Тема. Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?. Складання речень.
Мета. Закріплювати знання учнів про іменник як частину мови, вчити розрізняти іменники за питаннями хто? що?; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; прививати любов до народних символів України.
Хід заняття
І. Організаційний момент
(У класі парти стоять півколом. На партах конверти із завданнями на картках. Кожна картка має геометричну фігуру, щоб дітям було зручно ними користуватися. Завдання розраховані для роботи у парах та групах. На столі в учителя вирізані з паперу квіти та листочки рослин-символів: чорнобривців, барвінку, любистку, гроно калини, квітка волошки, маку, ромашки. На зворотньому боці кожного символу (квіточки чи листочка) прикріплено липку стрічку для клеєння на паперовий круг, який розміщено на дошці)
Добрий день, люди добрі,
Що сидять в нашій господі,
Раді вас ми всі вітати.
Радості і добра бажати.
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
в країну казкову, країну чудову,
де ми досконало вивчаємо мову.
– Діти, перевірте чи все ви підготували до уроку? Випряміть спинки, посміхніться один одному. Сідайте за парти.
(Діти сідають за парти, не відкривають зошитів та підручників, а далі уважно слухають вчителя)
– Сьогодні на уроці ми будемо плести віночок-символ молодості та кохання.
Кожна квіточка, яка буде вплетена у віночок тільки тоді, коли ви виконаєте завдання. Ці квіточки є в конвертах з геометричними фігурами. А для цього треба:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
2. Перевірка дз
3. Каліграфічна хвилинка
Почнемо урок без зупинки
З каліграфічної хвилинки
Рослини обереги України
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Для того, щоб зрозуміти над чим ми будемо сьогодні працювати нам потрібно розгадати кросворд
1Б а т ь к І в щ и н а
2м а к
3Г е р б
4К о н с т и т у ц і я
5Г і м н
6В о л о ш к и
7к а л и н а
Загадки
1 У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина)
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
2 Польовий червоний… (Мак)
3 Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
То ж попробуй відгадати.
(Герб)
4 По ньому ми живем із вами –
це основний закон держави.
(Конституція)
5 Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють.
( Гімн)
6 У матінки – квіточки
Лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
Літечко вітають.
(Волошки)
7 І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна. (Калина)
- Діти, яке слово в нас утворилося (іменник)
- Що таке іменник?
- На які питання відповідає (хто? що?)
Я вважаю, що перший конверт вже можна відкрити і це конверт з геометричною фігурою квадратом.
Що це за квітка? (чорнобривці)
Що ми про неї знаємо?(Дітям було задане домашнє завдання дізнатися про квітку-оберіг)
Дивна квітка чорнобривець, бо ж по суті – «чужинець», а став чи не найріднішим, збагатив культуру, духовність, став одним із символів українського народу, який уособлює дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю. Вони настільки поширені в Україні, що аж не віриться – кілька століть тому наші давні предки не знали, що такі квіти взагалі існують.
Можна вплітати у вінок!!!
ІІ.І Вивчення та осмислення нового матеріалу
1. Слово вчителя
- І перше наше завдання «Мовчки, покажи…»полягає ось у чому: я буду показувати вам картки з малюнками, а ви у відповідь мені сигнальні картки з відповідним запитанням, яке ви ставите до слова-малюнка, який я вам показуватиму.
Комбайн, риба, колосок, річка, огірок, бублик, мама, журавель, поле, ведмідь, хлібороб, пиріжок, книжка, школяр,дерево, сонце.
Друга квіточка, яку ми вплетемо у віночок, – це барвінок – символ материнської любові. Відкрийте конверт, на якому зображений трикутник і візьміть квітку.
Розповідь учня
Барвінок є символом української культури. Ця невибаглива рослина завжди росла і росте біля українських осель, стелиться вздовж стежин. Барвінком прикрашають весільний коровай, його садять біля хати. Барвінок вплітають дівчата у віночок. Він зеленіє навіть під снігом. Барвінок є символом кохання. Барвінок - символ радісної життєвої сили, вічності усталеного буття, провісника весни та емблема викривальних сил; невмирущої пам'яті про покійних; незайманості, цнотливості.
Цвіти, цвіти, та барвіночку,
Та стелися листом.
Прийди, прийди, молодий козаче,
Й а не сам – з товариством.
Як не прийдеш у неділеньку,
Прийди в понеділок,
Як зацвіте та рутая м’ята,
Хрещатий барвінок.
Хрещатому та й барвіночку
Та нема цвіту – зміни...
Фізкудльтхвилинка (за бажанням дітей)
2. Робота за підручником. Виконання вправ 1, с 67
– Діти, відкрийте підручники. Давайте прочитаємо скоромовку (читаємо самостійно):
- Про що в ній розповідається?
- Що купив жук?
- Що купила жаба?
- які запитання поставимо до підкреслених слів?
- як назвимо ці слова? (іменники)
Прийшов час вплітати ще одну квіточку у віночок. Знайдіть конверт з квадратом. Що там? (любисток)
Розповідь учня
– Третя квіточка – це любисток. Наші предки вважали, що її різкий запах відлякував злого духа. А ще любисток – символ краси та дівочої вроди. Використовують його в медицині, косметології, кулінарії.
П а у з а д л я в і д п о ч и н к у
Стомилися, мої малята,
настав нам час відпочивати.
– Сядьте, діточки, зручно, заплющіть оченята і уявіть, що ви лежите на зеленій, пахучій травичці. Ваші обличчя пестить ласкаве весняне сонечко, повіває легесенький вітерець. А по небу пливуть кудлаті хмарки. Ось ця схожа на сердитого діда, що насупив брови. А інша – на лагідного песика. Далі – казковий будинок, ще якісь химерні споруди. Гарно навкруги… Світить сонечко, дихає вітерець і тихо-тихо… (Всі слова промовляє вчитель ніжним голосом, повільно. Лунає спокійна мелодія. Надається можливість дітям декілька секунд посидіти в тиші)
3– Повертайтеся, малята, час нам знову працювати.
Розглянемо ілюстрацію до загадки і складемо декілька речень.
Наступне ваше завдання буде таке: Виписати іменники за зразком:
(хто?) Жук, жаба,
(що?) Джемпер, жилет, джинси, жикет.
Коли справилися, то прийшов час вплітати наступну квітку? Знайдіть конверт з ромбом. Що це з а квітка? (калина)
Розповідь учня
Четвертим у нашому віночку буде гроно калини. Калинові кущі ростуть по всій Україні. Садять їх біля криниці, щоб вода була чиста і холодна. Калина також має цілющі лікувальні властивості: рятує від застуди, знижує кров’яний ти ск. Це символ краси та дівочої вроди.
Беріть калину –– червоні корали,
Ці кетяги небо і сонце ввібрали,
Напоїть матуся калиновим чаєм,
Недугу ураз, як рукою знімає.
4. Робота в групі
І група. Перерахувати.
Ми порадилися і вирішили, що …
Квіти-обереги України:
ІІ група. З’єднати прислів’я
Ми порадилися і вирішили, що …
Без верби ……. немає людини.
Без Батьківщини …. І калини нема України.
Де волошки, … там хліба трошки.
Зараз я дозволяю знайти і відкрити кожній групі по конверту
– Знайдіть конверт із п’ятикутником. Це п’ята квіточка – волошка. Вона символізує людське прозріння, красу та велич неба.
Волошки
Цвітуть в душі моїй волошки,
Такі прекрасні,особливі.
Немає суму ані трошки!
Лиш тільки, кольори грайливі.
Вони для мене, наче скарб,
Багатше, сяючої брошки,
В життя моє, принесли фарб,
Небесні ангели — волошки!
– Знайдіть конверт із овалом, це шоста квіточка – мак, символ боротьби українського народу за волю.
Знайди часок, поїдь у поле,
Де мак зацвів, червоний мак.
Поглянь, як радісно довкола,
Цвіте червоно, гарно як!
5. Легенда
З давніх-давен існує повіря. Коли в сімї народжується хлопчик, то йому бажали, щоб ріс міцним і здоровим, як дуб!
- Яке з підкреслених слів відповідає на питання хто? (хлопчик), що?(дуб)
- Як називаються ці слова? (іменники)
Знайдіть конверт з шестикутник Це сьома квіточка – ромашка, символ доброти та ніжності. Вона також має лікувальні властивості. Відвари та настої цієї рослини використовують при запальних процесах, під час застуди. А ще у відварі ромашки купають немовлят. І цю квіточку ми можемо вплести до віночка.
ІІІ. Підсумок уроку
– Сьогодні, діти, ви гарно працювали. А результат вашої праці – сплетений віночок, знання які ви здобули на уроці.
– Чим зацікавив вас сьогоднішній урок?
– Що нового ви дізналися?
– Чи були труднощі на уроці?
Домашнє завдання: Скласти три речення з рослинами-оберегами, які ви запам’ятали на уроці.
|