УРОК 104 Тема: Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звукиМета: Ознайомити учнів з поняттям «дзвінкі» та «глухі» приголосні звуки, з парними за дзвінкістю-глухістю приголосними звуками; розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення; поглиблювати знання про текст; виховувати почуття гордості за досягнення людства. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Перевірка домашнього завдання — Прочитайте спочатку слова з двома, потім з трьома, чотирма і п'ятьма звуками. — У яких словах кількість букв і звуків не однакова? Поясніть, чому. III. Актуалізація опорних знань. Каліграфічна хвилинка Ле Ка ко на вт космонавт Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України. — Побудуйте звукову модель слова космонавт. — Назвіть в цьому слові голосні звуки. Назвіть приголосні. Чим відрізняються голосні звуки від приголосних? — Вимовте звуки [в] і [т]. Поясніть, як вони утворюються. ([в] — за допомогою голосу і шуму, [т] — тільки за допомогою шуму). — Сьогодні ми познайомимося ще з однією особливістю приголосних звуків української мови. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Спостереження за вимовою дзвінких і глухих приголосних звуків. Вправа 189, с. 79. — Чітко вимовте звуки парами. — Вимовте звуки, які утворюються за допомогою і голосу, і шуму. — А які звуки утворюються тільки за участю шуму? — Спробуйте вимовити пари цих звуків пошепки. Що ви помітили? 2. Ознайомлення з правилом на с. 79. — Прочитайте правило. — Які звуки називаються дзвінкими? — Які звуки називаються глухими? 3. Лінгвістична казка про приголосні. — Одного разу королева Фонетика запросила всі звуки на казковий бал. Зазвучала музика і звуки почали танцювати. Голосні водили хоровод і приспівували собі. Приголосні розібрались на пари і теж танцювали. Але вони були трішки незграбні і, танцюючи, пихтіли, шипіли і свистіли від старання. Ось які це були пари: [б] — [п], [г] — [х], [ґ] — [к], [д] — [т], [з] — [с], [ж] — [ш], [дж] — [ч], [дз] — [ц]. А інші пари прийшли на бал у м'якеньких черевичках. Вони плавно кружляли залою, м'яко ступаючи по підлозі. Це були пари: [д'] — [т'], [з'] — [с'] і [дз'] — [ц']. В кожній з танцюючих пар один звук був дзвінким, а інший — глухим. Тому, танцюючи, дзвінкі звуки радісно ви- гукували свої імена, а глухі лише луною шепотіли імена своїх друзів. Був на балу один дивний танцюрист. Поставивши руки в боки, він весь час танцював гопака, навіть, коли звучав вальс або мазурка. Він був геть глухий і зовсім не чув музики. Це був глухий звук [ф]. А оскільки пари в нього не було, то й нікому було підказати, яка музика зараз звучить. Були на балу і звуки, які не танцювали. У них не було пари. Вони спостерігали за танцюючими і дзвінко розмовляли між собою. Це були звуки: [в], [л], [л'], [м], [н], [н'], [й], [р], [р']. З того часу так і повелося. Парні звуки на святах танцюють в парі зі своїми глухими друзями. А непарні звуки просто слухають музику і дивляться на танцюючих. 4. Робота з таблицею. — Розгляньте таблицю парних і непарних дзвінких і глухих приголосних звуків. — Які з них у казці танцювали парами, а які не танцювали зовсім? — Назвіть за таблицею парні приголосні звуки. — Покладіть долоньку на гортань і вимовте дзвінкі звуки. Що ви відчуваєте? (Звуки утворюються за допомогою голосу). — Спробуйте так вимовити глухі звуки. (Голосу не відчувається). — Прочитайте в таблиці звуки, які не утворюють пар. 5. Вправляння у заміні дзвінких приголосних звуків парними глухими. Вправа 191, с.80. — Прочитайте слова. Замініть за зразком дзвінкий приголосний звук парним глухим. Запишіть слова парами. — Що сталося при заміні звуків зі словами? Чи змінилося їхнє значення? V. Фізкультхвилинка «Дзвінкий- глухий» Вчитель називає слова. Якщо слово починається дзвінким приголосним — діти встають, піднімаючи руки вгору, якщо глухим приголосним — присідають, обнімаючи голову руками. VI. Узагальнення і систематизація набутих знань 1. Робота з текстом. Вправа 192, с. 80. — Прочитайте текст. Хто став першим космонавтом у світі? — Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку. — Випишіть з тексту речення про першого космонавта. — Пригадайте, хто став першим космонавтом незалежної України. — Знайдіть у тексті виділені слова. Назвіть у них окремо дзвінкі і глухі приголосні звуки. У якому слові всі приголосні є дзвінкими? 2. Виконання вправи 193, с. 81 (усно). — А на якому космічному кораблі літають космонавти, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. — Прочитайте загадку. — Запишіть відгадку. Назвіть в цьому слові дзвінкі і глухі приголосні звуки. — Подумайте, які слова можна утворити з букв слова ракета (карета, так, рак, кара, катер, карта, трек, кар...). VII. Підсумок уроку — Про які приголосні говорили ми на уроці? — Чим відрізняються дзвінкі приголосні від глухих? — Які парні звуки ви запам'ятали? VI. Домашнє завдання. Вправа 194, с. 81. — Згадайте правило про ненаголошені голосні е, — Спишіть вправу, вставляючи пропущені букви, позначаючи початок і кінець кожного речення. У виділених словах однією рискою підкресліть букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки, двома рисками — глухі приголосні. | |
| |
Переглядів: 6419 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 10 |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка |
Українська народна казка «Лисичка та журавель» |
Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, н... |
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами |
Всього коментарів: 0 | |