Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання

УРОК 13

Тема. Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання

Мета: ознайомити учнів з ознаками осені, засобами зображення її поетами, письменниками, художниками; з красою художнього слова; виховувати любов до рідної природи; розвивати читацькі навички, інтерес до читання, логічне мислення.

Обладнання: книжкова виставка на тему «Осінь»; ілюстрації, малюнки, платівка «Пори року» П. І. Чайковського, збірка творів «Позакласне читання-2».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Відгадування загадок.

1) Голі поля, мокне земля, Дощ поливає. Коли це буває? (Восени)

2) У садках, гаях блукає,

Жовті шати одягає,

Золотисту стелить постіль —

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

2. Бесіда. Слухання музики («Осіння пісня» П. І. Чайковського).

— Як звучить музика?

— Які почуття викликає мелодія?

II. Опрацювання нового матеріалу

1. Інсценізація.

У ч и т е л ь . Діти, подивіться, хто до нас завітав.

(З'являється дівчинка в костюмі осені: у руках кошик з яблуками і грушами, вінок з осіннього листя, декілька гілок горобини).

О с і н ь . Добрий день і добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Не сама до вас прийшла —

Я синочків привела.

(Помахом руки вона запрошує до класу трьох хлопчиків у костюмах Вересня, Жовтня, Листопада. Осінь роздає їм дарунки: Вересню — кошик із плодами, Жовтню — вінок, Листопаду — горобину.)

2. Кросворд.

У ч и т е л ь . Як звати синочків Осені? Запишіть їхні імена в клітинки кросворда.

По вертикалі:

1. Кличуть нас ліси, поля, сади

Назбирати осені плоди.

Із дерев спадає листя жовте,

То землею ходить місяць ... (Жовтень).

По горизонталі:

2. У південний край землі

Відлітають журавлі;

Знов лункий шкільний дзвінок

Нас покликав на урок,

Як цей місяць звати?

Прошу відгадати. (Вересень)

3. Краплі з неба, дахів, стріх,

Дощ холодний, перший сніг.

Почорнів без листя сад.

Що за місяць? (Листопад)

3. Завдання учням.

У ч и т е л ь . Діти, які ви знаєте вірші про синів осені?

1-й у ч е н ь .

Вересень

Звозить вересень в комори

Кавуни і помідори,

Спілих яблук, груш і слив

Цілі гори натрусив.

І вантажить гарбузи

На машини, на вози...

2-й у ч е н ь .

Йде до гаю, де гриби

Виростають щодоби.

На чолі іскриться піт —

Сто турбот і сто робіт.

М. Сингаівський

3-й у ч е н ь .

Жовтень

Листя жовте та червоне

Легко з дерева злітає.

Мов метелик, на дорозі

З тихим шелестом сідає.

4-й у ч е н ь .

Сяють золотом берези,

Жовтень так стрічає осінь.

Журавлиний клин мережить

Висоти холодну просинь.

5-й у ч е н ь .

Листопад

Більше й більше листя з кленів

Облітає з кожним днем!

По траві іще зеленій

Між дерев в саду ідем.

Йдем по листу золотому,

Мов по килиму м'якому,

Що на весь посланий сад, —

Здрастуй, місяць Листопад!

М. Познанська

Брати-місяці. Ходімо, матінко, бо тут нас застане зима. До побачення, любі друзі, до зустрічі.

4. Слово вчителя.

Осінь пішла. Вона мандруватиме полями, садами, гаями, лісами, одягатиме дерева і кущі в золоті шати, закутуватиме сірими туманами від затяжних осінніх дощів. А ми будемо читати вірші, оповідання, загадувати загадки, вчити прислів'я про осінь, запам'ятовувати її прикмети.

Довгими журавлиними ключами літо відлетіло у вирій.

Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку. Листя беріз — світло-жовтого кольору, дуба — темно-жовтого, клена — жовтогарячого, а осини — червоного.

Засперечались Літо і Осінь: чиї квіти найгарніші?

— Мої квіти, — мовило Літо.

Змахнуло сонячним капелюшком — і враз земля вкрилась волошками, материнкою, ромашками.

З духмяної конюшини збирає солодкий сік бджола, ніжно визирають із трави зірочки гвоздики. Щедрі барви Літа!

— Мої квіти не гірші, — сказала Осінь і повела багряним рукавом.

Зацвіли верес, цикорій, гусячі лапки. Особливо пишно розквітли хризантеми. Вони були найрізноманітніших кольорів і відтінків — від зеленуватобілих до темно-червоних.

У ч и т е л ь . Чому осінь називають золотою? Чому про неї кажуть щедра?

5. Вправи з читання.

1) Читання та обговорення нових творів. «Журавликова пісня» Олега Орача.

2) Читання вчителем вірша.

3) Читання вірша учнями ланцюжком.

4) Читання парами.

5) Вибіркове читання. Бесіда.

— Про що співає журавлик? Прочитайте.

— Який край наймиліший птахові? Прочитайте.

6. Робота з текстом.

1) Читання вчителем оповідання М. Слабошпицького «У гості до золотого лісу».

2) Бесіда за змістом.

— Куди зібрався хлопчик із татом?

— Які були дерева?

— Що назбирали хлопчик і тато?

— Чи доводилось вам бувати в осінньому лісі?

— Чи сподобалась прогулянка хлопчикові? Чому ви так думаєте?

3) Читання учнями І частини (ланцюжком).

4) Читання II частини (парами).

5) Читання III частини (мовчки).

7. Фізку льтхвилинка.

Гуси-лебеді летіли,

На лужок тихенько сіли,

Посиділи, поклювали,

Покрутились й дружно встали.

8. Хвилини поезії.

Учні декламують напам'ять вірші «Осінь»

П. Осадчука, «Осінні клени» Г. Бойка, «Лісова колиска» та «Непосидько-вітерець» В. Скомаровського, поезії за власним вибором; розповідають прислів'я, приказки про осінь та народні прикмети.

III. Домашнє завдання

Готуватись до наступного уроку позакласного читання на тему: «З чистого джерела народної мудрості».

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 12028 | Рейтинг: 2.5/2
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів...
Створення макета предмета для казкового персонажа
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]