💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Зимова казка

Урок 8

Тема: Зимова казка

Мета: Вчитись читати та аналізувати твори, присвячені зимовій порі, допомогти довідатися про те, як починається зима, які народні прикмети з нею пов'язані, як відзначають зимові свята. Розвивати навички читання, переказу, вміння спілкуватися. Виховувати уявлення про турботи лісових і річкових мешканців узимку, навчити піклуватися про зимуючих птахів, прищеплювати інтерес до зимових свят, розваг і традицій, пов'язаних із ними.

Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Я—маленька чудова сніжинка. Я спускаюся на землю разом зі своїми сестричками у чудовому, чарівному зимовому таночку. Я дуже хочу потрапити до вас на урок і послухати ваші розповіді про мою бабусю зиму, читання цікавих творів про неї.

Я лечу до вас, мої любі!

ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда

--Які твори ви читали, готуючись до уроку?

--Хто їх автор?

--Яка основна думка твору?

--Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався.

--Стисло перекажіть прочитаний вами твір.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Зима…Велична, горда, замріяна, тиха. Вона дарує нам насолоду від чистоти і спокою. Холодна красуня зачарувала весь світ, приспала його до весни. Казковий сон природи! Як ви думаєте, про що ми читатимемо сьогодні?

ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі

1.Робота над твором А. Волкової «Витівки матінки-зими»

— Прочитайте твір.

— Про яку пору року в ньому йдеться? (Про зиму.)

— Як природа готується до зимового сну? (*Все живе принишкло, зачаїлося».)

— Як змінилася природа, очікуючи зиму? (Небо стало низьке, сіре, опустилося нижче до землі, спершу в повітрі літали поодинокі сніжинки, а потім пішов густий, лапатий сніг.)

— Які звуки можна почути в цей час? (Повну тишу.)

— Хто може зруйнувати тишу? (Сорока, яка наче сповіщає про прихід зими своїм стрекотом.)

— Як визначається початок зими вченими? (З 22 грудня до 23 березня.)

— Як зима починається за народними уявленнями? (Зима настає з того часу, коли середня температура повітря за добу стає нижчою за нуль градусів.)

— Чому в нашій місцевості взимку може початися відлига? (Через теплі західні вітри з Атлантичного океану.)

— Про які прикмети ви дізналися? Поспостерігайте, чи справджуються вони.

— На скільки частин поділяють зимовий період? (На дві частини: грудень — середина січня, кінець січня — лютий.)

— Пригадайте, коли зима дійсно справжня: морозна, сніжна? (У січні — лютому.)

— Яка інформація була для вас новою? Можливо, ви можете щось додати?

— Доберіть кілька прислів'їв, приказок, народних прикмет про зиму. Створіть власну книгу про цю пору року. Доберіть назву.

2. Робота над оповіданням А. Давидова -«Лісове озеро»

— Прочитайте оповідання.

— Хто головні герої твору? (Хлопчик Ігор та його тато.)

— Куди зібралися йти Ігор з батьком? (До лісового озера.)

— Навіщо вони туди вирушили? (Щоб рятувати рибу.)

— Що сталося з рибою такого, що її слід було рятувати? (їй не вистачало кисню.)

— Чому рибі не вистачало кисню? (Бо поверхня озера замерзла, на ній утворився криговий шар.)

— Що побачив Ігорьок під кригою? (Риб'ячі очі.)

— Чого чекали риби? (Допомоги.)

— Як допоміг рибам батько? (Вія зробив ополонку.)

— Як можна оцінити батьків учинок? (Він зробив добру справу.)

— Яку добру справу зробив Ігорьок? (Викинув до ополонки окуня, який вискочив на лід, а назад потрапити не міг.)

— Яке оповідання нагадує цей твір? (Оповідання Є. Шморгуна *Добре діло».) Чим саме? (У кожному з творів розповідається про гарні, добрі справи людей стосовно природи.)

— Чого вчить цей твір? {Охороняти природу й бережно ставитися до неї.)

— Що могло статися, якби батько Ігоря не вирубав ополонку? Поміркуйте. (Риба могла б загинути, і тоді, можливо, батько й Ігор пізніше не ласували б рибою.)

3. Фізкультхвилинка.

Фізпауза для оченят.

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

Вправи для розвитку дихання

 Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

4. Робота над оповіданням А. Давидова -«Пташина їдальня»

— Прочитайте твір.

— Яким дивом милувався Тарасик? (Зимовою погодою.)

— Які труднощі виникають у пташок узимку? (їм важко добувати корм.)

— Як діти допомогли пташкам? (Вони розвісили в лісі годівнички.)

— Які годівнички краще використовувати? (Із дашком.)

— Як правильно прикріпити годівничку до дерева? (Прив'язати.)

— Як ви думаєте, чому не можна прибивати годівниці до дерев? (Бо тоді дерево може загинути.)

— Які пташки прилетіли до годівничок? (Синиці, снігурі, чижі, сойки.)

— Чим діти годували пташок? {Дерном, соняшниковим насінням, салом для синичок?)

— Як часто слід підкладати корм до годівниць? (Кожного дня.)

— Кого з героїв твору можна вважати казковим; Тарасика, Маринку, Петька, Озивайка? (Озивайка.)

— Доведіть свою думку. (Озивайко під кожушком ховав зграї пташок; потім розтанув в сніжно-білому мареві?)

— Чим допоміг Озивайко? (Він розказав дітям, як слід допомагати пташкам узимку.)

— Хто вам розповів про необхідність допомоги птахам?

— Чи знаєте ви, яких птахів чим треба годувати?

— Розкажіть, як ви допомагаєте птахам. Які птахи прилітають до вашої годівниці? Як вони себе поводять?

— Складіть невеличку казку про пригоди звірів чи птахів узимку.

5. Робота над текстом «Колядники» за С. Майданською

— Прочитайте твір.

— Хто такі колядники? (Люди, які, колядуючи, вітали інших зі святами, несли їм радісну звістку.)

— У період яких свят з'являються колядники? (На Різдвяні свята.)

-- Що несли з собою колядники? (Зірку, яка світила колядникам, щоб вони не заблукали; срібні дзвіночки, які сповіщали про прихід колядників.)

— Чим пригощали люди колядників? (Медівниками, горішками, яблуками, різними ласощами.)

— Яке свято настає після Різдва? (Новий рік.)

— Як ще називається Новий рік? (Свято Василя.)

— Як відзначають свято Василя?

— Чому люди раділи приходу колядників? (Бо вони приносили жменьку веселої весни, бажали радості й здоров'я.)

— Як називаються пісні, яких співають під час Різдвяних свят? (Колядки й щедрівки.)

— Які зимові свята традиційно відзначають у вашій родині?

— Підготуйтеся до свят, вивчіть одну з колядок.

6. Робота над віршем М. Вінграновського «Вже неминуче буде сніг»

— Прочитайте вірш.

— Що очікується в цьому вірші? (Що скоро випаде сніг.)

— Як ви розумієте вислови:

«Ще й білим язиком твердим прилиже дим, як вміє»,

«До айстр останніх припаде губами сніговими»?

 — Послухайте вірш, заплющивши очі. Яку картину ви уявили?

— Розкажіть, яку ілюстрацію ви б намалювали до цього вірша.

— Складіть невеличку розповідь про прихід зими, використовуючи вислови з вірша й опорні слова.

Сніг випаде_____

Він завіє____і_____

Прилиже дим__________

Курці розпушить

____яблучка___

До айстр______

7. Робота над віршем Олени Пчілки «Снігова баба»

— Прочитайте вірш.

— Про що в ньому йдеться? (Про те, як діти ліпили снігову бабу.)

— Як саме діти ліпили снігову бабу? (Фігуру робили зі снігу, очі — з вугілля, рот — із буряка.)

— Що б ви додали до «костюма» цієї снігової баби?

— Які ще фігури можна робити зі снігу?

— Уявіть, що ці фігури ожили. Про які пригоди вони могли б розповісти?

— Уявіть, що сніговою бабою є ви. Що б ви могли розказати людям? Про що попросили б?

V. Перевірка усвідомленого.

1. Дайте відповідь на питання:

--Чи цікаво вам було читати запропоновані твори?

--Який твір вас зацікавив найбільше і чому?

2. Тест по темі:

1. Коли вчені визначають зиму?

а)  3 1 грудня;  б) з 22 грудня до 23 березня;  в) із перших заморозків.

2. Як Ігор і тато із твору «Лісове озеро» рятували рибу?

а)  Ловили рибу й перекладали її у відро;

б) палили багаття й розтоплювали замерзлу поверхню озера;

в) рубали ополонки в льоду.

3. Навіщо Ігор з татком рубали ополонки?

а)  Щоб дати рибам кисень;

б) щоб наловити риби;

в) щоб тренувати м'язи.

4.  Як діти із твору «Пташина їдальня» допомагали пташкам узимку?

 а)  Зігрівали їх своїм теплом під одягом;

 б) розвішували в лісі годівниці з їжею;

 в) відганяли від птахів хижаків.

5.  Які пісні співають на Різдвяні свята?

 а) Веснянки;б) заклички; в) колядки.

6.  Доповніть рядки вірша М. Вінграновського: «Вже неминуче буде сніг...».

 а)  ...А на столі стоїть пиріг;

б) ...І замете весь наш поріг;

в)  ...3 хвилини на хвилину.

VІ. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Яка назва теми?

— Який твори ми читали? Хто їх автори?

--- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому?

Категорія: Позакласне читання | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 7801 | Рейтинг: 0.0/0
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут...
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра)
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Твої руки. Чутливість шкіри
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]