УРОК 8 Тема. Авторитет і честь колективу. Колектив. Норми поведінки в колективі. Один за всіх і всі за одного. Взаємодопомога. Великодушність. Конфлікти в колективі Мета: уточнити уявлення дітей про життя і працю в колективі; ознайомити з правилами чесності для хлопчиків та дівчаток; розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль в колективі, авторитет колективу; виховувати почуття колективізму, дружби, товаришування. Обладнання: роздатковий матеріал для роботи в парах, плакати. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Актуалізація опорних знань 1. Слухання азербайджанської народної казки «Сім лозин». (Див. додаток) 2. Бесіда. — Чому сини не змогли виконати першого батьківського побажання, але так легко впоралися із другим? — Чого навчає ця казка? III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні ми поговоримо про нас. Дізнаємося, хто ми є, чи добре нам живеться разом. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда. — У нашому класі навчаються 24 учнІ. Ми — 4-й клас. Давайте замінимо слово клас словами, що є близькими за значенням (група, учні, друзі, колектив). Сьогодні на уроці у нас буде працювати довідкове бюро. Пропоную послухати, які повідомлення вони мають. Довідкове бюро Колектив — це слово стародавнє, прийшло до нас із латинської мови. Колектив — це група людей, об’єднаних спільною роботою, спільними інтересами. 2. Гра «Вибери потрібне слово». — Із переліку слів виберіть ті, які позитивно впливають на життя і працю в колективі. Зневага,Щирість, Недовіра,Чесність, Дружба,Одностайність, Взаємодопомога,Ворожнеча, Заздрість,Великодушність. 3. Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу, щирість, чесність, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом. Про це мріяли ваші дідусі, бабусі, мами і тата. Колись вони створили правила, які згуртували їх у колектив. Правила чемності для хлопчиків і дівчаток, що згуртовують колектив • Успіху можна досягти тільки разом, у колективі. • Вмієш добре щось робити, то навчи іншого. • Будь терплячим. • Ти не кращий за всіх, але й не гірший. • Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись. • Ніколи нікого не обманюй, не ображай. • Поважай тих, з ким дружиш. • Дружба — це правда, доброта і чесність кожного. • Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе 4. Робота в групах. Кожна група отримує завдання на аркуші: «Колектив починається з мене, бо...» Після виконання завдання кожна група передає свій варіант відповіді іншим групам, які доповнюють його своїми думками, підкреслюють ті, з якими не погоджуються. Опрацьований таким чином аркуш повертається до вчителя. 5. Часто чуємо фразу «Він користується авторитетом в колективі». — Як ви розумієте цей вислів? — Що означає слово авторитеті Довідкове бюро Авторитет — загальне визначення, вплив, довіра, набуті завдяки знанням та праці. 6. Слухання вірша Марії Пригари. ТИХЕНЬКА ДІВЧИНКА Чого це так на мене сердяться в школі? Тож не чіпаю нікого ніколи. Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо, А з цього виходить одне тільки лихо! Оце я сказала — така в мене звичка — Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка. Що в Каті спідничка — неначе з рогожі, Та ще й черевики на човники схожі. Що в Тані волосся нечесане досі, Що очі Мар’янки маленькі та косі, Що в зошиті Лесі самі тільки плями: Напевне, бруднющими пише руками. Я ж правду кажу їм. І що тут такого? Та я ж не чіпаю ніколи нікого. Сиджу собі тихо і в школі, і вдома, І чом вони сердяться всі, невідомо? — Чому усі в класі сердяться на дівчинку? — Чи буде ця дівчинка мати авторитет? Чому? 7. Життєві ситуації. Ти стоїш на перерві та розмовляєш із друзями. Аж раптом хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти в бійку, та раптом чуєш: — Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче. Злість одразу пройшла, і ти несподівано для себе відповідаєш: — Та нічого, буває. — А чи могло бути інакше? — Як не дати розгорітися конфлікту? — Що таке конфлікт? — Причиною конфлікту в колективі можуть бути дитячі пустощі, зло, заздрість, зухвалість. Якщо вам доводилося бути свідком конфлікту дорослих, то знаєте, що це — річ неприємна. Можна виявити доброзичливість і цим зупинити конфлікт. На допомогу прийдуть слова ввічливості: «Дозвольте пройти», «Дякую», «Перепрошую». Будь-який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз — не реагувати! 8. Практичні поради психолога. Як подолати гнів • Відчувши наближення злості, заплющіть очі і полічіть до 10. • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчити контролювати себе. • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: «Не треба кричати, мене і так всі добре чують»; «Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль.» V. Закріплення вивченого матеріалу Робота з прислів’ями. Утворіть прислів’я (робота в парах). Дружба — ... друзі. Всі за одного, один за всіх — ... будь яка справа має успіх. Де гурт — ... велика сила. Окраса людини — ... того люди не люблять. Одиноке дерево — ... там і сила. Хто любить лише себе, ... й вітер вириває. VI. Підсумок уроку Школа самовдосконалення. Перевірте свою здатність до товаришування і дружби за допомогою тесту «Я і колектив». 1. Ваш товариш захворів і не прийшов до школи. Ви: а) зателефонуєте йому і поцікавитися здоров’ям — 5; б) ніяк не відреагуєте — 1; в) відвідаєте його, якщо хвороба неінфекційна, — 10. 2. Товариш не впорався із домашнім завданням. Ви: а) дасте йому списати — 5; б) допоможете розібратися — 10; в) вдасте, що вас це не стосується — 1. 3. Вам дуже хочеться морозива, і ви маєте гроші, та поряд із вами товариш, у якого немає грошей. Ви: а) купуєте морозиво тільки собі — 1; б) позичите товаришеві гроші — 5; в) купите два морозива, сподіваючись, що і для вас товариш нічого не пожаліє — 10. 4. Однокласник запросив вас на День народження, а товариша — нІ. Ви: а) нічого не скажете йому і підете самі — 1; б) попросите однокласника запросити товариша — 10; в) підете самі, попередньо пояснивши товаришеві ситуацію, що склалася — 5. 5. товариш отримав не дуже приємне доручення — прибрати клас або вимити вікна. Ви: а) залишитесь після уроків і допоможете йому — 10; б) поспівчуваєте йому і підете додому — 5; в) порадієте тихцем, що таке доручення отримав він, а не ви — 1. 6. ваш товариш виграв приз у складному конкурсІ. Ви: а) будете намагатися взяти участь у такому ж конкурсі — 5; б) порадієте за свого товариша — 10; в) у душі позаздрите йому — 1. Якщо ви набрали: 50— 60балів. Ваші товариші можуть пишатися дружбою з вами. Ви —дуже надійна людина, з вами — хоч у вогонь, хоч у воду. У вас із другом — повне порозуміння. 20—49 балів. Ви — непоганий товариш. Та тільки й того. Ви — обережний, нерішучий, все заздалегідь розраховуєте. Але часом дуже важливе в житті проходить повз вас. Поміркуйте над цим. Менше 15 балів. Навряд чи поруч з вами є справжній друг. І винні в цьому ви самІ. Бо вам і самому не хотілося б мати такого друга. Намагайтеся змінити свої стосунки з товаришами, якщо не хочете залишитися самотнім. Завершуючи роботу, порадьтеся зі своїми однокласниками: чи збіглися ваші думки про себе з результатами тесту? Що вам хотілося б у собі змінити? Додаток СІМ ЛОЗИН (Азербайджанська народна казка) Було це чи не було, жив колись один чоловік, і мав він семеро синів. Брати були нерозлийвода: разом їли-пили, разом сумували й раділи, разом на полювання ходили. Не те що серед інших людей, а навіть серед звірів не було сили, здатної подолати їх. Спливали місяці, роки, всі брати оженилися, у них народилися діти. Кожен звив своє гніздо, й не зоглянулися вони, як відцуралися один від одного. Батько постарів і жив сам. Часом діти приходили до батька, та вже не було між ними ні колишньої злагоди, ні дружби. Бачить батько, що коли й далі так буде, то стануть вони зовсім чужими між собою. Покликав він якось всіх синів до себе та й каже: — Сини мої, завтра кожен принесіть мені по гранатовій лозині товщиною з палець. — Гаразд, тату, — відповіли сини та й пішли. Уранці кожен із них приніс по лозинІ. Батько взяв ті лозини докупи й посередині міцно зв’язав мотузом. — А тепер, сини мої, — звелів батько, — я хочу побачити, чи подужає хто з вас переламати цей пучок лози. Кожен син брав той пучок і, хоч як старався, не міг виконати батькового побажання. Тоді батько розв’язав пучок і роздав кожному сину по лозині. — Ану побачу, чи хоч одну лозину ви подужаєте переламати? Сини виконали батьків наказ та й питають: — То що з того, що ми переламали ці лозини? — Ці сім лозин, — відповів батько, — це ви, сім братів. Якщо ви тримаєтесь купи, ніхто вас зламати не зможе, як і оці сім лозин. А ви роз’єдналися, кожен себе гладить, через те у вас немає того ладу, що був раніше. Послухали сини батькової поради й з того дня почали жити в мирі й злагоді. | |
| |
Переглядів: 2701 | |
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач... |
Обов'язки дітей і батьків |
Колективне збирання моделей машин. Спільна поетапна робота з моделювання тран... |
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено? |
Т. Шевченко «Тече вода з-під явора...» І. Франко «Дрімають села...» П. Тичина... |
Всього коментарів: 0 | |