ЗАНЯТТЯ 27 Тема: Задачі на припущення й метод вилученняМета: вдосконалювати вміння розв’язувати задачі на припущення й метод вилучення; перетворювати хибне судження на правильне і навпаки; розвивати інтелектуальну емпатію, точність, чіткість, послідовність висловлення думки. обладнання: маски казкових героїв, таблиці. Хід Заняття I. Організація класу до роботи II. Повідомлення теми і мети уроку — На сьогоднішньому занятті ми вирушимо в подорож казковим містечком і під час подорожі, долаючи випробування, будемо плести віночок. III. Узагальнення та систематизація вивченого Проблемно-пошуковий діалог Задача. Перед нами — маяк, на якому написано: Попливеш праворуч — потрапиш у вир; попливеш ліворуч — потрапиш до Квіткового міста; попливеш прямо — з тобою щось станеться. Всі написи хибні. Діти, куди ж треба плисти, щоб потрапити до Квіткового міста? (Праворуч) Рольова гра з елементами театральної дії Медуниця. Шановні гості! Ми раді бачити вас у нашому місті й хочемо подарувати вам ґроно калини — символ України, а також символ краси дівочої вроди. Гвинтик зі Шпунтиком сперечаються, кому це зробити. Я вважаю, що це має зробити той, хто із нас трьох посадив і виростив калину. Гвинтик. Я посадив і виростив цей кущ. Шпунти к. Я не садив і не доглядав калину. Медуниця. Один із них каже правду, один — неправду. (Гвинтик сказав неправду, а Шпунтик і Медуниця — правду.) В і д п о в і д ь. Медуниця посадила і виростила калину. Знайко. Допоможіть лікареві Пігулкіну. Пігулкін. Хто без дозволу зірвав з моєї клумби квітку волошки? Я знаю, це міг зробити хтось з вас. Я бачив його зі спини. Гв и н т и к. Сиропчик не рвав квітки. І Шпунтик не рвав. Шпунтик. Я думаю, що це зробив Гвинтик. Сиропчик не міг цього зробити. Сиропчик. Не гнівайся, лікарю. Я знаю, що Шпунтик не міг цього зробити. Це я зірвав квітку! Знайко. Визначте, хто з них зірвав квітку, якщо один із них двічі сказав правду, один — двічі неправду, один — був правдивий тільки наполовину. Колективне розв’язання задачі в підсистемах: «учитель — клас», «учитель — учень», «учень — учень», «учень — клас» (задача на припущення). Слова кожного персонажа розглядаємо як окремі судження. Вважатимемо слова Гвинтика першим судженням, слова Шпунти-ка — другим, слова Сиропчика — третім. У першому судженні обидві частини не можуть бути хибними, бо тоді б квітку зірвали двоє: Сиропчик і Шпунтик, що суперечить умові задачі (квітку зірвав хтось один). Якщо припустити, що в першому судженні обидві частини правильні, тоді квітку зірвав Гвинтик. За наслідками цього припущення виходить, що і в другому судженні обидві частини будуть правильними, що знову ж таки суперечить умові задачі (тільки в одному з трьох суджень обидві частини можуть бути правильними). Припустімо, що в першому судженні перша частина правильна, а друга — хибна. Тоді квітку зірвав Шпунтик. За наслідками цього припущення виходить, що і в другому судженні перша частина буде правильна, а друга — хибна. Це неможливо, бо суперечить умові задачі. Отже, у першому судженні перша частина хибна, а друга — правильна. Тоді квітку зірвав Сиропчик. За наслідками цього припущення виходить, що в другому судженні обидві частини хибні, а в третьому судженні — правильні. Робимо висновок, що квітку зірвав Сиропчик. Гвинтик був правий тільки наполовину. Сиропчик сказав правду, а Шпунтик сказав неправду. Задача розв’язана. Сиропчик. Пробачте мені, я більше так не робитиму. Я зрозумів свою провину. П і гу л кі н. Ай-яй-яй! Так не можна робити! Це ж крадіжка! Ну що ж, подаруємо волошку нашим гостям. Вони викрили злочинця. Гвинтик. Діти, допоможіть малюкам визначити, хто які предмети викладає у них у школі, яка, до речі, одна в місті. Уроки з історії, біології, географії, англійської та французької мов, математики викладали три вчителі — Знайко, Сиропчик, Медуниця. Кожен із них викладав по два предмети. Географ і вчитель французької мови — сусіди по дому (1). Учитель біології старший за вчителя математики, а Медуниця наймолодша (2). У понеділок перший урок за розкладом у Знайка, у біолога та вчителя французької мови (3). У неділю Медуниця, вчитель математики і вчитель англійської мови були на риболовлі (4). — Які предмети викладає кожен з них? Колективне розв’язання задачі у підсистемах: «учитель — клас», «учитель — учень», «учень — учень», «учень — клас» (задача на метод вилучення, розв’язання діти оформляють у таблиці). Учні, спочатку аналізуючи подану в умові інформацію, обмірковують, які предмети не викладає кожен із вчителів. Якщо Медуниця наймолодша, а вчитель біології старший за вчителя математики, то Медуниця не може бути вчителем біології — цей висновок можна зробити із другого судження. З третього судження випливає, що Знайко не може викладати біологію та французьку мову (перший урок одночасно у трьох різних фахівців). З четвертого судження випливає, що Медуниця не може викладати математику та англійську мову. Результати міркувань учні вносять у таблицю. Таблиця має такий вигляд: Заповнивши таким чином таблицю, можна зробити висновок, що Сиропчик викладає біологію. Визначивши, що Сиропчик викладає біологію, з третього судження можна зробити висновок, що Сиропчик не може викладати французьку мову, а з другого судження — що Сиропчик не викладає математику. Отже, з таблиці видно, що французьку мову викладає Медуниця, а математику — Знайко. З першого судження випливає, що Медуниця не може бути вчителем географії: вони різні люди — сусіди по дому, залишається другий предмет, який викладає Медуниця, — це історія, відповідно історію не можуть викладати ні Сиропчик, ні Знайко. З четвертого судження випливає, що Знайко не може бути вчителем англійської мови. Отже, лишається, що Знайко викладає ще географію; відповідно Сиропчик не може викладати географію, другий предмет, який викладає Сиропчик, — це англійська мова. Тепер таблиця має такий вигляд: 'ч Предмет Біологія Географія Математика Англійська Французька Історія Ім’я 'чмова мова Сиропчик+ - -+- - Медуниця- - --+ + Знайко- + +-- - Відповідь. Знайко викладає географію та математику, Сиропчик — біологію та англійську мову, Медуниця — французьку мову та історію. Гвинтик. Молодці! Ви правильно розв’язали задачу. Дарую вам за це квіти барвінку та любистку. Барвінок — символ життя. Любисток — символ людської відданості. IV. Підсумок Заняття — Які види задач ми повторили на занятті? — Чим задачі на припущення відрізняються від задач на метод вилучення? З н а й к о. Як добре і правильно ви міркуєте! Мабуть, треба і в нашій школі ввести цікавий і корисний предмет — логіку. Дарую вам напам’ять безсмертник — символ здоров’я. | |
| |
Переглядів: 4110 | |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Дикорослі рослини рідного краю |
Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність |
Ліплення з пластиліну. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування д... |
Російська народна казка «Лисичка» |
Всього коментарів: 0 | |