УРОК 5 Тема. Сенс життя. Гармонія в собі. Що найважливіше в житті? Для чого ми живемо? Який слід залишає людина на Землі? Неповторність особистості. Самооцінка. Гармонія в собі. Щастя — це відповідність бажань і можливостей Мета: переконувати учнів у тому, що кожна людина неповторна; вчити самооцінці; сприяти розумінню того, що не всі бажання людини можуть виконуватися; спонукати дітей замислитись над етичними проблемами: що означає бути щасливим; відчувати гармонію в собі; виховувати бажання жити для людей, виконувати своє призначення на Землі. Обладнання: портрети В. О. Сухомлинського, Езопа. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Актуалізація знань учнів Бесіда. — Людство, люди, а кожен із нас — людина. Хто така людина? (Людина — жива істота, наділена мисленням, мовленням, здатна створювати знаряддя праці і користуватися ними.) — Кому в людському оточені неважко бути людиною? Що для цього потрібно робити? III. Повідомлення теми і мети уроку — Людина у світІ. Що вона несе у навколишній світ? Яке її призначення? Яка мета людського життя? Часто ці питання постають перед нами. Спробуємо відповісти на них разом, щоб допомогти собі і своїм товаришам у сьогоднішньому і майбутньому житті. IV. Робота над темою уроку 1. Робота над висловлюваннями. Кожна група вибирає вислів, що, на їхню думку, розкриває призначення людини. Обговорення в групах, під час якого учні виробляють аргументи на захист свого вислову. Справжній скарб для людини — вміння працювати. (Езоп) Любов є сила життя. (Л. М. ТолстоЇЇ) Призначення людини — творити добро. (В. І. Даль) Без справжньої дружби життя — ніщо. (Цицерон) — В усі часи, ще від самого початку виникнення на Землі людини, вона замислювалась про своє призначення в житті, про своє значення для інших людей і всього світу. Про це думають і зараз, і кожний знаходить для себе свою відповідь на ці питання. Але незмінною є у всіх думка, що людина — неповторна особистість, унікальна, несхожа на інших. Тому і досі важливими для всього людства є слова Василя Симоненка. Ти знаєш, що ти — Людина? Ти знаєш про це, чи ні? Усмішка твоя — єдина, Мука твоя — єдина, Очі твої одні. — Кого зі свого оточення ви можете зазвати Людиною з великої літери? Чому? Чи можете ви себе так назвати? Чому? Що ви хочете в собі змінити, щоб називатися так? Що для цього необхідно зробити? 2. Аналіз прислів’їв. • Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю. • Без здоров’я немає щастя. • Грошей багато, а щастя немає. • Із твоїм щастям тільки в ліс за грибами. 3. Творчі завдання. — Запишіть найкращі риси характеру людини, найцікавіші уподобання людини. Підкресліть ті риси, якими ви володієте. — Поспілкуйтесь зі своїм товаришем і з’ясуйте, які відмінності існують між вами у поведінці, рисах характеру або уподобаннях. — Якими зі своїх якостей ви можете поділитися з іншими? 4. Робота в групах. 1 група. Навести приклади з життя, що сенс має та праця, яка виконується із добром. 2 група. Навести приклади із життя, що сенс має тільки та любов, яка сповнена добром. 3 група. Навести приклади із життя, що сенс має тільки та дружба, яка заснована на добрі. Висновок. Слухання вірша «Людина починається з добра». Сказав мудрець: — Живи, добро звершай! Та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізняє від мавпи і від звіра. Хай оживає істина стара: Людина починається з добра! (Л. Забашта) — З чого починається людина? — Оберіть з довідки значення стійких словосполучень (фразеологізмів). Вважати за щастя — ... Випало щастя — ... Зазнавати щастя — ... Приносити щастя — ... Сподіватися на щастя — ... Довідка. Робити щасливим когось; бути щасливим щось робити; бути, ставати щасливим, думати про щасливе; успішне завершення чого-небудь, надіятися на успіх; пощастило у якійсь справі, з’явилась можливість взяти участь у чомусь. Висновок учителя. Щастя... Ми про нього мріємо, прагнемо зазнати його в житті, хочемо стати щасливими. Що ж таке щастя? Чи відчували ви коли-небудь безмежну радість? Може, саме тоді ви й почувалися щасливими? Прокоментуйте прочитане. З ІСТОРІЙ ЕТИКИ Один з учнів Сократа Аристіп Кіренський вважав, що щастя — це насолода, втіха. Та вже його учні зрозуміли, що надмір насолод і втіх спустошує людину, породжує надмірне і суцільне страждання. Аж у XIX столітті філософи спинилися на таких підходах до визначення цього поняття. Щастя — це: • щось цілком об’єктивне: щаслива доля, успіх в якійсь життєвій справі, життєвий талант; • внутрішній психологічний стан радості, блаженство, захоплення; • володіння вищими благами життя й особиста моральна реакція на володіння ними. Запишіть у словничок! Щастя — це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь; фортуна, доля. Синоніми до слова щастя — благодать, блаженство, розкіш, рай, солодощі, доля, успіх. Запам’ятайте! • Щастя неповторне. Кожна людина його відчуває по-своєму Рецепт щастя не може бути єдиним для всіх. • Кожна людина — неповторна особистість, і щастя для неї — її, особливе. Що є щастям для одного, може бути нещастям для іншого. Вчить народний досвід. З’єднайте початок прислів’я з його закінченням. Не родись багатий, ...а нещастя летить. Щастя біжить, а ...не буде долі. Як не було талану, ...а нещастя повертає. Щастя розум одбирає, ...а родись щасливим. Справжнє щастя...завжди попереду. Щастя знає, ...кого шукає. — Розкрийте зміст прислів’їв. Справжнє людське щастя передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, — з усім, що нас оточує. V. Самодослідження Поставити «+» або «—». • Чи завжди ви почуваєтесь задоволеним? • Чи завжди намагаєтеся бути самим собою? • Чи задоволені своїм місцем у класному колективі? • Чи почуваєтеся в гармонії із самим собою? • Чи вважаєте себе щасливою людиною? Поміркуймо! — Чи багато потрібно людині, щоб почуватися щасливою? ЩАСТЯ — Знайшов! Щастя знайшов! Глянь, мамо, яка гарна п’ятірочка! Біжить хлоп’я через подвір’я, поспішає якнайшвидше показати п’ятипелюсткове щастячко, знайдене на квітучій бузковій гілцІ. І стільки тієї радості в голосі хлоп’яти. — Знайшов! Як, можливо, було і в його діда сто років тому. Як, можливо, буде і в його правнука через сто років. Для щастя іноді небагато треба. (В. Сенцовський) — У чому переконує розповідь? Цікаво знати! Гармонія — співзвуччя, милозвучність звуків у музицІ. У повсякденному житті — це поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей чогось або когось. Справжнє людське щастя неодмінно передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, з усім, що нас оточує, аж до найменших дрібниць. Японський письменник Сю носке сказав: «Щоб зробити життя щасливим, необхідно любити повсякденні дрібниці». VI. Підсумок уроку Гра «Репортаж» Запишіть у формі репортажу, що, на вашу думку, є щастям для ваших рідних та друзів. VII. Домашнє завдання Записати інтерв’ю зі своїми рідними на тему «Коли ти щасливий?» | |
| |
Переглядів: 2136 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26 |
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів... |
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено? |
Київ — столиця України |
Комахи |
Всього коментарів: 0 | |