Урок 8 Тема: Зимова казкаМета: Вчитись читати та аналізувати твори, присвячені зимовій порі, допомогти довідатися про те, як починається зима, які народні прикмети з нею пов'язані, як відзначають зимові свята. Розвивати навички читання, переказу, вміння спілкуватися. Виховувати уявлення про турботи лісових і річкових мешканців узимку, навчити піклуватися про зимуючих птахів, прищеплювати інтерес до зимових свят, розваг і традицій, пов'язаних із ними. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент Я—маленька чудова сніжинка. Я спускаюся на землю разом зі своїми сестричками у чудовому, чарівному зимовому таночку. Я дуже хочу потрапити до вас на урок і послухати ваші розповіді про мою бабусю зиму, читання цікавих творів про неї. Я лечу до вас, мої любі! ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Зима…Велична, горда, замріяна, тиха. Вона дарує нам насолоду від чистоти і спокою. Холодна красуня зачарувала весь світ, приспала його до весни. Казковий сон природи! Як ви думаєте, про що ми читатимемо сьогодні? ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1.Робота над твором А. Волкової «Витівки матінки-зими» — Прочитайте твір. — Про яку пору року в ньому йдеться? (Про зиму.) — Як природа готується до зимового сну? (*Все живе принишкло, зачаїлося».) — Як змінилася природа, очікуючи зиму? (Небо стало низьке, сіре, опустилося нижче до землі, спершу в повітрі літали поодинокі сніжинки, а потім пішов густий, лапатий сніг.) — Які звуки можна почути в цей час? (Повну тишу.) — Хто може зруйнувати тишу? (Сорока, яка наче сповіщає про прихід зими своїм стрекотом.) — Як визначається початок зими вченими? (З 22 грудня до 23 березня.) — Як зима починається за народними уявленнями? (Зима настає з того часу, коли середня температура повітря за добу стає нижчою за нуль градусів.) — Чому в нашій місцевості взимку може початися відлига? (Через теплі західні вітри з Атлантичного океану.) — Про які прикмети ви дізналися? Поспостерігайте, чи справджуються вони. — На скільки частин поділяють зимовий період? (На дві частини: грудень — середина січня, кінець січня — лютий.) — Пригадайте, коли зима дійсно справжня: морозна, сніжна? (У січні — лютому.) — Яка інформація була для вас новою? Можливо, ви можете щось додати? — Доберіть кілька прислів'їв, приказок, народних прикмет про зиму. Створіть власну книгу про цю пору року. Доберіть назву. 2. Робота над оповіданням А. Давидова -«Лісове озеро» — Прочитайте оповідання. — Хто головні герої твору? (Хлопчик Ігор та його тато.) — Куди зібралися йти Ігор з батьком? (До лісового озера.) — Навіщо вони туди вирушили? (Щоб рятувати рибу.) — Що сталося з рибою такого, що її слід було рятувати? (їй не вистачало кисню.) — Чому рибі не вистачало кисню? (Бо поверхня озера замерзла, на ній утворився криговий шар.) — Що побачив Ігорьок під кригою? (Риб'ячі очі.) — Чого чекали риби? (Допомоги.) — Як допоміг рибам батько? (Вія зробив ополонку.) — Як можна оцінити батьків учинок? (Він зробив добру справу.) — Яку добру справу зробив Ігорьок? (Викинув до ополонки окуня, який вискочив на лід, а назад потрапити не міг.) — Яке оповідання нагадує цей твір? (Оповідання Є. Шморгуна *Добре діло».) Чим саме? (У кожному з творів розповідається про гарні, добрі справи людей стосовно природи.) — Чого вчить цей твір? {Охороняти природу й бережно ставитися до неї.) — Що могло статися, якби батько Ігоря не вирубав ополонку? Поміркуйте. (Риба могла б загинути, і тоді, можливо, батько й Ігор пізніше не ласували б рибою.) 3. Фізкультхвилинка. Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів. Вправи для розвитку дихання Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря. 4. Робота над оповіданням А. Давидова -«Пташина їдальня» — Прочитайте твір. — Яким дивом милувався Тарасик? (Зимовою погодою.) — Які труднощі виникають у пташок узимку? (їм важко добувати корм.) — Як діти допомогли пташкам? (Вони розвісили в лісі годівнички.) — Які годівнички краще використовувати? (Із дашком.) — Як правильно прикріпити годівничку до дерева? (Прив'язати.) — Як ви думаєте, чому не можна прибивати годівниці до дерев? (Бо тоді дерево може загинути.) — Які пташки прилетіли до годівничок? (Синиці, снігурі, чижі, сойки.) — Чим діти годували пташок? {Дерном, соняшниковим насінням, салом для синичок?) — Як часто слід підкладати корм до годівниць? (Кожного дня.) — Кого з героїв твору можна вважати казковим; Тарасика, Маринку, Петька, Озивайка? (Озивайка.) — Доведіть свою думку. (Озивайко під кожушком ховав зграї пташок; потім розтанув в сніжно-білому мареві?) — Чим допоміг Озивайко? (Він розказав дітям, як слід допомагати пташкам узимку.) — Хто вам розповів про необхідність допомоги птахам? — Чи знаєте ви, яких птахів чим треба годувати? — Розкажіть, як ви допомагаєте птахам. Які птахи прилітають до вашої годівниці? Як вони себе поводять? — Складіть невеличку казку про пригоди звірів чи птахів узимку. 5. Робота над текстом «Колядники» за С. Майданською — Прочитайте твір. — Хто такі колядники? (Люди, які, колядуючи, вітали інших зі святами, несли їм радісну звістку.) — У період яких свят з'являються колядники? (На Різдвяні свята.) -- Що несли з собою колядники? (Зірку, яка світила колядникам, щоб вони не заблукали; срібні дзвіночки, які сповіщали про прихід колядників.) — Чим пригощали люди колядників? (Медівниками, горішками, яблуками, різними ласощами.) — Яке свято настає після Різдва? (Новий рік.) — Як ще називається Новий рік? (Свято Василя.) — Як відзначають свято Василя? — Чому люди раділи приходу колядників? (Бо вони приносили жменьку веселої весни, бажали радості й здоров'я.) — Як називаються пісні, яких співають під час Різдвяних свят? (Колядки й щедрівки.) — Які зимові свята традиційно відзначають у вашій родині? — Підготуйтеся до свят, вивчіть одну з колядок. 6. Робота над віршем М. Вінграновського «Вже неминуче буде сніг» — Прочитайте вірш. — Що очікується в цьому вірші? (Що скоро випаде сніг.) — Як ви розумієте вислови: «Ще й білим язиком твердим прилиже дим, як вміє», «До айстр останніх припаде губами сніговими»? — Послухайте вірш, заплющивши очі. Яку картину ви уявили? — Розкажіть, яку ілюстрацію ви б намалювали до цього вірша. — Складіть невеличку розповідь про прихід зими, використовуючи вислови з вірша й опорні слова. Сніг випаде_____ Він завіє____і_____ Прилиже дим__________ Курці розпушить ____яблучка___ До айстр______ 7. Робота над віршем Олени Пчілки «Снігова баба» — Прочитайте вірш. — Про що в ньому йдеться? (Про те, як діти ліпили снігову бабу.) — Як саме діти ліпили снігову бабу? (Фігуру робили зі снігу, очі — з вугілля, рот — із буряка.) — Що б ви додали до «костюма» цієї снігової баби? — Які ще фігури можна робити зі снігу? — Уявіть, що ці фігури ожили. Про які пригоди вони могли б розповісти? — Уявіть, що сніговою бабою є ви. Що б ви могли розказати людям? Про що попросили б? V. Перевірка усвідомленого. 1. Дайте відповідь на питання: --Чи цікаво вам було читати запропоновані твори? --Який твір вас зацікавив найбільше і чому? 2. Тест по темі: 1. Коли вчені визначають зиму? а) 3 1 грудня; б) з 22 грудня до 23 березня; в) із перших заморозків. 2. Як Ігор і тато із твору «Лісове озеро» рятували рибу? а) Ловили рибу й перекладали її у відро; б) палили багаття й розтоплювали замерзлу поверхню озера; в) рубали ополонки в льоду. 3. Навіщо Ігор з татком рубали ополонки? а) Щоб дати рибам кисень; б) щоб наловити риби; в) щоб тренувати м'язи. 4. Як діти із твору «Пташина їдальня» допомагали пташкам узимку? а) Зігрівали їх своїм теплом під одягом; б) розвішували в лісі годівниці з їжею; в) відганяли від птахів хижаків. 5. Які пісні співають на Різдвяні свята? а) Веснянки;б) заклички; в) колядки. 6. Доповніть рядки вірша М. Вінграновського: «Вже неминуче буде сніг...». а) ...А на столі стоїть пиріг; б) ...І замете весь наш поріг; в) ...3 хвилини на хвилину. VІ. Підсумок уроку — Що нового ви дізналися на уроці? — Яка назва теми? — Який твори ми читали? Хто їх автори? --- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому? | |
| |
Переглядів: 7801 | |
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут... |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
Твої руки. Чутливість шкіри |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Всього коментарів: 0 | |