Судження зі словами будь-який, усі, кожний, завжди, принаймні один

Заняття 17

Тема: Судження зі словами будь-який, усі, кожний, завжди, принаймні один

Мета: розкрити зміст слів усі, будь-який, кожний, принаймні один; навчити складати судження зі словами всі, будь-який, кожний, принаймні один; перетворювати загальні судження на судження типу хоча б один, іншими словами — на часткові судження.

Обладнання: аркуші паперу, ножиці, палички, кольорові олівці.

Хід Заняття

I. Організація учнів до Заняття

II. Актуалізація опорних знань

 Всі мають судження — думки.

 Та будьте пильні, малюки!

 Є часто й хибні поміж них,

 Розпізнавати вчіться їх!

— Судження — це думка, висловлена розповідним реченням. Якщо судження не відповідає дійсності, воно хибне.

На сьогоднішньому занятті ми будемо вчитися будувати правильні та хибні судження.

 Технологія «Дискусія»

Завдяки участі в роботі дискусії діти мають змогу продемонструвати свою мовленнєву компетенцію, а також тренувати такі вміння та навички:

• орієнтуватися в темі спілкування;

• усвідомити тему обговорення;

• здобути інформаційний матеріал;

• аргументувати свої висловлювання; придумувати смислові зв’язки між частиною діалогу, знаходити їх словесне вираження;

• уважно слухати висловлювання інших, знаходити в них головну думку;

• стежити за регламентом своєї промови.

Правила дискусії

 1. Учні об’єднуються у дві команди: А — «стверджуюча» і Б — «заперечуюча».

 2. «Стверджуюча» команда висловлює свої твердження, аргументи, докази до них.

 3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження, аргументи, докази.

4. Обидві команди беруть участь у дискусіях.

5. Суперники мають бути коректними одне до одного: вони повинні не сперечатися, не кричати, не перебивати одне одного, уважно слухати висловлювання інших, знаходити в них головну думку.

У ході дискусії бажано вживати такі фрази: «Я вважаю...», «На мою думку...», «Я з вами частково згоден, але...», «Я поважаю вашу думку, але...», «Я з вами не згоден», «Це не має значення».

Завдання 1

— Дятли,— стверджувала Ліда,—

Поїдають короїдів.

Заперечив Льоня Ліді:

— Ні, не дятли короїдів Поїдають,— навпаки:

Дятлів знищують жуки!

— Що було хибним — твердження чи заперечення?

Завдання 2. Посилаючись на правильні судження, поміркуй і зроби висновок (умовивід).

Усі метелики мають крила.

Махаон — це метелик.

Отже,...

Завдання 3. Знайди помилку в міркуванні.

Усі метелики мають крила.

Півень має крила.

Отже, півень — це метелик.

Які судження правильні, а які хибні? Зробіть висновок.

III. Формування вмінь будувати судження зі словами будь-який, усі, кожний, завжди, принаймні один

1. Пояснення вчителя

Загальний характер суджень передається за допомогою слів: будь-який, кожний, усі, завжди ^

— Наприклад: «Всі люди дихають», «Сума будь-яких двох чисел не залежить від порядку доданків».

Інший важливий тип суджень — це судження про те, що серед даних предметів існує принаймні один, який має певну ознаку. Наприклад: Сергійко приніс із лісу кошик з грибами. Мати Сергійка подивилася на гриби і каже: «Серед цих грибів принаймні один — їстівний». Слова мами хлопчика слід розуміти так: серед цих грибів один їстівний є безперечно (точно, безумовно є), а може, їстівних грибів є і більше. У цьому разі в словах мами не вказана точна кількість їстівних грибів.

Запам’ятай!

У судженнях зі словами принаймні один не вказується точна кількість предметів із певною ознакою. В них тільки стверджується, що таких предметів є не менше, ніж один.

Можна перетворити правильне судження на хибне і навпаки за допомогою слів всі і деякі. Наприклад: «Деякі люди носять окуляри» (правильне судження) — «Всі люди носять окуляри» (хибне).

2. Закріплення вивченого

 Технологія «Шкала думок»

Завдання 1. Серед наведених речень знайди судження. Назви правильні судження і хибні судження. Які речення не є судженнями?

Завдання 2. Як ви розумієте зміст такого судження: «У світі є принаймні одна людина зростом понад 2 м»?

Завдання 3. Придумати різні способи формулювання судження.

3. Робота в парах

Завдання 4. При виконанні цього завдання навчити дітей працювати в парах, навчити порівнювати зображене на малюнку зі змістом судження, що є розповідним реченням.

Завдання 5. Перед виконанням пригадуємо, як перетворити правильне судження на хибне і навпаки — хибне на правильне.

Права Маринка, бо вона скористалася для цього заперечною часткою не, а Оленка склала зовсім інше за змістом судження.

IV. Розвиток логічного мислення й винахідливості

Завдання 6. Квадратний аркуш паперу розрізати на дві нерівні частини, а потім скласти з них трикутник.

Завдання 8. Закінчити самостійно міркування.

Гра «Палички-складалочки»

1. Завдання 7. Розмістити 8 паличок так, щоб вони були межею прямокутника, який не є квадратом.

2. Забери чотири палички так, щоб утворилося п’ять квадратів.

V. Підсумок Заняття

 Гра «Поміркуй»

Як хибне судження перетворити на правильне?

 ХибнеПравильне

Травень --- осінній місяць

Усі звірі взимку впадають у сплячку

Усі діти вміють плавати

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 2136 | Рейтинг: 0.0/0
Українська народна казка «Дрізд і голуб». Прислів'я. Загадки. Підсумок із...
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі...
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів...
Мистецтво оригамі
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]