УРОК 10 Тема. Етика спілкування. Моральні основи спілкування: повага, співчуття, любов. Культура мовлення. ТИ чи ВИ. Фотографія душі (культура листування). Як звертатися. Етикетні формули Мета: вчити уважно слухати співбесідника, не перебиваючи його, не втручатися у розмову дорослих; формувати культуру листування; розвивати бажання підтримувати розмову із різними людьми; виховувати культурного співрозмовника. Обладнання: конверти. ХІД УРОКУ I. Вступне слово вчителя — Жив собі хлопчик, в якого було все: різні іграшки, книжки, кольоровий телевізор, солодощі... Зранку до вечора він міг робити все, що заманеться. Але хлопчик зовсім не радів. Навпаки, він сумував, втратив сон, думав лише про те, як же втекти з цього розкішного царства? А чому? Бо в тому царстві він один-однісінький. Ніхто не може розділити його радість, здивування, сум, інтерес. Ні з ким і слово мовити... Людина, навіть маленька, може по-справжньому відчувати, пізнавати, оцінювати себе тільки спілкуючись із іншими людьми. Найрозумніший робот і комп’ютер не замінять розмови із живою людиною. Лише з нею можна бігати досхочу, сміятися просто так, довіряти їй свої таємниці, чекати співчуття... II. Повідомлення теми і мети уроку — Давайте на сьогоднішньому уроці широко відчинимо вікно, а сонячне проміння нехай прокладе шлях до того розкішного царства, в якому живе сумний хлопчик. І нехай він на своєму кольоровому телевізорі подивиться урок, навчиться бути ввічливим співрозмовником і вирушить на пошук друзів для щирих розмов. III. Основна частина уроку 1. Ввічливий співрозмовник. — Кожна людина має добрі і погані почуття. Любов, надія, співчуття, повага, радість — це добрі почуття. Ненависть, страх, заздрість, лють — це погані почуття. А спілкування між людьми залежить від того, які почуття в людині переважають. Якщо переважають добрі почуття, то у людини складаються дружні стосунки з іншими людьми, а якщо переважають злі почуття, то людині складно знайти спільну мову, їй важко спілкуватися. — Як же правильно спілкуватися? (Відповіді дітей.) 1) ТИ або ВИ. — Давня традиція нашого народу — звертатися до старших, до батька і матері, дідуся і бабусі, до незнайомих людей тільки на ВИ. Це чудова традиція і не старомодна, як багато хто думає. — Чи є серед вас такі учні, що звертаються до батьків на ВИ. — Хто звертається на ви до дідусів і бабусь? До старших і незнайомих людей? — А до кого можна звертатися на ТИ? (До друзів, однокласників, молодших за себе) 2) Етикетні формули. — Ввічливий співрозмовник дотримується правил пристойності (етикету), виявляє уважність, люб’язність та чемність. А що таке етикет? Етикет — це гарні манери, правила поведінки. Етикетними формулами називають ті прості чарівні слова, які ми використовуємо у спілкуванні щоденно, які піднімають настрій, які свідчать про людину до ввічливого співрозмовника. Позмагаймося! Хто назве більше слів увічливості, якщо: • потрібно дізнатися, котра година; • виходити з автобуса і когось ненароком штовхнули; • прощатися з однокласниками після уроків. Цікаво знати... Мексиканці виховують у своїх дітей ввічливість народною казкою ВВІЧЛИВИЙ КРОЛИК Жив собі кролик, дуже скромний і ввічливий. Якось йшов він додому і раптом побачив лисицю. Вона була голодна і сердита. Кролик миттю кинувся до печери, щоб сховатися. Він не знав, що там живе змія, але на всякий випадок вирішив привітатися — хоча б з печерою — адже він був вихованим: — Здрастуйте, добра печеро. Будь ласка, дозвольте мені увійти. Змія дуже зраділа, почувши кроликів голос, — адже вона так любила кроляче м’ясо! — Заходьте, заходьте, — гостинно запросила вона. Але кролик уже здогадався, з ким має справу. — Пробачте, що потурбував вас, — сказав він. — Я зовсім забув, що мене чекає кролиця. До побачення! Вдома кролик подумав про те, що ввічливість ще нікому не завадила. 3) Правила ввічливого спілкування. • Завжди вітайтеся, прощайтеся, не забувайте чарівні слова. • Не давайте нікому прізвиськ. • Не втручайтеся в розмову дорослих. • Вмійте уважно слухати співрозмовника, не перебивайте його. • Не розмовляйте зі старшими зухвало,коли навіть не погоджуєтеся з їхньою думкою. Висловіть свої запереченнячемно,спокійним голосом. 4) Групова робота. (Учням роздають конверти з окремими слова. Зі слів діти мають скласти народні прислів’я.) • Добре слово краще за цукор та мед. • Слово — не стріла, а ранить глибше. • Шануй людей — і тебе шануватимуть. • Ввічливих і лагідних скрізь шанують. 2. Рекламна пауза. — Вітайтеся, як у казках, а в яких — назвіть самІ. (Учні читають в особах уривки з казок.) 1) — Здорова була, дівчино! — каже Котигорошко. — Здоров був, парубоче! Та чого ти сюди прийшов? Прилетить Змій, то він тебе з’їсть. («Котигорошко») 2) Було це восени. Біжить Лисичка польовою дорогою та й зустрічає їжака. — Добрий день, їжаче-небораче! — крикнула Лисиця. — Здорова була, Лисичко-сестричко, — відповідає їжак. («Три міхи хитрощів») 3) Сидить дідова донька у хатцІ. Біжить вовк. — Дівонько, одчини! Дівка одчинила. Входить вовк. — Здрастуй, дівонько! — Здрастуйте! («Дідова дочка і бабина дочка») 3. Фотографія душі (культура листування). — У нашому житті існує спілкування на відстанІ. Як же ми спілкуємося на відстані? (За допомогою телефону та листування) — У Конституції України зазначено, що кожному громадянину гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. Той, хто підслуховує, підглядає, розповідає про чужі секрети, читає чужі листи, порушує одне із основних прав людини — право вибору. Кожен сам собі обирає друзів, сам вирішує, хто заслуговує на його довіру, з ким поділитися своїми думками і почуттями. Послухайте та спробуйте зробити певні висновки з того, що трапилося з Оленкою. Увечері бабуся вийняла з поштової скриньки два листи і сказала: — Ось тобі, Оленко, листи... Дивись, який цей конверт гарний і підписаний акуратно. А ось і другий. Як він і дійшов? На ньому навіть адреси не видно... А був той конверт увесь помальований і обписаний. Оленці було так соромно, наче то вона сама того листа підписала... (Вчитель демонструє конверти.) — Чому стало соромно Оленці? — Давайте пригадаємо правила написання листів. • Пишемо лист грамотно, каліграфічно, розбірливо. • Не забуваємо в листі привітатися і написати «До побачення». • Конверт підписуємо розбірливо, без помилок та підкреслень. • На конверті нічого не малюємо і не пишемо ніяких зайвих слів. IV. Підсумок уроку — Чого зміг навчитися сумний хлопчик розкішного царства, коли спостерігав за таким уроком зі свого кольорового телевізора? 1. Гра «Зафарбуйте квітку словами». (На дошці зображена квітка, пелюстки якої необхідно зафарбувати словами-синонімами до слова ввічливий.) Ґречний, вихований, тактовний, обхідливий, коректний, делікатний, чемний, уважний, привітний, шанобливий, люб’язний. 2. «Екзамен для ввічливих». 1) Підчас зустрічі необхідно ... (вітатися). 2) Прощаючись, кажіть ... (до побачення). 3) «Привіт!» — ми кажемо лише ... (друзям). 4) Чи ввічливо відповідати на лист без поважних причин? 5) Як ти вчиниш, якщо: • почуєте, як ваш товариш кричить на маму; • товариш образив дівчинку; • побачите, що хлопчики кидаються книжками. V. Домашнє завдання — Напишіть лист єдиному мешканцю розкішного царства. В листі запропонуйте йому обрати ім’я... (ваш варіант) і запросіть казкового хлопчика до себе в гості для знайомства, для дружнього спілкування. Не забувайте про правила листування та ввічливого спілкування. | |
| |
Переглядів: 2381 | |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
Комахи |
Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільму |
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край» |
Сюжетна композиція. Послідовність дій під час виготовлення сюжетної композиці... |
Всього коментарів: 0 | |