Урок 9 Тема. Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словамиМета. Вчити удосконалювати текст із часто повторюваними словами, формувати уміння замінювати слова, близькими за значенням; розвивати мовлення учнів, збагачувати лексичний словник; вчити відчувати багатство мови. Матеріали і обладнання. Плакати зі словами про мову і слово; зошит з розвитку мовлення. Хід уроку І. Організаційний момент. II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. 1. Зачитування учнями записаної на дошці теми уроку: «Слова, слова...» - Назвіть, якими бувають слова. (Вчитель записує на дошці павутинку слів, які називають учні)
- Ви знаєте, що із слів складається мова. - Чим більше слів знає і використовує людина, тим багатша і красивіша її мова. 2. Плакат на дошці. - Прослухайте, як про слова говорив видатний український поет Т. Шевченко: Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос - більш нічого. А серце б'ється - ожива, Як їх почує!.. 3. Зачитування підготовленими учнями висловів українських письменників про мову й мовлення. Слова, слова... Вони в собі всі різні. Тривожні й тихі, радісні й сумні, Є терпеливі, є жорстокі й грізні, Лукаві й чесні, мудрі і смішні... (М. Ткач) Слово - зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати. (М. Рильський) Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ. (К. Ушинський)
Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім'я людини. (Г. Гердер)
Рідна мова - це музика й малювання, це все духовне життя людини. Мова - втілення душі. Чим багатша думка, тим багатша мова. Мова — генетичний код нації, її культури, самобутності. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. (О. Гончар) Мова - це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття... У кожного народу своя мова. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати... (М. Крапива) 4. Робота з тлумачним словником. Доберіть до слів плекати, ревно слова, які пояснюють їх значення. Для цього скористайтеся тлумачним словником. Плекати - піклуватися, дбати, вирощувати, пестити. Ревно - старанно, ретельно; щиро, гаряче. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися знаходити слова, які часто повторюються в тексті, і замінювати їх іншими словами, які близькі за значенням, або словами, що використовуються замість повторюваних слів.
III. Основна частина уроку. Редагування тексту. 1. Робота в зошиті. Завдання 1. Серед поданих слів підкресліть ті, які використовуються в текстах замість інших слів, щоб їх не повторювати. Джерело, воно, стрімкий, він, вона, бігти, цей, ця, линули, вони, це, гриби, веселий, ці, нею, ми, у нього, на небі, ти, у них. Назвіть слова, які ви підкреслили.
Завдання 2. Попрацюйте в парах. Прочитайте два тексти. Порівняйте, зробіть висновок. 1) Клен цілу зиму спав. Крізь сон клен чув, як виє хуртовина. Та ось одного сонячного ранку до клена доторкнулось щось лагідне і тепле. Прокинувся клен. Клен зітхнув, розгорнув плечі. Зазеленіли бруньки на кленових гілках. Іде веснонька у квітках і сережках. 2) Клен цілу зиму спав. Крізь сон дерево чуло, як виє хуртовина. Та ось одного сонячного ранку до нього доторкнулось щось лагідне і тепле. Прокинувся клен. Він зітхнув, розгорнув плечі. Зазеленіли бруньки на його гілках. Іде веснонька у квітках і сережках. Який висновок ви зробили? Обведіть номер удосконаленого тексту. Підкресліть у цьому тексті слова, які замінюють часто повторюване слово клен. Завдання 3. Прочитайте текст. Підкресліть слова, які часто повторюються. Півник Ходить по подвір'ю півник Петько. Гордо носить півник Петько на голові червоний гребінець. Ніс у півника Петька долотом. Під носом у півника Петька червона борідка. Хвіст у півника Петька колесом. На барвистому хвості у півника Петька візерунки. На ногах у півника Петька шпори. Назвіть слова, якими можна замінити часто повторювані. Доберіть слова, близькі за значенням до слова «півник» (когут). Удоскональте текст. Розкажіть один одному. Фізкультхвилинка Де, вороно-каркароно, ти була? Що, вороно-каркароно, принесла? Покружляла, покружляла я вгорі Горобців порозганяла у дворі, Стріла півня розбишаку-пісняра І чкурнула, дременула із двора. 2. Самостійна робота над удосконаленням тексту. Завдання 4. Прочитайте текст. Підкресліть слова, які часто повторюються в сусідніх речення. Зайчик От лісок. Росте в лісі ялинка. Біжить через лісок зайчик. Дмухнув вітерець. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Зайчик підвівся на лапки і слухає. В лісі знову тихо. Зрадів зайчик і почав гризти травичку. Ой! Знову щось шелестить. Зайчик перелякався. Боїться зайчик всякого шелесту. Запишіть слова якими можна замінити слово зайчик. Удоскональте текст. Запишіть виправлений текст. (На дошці записано план самостійної роботи). План
Вчитель читає з учнями план самостійної роботи. Учні самостійно записують удосконалений текст.
3. Перевірка роботи. Двоє-троє учнів читають удосконалені тексти. Інші учні висловлюють свої думки щодо текстів.
IV. Підсумок уроку. - Яке значення мають слова? - Для чого треба збагачувати свою мову? - Чого ви навчилися на уроці? - Як можна удосконалити текст? - Давайте ще раз перевіримо свої уміння. Прочитайте на дош
Моя сестра працює на фермі. До сестри часто приходять молодші брати. Брати роздають худобі корми.
Удосконалений текст: Моя сестра працює на фермі. До неї часто приходять молодші брати. Малі помічники роздають худобі корми.
V. Домашнє завдання. Спишіть запитання. Які стоять дерева взимку? Складіть відповідь-текст з трьох речень. Запишіть. Перевірте. Удоскональте свій текст. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 4535 | |
Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному ... |
Робота з папером. Декоративна аплікація |
Д. Павличко «Де найкраще місце на землі». В. Скуратівський «Калина». А. Листо... |
Уроки чемності |
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ-СВЯТА № 32. |
Всього коментарів: 0 | |