Поняття та його ознаки

Заняття 1

Тема: Поняття та його ознаки

Мета: дати уявлення учням про поняття та ознаки понять (колір, розмір, форму); формувати вміння вербалізувати наочний образ.

Обладнання: ілюстративний матеріал, іграшковий мікрофон, аркуші паперу, кольорові олівці, палички для лічби.

Хід Заняття

I. Організація учнів

Розташувати стільці по колу. Учні і вчитель сідають у такому порядку.

учитель

О учні

II. Ознайомлення з підручником

1. Читання вірша О. Гриценко на С. 3

2. Розповідь вчителя про курс «Логіка»

— Як від занять фізкультурою міцнішають ваші м’язи, так і від постійних тренувань у розв’язуванні різноманітних логічних задач, головоломок міцнішатиме ваш розум. Завдяки урокам з логіки ви навчитесь швидше думати й знаходити сміливі, а часом і несподівані розв’язки життєвих ситуацій. Більшість завдань пов’язана з тими чи іншими подіями, числами, малюнками. Перед розв’язуванням деяких із них потрібно ознайомитися з певними правилами, які полегшать пошук розв’язання.

Логіка — наука про закони й форми правильного мислення. Іншими словами, логіка — це наука про міркування.

Бажаю вам відчути радість творчості від мандрівки дивовижним світом логіки!

III. Робота над темою Заняття

1. Ознайомлення з поняттями та його ознаками за допомогою вірша

О.Гриценко (С. 6)

— У повсякденному житті нас оточує багато різних речей. У логіці речі прийнято називати предметами. Наприклад, олівець, яблуко, квітка, дошка — це предмети. Предмети можуть відрізнятися або бути схожими один на одного. Якщо ми хоч раз бачили якийсь предмет, то вже можемо його уявляти — згадати його ознаки: розмір, колір, форму. А для цього досить лише почути назву цього предмета.

2. Закріплення знань про поняття

 Технологія «Мікрофон»

Учні по черзі передають мікрофон і будують висловлювання про предмет, зображення якого демонструє вчитель. Учні вказують на розмір, колір, форму та інші ознаки предмета.

Наприклад, лимон.

1-й учень. Лимон жовтого кольору.

2-й учень. Лимон кислий на смак.

3-й учень. Овальної форми.

3. Висновок

Думка про предмет, виражена словом або словосполученням, — це поняття

 Людина — мисляча істота.

 Думки словами виражає.

 Про все, що бачить, чує, знає,

 Вона своє поняття має.

 Гра «Поміркуй»

Мама каже: «Ти повір:

Ласка, сину,— хижий звір!»

Вірити я не хотів:

Ласка ж — вияв почуттів!

— Хто, по-твоєму, правий — мама чи син?

Словом одним чи можливо, малята,

Два або кілька понять називати?

Ось кілька слів. Це маленька підказка.

Ви поміркуйте над ними будь-ласка.

Коса, ключ, край, зірка, місяць, ручка.

Слово й поняття — те саме чи ні?

Спробуйте відповідь дати мені:

Ось кілька слів — поміркуйте над ними І поділіться думками своїми.

Райдуга, веселка.

Малюки, малята, діти.

IV. Вправи і завдання, спрямовані на формування в учнів уміння знаходити спільну ознаку предметів

 Робота в парах Учні об’єднуються в пари. Працюють з підручником.

Завдання 1. Спільною ознакою в усіх предметах є колір. Усі предмети жовтого кольору. Розфарбування малюнків.

Завдання 2. Усі предмети зеленого кольору, крім кішки.

V. Розвиток уяви учнів

Завдання 3. Учні домальовують будинок і двір, квіти, дерева на свій розсуд.

— Які поняття ти додаси до свого малюнка?

Презентація картин Завдання 4. Підводимо дітей до висновку, що не можна дати однозначної відповіді: частіше людина нижча за дерево, але може бути й вищою (дерево маленьке — саджанець).

Завдання 5. Самостійна робота.

VI. Розвиток мислення учнів

Завдання з паличками (С. 8)

Педагог звертає увагу на друге завдання: з двох паличок можна скласти квадрат, не ламаючи паличок, тільки за умови, якщо покласти їх на край

столу — дві палички будуть двома сторонами квадрата, а іншими двома сторонами буде кут столу.

VII. Підсумок Заняття

— Крейда, лисиця, букет квітів, речення — це поняття. Наведіть ще кілька прикладів понять.

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 2612 | Рейтинг: 0.0/0
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло»
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда
Робота з природним матеріалом. Складання орнаменту у смужці
Українська народна казка «Рукавичка»
Я. Щоголів «Зимовий ранок». М. Рильський «Зима». Леся Українка «Сніг з морозо...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]