УРОК 13 Тема. Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читанняМета: ознайомити учнів з ознаками осені, засобами зображення її поетами, письменниками, художниками; з красою художнього слова; виховувати любов до рідної природи; розвивати читацькі навички, інтерес до читання, логічне мислення. Обладнання: книжкова виставка на тему «Осінь»; ілюстрації, малюнки, платівка «Пори року» П. І. Чайковського, збірка творів «Позакласне читання-2». Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності 1. Відгадування загадок. 1) Голі поля, мокне земля, Дощ поливає. Коли це буває? (Восени) 2) У садках, гаях блукає, Жовті шати одягає, Золотисту стелить постіль — Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) 2. Бесіда. Слухання музики («Осіння пісня» П. І. Чайковського). — Як звучить музика? — Які почуття викликає мелодія? II. Опрацювання нового матеріалу 1. Інсценізація. У ч и т е л ь . Діти, подивіться, хто до нас завітав. (З'являється дівчинка в костюмі осені: у руках кошик з яблуками і грушами, вінок з осіннього листя, декілька гілок горобини). О с і н ь . Добрий день і добрий час! Рада, діти, бачить вас! Не сама до вас прийшла — Я синочків привела. (Помахом руки вона запрошує до класу трьох хлопчиків у костюмах Вересня, Жовтня, Листопада. Осінь роздає їм дарунки: Вересню — кошик із плодами, Жовтню — вінок, Листопаду — горобину.) 2. Кросворд. У ч и т е л ь . Як звати синочків Осені? Запишіть їхні імена в клітинки кросворда. По вертикалі: 1. Кличуть нас ліси, поля, сади Назбирати осені плоди. Із дерев спадає листя жовте, То землею ходить місяць ... (Жовтень). По горизонталі: 2. У південний край землі Відлітають журавлі; Знов лункий шкільний дзвінок Нас покликав на урок, Як цей місяць звати? Прошу відгадати. (Вересень) 3. Краплі з неба, дахів, стріх, Дощ холодний, перший сніг. Почорнів без листя сад. Що за місяць? (Листопад) 3. Завдання учням. У ч и т е л ь . Діти, які ви знаєте вірші про синів осені? 1-й у ч е н ь . Вересень Звозить вересень в комори Кавуни і помідори, Спілих яблук, груш і слив Цілі гори натрусив. І вантажить гарбузи На машини, на вози... 2-й у ч е н ь . Йде до гаю, де гриби Виростають щодоби. На чолі іскриться піт — Сто турбот і сто робіт. М. Сингаівський 3-й у ч е н ь . Жовтень Листя жовте та червоне Легко з дерева злітає. Мов метелик, на дорозі З тихим шелестом сідає. 4-й у ч е н ь . Сяють золотом берези, Жовтень так стрічає осінь. Журавлиний клин мережить Висоти холодну просинь. 5-й у ч е н ь . Листопад Більше й більше листя з кленів Облітає з кожним днем! По траві іще зеленій Між дерев в саду ідем. Йдем по листу золотому, Мов по килиму м'якому, Що на весь посланий сад, — Здрастуй, місяць Листопад! М. Познанська Брати-місяці. Ходімо, матінко, бо тут нас застане зима. До побачення, любі друзі, до зустрічі. 4. Слово вчителя. Осінь пішла. Вона мандруватиме полями, садами, гаями, лісами, одягатиме дерева і кущі в золоті шати, закутуватиме сірими туманами від затяжних осінніх дощів. А ми будемо читати вірші, оповідання, загадувати загадки, вчити прислів'я про осінь, запам'ятовувати її прикмети. Довгими журавлиними ключами літо відлетіло у вирій. Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку. Листя беріз — світло-жовтого кольору, дуба — темно-жовтого, клена — жовтогарячого, а осини — червоного. Засперечались Літо і Осінь: чиї квіти найгарніші? — Мої квіти, — мовило Літо. Змахнуло сонячним капелюшком — і враз земля вкрилась волошками, материнкою, ромашками. З духмяної конюшини збирає солодкий сік бджола, ніжно визирають із трави зірочки гвоздики. Щедрі барви Літа! — Мої квіти не гірші, — сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли верес, цикорій, гусячі лапки. Особливо пишно розквітли хризантеми. Вони були найрізноманітніших кольорів і відтінків — від зеленуватобілих до темно-червоних. У ч и т е л ь . Чому осінь називають золотою? Чому про неї кажуть щедра? 5. Вправи з читання. 1) Читання та обговорення нових творів. «Журавликова пісня» Олега Орача. 2) Читання вчителем вірша. 3) Читання вірша учнями ланцюжком. 4) Читання парами. 5) Вибіркове читання. Бесіда. — Про що співає журавлик? Прочитайте. — Який край наймиліший птахові? Прочитайте. 6. Робота з текстом. 1) Читання вчителем оповідання М. Слабошпицького «У гості до золотого лісу». 2) Бесіда за змістом. — Куди зібрався хлопчик із татом? — Які були дерева? — Що назбирали хлопчик і тато? — Чи доводилось вам бувати в осінньому лісі? — Чи сподобалась прогулянка хлопчикові? Чому ви так думаєте? 3) Читання учнями І частини (ланцюжком). 4) Читання II частини (парами). 5) Читання III частини (мовчки). 7. Фізку льтхвилинка. Гуси-лебеді летіли, На лужок тихенько сіли, Посиділи, поклювали, Покрутились й дружно встали. 8. Хвилини поезії. Учні декламують напам'ять вірші «Осінь» П. Осадчука, «Осінні клени» Г. Бойка, «Лісова колиска» та «Непосидько-вітерець» В. Скомаровського, поезії за власним вибором; розповідають прислів'я, приказки про осінь та народні прикмети. III. Домашнє завдання Готуватись до наступного уроку позакласного читання на тему: «З чистого джерела народної мудрості». | |
| |
Переглядів: 12106 | |
Панно для класної кімнати |
Дерева, кущі, трав'янисті рослини |
Сюжетна композиція. Послідовність дій під час виготовлення сюжетної композиці... |
З чого все почалося |
Різноманітність рослин |
Всього коментарів: 0 | |