Урок 6 Тема: Твій друг — книгаМета: Вчитись читати та аналізувати твори про таємниці, приховані в книжках, і про користь читання. Розвивати уміння шукати і знаходити в книжках цікаву інформацію, зацікавлювати читанням художньої літератури. Виховувати та прищеплювати любов і бережне ставлення до книжок. Обладнання: Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Хід уроку І. Організаційний момент «Я—листочок» Я—маленький ніжно-зелений листочок, що ось-ось з’явився на дереві. Мене весело гойдає вітерець і колихає в обіймах рідного дерева. Мене вмивають, поливають дощові краплинки з великої пухнастої хмари. Мене гріє і голубить весняне сонечко. Я радію життю. ІІ. Актуалізація опорних знань. Узагальнююча бесіда --Які твори ви читали, готуючись до уроку? --Хто їх автор? --Яка основна думка твору? --Зачитайте уривок з твору, що вам сподобався. --Стисло перекажіть прочитаний вами твір. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Чи знаєте ви, звідки до нас приходить книга? Так, з лісової хащі. Адже там ростуть дерева. З них і виготовляють папір для книжок. А скільки книжок вийде з одного великого дерева? … То як треба ставитись до книги? До зошита? ІV. Ознайомлення з творами шляхом їх читання в класі 1. Робота над віршем Т. Волгіної «Буває книгам лячно» — Прочитайте вірш. — Про що цей твір? (Про книги.) — Який настрій у книжок, що продаються в магазині? (їм лячно, вони тріпочуть у руках, дивлять із журбою.) — Що лякає книжки? (Можливість потрапити до рук людей, які їх не берегтимуть, не любитимуть.) — Складіть правила користування книжками. Правила користування книгою 1. Використовуй обкладинку. 2. Не читай під час їжі. 3. Не клади в книгу олівці, ручки й інші предмети. 4. Не загинай куточків на сторінках книги. 5. Зроби закладку. 6. Не рви сторінки, не малюй і не пиши в книзі. 7. Не перегинай книгу. — Розкажіть, як у вашій родині ставляться до книжок? — Запам'ятайте правило шести не. Рвати бруднити НЕрозмальовувати робити записів на полях загинати сторінок губити підручники 2. Робота над віршем Ю. Ванага «Книги» — Прочитайте вірш. — Як називається місце, де зберігаються книги? (Бібліотека.) — Які звуки чуємо в бібліотеці? (У бібліотеці тихо, лише чути шелест сторінок або шепіт читачів.) — Навіщо люди відвідують бібліотеки? (Щоб узяти книжки для отримання нової інформації.) — Про що можна дізнатися із книжок? Дайте відповідь словами вірша. (То в одній синіє море, В іншій криється тайга. А ось в тій — Північний полюс, Де морози і пурга...) — Як називає книги автор вірша? («Перли із перлин».) — Чому? (Тому що в книгах міститься *все, що серце і що розум Вік творили не один», тобто майже всі знання, здобуті людством.) — Розкажіть, про що ви хотіли б дізнатися із книжок. — Яка ваша улюблена книга? Розкажіть про неї. 3. Робота над віршем Д. Білоуса «Неймовірний збіг» — Прочитайте вірш. — Який твір читав герой вірша? (Байку Л. Глібова «Коник-стрибунець».) — Про який збіг розповідається у творі? (Під час читання байки про коника на сторінку стрибнув справжній коник!) — Який настрій, на вашу думку, виник у героя вірша? (Здивування, зацікавленість, веселість тощо.) — Із якою інтонацією слід читати вірш? (Бадьоро, з подивом, цікавістю!) — Прочитайте вірш виразно. — Перетворіться на деякий час на поетів і прочитайте вірш від другої або третьої особи, підставляючи замість слова «я» слова «ти», «він». — Чи змінився зміст і настрій вірша? 4. Фізпауза для оченят. 1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів. 2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів. 3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази. 4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів. 5. Робота над текстом -«Світло букваря* за А. Костецьким — Прочитайте твір. — Як люди ставляться до книжок? (Книгу шанують усі.) — Чому до книги ставляться з пошаною? (Тому, що книга «дасть слушну пораду..., розкаже тобі, що, де й коли було, є та буде, відповість на кожне твоє запитання, звеселить і змусить замислитись над різними серйозними речами»:) — Як називають книгу? (Друг, порадник, супутник.) — Як називається книга, яку читали всі люди? («Буквар».) — Чому «Буквар» називають ключем до всіх інших книг? (Тому, що завдяки «Букварю» людина вчиться читати, а без цього вміння неможливо користуватися іншими книжками й пізнавати щось нове.) — Коли -«народився» -«Буквар»? (У 1574 році.) — Хто був автором першого «Букваря»? (Іван Федоров.) — У чому полягає цінність першого «Букваря»? (Саме з нього почалося друкування й використання «Букварів» у навчанні читання дітей.) — Яка інформація з твору для вас виявилася новою? Про що ви вже знали? 6. Робота над твором М. Слабошпицького «Вчителька Яринка» Перед читанням твору доцільно поставити учням такі питання. — Хто така вчителька? (Людина, яка навчає дітей.) — Як звертаються до вчителів? (На ім'я, по батькові.) — Як називається твір? («Вчителька Яринка».) — Чи про справжню вчительку йдеться? Чому? (Ні, найімовірніше, про дівчинку на ім'я Яринка.) — Прочитайте твір. Чи правильними були припущення? — Хто головні герої твору? (Данилко та Яринка.) — Яке бажання було в Данилка? (Мати власну книжку.) — Навіщо йому була потрібна книга? (Розглядати малюнки.) — Чому зрадів Данилко, отримавши книгу? (Великій кількості малюнків, за якими був зрозумілий зміст книги.) — Що налякало Данилка? (Кількість літер, які слід було вивчити, щоб дізнатися про зміст книги.) — Чому Данилко відмовлявся від вивчення літер? (Йому й так усе було зрозуміло завдяки малюнкам.) — Яка подія змусила Данилка все ж таки вчитися? (Мама почала читати йому казку й не закінчила її.) — Як ви поясните вчинок мами? Навіщо вона так зробила? (Щоб зацікавити малюка, викликати бажання навчитися читати самостійно.) — До кого звернувся Данилко по допомогу? (До третьокласниці Яринки.) — Що, на думку Яринки, треба було зробити Данилкові, щоб навчитися читати? (Просто вивчити літери.) — За якої умови Данилко зміг би швидко навчитися читати? (Якби він був здібним і старанним учнем.) — Як він став звертатися до Яринки? Чому? (Ярина Павлівна, тому що на той час вона була його вчителькою.) — Чи навчився Данилко читати? (Так.) — Що Данилко відчував після того, як прочитав подаровану батьками книгу? (Йому стало від того добре, він відчув, що «тепер для нього змінилося багато чого у світі*.) — Як ви думаєте, що саме змінилося в житті Данилка? (Він подорослішав.) — У чому проявилася дорослість Данилка? (Він захотів стати таким серйозним вчителем, як Яринка, і самому навчити читати когось із хлопчаків.) — Поміркуйте, чи можна назвати Яринку вчителькою. Чому? (Так, тому що вона змогла зацікавити хлопчика навчанням і таки навчила його читати.) — Хто з вас уже побував у ролі вчителя й комусь допоміг навчитися читати, писати, малювати, ліпити тощо? Розкажіть. — Чи достатньо, на вашу думку, мати гарного вчителя, щоб чогось навчитися? (Ні, слід самому докладати зусиль, бути терплячим, старанним, наполегливим, тоді зможеш досягти успіху в будь-якій справі.) — Заповніть таблицю. Напишіть яким був Данилко до того, як почав учитися в Яринки, а яким — після. До навчання Після навчання V. Перевірка усвідомленого. 1.— Розкажіть, як ви вчилися читати; який вигляд мала та як називалася книжка, що допомагала вам у цьому. 2. Тест по темі « Твій друг — книга»: 1. Чого лякаються книги? а) Що вони залишаться непрочитанними; б) щоб не потрапити в руки неохайних людей; в) що їх ніхто не придбає. 2. Що міститься в книжках? а) Правила, які діти вивчають у школі; б) літературні твори для читання на уроках; в) всі знання, які отримувало людство протягом століть. 3. Яку книгу читав герой твору Д. Білоуса -«Неймовірний збіг»? а) «Коник-стрибунець» Л. Глібова; б) -«Невтомний будівник» Д. Білоуса; в) -«Лебідь, щука і рак» І. Крилова. 4. Яку книгу читала кожна людина? а) Енциклопедію; б) буквар; в) читанку. 5. Кого вважають автором першого букваря? а) Тараса Шевченка; б) Леоніда Глібова; в) Івана Федорова. 6. Чому Данило, герой твору М. Слабопшицького «Вчителька Яринка», вирішив навчитися читати? а) Через цікавість до недочитаної мамою книги; б) на прохання мами; в) щоб вихвалятися перед друзями. VІ. Підсумок уроку — Якби ви були дизайнерами, художниками, яким чином оформили б книжку казок, книжку про тварин, про дитячі пригоди, «Буквар»? — Створіть власні книжечки й організуйте виставку в класі. ---Завдання до наступного уроку: подумати й написати невеликий твір на тему «Мої добрі справи». | |
| |
Переглядів: 5786 | |
Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка» |
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок... |
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України |
Свято, коли весело |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Всього коментарів: 0 | |