Урок-аукціон "Самостійні частини мови. Узагальнення."
Тема. Самостійні частини мови. Узагальнення.
Мета: узагальнити знання про іменник, прикметник, дієслово; розвива¬ти вміння відрізняти частини мови за їх лексичним і граматичним значен¬ням; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання; викликати бажання і далі працювати над вивченням частин мови. Обладнання: гонг, картки з назвами частин мови, програвач, платівки із за¬писами веселої музики для фізкультурних та музичних пауз, таблиця-словник, ребуси. Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Урок-аукціон САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ Вчитель початкових класів Кучер Ю.О. УРОК-АУКЦІОН Тема. Самостійні частини мови. Узагальнення. Мета: узагальнити знання про іменник, прикметник, дієслово; розвива¬ти вміння відрізняти частини мови за їх лексичним і граматичним значен¬ням; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання; викликати бажання і далі працювати над вивченням частин мови. Обладнання: гонг, картки з назвами частин мови, програвач, платівки із за¬писами веселої музики для фізкультурних та музичних пауз, таблиця-словник, ребуси. ХІД УРОКУ І. Оголошення теми та мети уроку Сьогодні в нас аукціон — Підіб'є підсумки він. Тоді, хто більше, краще знає, Нагороду отримає. (На дошці табличка-надпис. де пояснюється слово аукиіон.) Аукціон — це публічний розпродаж, на якому покупцем стає той, хто за¬пропонує найвищу ціну. — Сьогодні на аукціоні — незвичайний товар! На моєму столі лежать картки з написаними назвами частин мови. Цей «товар» ви можете «купити», продемонструвавши свої знання. Отже, аукціон починається! II. Узагальнення знань про іменник 1. — Першим на аукціоні виставлений... Відгадайте! Книжка, дошка, кабінет, Печиво, повидло, мед, Чоботи, штани, кашкет, "Мотоцикл, велосипед — Знайте, діти, наперед: Кожен з них — це є предмет. Тож хто це і що це — уже не секрет. Ім'я своє і назву поверне предмет. Що це?— Вареник. Хто це? — Письменник. Поверне предметам їх назви — Іменник! — Що ви можете розповісти про цю частину мови? (Діти розповідають.) • Слова, що відповідають на питання хто?що? і є назвами предметів, називаються іменниками. • Іменники, що є назвами істот (людей і тварин), відповідають на питання хто? • Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що? • Власні іменники пишуться з великої букви. • Загальні іменники пишуться з малої букви. — Хто більше? • Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду. • Іменники, до яких можна підставити слова мій, він, — чоловічого роду. • Іменники, до яких можна, підставити слова моя, вона, — жіночого роду. • Іменники, до яких можна підставити слава моє, воно, — середнього роду. • Іменник мають два числа: однину і множину. • Іменники, що означають один предмет, знаходяться в однині. • Іменники, до означають два і більше предметів, знаходяться у мно¬жині. • Іменники змінюються за питаннями. • Іменник у реченні може бути підметом і другорядним членом речення. • Іменники, які відповідають на питання хто? або що? в реченні, — підмети. • Іменники, які відповідають на інші питання, — другорядні члени речення. • Іменник дуже таємничий — він лише називає себе (говорить «ім'я» своє), а все інше (який він? що має робити?) тримає в секреті. Живе за правилом: «Не хвали сам себе, хай тебе інші похвалять». І тими «іншими» є всі частини мови, крім нього самого, звичайно. — Хто більше? «Товар» проданий! Власником «товару» — картинки з написаною назвою частини мови —стає учень, який виступив останнім. 2. Вправи, щ 1) Записати слова, які ви бачите на дошці, і визначити рід іменників. (Запитати одного учня і виставити оцінку за правильність виконання.) Узлісся, галявина, майданчик, гойдалка, рюкзак, похід. 2) Вибірковий диктант. СВЯТО ЛІСУ. Що ми саджаємо, саджаючи ліс? Крила, щоб в небо літак нас поніс; Парту і зошит, і ручку й пенал, Книжку, лінійку, газету, журнал. Що ми саджаємо, саджаючи ліс? Пущу, де жив би і заєць, і лис, Пущу, де в білки малята в дуплі Й дятли вистукують дріб на гіллі. — Запишіть іменники (окремо в однині і множині), ставте їх у форму називного відмінка. (Після виконання перевірити і виставляли оцінки двом учням.) 3. Музична пауза. III. Узагальнення знань про прикметник — На аукціоні — прикметник. Ходжу я по базару, Шукаю собі пару. Хто ж мені допоможе? Я ж без пари не можу. 1. Пропоную вам ребуси-іменники. Доберіть до цих іменників відповідні прикметники. (Діти розгадують ребуси і добирають прикметники, активним виставити оцінки.) — Аукціон триває, наступний «товар» — прикметник. Що ви можете роз¬повісти про прикметник? 2. Діти розповідають про частину мови — прикметник, • Слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які? і вказують на ознаку предметів, називаються прикметниками. • Прикметники в реченні пов'язані з іменниками, питання ставимо від іменника до прикметника. Наприклад: огірок (який?) зелений. • Прикметник завжди узгоджується з іменником у числі. Зелений дуб — зе¬лені дуби. • У множині всі прикметники мають закінчення -/. — Хто більше? • В однині прикметники змінюються за родами. Прикметники чоловічого роду мають закінчення -ий, -ій (дерев'яний стіл, вечірній час), жіночого роду а, -я (дерев'яна шафа, вечірня зоря), середнього роду — -є, -є (дерев'яне ліжко, вечірнє небо). • У множині прикметники за родами не змінюються. Для всіх родів вони мають однакове закінчення. ПРИКМЕТНИК Прикметник — це частина мови, Без неї нам не обійтись. Ти вслухайся у слово пречудове, Йому, як другові, всміхнись. Земля — ласкава, люба, рідна, А сонце — щире, золоте, А небо — лагідне й блакитне, Життя — прекрасне, дороге. А очі в мами — добрі, ніжні, А голос — чистий і дзвінкий, А руки — теплі і надійні, А погляд — сонячний, ясний. Квітки у полі — білі, сині, Червоні, жовті, голубі, Хмарки у небі — бистрокрилі, Весняні, літні, зимові. Усі ознаки називає Прикметник як частина мови, І жодної не обминають Слова ці, справді, пречудові. (Л. Лужецька) — Хто більше? «Товар» проданий! IV. Фізкультхвилинка Гра «Фея бадьорого настрою» Під звучання бадьорої, ритмічної музики до учнів підходить дитина з «чарівною паличкою». Це — Фея бадьорого настрою. В цей ранковий добрий час Музика прийшла до нас. В нас енергію вселяє, І на працю надихає. Фея проходить повз ряди, доторкуючись до плеча тих, хто цього по-требує. Подивилися на мене, Посміхнулися усі. Хто готовий до роботи? Хто бадьорий?... Молодці! V. Узагальнення про дієслово 1. — Аукціон триває. Хто більше знає про дієслово? Відповіді учнів. • Слова, що відповідають на питання що робить? що зробить? що роблять? що зроблять ? що будуть робити ? і означають дію предмета, називаються дієсловами. • Дієслова змінюються за часами, мають три часи: теперішній, минулий, майбутній. Наприклад: летить, летів, летітиме. Дієслова теперішнього часу відповідають на питання що робить? що роблять? Минулого — що робив ? що зробив ? Майбутнього — що буде робити ? що робитиме ? що зро¬бить? • Дієслова минулого часу, які означають дію одного предмета, змінюють¬ся за родами. • Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити ? що зробити ? • Дієслова в неозначеній формі закінчуються на -ти або -тися, -тись, рід¬ше на -ть, -ться. Наприклад: вчити, вчитися, вчитись. • Не пишеться з дієсловами окремо: не зазнаватися, не хвалитися. — Відповідей більше немає? «Товар» проданий! 2. Вправа (записана на переносній дошці). Потрібно відгадати загадки, а також із речень-загадок виписати дієсло¬ва та визначити час дієслів. • Прозорий мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід) Сніг на полях, Лід на річках, Хуга гуляє. Коли це буває? (Взимку) Стоїть старий дуб, На ньому дванадцять гілляк, На кожній гілляці — по чотири гнізда, А в кожному гнізді — по семеро яєць. (Рік, місяць, тиждень) Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока) Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце) Не стукне, не грюкне, а у вікно ввійде. (Ранок) VI. Підсумки аукціону (Учням, які «викупили» «товар», вручаються подарунки — вироби. Виставити оцінки, мотивуючи.) VII. Завдання-змагання Хто запише протягом хвилини найбільше слів та визначить, до якої час¬тини мови вони належать? — Які ще частини мови ви знаєте? VIII. Підсумок уроку — Що найбільше вам сподобалось на уроці? — Яку частину мови ви знаєте найкраще? IX. Домашнє завдання — Повторити про ту частину мови, яку знаєте слабше. | |
| |
Переглядів: 1707 | |
М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку» |
Дерева, кущі, трав'янисті рослини |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення новорічних прикрас. Сіточки |
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?» |
Значення повітря для живої природи |
Всього коментарів: 0 | |