💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки

УРОК 104

Тема: Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки

Мета: Ознайомити учнів з поняттям «дзвінкі» та «глухі» приголосні звуки, з парними за дзвінкістю-глухістю приголосними звуками; розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення; поглиблювати знання про текст; виховувати почуття гордості за досягнення людства.

Хід Уроку

I. Організація класу до уроку

II. Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте спочатку слова з двома, потім з трьома, чотирма і п'ятьма звуками.

— У яких словах кількість букв і звуків не однакова? Поясніть, чому.

III. Актуалізація опорних знань. Каліграфічна хвилинка

Ле Ка ко на вт космонавт

Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України.

— Побудуйте звукову модель слова космонавт.

— Назвіть в цьому слові голосні звуки. Назвіть приголосні. Чим відрізняються голосні звуки від приголосних?

— Вимовте звуки [в] і [т]. Поясніть, як вони утворюються. ([в] — за допомогою голосу і шуму, [т] — тільки за допомогою шуму).

— Сьогодні ми познайомимося ще з однією особливістю приголосних звуків української мови.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Спостереження за вимовою дзвінких і глухих приголосних звуків. Вправа 189, с. 79.

— Чітко вимовте звуки парами.

— Вимовте звуки, які утворюються за допомогою і голосу, і шуму.

— А які звуки утворюються тільки за участю шуму?

— Спробуйте вимовити пари цих звуків пошепки.

Що ви помітили?

2. Ознайомлення з правилом на с. 79.

— Прочитайте правило.

— Які звуки називаються дзвінкими?

— Які звуки називаються глухими?

3. Лінгвістична казка про приголосні.

— Одного разу королева Фонетика запросила всі звуки на казковий бал. Зазвучала музика і звуки почали танцювати. Голосні водили хоровод і приспівували собі. Приголосні розібрались на пари і теж танцювали. Але вони були трішки незграбні і, танцюючи, пихтіли, шипіли і свистіли від старання. Ось які це були пари: [б] — [п], [г] — [х], [ґ] — [к], [д] — [т], [з] — [с], [ж] — [ш], [дж] — [ч], [дз] — [ц]. А інші пари прийшли на бал у м'якеньких черевичках. Вони плавно кружляли залою, м'яко ступаючи по підлозі. Це були пари: [д'] — [т'], [з'] — [с'] і [дз'] — [ц']. В кожній з танцюючих пар один звук був дзвінким, а інший — глухим. Тому, танцюючи, дзвінкі звуки радісно ви-

гукували свої імена, а глухі лише луною шепотіли імена своїх друзів.

Був на балу один дивний танцюрист. Поставивши руки в боки, він весь час танцював гопака, навіть, коли звучав вальс або мазурка. Він був геть глухий і зовсім не чув музики. Це був глухий звук [ф]. А оскільки пари в нього не було, то й нікому було підказати, яка музика зараз звучить.

Були на балу і звуки, які не танцювали. У них не було пари. Вони спостерігали за танцюючими і дзвінко розмовляли між собою. Це були звуки: [в], [л], [л'], [м], [н], [н'], [й], [р], [р'].

З того часу так і повелося. Парні звуки на святах танцюють в парі зі своїми глухими друзями. А непарні звуки просто слухають музику і дивляться на танцюючих.

4. Робота з таблицею.

— Розгляньте таблицю парних і непарних дзвінких і глухих приголосних звуків.

— Які з них у казці танцювали парами, а які не танцювали зовсім?

— Назвіть за таблицею парні приголосні звуки.

— Покладіть долоньку на гортань і вимовте дзвінкі звуки. Що ви відчуваєте? (Звуки утворюються за допомогою голосу).

— Спробуйте так вимовити глухі звуки. (Голосу не відчувається).

— Прочитайте в таблиці звуки, які не утворюють пар.

5. Вправляння у заміні дзвінких приголосних звуків парними глухими. Вправа 191, с.80.

— Прочитайте слова. Замініть за зразком дзвінкий приголосний звук парним глухим. Запишіть слова парами.

— Що сталося при заміні звуків зі словами? Чи змінилося їхнє значення?

V. Фізкультхвилинка «Дзвінкий- глухий»

Вчитель називає слова. Якщо слово починається дзвінким приголосним — діти встають, піднімаючи руки вгору, якщо глухим приголосним — присідають, обнімаючи голову руками.

VI. Узагальнення і систематизація набутих знань

1. Робота з текстом. Вправа 192, с. 80.

— Прочитайте текст. Хто став першим космонавтом у світі?

— Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку.

— Випишіть з тексту речення про першого космонавта.

— Пригадайте, хто став першим космонавтом незалежної України.

— Знайдіть у тексті виділені слова. Назвіть у них окремо дзвінкі і глухі приголосні звуки. У якому слові всі приголосні є дзвінкими?

2. Виконання вправи 193, с. 81 (усно).

— А на якому космічному кораблі літають космонавти, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

— Прочитайте загадку.

— Запишіть відгадку. Назвіть в цьому слові дзвінкі і глухі приголосні звуки.

— Подумайте, які слова можна утворити з букв слова ракета (карета, так, рак, кара, катер, карта, трек, кар...).

VII. Підсумок уроку

— Про які приголосні говорили ми на уроці?

— Чим відрізняються дзвінкі приголосні від глухих?

— Які парні звуки ви запам'ятали?

VI. Домашнє завдання. Вправа 194, с. 81.

— Згадайте правило про ненаголошені голосні е,

— Спишіть вправу, вставляючи пропущені букви, позначаючи початок і кінець кожного речення. У виділених словах однією рискою підкресліть букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки, двома рисками — глухі приголосні.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 6432 | Рейтинг: 0.0/0
Л. Костенко «Ліс на світанку», «Березовий листочок», «Берізка по коліна у вод...
Чим ми чуємо
Конструювання меблів із сірникових коробок
О. Буцень «Чи е зима?». Загадки
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]