💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Спостереження за словами з ненаголошеними голосними, в яких вимова не повністю відповідає написанню (листи — лист, земля — землі)

Урок 84

 Тема: Спостереження за словами з ненаголошеними голосними, в яких вимова не повністю відповідає написанню (листи — лист, земля — землі)

Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних е, и, о в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

Встали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли Й працювати почали.

II. Актуалізація опорних знань

 1 Хвилинка каліграфії

пп па пе пр пп оп сп ап пс ит псгіЄЛопарасо □ лькапо□ друга

посере (І! І

проковтнути язика — мовчати.

— Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета.

— який корінь у цих словах?

— Складіть речення зі словосполученням проковтнути язика.

 2 Зоровий диктант

Тече, біжить ріка стрімка.

У горобця короткий дзьоб.

Стежка біжить серед жита.

У Катрусі зелений олівець. розцвіли дзвіночки в лісі.

 3 Вправи на повторення

— Змініть слова, розкриваючи дужки. Запишіть їх.

По (водиця), у (криниця), до (чай), посадила (цибуля), я (грати), я (читати).

— Підкресліть букву ю. Скільки звуків вона позначає в цих словах? Доведіть свою думку.

— Наведіть приклади слів, у яких буква ю позначає два звуки.

— Поставте над словами наголос. Усно поділіть слова для переносу.

— У яких словах є розбіжність між звуками і буквами? (Криниця, посадила, цибуля)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з нена-голошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1 Пояснення вчителя

— Прочитайте виразно вірш.

З-під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А цілюще джерельце.

 о. Важеніна

— Запишіть у зошити слова землі, озерце, джерельце. роз- ставте наголоси.

— Вимовте наголошені звуки. Підкресліть букви, якими вони позначені.

— як вимовляються голосні звуки в наголошених складах?

— як вимовляються ненаголошені [е], [и]?

— В українській літературній вимові голосні під наголосом вимовляються завжди чітко, виразно. Плутаються ненаголошений [е] з [и], [и] з [е], написання яких створює складність. Ненаголоше-ний звук [е] у вимові наближається до [и]: [зеимл’а], [сеило]. Нена-голошений звук [и] у вимові наближається до [е]:[лиести], [чиесло].

 2 Первинне закріплення

— Прочитайте слова, правильно вимовляючи голосний звук и в ненаголошених складах.

V. Узагальнення й Систематизація отриманих знань

Завдання 1

Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки. які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? які — нечітко?

Босий хлопець Сіно косить, роса росить Ноги босі.

От Кіндрат, так Кіндрат!

Зуб зламав об мармелад!

 народна творчість

Завдання 2

Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. (робота в парах) Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко й обігріває землю.

 А. Волкова

Виписати з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначити наголос.

Завдання 3

Прослухати уважно скоромовку.

Тигренятко з тигром-татом Тренувалися стрибати.

Записати слова, у яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати)

VI. Підсумок  уроку. Рефлексія

— як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади.

— як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 1591 | Рейтинг: 0.0/0
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету
Твоя квартира. Будь обережним
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку»
Людина — частина живої природи
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]