УРОК 61 Тема. Тарас Шевченко. Урок позакласного читанняМета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка. Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка книжок, репродукцій художніх творів, збірники творів «Позакласне читання-2». Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності 1. Мовна розминка. Акровірш Ти мусиш нам співця назвати, Адже умів лише він один Рабів німих так захищати, А хто так оспівав, як він, Садок вишневий коло хати? Д. Білоус 2. Слово вчителя. Сьогоднішній урок у нас незвичайний. Сьогодні ми пройдемо залами музею історії життя видатної людини, поета, письменника, художника Тараса Григоровича Шевченка. Народився великий поет, художник на Черкащині, в селі Моринці у родині селянина-кріпака. Кріпак — це людина, закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти як річ. У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса. В селі збереглася могила матері, яка молодою пішла з життя, залишивши осиротілих дітей. Збереглась також хата дяка, в якій вчився Шевченко. На кладовищі — могила батька Григорія Івановича. Є в селі музей Тараса Григоровича, пам'ятник великому поетові. 3. Завдання учням. Слухання вірша Грицька Бойка (розповідають підготовлені учні). 1-й у ч е н ь . У старій хатині Кріпака колись В тихий день весінній Хлопчик народивсь. 2-й у ч е н ь . У тяжкій неволі Ріс малий Тарас. Він не вчився в школі — Він ягнята пас. 3-й у ч е н ь . Вмерли мама й тато ... Сирота — в дяка. Тут була в хлоп'яти Грамота гірка. 4-й у ч е н ь . В пана бусурмана В Петербурзі дім. Кріпаком у пана Був Тарас у нім. 5-й у ч е н ь . Хоче малювати Прагне він до знань, Та за це багато Зазнає знущань. За ясну свободу, Світло майбуття — Він віддав народу Все своє життя. 4. Слово вчителя з елементами бесіди. Як і заповідав поет, його поховано над Дніпром на високій Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою. Тут часто можна почути українських народних співців і музикантів, які співають і грають на кобзі (бандурі), — це кобзарі. — Чому Шевченка називають Кобзарем? — Хто такі кобзарі? Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на музичному інструменті — кобзі. Назва інструменту і дала назву — кобзарі. Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу. Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій. II. Сприйняття і засвоєння матеріалу Читання, слухання творів Т.Г. Шевченка. 1. Виставка книг. Бесіда. — Знайдіть «Кобзар» на книжковій виставці. — У кого вдома є «Кобзар»? — Зверніть увагу на збірки «Кобзар», видані в різні роки. 2. Вправи з читання. Читання учнями творів Т. Г. Шевченка «Зоре моя вечірняя», «Зацвіла в долині червона калина», «Тече вода із-під явора». 3. Робота з текстом. 1) Читання оповідання «Тарасів сон» Василя Ковалюка (с. 87-88) 2) Читання оповідання вчителем. Бесіда. — Про що думав Тарас того вечора? — Куди він побіг, щоб заховатися від мачухи? — Хто йому приснився? — Що сказала синочкові мати уві сні? — Про що він просив померлу маму? 3) Читання оповідання учнями (парами). 4) Самостійне читання учнями вірша «І досі сниться». Бесіда. — Хто автор цього вірша? — Про кого пише поет? — Чим подібні оповідання і вірш? 4. Колективна робота. 1) Пісні та вірші поета. У ч и т е л ь . Багато віршів Тараса Шевченкапокладено на музику. Які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка? Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий». У ч и т е л ь . Хто з вас знає і може заспівати пісню «Зацвіла в долині червона калина»? 2) Шевченко — художник. Бесіда. — Тарас Григорович Шевченко був не тільки поетом, він був ще й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі. Розгляд репродукцій його картин. Розгляд та обговорення репродукції картини Шевченка «Автопортрет» (1840 р.). — Хто впізнав людину, яка дивиться на нас із глибини часу? — Що означає слово «автопортрет»? — Яким ви бачите поета? — Що виражають очі? А високе чоло? — Про що думає поет? Думи мої, думи мої Лихо мені з вами! Нащо стали на папері Сумними рядками... 3) Пам'ять про поета вічна. У ч и т е л ь . Пам'ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам'ять, іменем Шевченка названі вулиці, театри. Національний університет носить його ім'я. На майданах міст і сіл споруджено пам'ятники поету. До своїх нащадків, до нас з вами поет звертає свої слова: «І мене в сім'ї великій, В сім'ї вольній, новій Не забудьте пом'янути Незлим, тихим словом». 5. Вправи з читання. Читання віршів «Поклін тобі, Тарасе», «Над Кобзарем» (с. 89-90) (учнів підготувати заздалегідь). III. Домашнє завдання 1) Читати статті з дитячих журналів. 2) Принести дитячі журнали. 3) Ознайомитись із структурою побудови журналів. | |
| |
Переглядів: 15641 | |
Збирання квітів різних видів місцевих рослин. Виготовлення квіткової абетки |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 8 |
Роль харчування для здоров'я. Адекватне якісне харчування |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Всього коментарів: 0 | |