Заняття 20 Тема: Задачі на припущенняМета: ознайомити учнів із задачами на припущення, які містять судження з двох частин. обладнання: індивідуальні аркуші із завданнями, конверти, букви, файли, маркери, палички для лічби. Хід Заняття I. Організація класу II. Мотивація навчальної діяльності — Розпочнемо Заняття з логіки. Як ви думаєте, навіщо ми вивчаємо такий предмет, як логіка? Запам’ятайте: Лиш тим, хто доводить, міркує, шукає, Логіка двері у світ відчиняє! — Ці слова стануть девізом нашого уроку. На дошці 5 конвертів, які мають назви: • «Моя думка»; • «Два — чотири — всі разом»; • «Квадрат»; • «Міркуймо правильно»; • «Ломиголовки». — У цих конвертах — завдання для нашого уроку. Вам потрібний помічник, який допоможе впоратися з усіма завданнями на уроці. Однак його ім’я вам ще належить дізнатись. Кожен конверт має певну букву. Виконавши всі п’ять завдань, ви дізнаєтесь 5 букв. З них треба скласти слово. Це слово — ім’я вашого помічника. Впораєтесь? III. Актуалізація опорних знань Технологія «Мої думки» Клас поділяється на групи. Кожна група обирає лідера. Він підходить до конверта і витягує картку із завданням. 1 картка Посилаючись на подане правильне судження, поміркуй і зроби висновок: Усі метелики мають крила. Махаон — це метелик. Отже, ... 2 картка — Дятли,— стверджувала Ліда,— Поїдають короїдів. Заперечив Льоня Ліді: — Ні, не дятли короїдів Поїдають,— навпаки: Дятлів знищують жуки! — Що було хибним — твердження чи заперечення? 3 картка Усі метелики мають крила. Півень має крила. Отже, півень — це метелик. Знайди помилку в міркуванні. 4 картка Існують конкретні поняття: Калач, цукерка, фломастери, Джинси і м’яч. А що таке вдячність? У руки не взяти, Ні оком побачити, ні скуштувати — Є думка, предмета ж такого немає. Яке поняття передане словом вдячність? 5 картка Словом одним чи можливо, малята, Два або кілька понять називати? Ось кілька слів. Це маленька підказка. Ви поміркуйте над ними, будь ласка. Коса, ключ, місяць, ручка. Дайте визначення цим поняттям. — Молодці! Дістаємо першу букву — В. Технологія «Два — чотири — всі разом» — Пригадаємо, що називається поняттям? (Поняття — це думка, виражена словом або словосполученням.) — Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки) — У кожного на парті — два стовпчики слів: Огірок Дерев’яна Парта Зелений Лимон Веселий Кислий «Два». З’єднай поняття з його ознаками (15 сек). «Чотири». Прочитайте пари «поняття — ознака» (15 сек). Якого виду ці поняття? «Усі разом». Доведіть, що ці поняття конкретні. Яка ознака зайва? — Тепер ми можемо відкрити другу букву — А. «Квадрат» — Перед вами — квадрат. Він незвичайний, складений з букв. З кожного рядочку вибери лише ті букви, які повторюються, склади з них речення, запиши його. Чи буде складене тобою речення судженням? Поясни свою думку. А о Н о о Е А Д Д Х П А р П Й Р И И Е П В Ф Е А Ф П М В Ю Л З Л А Ю Л Ю Г Ц И Д Ц Ж Г Ц Г Щ З С У З Т А З У о А Ь А Т о И о А Речення... Тепер ми можемо відкрити третю букву — А. «Міркуймо правильно» 1. Тетянка вища за Оленку, а Оленка вища за Катрусю. Хто з дівчаток найвищий, а хто — найнижчий? 2. Тетянка, Марійка та Катруся — подруги. Марійка старша за Тетянку, а Катруся молодша за Тетянку. Хто з дівчаток наймолодший? — Намалюйте графічну ілюстрацію умови. Тепер ми зможемо відкрити четверту літеру — У. «Ломиголовки» З ломиголовкою проводжу вільний час. Гімнастика для розуму — вищий клас! 1. З 7 паличок утвори два квадрати. 2. З 12 паличок утвори 4 квадрати. Переклади дві палички так, щоб утворилися три квадрати. 3. Зроби з п’яти паличок 5 однакових трикутників й один п’ятикутник. — Отже, остання буква — Г. Згадайте, які букви утворилися? (А, В, А, Г, У) IV. Повідомлення теми й мети Заняття — Отже, яке слово у нас утворилося? (Увага) Саме увага необхідна нам на уроці, вона допоможе нам правильно розв’язати задачі на припущення. V. Основна частина Заняття 1. Підготовка до вивчення нового матеріалу — Яке припущення робить автор і якого висновку він дійшов? ОСІНЬ Якщо припустити, що літо надворі, То овочі звідки взялися в коморі? А як припустити, що в місті зима, Постане питання — чом снігу нема? Якщо ж припущу, що весна завітала, Чом листя пожовкле лежить покривалом? Якщо припущу, що в берези є коси, Хто золотом їх чепурить? Звісно, осінь. (Олена Гриценко) — Є задачі, в умовах яких точно не сказано, які з поданих суджень правильні, а які — хибні. Для їх розв’язання необхідно робити припущення, бути уважним, а також обґрунтовувати й послідовно міркувати. 2.Пояснення розв’язання задачі (С. 59) Англійська Французька Німецька Вадим -- + Сергій+- - Михайло -+ - 3.Закріплення вивченого матеріалу Технологія «Ажурна пилка» За цією технологією розв’язуємо задачу 2 (С. 60). Представники від кожної групи об’єднуються в експертну групу і розв’язують задачу. Потім повертаються в початкову групу і пояснюють хід розв’язання іншим дітям. Хореографічний Математичний Баскетбольний Олексій - + - Василь+ - - Сергій- - + Технологія «Акваріум» За цією технологією розв’язуємо задачу 1 (С. 60). Одна з груп сідає в центрі класу й утворює своє маленьке коло. Учасники цієї групи обговорюють свій варіант розв’язання задачі, використовуючи метод дискусії (3—5 хв). Інші учні класу слухають, не втручаються у хід обговорення. Обирається найбільш раціональний варіант. танцювала не танцювала Тетянка -+ Оленка-+ Наталка +- Т. — «Танцювала вона». О.— «Вона не танцювала». Н.— «Одна каже правду, а інша — неправду». VI. Підсумок Заняття — Що викликало труднощі при розв’язанні цих задач? — Як називаються види таких задач? — Який вид роботи на уроці найбільше сподобався й запам’ятався? | |
| |
Переглядів: 2368 | |
Людина — частина живої природи |
І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я |
Ґрунт. Значення ґрунту. Як люди дбають про ґрунт |
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою? |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
Всього коментарів: 0 | |