💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Тверді та м'які приголосні звуки. Умовне позначення твердих і м'яких приголосних

Урок  21 (читання)

Тема: Тверді та м'які приголосні звуки. Умовне позначення твердих і м'яких приголосних

Мета: учити розрізняти тверді й м'які приголосні, виділяти їх на початку і в кінці слова, моделювати слова, позначати звуки у схемах слів; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух учнів; виховувати гуманні почуття.

Обладнання: зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; сюжетний малюнок, моделі речень; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які дві групи поділяються приголосні звуки; будемо записувати слова за допомогою умовних знаків.

III. Вправляння у практичному застосуванні набутих знань

1 Робота з реченням

Учні складають речення до моделей, поданих на дошці або в Букварі. Приклади речень

Ліс. Звірі відпочивають. Орел сидить на горі.

Літо. Гарний день. Сова спить на дереві.

Повторюють: "Речення складається зі слів. Речення слугує для вираження думки. У кінці речення ставиться крапка".

2 Робота зі словом

1) Учні називають у реченнях слова-назви предметів, дій, ознак.

2) Двоскладові слова ділять на склади, визначають наголошений склад.

3) Повторюють:

Голосні звуки - це звуки [а], [о], [у], [и], [і], [е]. Вони вимовляються вільно, без перешкод. У звуковій схемі позначаємо їх кружечком.

Приголосні звуки - це звуки, які протяжно вимовити чи проспівати не можна, утворюються завдяки різним перешкодам за допомогою голосу й шуму або тільки шуму. У звуковій схемі позначаємо їх рискою.

Скільки у слові голосних, стільки в ньому і складів.

4) Запис на дошці і в зошитах звукових схем слів сова, орел, гора. Роботу учні виконують у такій послідовності:

а) називають слово, поділяють на склади, визначають наголошений склад;

б) вимовляють кожен звук по черзі, дають йому характеристику, позначають умовним знаком.

 Фізкультхвилинка (під вірш Г. Чубач)

Рідний голос, рідне слово -

Все народжене з любові.

Ранки роси в трави трусять,

Вітер роси в травах сушить.

На землі, що родить щиро,

Ростемо під знаком миру.

IV. Звукові спостереження

- Діти, назвіть звуки, які на схемах позначені рисками. (Учні називають тверді приголосні.)

- Так, це все - приголосні звуки. Пригадаємо, чим же приголосні відрізняються від голосних. Тепер вимовте за мною такі звуки: [л'], [д'], [т'], [н'], [с']. (Учні вимовляють.) Які це звуки - голосні чи приголосні? Доведіть. (Учні називають перешкоди, що трапляються на шляху струменя видихуваного повітря під час вимови названих звуків.) Знову вимовте, будь ласка, звук [н'] і скажіть, на який інший приголосний звук він схожий. (На звук [н]) Вимовте звуки [н], [н'] і порівняйте, чи однаково вони утворюються, як створюється перешкода на їх шляху. (Учні з'ясовують, що під час вимови звука [н] кінчик язика притискується до верхніх зубів, а під час вимови звука [н'] до твердого піднебіння притискується середня частина язика. Причому, губи під час вимови звука [н'] більш напружені і розтягнуті в сторони.) Звук [н] - твердий, а [н'] - м'який. Ще раз вимовте [н] і [н'] і скажіть, у вимові якого звука перешкода сильніша. (Учні чітко артикулюють [н] і [н'] і роблять висновок, що за силою і за площею зімкнення перешкода сильніша під час вимови м'якого звука.)

- Перешкода ніби подвоюється, коли вимовляємо м'який приголосний після твердого, губи розходяться в сторони. Ось тому і будемо позначати м'який приголосний не однією рискою, як твердий приголосний, а двома.

- Таким умовним знаком будемо позначати м'які приголосні звуки [л'], [д'], [т'], [н'], [с'] тощо.

V. Закріплення в учнів одержаних знань про голосні, тверді та м'які приголосні звуки, формування вмінь розрізняти їх

1 Вимова голосних, твердих і м'яких приголосних

- Назвіть звуки, що позначаємо кружечком, ([а], [о], [у], [и], [і], [е]) Як називають ці звуки? Скільки їх в українській мові?

- Тепер назвіть звуки, які позначаємо однією рискою. (Учні називають тверді приголосні звуки.)

- Назвіть звуки, які будемо позначати двома рисками. (Учні називають м'які приголосні звуки.)

- Тільки той швидко і добре навчиться читати, без помилок писати, хто навчиться розрізняти тверді і м'які приголосні звуки.

2 Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): оси; Оля, Іра, акація, торт, льон, кінь, ліс

3 Утворення складів (злиття) із різних звуків: [л], [о]-ло; [с], [и] - си; [й], [у] - йуш, [ж], [а]-жа;[з], [е]-зе

4 Добирання злиття до виставлених на дошці моделей: твердий приголосний + голосний; м'який приголосний + голосний

5 Позначення на дошці і в зошитах злиття ля, на

Учні коментують: [л'] - м'який приголосний, позначаємо двома рисками; [а] - голосний звук, позначаємо кружечком тощо.

6 Творча вправа

Чого нема у воді, а є в морі, річці, озері? (Звука [р'])

● Фізкультхвилинка під чистомовки

Пи-пи-пи - яблука купи;

Пі-пі-пі - смітинки у крупі;

Си-си-си - радість принеси;

Сі-сі-сі - в нас веселі всі!!!

7 Упізнавання на слух м'яких приголосних звуків у словах: ліс - [л']; день - [д'], [н']; сіно - [с']; чай - [й]; ходить - [т']

8 Виділення зі слів складів із м'якими приголосними: літо (лі-); діти (ді-); вулиця (-ця); селяни (-ля-)

9 Добирання схожих складів із м'яким приголосним звуком до тих, що називає вчитель: та (тя); ло (л ьо); лу (л ю); до (дьо) тощо

VI. Робота з реченням

Учні складають за сюжетним малюнком речення із двох, трьох слів, які відповідають моделям, що накреслені на дошці. Двоскладові слова ділять на склади, визначають наголошений склад.

VII. Підсумок уроку

- Які звуки є в українській мові?

- Які бувають приголосні звуки?

- Я називатиму тверді приголосні звуки, а ви у відповідь - парні м'які: [л'], [д'], [т', [н'], [с'], [з'], [ц'].



Джерело: noindex
Категорія: Навчання грамоти | Додав: SYLER (27.12.2013)
Переглядів: 10299 | Рейтинг: 2.0/1
Сюжетна аплікація. Створення композицій до казок
Охорона природного довкілля
Безпека на відпочинку. Практична робота: моделювання правильних і неправильни...
Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Що можна навчитись самому
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]