Задачі на припущення й метод вилучення

ЗАНЯТТЯ 27

Тема: Задачі на припущення й метод вилучення

Мета: вдосконалювати вміння розв’язувати задачі на припущення й метод вилучення; перетворювати хибне судження на правильне і навпаки; розвивати інтелектуальну емпатію, точність, чіткість, послідовність висловлення думки.

обладнання: маски казкових героїв, таблиці.

Хід Заняття

I. Організація класу до роботи

II. Повідомлення теми і мети уроку

— На сьогоднішньому занятті ми вирушимо в подорож казковим містечком і під час подорожі, долаючи випробування, будемо плести віночок.

III. Узагальнення та систематизація вивченого

Проблемно-пошуковий діалог

Задача. Перед нами — маяк, на якому написано:

Попливеш праворуч — потрапиш у вир;

попливеш ліворуч — потрапиш до Квіткового міста;

попливеш прямо — з тобою щось станеться.

Всі написи хибні. Діти, куди ж треба плисти, щоб потрапити до Квіткового міста? (Праворуч)

 Рольова гра з елементами театральної дії

Медуниця. Шановні гості! Ми раді бачити вас у нашому місті й хочемо подарувати вам ґроно калини — символ України, а також символ краси дівочої вроди. Гвинтик зі Шпунтиком сперечаються, кому це зробити. Я вважаю, що це має зробити той, хто із нас трьох посадив і виростив калину.

Гвинтик. Я посадив і виростив цей кущ.

Шпунти к. Я не садив і не доглядав калину.

Медуниця. Один із них каже правду, один — неправду. (Гвинтик сказав неправду, а Шпунтик і Медуниця — правду.)

В і д п о в і д ь. Медуниця посадила і виростила калину.

Знайко. Допоможіть лікареві Пігулкіну.

Пігулкін. Хто без дозволу зірвав з моєї клумби квітку волошки? Я знаю, це міг зробити хтось з вас. Я бачив його зі спини.

Гв и н т и к. Сиропчик не рвав квітки. І Шпунтик не рвав.

Шпунтик. Я думаю, що це зробив Гвинтик. Сиропчик не міг цього зробити.

Сиропчик. Не гнівайся, лікарю. Я знаю, що Шпунтик не міг цього зробити. Це я зірвав квітку!

Знайко. Визначте, хто з них зірвав квітку, якщо один із них двічі сказав правду, один — двічі неправду, один — був правдивий тільки наполовину.

Колективне розв’язання задачі в підсистемах: «учитель — клас», «учитель — учень», «учень — учень», «учень — клас» (задача на припущення).

Слова кожного персонажа розглядаємо як окремі судження.

Вважатимемо слова Гвинтика першим судженням, слова Шпунти-ка — другим, слова Сиропчика — третім.

У першому судженні обидві частини не можуть бути хибними, бо тоді б квітку зірвали двоє: Сиропчик і Шпунтик, що суперечить умові задачі (квітку зірвав хтось один).

Якщо припустити, що в першому судженні обидві частини правильні, тоді квітку зірвав Гвинтик. За наслідками цього припущення виходить, що і в другому судженні обидві частини будуть правильними, що знову ж таки суперечить умові задачі (тільки в одному з трьох суджень обидві частини можуть бути правильними).

Припустімо, що в першому судженні перша частина правильна, а друга — хибна. Тоді квітку зірвав Шпунтик. За наслідками цього припущення

виходить, що і в другому судженні перша частина буде правильна, а друга — хибна. Це неможливо, бо суперечить умові задачі.

Отже, у першому судженні перша частина хибна, а друга — правильна. Тоді квітку зірвав Сиропчик. За наслідками цього припущення виходить, що в другому судженні обидві частини хибні, а в третьому судженні — правильні.

Робимо висновок, що квітку зірвав Сиропчик. Гвинтик був правий тільки наполовину. Сиропчик сказав правду, а Шпунтик сказав неправду. Задача розв’язана.

Сиропчик. Пробачте мені, я більше так не робитиму. Я зрозумів свою провину.

П і гу л кі н. Ай-яй-яй! Так не можна робити! Це ж крадіжка! Ну що ж, подаруємо волошку нашим гостям. Вони викрили злочинця.

Гвинтик. Діти, допоможіть малюкам визначити, хто які предмети викладає у них у школі, яка, до речі, одна в місті. Уроки з історії, біології, географії, англійської та французької мов, математики викладали три вчителі — Знайко, Сиропчик, Медуниця. Кожен із них викладав по два предмети.

Географ і вчитель французької мови — сусіди по дому (1).

Учитель біології старший за вчителя математики, а Медуниця наймолодша (2).

У понеділок перший урок за розкладом у Знайка, у біолога та вчителя французької мови (3).

У неділю Медуниця, вчитель математики і вчитель англійської мови були на риболовлі (4).

— Які предмети викладає кожен з них?

Колективне розв’язання задачі у підсистемах: «учитель — клас», «учитель — учень», «учень — учень», «учень — клас» (задача на метод вилучення, розв’язання діти оформляють у таблиці).

Учні, спочатку аналізуючи подану в умові інформацію, обмірковують, які предмети не викладає кожен із вчителів.

Якщо Медуниця наймолодша, а вчитель біології старший за вчителя математики, то Медуниця не може бути вчителем біології — цей висновок можна зробити із другого судження.

З третього судження випливає, що Знайко не може викладати біологію та французьку мову (перший урок одночасно у трьох різних фахівців).

З четвертого судження випливає, що Медуниця не може викладати математику та англійську мову.

Результати міркувань учні вносять у таблицю. Таблиця має такий вигляд:

Заповнивши таким чином таблицю, можна зробити висновок, що Сиропчик викладає біологію.

Визначивши, що Сиропчик викладає біологію, з третього судження можна зробити висновок, що Сиропчик не може викладати французьку мову, а з другого судження — що Сиропчик не викладає математику.

Отже, з таблиці видно, що французьку мову викладає Медуниця, а математику — Знайко.

З першого судження випливає, що Медуниця не може бути вчителем географії: вони різні люди — сусіди по дому, залишається другий предмет, який викладає Медуниця, — це історія, відповідно історію не можуть викладати ні Сиропчик, ні Знайко.

З четвертого судження випливає, що Знайко не може бути вчителем англійської мови.

Отже, лишається, що Знайко викладає ще географію; відповідно Сиропчик не може викладати географію, другий предмет, який викладає Сиропчик, — це англійська мова.

Тепер таблиця має такий вигляд:

'ч Предмет Біологія Географія Математика Англійська Французька Історія

 Ім’я 'чмова мова

Сиропчик+ - -+- -

Медуниця- - --+ +

Знайко- + +-- -

Відповідь. Знайко викладає географію та математику, Сиропчик — біологію та англійську мову, Медуниця — французьку мову та історію.

Гвинтик. Молодці! Ви правильно розв’язали задачу. Дарую вам за це квіти барвінку та любистку. Барвінок — символ життя. Любисток — символ людської відданості.

IV. Підсумок Заняття

— Які види задач ми повторили на занятті?

— Чим задачі на припущення відрізняються від задач на метод вилучення?

З н а й к о. Як добре і правильно ви міркуєте! Мабуть, треба і в нашій школі ввести цікавий і корисний предмет — логіку.

Дарую вам напам’ять безсмертник — символ здоров’я.

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 4075 | Рейтинг: 3.0/2
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач...
Узагальнюючий урок із теми «Пластика форм». Виготовлення подарунка до зимових...
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка
У школі детективів
Родина, рідня, рід. Сімейний календар
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]