Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»

УРОК 58

Тема. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»

Мета: ознайомити учнів із віршами-діалогами, вчити дітей читати в особах, правильно інтонувати речення, різні за метою висловлення, розвивати навички виразного читання, діалогічне мовлення, виховувати спостережливість, уважність.

Обладнання: картки із завданнями для розширення перифериного зору, сигнальні картки.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Відгадування загадок.

1) Ходить сторож угорі

І пильнує в небі зорі.

З високості дрібно-дрібно

Розсипає сяйво срібне.

(.Місяць)

2) Від краю до краю

Мене всі чекають.

Приходжу,

Подивляться —

Примружаться й скривляться.

(Сонце)

3) Його ім'я лише з трьох літер.

Його провісником є вітер.

Ним хлібороб у спеку марить,

Його дарують тільки хмари

(Дощ)

4) 3 лісу в ліс перелітає,

Де не сяде — там співає,

І кладе яєчка

У чужі гніздечка.

(Зозуля)

2. Бесіда.

— Яке із слів-відгадок «зайве»? Чому? Що означають слова «дощ», «місяць», «сонце»? (Явища природи).

— До слова «сонце» доберіть ознаки. (Ласкаве, тепле, лагідне, кругле, золоте, яскраве).

3. Вправи з читання.

1) «Розчитування». Вправи на інтонування речень.

Сонце іде спати.

Сонце іде спати?

Сонце іде спати!

У ч и т е л ь . Прочитайте речення з тією інтонацією, на яку вказує розділовий знак.

2) Читайте речення в різних темпах за сигнальними картками, які я буду показувати. (Н — нормальний, П — повільний, ПІ — швидкий темп).

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя з елементами бесіди.

Протягом дня кожен із вас спілкується з багатьма людьми: однокласниками, друзями, батьками, учителями.

— Як називається розмова між двома людьми? (Діалог).

Поети не могли залишити без уваги такі моменти людського спілкування і створили поетичні засоби: коли один з героїв вірша запитує, то інший відповідає.

Сьогодні ми розпочнемо нову тему: «Вірші-діалоги», в якій познайомимося з кращими зразками таких поезій.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Опрацювання вірша Марійки Підгірянки «Розмова про сонце».

1) Робота над заголовком. Бесіда.

— Про що буде розмова?

— Як ви гадаєте, між ними ведеться діалог? Як ви дізнались про це?

2) Словникова робота,

високу

стелитися

царівна

камінне

засипає

серденько

3) Читання вірша учнями мовчки. Бесіда.

— Між ким відбувається діалог?

— Як ви гадаєте, якого віку дитина?

— Це хлопчик чи дівчинка?

— А чому автор не вказує на це?

4) Повторне читання вірша вголос.

5) Вибіркове читання. Бесіда.

— Прочитайте, які питання цікавили дитину?

— Які відповіді дає мати?

— Чи можна сказати, що дитина допитлива?

— Чи цікаві відповіді мами?

2. Розвиток зв'язного мовлення.

Робота над розвитком мовлення.

Група І. Дібрати синоніми до слів: заснути — (задрімати), збудиться — (прокинеться, встане), погляне — (подивиться, позирне), встають — (прокидаються), мати — (мама, неня).

Група II. Дібрати слова, протилежні за значенням: висока, біла, вечірня, гарна, тихше й тихше, нічка, світає, веселі, раненько.

3. Вправи з читання.

1) Читання в особах (у парах).

2) Виразне читання вірша-діалогу парами. Конкурс на кращого читця.

4. Відгадування загадок.

5. Робота з текстом.

Опрацювання вірша Т. Коломієць «Вітрисько».

1) Робота над заголовком.

У ч и т е л ь . Як називається вірш? Чи можна відразу назвати співрозмовників?

2) Читання вірша вчителем.

3) Словникова робота

Угамуйся — заспокойся, втихомирся, спинися; тин — паркан, огорожа; покурівся — пішов, піднявши куряву.

4) Повторне читання вірша мовчки. Бесіда.

— Між ким ведеться розмова?

— Яким ви уявляєте вітрисько? А господаря саду?

5) Вибіркове читання.

— Прочитайте, що запитував господар у вітриська. Що він відповів?

— Прочитайте, як господар свариться на вітер.

— Чому вітрисько покурівся за село?

6. Вправи з читання.

Вправи на розвиток швидкості читання.

1) Гра «Вовк і заєць» (у парах).

2) Читання найбільшої кількості слів, набравши повітря (на одному диханні).

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Що таке діалог?

— Скільки має бути співрозмовників?

V. Домашнє завдання

I група. Скласти діалог про місяць, подібний до «Розмови про сонце».

II група. Скласти розмову між вітриськом і господаркою, але так, щоб людина дякувала вітру.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (13.10.2013)
Переглядів: 6197 | Рейтинг: 2.0/1
Т. Коломієць «Подарунок». В. Лучук «Кольорові пташки». В. Конопелець «Якого к...
Загальний випадок віднімання двоцифрових чисел (продовження). Творча робота н...
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]