пісок, камінчик, цвях. • Вода потрібна... V. Підсумок уроку — Де зустрічається вода в природі? — Чи можуть жити без води рослини, тварини? — У яких трьох станах може перебувати вода? — Які властивості води ви знаєте? — Які загадки запам'ятав? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 8250 | |
Значення повітря для живої природи |
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд... |
Наш вернісаж |
Вирізування з паперу серветок, сніжинок |
Т. Коломієць «Диваки», «Лічилка-небувалиця» Г. Бойко «Скоромовка-небувалиця».... |
Всього коментарів: 0 | |