Урок 89 Тема: Аналіз перевірної роботи. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]Мета: порівняти вимову і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]; зба- гачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати патріотичні почуття, любов до тварин. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Аналіз перевірної роботи III. Актуалізація опорних знань 1 Вправи на повторення 1) Прочитати і відгадати загадку. У траві лежить клубок, в ньому безліч голочок. 2) Побудувати звукову модель слова їжак. — Скільки звуків позначає буква ї? 3) робота в групах. — Опишіть їжачка за запитаннями та опорними словами. 1) яка це тварина? 2) Де живе? 3) яка в нього шубка? 4) який носик? 5) які очі? 6) які ніжки? опорні слова: з колючок; маленький, гостренький; мов ґудзики. 2 Хвилинка каліграфії Уу ау ум му уф ду ну цу уч ву Учи □ тель Україна українська Ми живемо в Україні. — Поставте питання до слів учитель, Україна, українська. — які із записаних слів є спорідненими? — Назвіть корінь цих слів. — Складіть словосполучення зі словом українська. — Українська мова дуже чудова, мелодійна. IV. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — це секрет написання ненаголошених [е] та [и] у словах. V. Сприймання й Узагальнення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя — розгляньте малюнки. — які пори року ви бачите на малюнках? (Зима, весна) Учитель записує на дошці: Весна, зима. Весни, зими. — Прочитайте слова в першому рядочку. — Назвіть наголошені голосні звуки. — А які звуки ненаголошені? — Прочитайте слова в другому рядочку. — чи чітко чується звук [е] у слові весни? А звук [и] у слові зими? чому? — До якого звука у вимові наближаються ці звуки? ([е]—.► [еи], [и] —► [ие]) пригадаємо! Наголошені голосні [е], [и] у коренях слів вимовляються чітко. лист, мед, шишка, глибше. Ненаголошений звук [и] у вимові наближається до [е], наприклад: л[ие]сти, л[ие]сиця, гл[ие]бокий. Ненаголошений звук [е] у вимові наближається до [и], наприклад: м[еи]док, с[еи]ло. — як же перевірити, яку букву е чи и писати в словах листи, лисиця, глибокий, медок, село та інших? — Послухайте казочку «Хитрі близнючки». ХиТрІ БлиЗНЮчКи (Казка) Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали и, а іншу — е. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість [и] чувся звук [е], і навпаки, замість [е] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи чується звук [е], у слові земля чується звук [и]. Усі плутали: як же правильно написати — е чи и? Тут з’явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий. І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки стали на свої місця, а самі слова змінились: були лата/ — тепер лист, була земля □ — тепер зе мі. Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад. — Хто наводив лад, коли близнючки е та и мінялися місцями в словах? Запам’ятайте! Що писати — е чи и? Став під наголос завжди! 2 Первинне закріплення — Прочитайте. Змініть кожне слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним. Запишіть за зразком. Поставте наголоси. Фізкультхвилинка VI. Узагальнення й Систематизація отриманих знань Завдання 1 Записати слова в алфавітному порядку. Весна, село, береза, перо, крило, гриби. Підкреслити ненаголошені е — и. Поставити наголоси. Усно дібрати перевірні слова. одгін ПероП — стебло — ... весна — ... зима — Багато пеПра Завдання 2 Утворити слова за схемою. Підкреслити ненаголошені е — и. Поставити наголоси. Усно дібрати перевірні слова. лиС + МО - С +Н = .... Гре +чАС +НиВА - С + Й - ВА = ... ДВерІ +С - Д + НА - рІ = ... Сли + ВОВА + иИ - А = ... Завдання 3 Доповнити речення, використовуючи слова з довідки, та записати їх. Наз’явилися пухнасті котики. ________________листяшелестіло від вітру. листя на і____________зазеленіло. слова для довідки: кленах, березах, вербі, ніжне. VII. Підсумок уроку. Рефлексія — як вимовляти звук [е] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади. — як вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади. — Хто допоможе навести лад у сумнівних словах із наголошеними звуками [е] та [и]? — як дізнатися, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади. | |
| |
Переглядів: 1772 | |
М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку» |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
«Бременські музиканти» (німецька народна казка). Продовження |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Всього коментарів: 0 | |