Урок 84 Тема: Спостереження за словами з ненаголошеними голосними, в яких вимова не повністю відповідає написанню (листи — лист, земля — землі)Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних е, и, о в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості. Хід Уроку I. Організаційний момент Встали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько, Настрій на урок взяли Й працювати почали. II. Актуалізація опорних знань 1 Хвилинка каліграфії пп па пе пр пп оп сп ап пс ит псгіЄЛопарасо □ лькапо□ друга посере (І! І проковтнути язика — мовчати. — Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета. — який корінь у цих словах? — Складіть речення зі словосполученням проковтнути язика. 2 Зоровий диктант Тече, біжить ріка стрімка. У горобця короткий дзьоб. Стежка біжить серед жита. У Катрусі зелений олівець. розцвіли дзвіночки в лісі. 3 Вправи на повторення — Змініть слова, розкриваючи дужки. Запишіть їх. По (водиця), у (криниця), до (чай), посадила (цибуля), я (грати), я (читати). — Підкресліть букву ю. Скільки звуків вона позначає в цих словах? Доведіть свою думку. — Наведіть приклади слів, у яких буква ю позначає два звуки. — Поставте над словами наголос. Усно поділіть слова для переносу. — У яких словах є розбіжність між звуками і буквами? (Криниця, посадила, цибуля) III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з нена-голошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню. IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Пояснення вчителя — Прочитайте виразно вірш. З-під землі біжить водичка, Але це не озерце, Не струмочок і не річка, А цілюще джерельце. о. Важеніна — Запишіть у зошити слова землі, озерце, джерельце. роз- ставте наголоси. — Вимовте наголошені звуки. Підкресліть букви, якими вони позначені. — як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? — як вимовляються ненаголошені [е], [и]? — В українській літературній вимові голосні під наголосом вимовляються завжди чітко, виразно. Плутаються ненаголошений [е] з [и], [и] з [е], написання яких створює складність. Ненаголоше-ний звук [е] у вимові наближається до [и]: [зеимл’а], [сеило]. Нена-голошений звук [и] у вимові наближається до [е]:[лиести], [чиесло]. 2 Первинне закріплення — Прочитайте слова, правильно вимовляючи голосний звук и в ненаголошених складах. V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань Завдання 1 Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки. які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? які — нечітко? Босий хлопець Сіно косить, роса росить Ноги босі. От Кіндрат, так Кіндрат! Зуб зламав об мармелад! народна творчість Завдання 2 Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. (робота в парах) Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко й обігріває землю. А. Волкова Виписати з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначити наголос. Завдання 3 Прослухати уважно скоромовку. Тигренятко з тигром-татом Тренувалися стрибати. Записати слова, у яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати) VI. Підсумок уроку. Рефлексія — як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади. — як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади. | |
| |
Переглядів: 1595 | |
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку |
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н... |
«Вовк і кіт» (латинська народна казка). «Що ти знаєш і що вмієш?» |
Рослини. Рослини і людина: що дають рослини людям, вшанування рослин. Охорона... |
Пластмасові технічні конструктори. Їх призначення |
Всього коментарів: 0 | |