Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів, навички правильного письма слів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу до письменників, заохочувати до читання художніх творів. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Форма проведення: урок-подорож. Обладнання: зображення казкового героя, карта подорожі, казка про велику букву, «асоціативний кущ», картки для індивідуальної роботи. Хід уроку І. Організація класу. 1. Привітання: Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок! 2 Перевірка готовності робочих місць. - Подивіться уважно, чи все ви приготували. На уроці вам знадобляться підручники, зошити, ручки, та гарний настрій. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 1. Введення казкового героя. - Дітки , я поки йшла до вас на урок, зустріла одну маленьку дівчинку. Ви впізнали її? Хто це? (Червона шапочка). - Вона іде до своєї хворої бабусі, але дуже боїться, що може заблукати і не дійти, або зустріне страшного вовка. Наша гостя дуже простить, щоб ми їй допомогли, а вона в кінці уроку вас за це нагородить. Допоможемо ? ІІІ. Актуалізація опорних знань. ЗУПИНКА № 1: «ПРИГАДАЙКО » - І от ми вирушаємо з вами із 9-ї школи, і першим нас зупиняє зайчик Пригадайко і хоче дізнатися, що ви вже вивчили. 1. Фронтальне опитування - Діти, давайте ми з вами пригадаємо, що вчили на минулих уроках. - Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що? - Як вони називаються? - Скільки предметів вони можуть означати? Наведіть приклади. - Доберіть слова – протилежні за значенням до слів: добро, день, ранок. ЗУПИНКА № 2 «ПИСЕМНА» 2. Каліграфічна хвилинка А) Відгадування загадок: Всі хочуть, як народиться дитина, Щоб я було красиве і дзвінке. Бо носить все життя мене людина, А відгадайте – но, що я таке? (Ім’я) - Як пишеться це слово? (З апострофом) - Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї). - Відкрийте свої зошити, запишіть число і клосна робота. Запишемо цілий рядок цього слова. Ім’я ім’я ім’я ім’я Б) Запис під диктовку: У мене гарне ім’я ! - Яке це речення за метою висловлювання? - Скільки букв у слові ім’я? (4) А скільки звуків? (5) В) Гра «Чарівники» - Давайте з вами зараз трішечки почаклуємо і перетворимо це речення на питальне. - Яке речення утворилося? Запишіть. ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Спостереження над мовним матеріалом. Запис на дошці: Нашу вчительку звуть корєтнікова світлана іванівна. - Я стверджую, що в цьому реченні всі слова записані правильно. А ви як думаєте? Чому? - Так як правильно треба писати? (Корєтнікова Світлана Іванівна) Чому? 2. Вивчення правила (ст. 100). - Відкрийте свої підручники на сторінці 100, прочитаймо правило: «Імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви» ЗУПИНКА № 3 «КАЗКОВА» 3. Казка «Як маленька буква стала великою.» а)розповідь казки вчителем. - Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували. - Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту. - Ти маленька, тому й не помічають, - поважно відповів старий. І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок». І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери. б) робота над змістом казки. - Ви прослухали казочку. Про що вона? - Що сталося із буквою, коли вона стала на початок речення? На початок імен, прізвищ та імен по батькові? - А які ще слова пишуться з великої букви? (назви міст, річок, вулиць) в) складання асоціативного куща Прослухавши казку, давайте складемо асоціативний кущ. Де пишеться велика буква. ЗУПИНКА № 4 «СПОРТИВНА» 4. Фізкультхвилинка. - Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій уклоніться За щасливий день вчорашній. Всі до сонця потягніться, Вліво, вправо нахиліться, Веретенцем покрутіться. Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. ЗУПИНКА№ 5 «ІМЕННА» 5. Хвилинка відомостей. - Ім’я своїй дитині батьки обирають за власним бажанням. До імені дитині додається ім’я її батька. Якщо його звуть Василем, то донька буде Василівна, а син – Васильович. - А чи знаєте ви, що кожне ім’я має своє значення? Ольга — свята. Наталка — рідна. Олена — світла, свято. Юля — кучерява. Марія — величність. Тетяна — повелителька. Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували до нас з різних країн, особливо зі Стародавнього Риму і Греції. V. Закріплення набутих знань. 1. Робота з підручником. - Наш народ багатий на творчих та талановитих людей. Імена багатьох із них ми дізнаємося, виконавши вправи на сторінці 100. а)вправа 215. - З нового рядочку з великої букви спишіть речення та підкресліть прізвища. - Які слова написані з великої букви і чому? - Які прізвища письменників ви знаєте? б)вправа 216 Українські криниці. Криниці. Скільки їх на нашій українській землі! Біля них зупинялися Григорій Сковорода, Богдан Хмельницький, Устим Кармелюк, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Коцюбинський. Василь Скуратівський - . Випиши імена та прізвища людей, про яких говориться в тексті. Що ти про них знаєш? - Григорій Сковорода – письменник, священик. Мудра і обдарована людина. Богдан Хмельницький – полководець, гетьман, народний герой. Устим Кармелюк – захисник народу, народний герой, його називають «славним лицарем». ЗУПИНКА № 6 «КМІТЛИВЧИК» 2. Робота з індивідуальними картками. «Загубилась буква». І к. ІІ к. … етяна …ндрійко ... івчинка …лопчик …асилько …ихайло 2. Гра «Кмітливчики» - А зараз, дітки, ми з вами дізнаємося, хто з вас найкмітливіший. Послухайте уважно завдання, і запишіть у зошити відповідь: - Діда звуть Петром Антоновичем. Його внука – Іваном Сергійовичем. Як звуть онукового батька? (Сергієм Петровичем) - Яке ім’я та по батькові ви записали? - А складіть подібну загадку. VІ. Підсумок уроку. 1. Підсумкова бесіда: - Діти, що ми з вами сьогодні вивчали на уроці? - А що нового ви дізналися? - Молодці! Ви були старанними та допомогли нашій гості потрапити до бабусі. 2. Оцінювання. 3. Домашнє завдання. | |
| |
Переглядів: 7869 | |
Водойми України |
Українська народна казка «Лисичка та журавель» |
І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я |
Робота з папером. Вітальна листівка до 8 Березня |
Повітря. Рух повітря — вітер. Як дбати про чистоту повітря |
Всього коментарів: 0 | |