Урок 21 (читання) Тема: Тверді та м'які приголосні звуки. Умовне позначення твердих і м'яких приголоснихМета: учити розрізняти тверді й м'які приголосні, виділяти їх на початку і в кінці слова, моделювати слова, позначати звуки у схемах слів; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух учнів; виховувати гуманні почуття. Обладнання: зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; сюжетний малюнок, моделі речень; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Повідомлення теми і мети уроку - Сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які дві групи поділяються приголосні звуки; будемо записувати слова за допомогою умовних знаків. III. Вправляння у практичному застосуванні набутих знань 1 Робота з реченням Учні складають речення до моделей, поданих на дошці або в Букварі. Приклади речень Ліс. Звірі відпочивають. Орел сидить на горі. Літо. Гарний день. Сова спить на дереві. Повторюють: "Речення складається зі слів. Речення слугує для вираження думки. У кінці речення ставиться крапка". 2 Робота зі словом 1) Учні називають у реченнях слова-назви предметів, дій, ознак. 2) Двоскладові слова ділять на склади, визначають наголошений склад. 3) Повторюють: Голосні звуки - це звуки [а], [о], [у], [и], [і], [е]. Вони вимовляються вільно, без перешкод. У звуковій схемі позначаємо їх кружечком. Приголосні звуки - це звуки, які протяжно вимовити чи проспівати не можна, утворюються завдяки різним перешкодам за допомогою голосу й шуму або тільки шуму. У звуковій схемі позначаємо їх рискою. Скільки у слові голосних, стільки в ньому і складів. 4) Запис на дошці і в зошитах звукових схем слів сова, орел, гора. Роботу учні виконують у такій послідовності: а) називають слово, поділяють на склади, визначають наголошений склад; б) вимовляють кожен звук по черзі, дають йому характеристику, позначають умовним знаком. Фізкультхвилинка (під вірш Г. Чубач) Рідний голос, рідне слово - Все народжене з любові. Ранки роси в трави трусять, Вітер роси в травах сушить. На землі, що родить щиро, Ростемо під знаком миру. IV. Звукові спостереження - Діти, назвіть звуки, які на схемах позначені рисками. (Учні називають тверді приголосні.) - Так, це все - приголосні звуки. Пригадаємо, чим же приголосні відрізняються від голосних. Тепер вимовте за мною такі звуки: [л'], [д'], [т'], [н'], [с']. (Учні вимовляють.) Які це звуки - голосні чи приголосні? Доведіть. (Учні називають перешкоди, що трапляються на шляху струменя видихуваного повітря під час вимови названих звуків.) Знову вимовте, будь ласка, звук [н'] і скажіть, на який інший приголосний звук він схожий. (На звук [н]) Вимовте звуки [н], [н'] і порівняйте, чи однаково вони утворюються, як створюється перешкода на їх шляху. (Учні з'ясовують, що під час вимови звука [н] кінчик язика притискується до верхніх зубів, а під час вимови звука [н'] до твердого піднебіння притискується середня частина язика. Причому, губи під час вимови звука [н'] більш напружені і розтягнуті в сторони.) Звук [н] - твердий, а [н'] - м'який. Ще раз вимовте [н] і [н'] і скажіть, у вимові якого звука перешкода сильніша. (Учні чітко артикулюють [н] і [н'] і роблять висновок, що за силою і за площею зімкнення перешкода сильніша під час вимови м'якого звука.) - Перешкода ніби подвоюється, коли вимовляємо м'який приголосний після твердого, губи розходяться в сторони. Ось тому і будемо позначати м'який приголосний не однією рискою, як твердий приголосний, а двома. - Таким умовним знаком будемо позначати м'які приголосні звуки [л'], [д'], [т'], [н'], [с'] тощо. V. Закріплення в учнів одержаних знань про голосні, тверді та м'які приголосні звуки, формування вмінь розрізняти їх 1 Вимова голосних, твердих і м'яких приголосних - Назвіть звуки, що позначаємо кружечком, ([а], [о], [у], [и], [і], [е]) Як називають ці звуки? Скільки їх в українській мові? - Тепер назвіть звуки, які позначаємо однією рискою. (Учні називають тверді приголосні звуки.) - Назвіть звуки, які будемо позначати двома рисками. (Учні називають м'які приголосні звуки.) - Тільки той швидко і добре навчиться читати, без помилок писати, хто навчиться розрізняти тверді і м'які приголосні звуки. 2 Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): оси; Оля, Іра, акація, торт, льон, кінь, ліс 3 Утворення складів (злиття) із різних звуків: [л], [о]-ло; [с], [и] - си; [й], [у] - йуш, [ж], [а]-жа;[з], [е]-зе 4 Добирання злиття до виставлених на дошці моделей: твердий приголосний + голосний; м'який приголосний + голосний 5 Позначення на дошці і в зошитах злиття ля, на Учні коментують: [л'] - м'який приголосний, позначаємо двома рисками; [а] - голосний звук, позначаємо кружечком тощо. 6 Творча вправа Чого нема у воді, а є в морі, річці, озері? (Звука [р']) ● Фізкультхвилинка під чистомовки Пи-пи-пи - яблука купи; Пі-пі-пі - смітинки у крупі; Си-си-си - радість принеси; Сі-сі-сі - в нас веселі всі!!! 7 Упізнавання на слух м'яких приголосних звуків у словах: ліс - [л']; день - [д'], [н']; сіно - [с']; чай - [й]; ходить - [т'] 8 Виділення зі слів складів із м'якими приголосними: літо (лі-); діти (ді-); вулиця (-ця); селяни (-ля-) 9 Добирання схожих складів із м'яким приголосним звуком до тих, що називає вчитель: та (тя); ло (л ьо); лу (л ю); до (дьо) тощо VI. Робота з реченням Учні складають за сюжетним малюнком речення із двох, трьох слів, які відповідають моделям, що накреслені на дошці. Двоскладові слова ділять на склади, визначають наголошений склад. VII. Підсумок уроку - Які звуки є в українській мові? - Які бувають приголосні звуки? - Я називатиму тверді приголосні звуки, а ви у відповідь - парні м'які: [л'], [д'], [т', [н'], [с'], [з'], [ц']. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 10299 | |
Сюжетна аплікація. Створення композицій до казок |
Охорона природного довкілля |
Безпека на відпочинку. Практична робота: моделювання правильних і неправильни... |
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами |
Що можна навчитись самому |
Всього коментарів: 0 | |