💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки

УРОК 104

Тема: Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки

Мета: Ознайомити учнів з поняттям «дзвінкі» та «глухі» приголосні звуки, з парними за дзвінкістю-глухістю приголосними звуками; розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення; поглиблювати знання про текст; виховувати почуття гордості за досягнення людства.

Хід Уроку

I. Організація класу до уроку

II. Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте спочатку слова з двома, потім з трьома, чотирма і п'ятьма звуками.

— У яких словах кількість букв і звуків не однакова? Поясніть, чому.

III. Актуалізація опорних знань. Каліграфічна хвилинка

Ле Ка ко на вт космонавт

Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України.

— Побудуйте звукову модель слова космонавт.

— Назвіть в цьому слові голосні звуки. Назвіть приголосні. Чим відрізняються голосні звуки від приголосних?

— Вимовте звуки [в] і [т]. Поясніть, як вони утворюються. ([в] — за допомогою голосу і шуму, [т] — тільки за допомогою шуму).

— Сьогодні ми познайомимося ще з однією особливістю приголосних звуків української мови.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Спостереження за вимовою дзвінких і глухих приголосних звуків. Вправа 189, с. 79.

— Чітко вимовте звуки парами.

— Вимовте звуки, які утворюються за допомогою і голосу, і шуму.

— А які звуки утворюються тільки за участю шуму?

— Спробуйте вимовити пари цих звуків пошепки.

Що ви помітили?

2. Ознайомлення з правилом на с. 79.

— Прочитайте правило.

— Які звуки називаються дзвінкими?

— Які звуки називаються глухими?

3. Лінгвістична казка про приголосні.

— Одного разу королева Фонетика запросила всі звуки на казковий бал. Зазвучала музика і звуки почали танцювати. Голосні водили хоровод і приспівували собі. Приголосні розібрались на пари і теж танцювали. Але вони були трішки незграбні і, танцюючи, пихтіли, шипіли і свистіли від старання. Ось які це були пари: [б] — [п], [г] — [х], [ґ] — [к], [д] — [т], [з] — [с], [ж] — [ш], [дж] — [ч], [дз] — [ц]. А інші пари прийшли на бал у м'якеньких черевичках. Вони плавно кружляли залою, м'яко ступаючи по підлозі. Це були пари: [д'] — [т'], [з'] — [с'] і [дз'] — [ц']. В кожній з танцюючих пар один звук був дзвінким, а інший — глухим. Тому, танцюючи, дзвінкі звуки радісно ви-

гукували свої імена, а глухі лише луною шепотіли імена своїх друзів.

Був на балу один дивний танцюрист. Поставивши руки в боки, він весь час танцював гопака, навіть, коли звучав вальс або мазурка. Він був геть глухий і зовсім не чув музики. Це був глухий звук [ф]. А оскільки пари в нього не було, то й нікому було підказати, яка музика зараз звучить.

Були на балу і звуки, які не танцювали. У них не було пари. Вони спостерігали за танцюючими і дзвінко розмовляли між собою. Це були звуки: [в], [л], [л'], [м], [н], [н'], [й], [р], [р'].

З того часу так і повелося. Парні звуки на святах танцюють в парі зі своїми глухими друзями. А непарні звуки просто слухають музику і дивляться на танцюючих.

4. Робота з таблицею.

— Розгляньте таблицю парних і непарних дзвінких і глухих приголосних звуків.

— Які з них у казці танцювали парами, а які не танцювали зовсім?

— Назвіть за таблицею парні приголосні звуки.

— Покладіть долоньку на гортань і вимовте дзвінкі звуки. Що ви відчуваєте? (Звуки утворюються за допомогою голосу).

— Спробуйте так вимовити глухі звуки. (Голосу не відчувається).

— Прочитайте в таблиці звуки, які не утворюють пар.

5. Вправляння у заміні дзвінких приголосних звуків парними глухими. Вправа 191, с.80.

— Прочитайте слова. Замініть за зразком дзвінкий приголосний звук парним глухим. Запишіть слова парами.

— Що сталося при заміні звуків зі словами? Чи змінилося їхнє значення?

V. Фізкультхвилинка «Дзвінкий- глухий»

Вчитель називає слова. Якщо слово починається дзвінким приголосним — діти встають, піднімаючи руки вгору, якщо глухим приголосним — присідають, обнімаючи голову руками.

VI. Узагальнення і систематизація набутих знань

1. Робота з текстом. Вправа 192, с. 80.

— Прочитайте текст. Хто став першим космонавтом у світі?

— Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку.

— Випишіть з тексту речення про першого космонавта.

— Пригадайте, хто став першим космонавтом незалежної України.

— Знайдіть у тексті виділені слова. Назвіть у них окремо дзвінкі і глухі приголосні звуки. У якому слові всі приголосні є дзвінкими?

2. Виконання вправи 193, с. 81 (усно).

— А на якому космічному кораблі літають космонавти, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

— Прочитайте загадку.

— Запишіть відгадку. Назвіть в цьому слові дзвінкі і глухі приголосні звуки.

— Подумайте, які слова можна утворити з букв слова ракета (карета, так, рак, кара, катер, карта, трек, кар...).

VII. Підсумок уроку

— Про які приголосні говорили ми на уроці?

— Чим відрізняються дзвінкі приголосні від глухих?

— Які парні звуки ви запам'ятали?

VI. Домашнє завдання. Вправа 194, с. 81.

— Згадайте правило про ненаголошені голосні е,

— Спишіть вправу, вставляючи пропущені букви, позначаючи початок і кінець кожного речення. У виділених словах однією рискою підкресліть букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки, двома рисками — глухі приголосні.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 6419 | Рейтинг: 0.0/0
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 10
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, н...
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]