Зимова казка

Урок 8

Тема: Зимова казка

Мета: Вчитись читати та аналізувати твори, присвячені зимовій порі, допомогти довідатися про те, як починається зима, які народні прикмети з нею пов'язані, як відзначають зимові свята. Розвивати навички читання, переказу, вміння спілкуватися. Виховувати уявлення про турботи лісових і річкових мешканців узимку, навчити піклуватися про зимуючих птахів, прищеплювати інтерес до зимових свят, розваг і традицій, пов'язаних із ними.

Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Я—маленька чудова сніжинка. Я спускаюся на землю разом зі своїми сестричками у чудовому, чарівному зимовому таночку. Я дуже хочу потрапити до вас на урок і послухати ваші розповіді про мою бабусю зиму, читання цікавих творів про неї.

Я лечу до вас, мої любі!

ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда

--Які твори ви читали, готуючись до уроку?

--Хто їх автор?

--Яка основна думка твору?

--Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався.

--Стисло перекажіть прочитаний вами твір.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Зима…Велична, горда, замріяна, тиха. Вона дарує нам насолоду від чистоти і спокою. Холодна красуня зачарувала весь світ, приспала його до весни. Казковий сон природи! Як ви думаєте, про що ми читатимемо сьогодні?

ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі

1.Робота над твором А. Волкової «Витівки матінки-зими»

— Прочитайте твір.

— Про яку пору року в ньому йдеться? (Про зиму.)

— Як природа готується до зимового сну? (*Все живе принишкло, зачаїлося».)

— Як змінилася природа, очікуючи зиму? (Небо стало низьке, сіре, опустилося нижче до землі, спершу в повітрі літали поодинокі сніжинки, а потім пішов густий, лапатий сніг.)

— Які звуки можна почути в цей час? (Повну тишу.)

— Хто може зруйнувати тишу? (Сорока, яка наче сповіщає про прихід зими своїм стрекотом.)

— Як визначається початок зими вченими? (З 22 грудня до 23 березня.)

— Як зима починається за народними уявленнями? (Зима настає з того часу, коли середня температура повітря за добу стає нижчою за нуль градусів.)

— Чому в нашій місцевості взимку може початися відлига? (Через теплі західні вітри з Атлантичного океану.)

— Про які прикмети ви дізналися? Поспостерігайте, чи справджуються вони.

— На скільки частин поділяють зимовий період? (На дві частини: грудень — середина січня, кінець січня — лютий.)

— Пригадайте, коли зима дійсно справжня: морозна, сніжна? (У січні — лютому.)

— Яка інформація була для вас новою? Можливо, ви можете щось додати?

— Доберіть кілька прислів'їв, приказок, народних прикмет про зиму. Створіть власну книгу про цю пору року. Доберіть назву.

2. Робота над оповіданням А. Давидова -«Лісове озеро»

— Прочитайте оповідання.

— Хто головні герої твору? (Хлопчик Ігор та його тато.)

— Куди зібралися йти Ігор з батьком? (До лісового озера.)

— Навіщо вони туди вирушили? (Щоб рятувати рибу.)

— Що сталося з рибою такого, що її слід було рятувати? (їй не вистачало кисню.)

— Чому рибі не вистачало кисню? (Бо поверхня озера замерзла, на ній утворився криговий шар.)

— Що побачив Ігорьок під кригою? (Риб'ячі очі.)

— Чого чекали риби? (Допомоги.)

— Як допоміг рибам батько? (Вія зробив ополонку.)

— Як можна оцінити батьків учинок? (Він зробив добру справу.)

— Яку добру справу зробив Ігорьок? (Викинув до ополонки окуня, який вискочив на лід, а назад потрапити не міг.)

— Яке оповідання нагадує цей твір? (Оповідання Є. Шморгуна *Добре діло».) Чим саме? (У кожному з творів розповідається про гарні, добрі справи людей стосовно природи.)

— Чого вчить цей твір? {Охороняти природу й бережно ставитися до неї.)

— Що могло статися, якби батько Ігоря не вирубав ополонку? Поміркуйте. (Риба могла б загинути, і тоді, можливо, батько й Ігор пізніше не ласували б рибою.)

3. Фізкультхвилинка.

Фізпауза для оченят.

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

Вправи для розвитку дихання

 Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

4. Робота над оповіданням А. Давидова -«Пташина їдальня»

— Прочитайте твір.

— Яким дивом милувався Тарасик? (Зимовою погодою.)

— Які труднощі виникають у пташок узимку? (їм важко добувати корм.)

— Як діти допомогли пташкам? (Вони розвісили в лісі годівнички.)

— Які годівнички краще використовувати? (Із дашком.)

— Як правильно прикріпити годівничку до дерева? (Прив'язати.)

— Як ви думаєте, чому не можна прибивати годівниці до дерев? (Бо тоді дерево може загинути.)

— Які пташки прилетіли до годівничок? (Синиці, снігурі, чижі, сойки.)

— Чим діти годували пташок? {Дерном, соняшниковим насінням, салом для синичок?)

— Як часто слід підкладати корм до годівниць? (Кожного дня.)

— Кого з героїв твору можна вважати казковим; Тарасика, Маринку, Петька, Озивайка? (Озивайка.)

— Доведіть свою думку. (Озивайко під кожушком ховав зграї пташок; потім розтанув в сніжно-білому мареві?)

— Чим допоміг Озивайко? (Він розказав дітям, як слід допомагати пташкам узимку.)

— Хто вам розповів про необхідність допомоги птахам?

— Чи знаєте ви, яких птахів чим треба годувати?

— Розкажіть, як ви допомагаєте птахам. Які птахи прилітають до вашої годівниці? Як вони себе поводять?

— Складіть невеличку казку про пригоди звірів чи птахів узимку.

5. Робота над текстом «Колядники» за С. Майданською

— Прочитайте твір.

— Хто такі колядники? (Люди, які, колядуючи, вітали інших зі святами, несли їм радісну звістку.)

— У період яких свят з'являються колядники? (На Різдвяні свята.)

-- Що несли з собою колядники? (Зірку, яка світила колядникам, щоб вони не заблукали; срібні дзвіночки, які сповіщали про прихід колядників.)

— Чим пригощали люди колядників? (Медівниками, горішками, яблуками, різними ласощами.)

— Яке свято настає після Різдва? (Новий рік.)

— Як ще називається Новий рік? (Свято Василя.)

— Як відзначають свято Василя?

— Чому люди раділи приходу колядників? (Бо вони приносили жменьку веселої весни, бажали радості й здоров'я.)

— Як називаються пісні, яких співають під час Різдвяних свят? (Колядки й щедрівки.)

— Які зимові свята традиційно відзначають у вашій родині?

— Підготуйтеся до свят, вивчіть одну з колядок.

6. Робота над віршем М. Вінграновського «Вже неминуче буде сніг»

— Прочитайте вірш.

— Що очікується в цьому вірші? (Що скоро випаде сніг.)

— Як ви розумієте вислови:

«Ще й білим язиком твердим прилиже дим, як вміє»,

«До айстр останніх припаде губами сніговими»?

 — Послухайте вірш, заплющивши очі. Яку картину ви уявили?

— Розкажіть, яку ілюстрацію ви б намалювали до цього вірша.

— Складіть невеличку розповідь про прихід зими, використовуючи вислови з вірша й опорні слова.

Сніг випаде_____

Він завіє____і_____

Прилиже дим__________

Курці розпушить

____яблучка___

До айстр______

7. Робота над віршем Олени Пчілки «Снігова баба»

— Прочитайте вірш.

— Про що в ньому йдеться? (Про те, як діти ліпили снігову бабу.)

— Як саме діти ліпили снігову бабу? (Фігуру робили зі снігу, очі — з вугілля, рот — із буряка.)

— Що б ви додали до «костюма» цієї снігової баби?

— Які ще фігури можна робити зі снігу?

— Уявіть, що ці фігури ожили. Про які пригоди вони могли б розповісти?

— Уявіть, що сніговою бабою є ви. Що б ви могли розказати людям? Про що попросили б?

V. Перевірка усвідомленого.

1. Дайте відповідь на питання:

--Чи цікаво вам було читати запропоновані твори?

--Який твір вас зацікавив найбільше і чому?

2. Тест по темі:

1. Коли вчені визначають зиму?

а)  3 1 грудня;  б) з 22 грудня до 23 березня;  в) із перших заморозків.

2. Як Ігор і тато із твору «Лісове озеро» рятували рибу?

а)  Ловили рибу й перекладали її у відро;

б) палили багаття й розтоплювали замерзлу поверхню озера;

в) рубали ополонки в льоду.

3. Навіщо Ігор з татком рубали ополонки?

а)  Щоб дати рибам кисень;

б) щоб наловити риби;

в) щоб тренувати м'язи.

4.  Як діти із твору «Пташина їдальня» допомагали пташкам узимку?

 а)  Зігрівали їх своїм теплом під одягом;

 б) розвішували в лісі годівниці з їжею;

 в) відганяли від птахів хижаків.

5.  Які пісні співають на Різдвяні свята?

 а) Веснянки;б) заклички; в) колядки.

6.  Доповніть рядки вірша М. Вінграновського: «Вже неминуче буде сніг...».

 а)  ...А на столі стоїть пиріг;

б) ...І замете весь наш поріг;

в)  ...3 хвилини на хвилину.

VІ. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Яка назва теми?

— Який твори ми читали? Хто їх автори?

--- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому?

Категорія: Позакласне читання | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 7683 | Рейтинг: 0.0/0
Охорона рослин
Щоб бути здоровим і все встигати робити
В. Артамонова «їжачок-реп'яшок»
Значення природи для життя людини
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]