Заняття 17 Тема: Судження зі словами будь-який, усі, кожний, завжди, принаймні одинМета: розкрити зміст слів усі, будь-який, кожний, принаймні один; навчити складати судження зі словами всі, будь-який, кожний, принаймні один; перетворювати загальні судження на судження типу хоча б один, іншими словами — на часткові судження. Обладнання: аркуші паперу, ножиці, палички, кольорові олівці. Хід Заняття I. Організація учнів до Заняття II. Актуалізація опорних знань Всі мають судження — думки. Та будьте пильні, малюки! Є часто й хибні поміж них, Розпізнавати вчіться їх! — Судження — це думка, висловлена розповідним реченням. Якщо судження не відповідає дійсності, воно хибне. На сьогоднішньому занятті ми будемо вчитися будувати правильні та хибні судження. Технологія «Дискусія» Завдяки участі в роботі дискусії діти мають змогу продемонструвати свою мовленнєву компетенцію, а також тренувати такі вміння та навички: • орієнтуватися в темі спілкування; • усвідомити тему обговорення; • здобути інформаційний матеріал; • аргументувати свої висловлювання; придумувати смислові зв’язки між частиною діалогу, знаходити їх словесне вираження; • уважно слухати висловлювання інших, знаходити в них головну думку; • стежити за регламентом своєї промови. Правила дискусії 1. Учні об’єднуються у дві команди: А — «стверджуюча» і Б — «заперечуюча». 2. «Стверджуюча» команда висловлює свої твердження, аргументи, докази до них. 3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження, аргументи, докази. 4. Обидві команди беруть участь у дискусіях. 5. Суперники мають бути коректними одне до одного: вони повинні не сперечатися, не кричати, не перебивати одне одного, уважно слухати висловлювання інших, знаходити в них головну думку. У ході дискусії бажано вживати такі фрази: «Я вважаю...», «На мою думку...», «Я з вами частково згоден, але...», «Я поважаю вашу думку, але...», «Я з вами не згоден», «Це не має значення». Завдання 1 — Дятли,— стверджувала Ліда,— Поїдають короїдів. Заперечив Льоня Ліді: — Ні, не дятли короїдів Поїдають,— навпаки: Дятлів знищують жуки! — Що було хибним — твердження чи заперечення? Завдання 2. Посилаючись на правильні судження, поміркуй і зроби висновок (умовивід). Усі метелики мають крила. Махаон — це метелик. Отже,... Завдання 3. Знайди помилку в міркуванні. Усі метелики мають крила. Півень має крила. Отже, півень — це метелик. Які судження правильні, а які хибні? Зробіть висновок. III. Формування вмінь будувати судження зі словами будь-який, усі, кожний, завжди, принаймні один 1. Пояснення вчителя Загальний характер суджень передається за допомогою слів: будь-який, кожний, усі, завжди ^ — Наприклад: «Всі люди дихають», «Сума будь-яких двох чисел не залежить від порядку доданків». Інший важливий тип суджень — це судження про те, що серед даних предметів існує принаймні один, який має певну ознаку. Наприклад: Сергійко приніс із лісу кошик з грибами. Мати Сергійка подивилася на гриби і каже: «Серед цих грибів принаймні один — їстівний». Слова мами хлопчика слід розуміти так: серед цих грибів один їстівний є безперечно (точно, безумовно є), а може, їстівних грибів є і більше. У цьому разі в словах мами не вказана точна кількість їстівних грибів. Запам’ятай! У судженнях зі словами принаймні один не вказується точна кількість предметів із певною ознакою. В них тільки стверджується, що таких предметів є не менше, ніж один. Можна перетворити правильне судження на хибне і навпаки за допомогою слів всі і деякі. Наприклад: «Деякі люди носять окуляри» (правильне судження) — «Всі люди носять окуляри» (хибне). 2. Закріплення вивченого Технологія «Шкала думок» Завдання 1. Серед наведених речень знайди судження. Назви правильні судження і хибні судження. Які речення не є судженнями? Завдання 2. Як ви розумієте зміст такого судження: «У світі є принаймні одна людина зростом понад 2 м»? Завдання 3. Придумати різні способи формулювання судження. 3. Робота в парах Завдання 4. При виконанні цього завдання навчити дітей працювати в парах, навчити порівнювати зображене на малюнку зі змістом судження, що є розповідним реченням. Завдання 5. Перед виконанням пригадуємо, як перетворити правильне судження на хибне і навпаки — хибне на правильне. Права Маринка, бо вона скористалася для цього заперечною часткою не, а Оленка склала зовсім інше за змістом судження. IV. Розвиток логічного мислення й винахідливості Завдання 6. Квадратний аркуш паперу розрізати на дві нерівні частини, а потім скласти з них трикутник. Завдання 8. Закінчити самостійно міркування. Гра «Палички-складалочки» 1. Завдання 7. Розмістити 8 паличок так, щоб вони були межею прямокутника, який не є квадратом. 2. Забери чотири палички так, щоб утворилося п’ять квадратів. V. Підсумок Заняття Гра «Поміркуй» Як хибне судження перетворити на правильне? ХибнеПравильне Травень --- осінній місяць Усі звірі взимку впадають у сплячку Усі діти вміють плавати | |
| |
Переглядів: 2186 | |
Урок малювання |
Різноманітність дитячих ігор. Значення гри у житті дитини |
Українська народна казка «Колосок» |
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України |
М. Підгірянка «Ходить, ходить зима гаєм...». Леся Українка «Красо України, По... |
Всього коментарів: 0 | |