УРОК З Тема. Добро і доброчинність. Поняття доброчинності, людяності, моральної чистоти людини. Моральність та аморальність Мета: допомогти учням усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному ставленні особистості; сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих та гуманних вчинків; формувати негативне ставлення до людських пороків, аморальної поведінки; прагнути до доброзичливої атмосфери у класі. Обладнання: грамзапис пісні «Хай світом править доброта», картки зі словами добра і зла, два великі аркуші паперу зі стовбурами дерев з написами «Добро» і «Зло», плакати з ребусами, плакат із епіграфом до уроку, свічка, дерев’яна писанка, плакат «Варто задуматись». ХІД УРОКУ I. Ребуси — Діти, розгадавши ребуси, ви дізнаєтесь, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці. Доброта о - ш; Милосердя Учитель Сказав мудрець: — Живи, добро звершай! Та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізняє від мавпи і від звіра. Хай оживає істина стара: Людина починається з добра! 2. Епіграф уроку. Добрі слова — це сади. Добрі слова — коріння. Добрі думки — квіти. Добрі справи — плоди. II. Актуалізація опорних знань — Послухайте, діти, лист від одного хлопчика. ХТО ПОКАРАВ ЙОГО «Я образив товариша. Я штовхнув однокласника, я вдарив собаку, я забрав іграшку у сестри. Всі пішли від мене. Я залишився один і гірко заплакав» — Хто покарав його? — запитала сусідка. — Він сам себе покарав, — відповіла мама. — Чим можна назвати добрим цього хлопчика? — Чому він плакав? III. Розповідь вчителя з елементами бесіди — Чинити по-доброму допомагають людині моральні правила. Це такі правила, які допомагають людям жити в добрі та злагодІ. В основі цих правил знаходиться поняття добра. Добро можна порівняти із сонцем: як за сонцем ми визначаємо пору року або дня, так і з добром співвідносимо свої слова та вчинки. Добро — це гарне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям. Протилежністю добру є зло, лихо. Мудрі люди казали, що для того, щоб зрозуміти, що таке добро, необхідно відчути на собі зло. Послухайте віршик про дівчинку, яка не зрозуміла цього (читає учениця). ТИХЕНЬКА ДІВЧИНКА Чого це так на мене сердяться в школі? Тож не чіпаю нікого ніколи. Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо, А з цього виходить одне тільки лихо! Оце я сказала — така в мене звичка — Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка. Що в Каті спідничка — неначе з рогожі, Та гце й черевики на човники схожі. Що в Тані волосся нечесане досі, Що очі Мар’янки маленькі та косі, Що в зошиті Лесі самі тільки плями: Напевне, бруднющими пише руками. Я ж правду кажу їм. І що тут такого? Та я ж не чіпаю ніколи нікого. Сиджу собі тихо і в школі, і вдома, І чом вони сердяться всі, невідомо? (М. Пригара) — А як би ви відповіли цій дівчинці? — Чому вони сердяться? IV. Робота над темою уроку 1. Зроби свій вибір. — Боротьба добра і зла виявляється у вчинках людини, її виборі, ставленні до себе та інших. «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе», — це твердження називають золотим правилом моралІ. Воно є ключем до того, як вибирати між добром і злом. Сама здатність до такого вибору дає підстави для висновку, якою є та або інша людина — добра чи зла. Робота в групах. — Пригадайте або придумайте короткі ситуації, в яких доводилося б вибирати між добром та злом. Розкажіть ті ситуації класу та поясніть, чим керувалися ваші герої, коли здійснювали вибір. 2. Поняття про доброчинність. — Звичка — друга натура. Гарна звичка піклуватися про інших. В українських родинах дітей завжди вчили, що кожна людина невіддільна від близьких, від свого роду, сусідів, громади, народу. В Україні здавна існувала традиція: дівчинка-сирота вплітала в коси блакитні стрічки. Кожний, хто мав совість, вважав за свій обов’язок допомогти такій дитині, а також іншим бідним, убогим людям. Особливо у свята благочестиві люди намагалися нагодувати старців, роздати милостиню, вирушали у притулки, лікарні, розносячи подарунки. Як називається така діяльність людей, ви дізнаєтеся, коли утворите з двох слів добро і чинити — одне складне слово. Так, це слово доброчинність. І в найбільшому горі і в найменшій печалі люди цінують співчуття, коли воно щире. Чуже горе не залишає байдужими народи. Землетруси, паводки, а тепер і терористичні акти змусили нас по-новому оцінити відомі закони людяності: чужого горя не буває. 3. Фізкультхвилинка. Поклонися щодня батькові низенько, Бо його серденько до твого близенько. Поклонися щодня матері гце нижче, Бо її серденько до твого ще ближче. 4. Як вчините, якщо... 1) Плаче дівчинка: а) скажете лагідне слово; б) запитаєте, чому плаче; в) пройдете мимо. 2) Старший хлопчик ображає молодшого: а) обороните; б) будете спостерігати; в) пройдете мимо, ніби не помітили. 3) маленький котик сидить високо на дереві, нявчить і не може злізти: а) пройдете мимо; б) полізете на дерево знімати котика; в) покличете на допомогу дорослих. 5. Народна мудрість про добро та зло. На партах — конверти з розрізаними на частини прислів’ями (записані на картках). — Хто швидше об’єднає половинки? Добре ім’я зліша від вовка За добро краще від багатства добром платять Зла людина У лиху годину а злого уникай Перший крок до добра — пізнаєш вірну людину не роби зла Все добре переймай (Добре ім’я краще від багатства. За добро добром платять. Зла людина зліша від вовка. У лиху годину пізнаєш вірну людину. Все добре переймай, а злого уникай. Перший крок до добра — не роби зла.) 6.Вчись жити в мирі та злагоді. 1-й учень Нема ні миру, ні любові, Розтануло і звезло вмить. Розбив Віталик носа Вові І той заплаканий стоїть. Замазали весь зошит Галі, Погане слово хтось сказав. Пішла біда гуляти далі... Хтось Колі ручку поламав. Скубнули Таню за косичку, Вона ображена мовчить. З книжками скинули поличку... Ну, як в такому класі жить? Де хлопці і дівчата б’ються І прозиваються весь час, Де над бідою всі сміються... Скажіть мені, хіба це клас? (Смішинки зі шкільного життя, які підготували діти.) 2-й учень І ти, й твої товариші, І ваші друзі всі по класу, Живіть із сонечком в душі, На ненависть не гайте часу! Не тратьте часу на біду. Це страшно, я скажу відразу. Живіть, як пташечка в саду, І не носіть в душі образу. З любов’ю в серці вчіться жити, Умійте людям гріх прощати. І навіть ворога любіть, За себе вмійте постояти. А доки ви іще малі, Привчайтеся добро творити. Бо ж ви людина на Землі, З собою вчіться в мирі жити. — А тепер дайте відповіді на мої запитання. Коли вам краще жити: Коли сміються діти? А чи тоді, як всі кричать, І їм не можна ради дать. (Відповіді дітей.) — Бабусі хлопчик допоміг. Він, діти, добрий хлопчик? (Так) — Тепер усі скажіть мені: У сварці жити добре? (Ні) — А як немає забіяк, Тоді усім прекрасно? (Так) — А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (Ні) — Співає хлопчик гарно як! А вам подобається? (Так) — А як обличчя всіх пісні, Похмурі, злі? Вам добре? (Ні) — Реве і трощить все чудак, Це теж погано, діти? (Так) — Тоді іще скажіть мені: Як діти б’ються, добре? (Ні) — Звичайно, краще в мирі жити І з усіма дітьми дружити. Щоб всі веселими були, У мирі й злагоді жили! 7.Зображення дерев Добра і Зла. На дошці на окремих великих аркушах паперу намальовані стовбури дерев із написами «Добро» і «Зло». На окремих картках слова добра і зла написані кольоровими буквами. Слова добра — яскраві, слова зла — похмурі, темні. (Діти підходять до дошки, знімають картки зі словами і прикріплюють їх на відповідні дерева.) — Діти, погляньте, який вигляд у цих дерев. Яке вам більше до вподоби? (Діти висловлюються.) 8. Варто задуматись! — Один рік має 365 днів. Кожен день — 24 години. Кожна година — 60 хвилин. Отже, рік має 525 600 хвилин. Як багато часу нам дає Бог! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?! V. Гра в колі друзів «Я дарую тобі...» Спалахнула свічечка Ніжним полум’ям. Підійти погрітися, Кому холодно... В центрі кола горить свічечка, яка є символом добра і чистоти. Діти висловлюють добрі побажання один одному, передаючи умовний символ добра (це може бути скляна кулька або дерев’яна писанка). Останніми мають бути слова, сказані хором: «Хай торжествують світло і доброта!» VI. Підсумок уроку Учитель На доброті існує світ, І добротою пахне хліб. І мирне небо в школу йти — Це також вияв доброти. І до дітей любов свята — Це чистота і доброта. Учень. Зло нічого не дає, крім зла. Учениця. Мудрість завше доброю була. (Звучить пісня «Хай світом править доброта».) VII. Домашнє завдання — Поспостерігайте за собою протягом одного дня та оцініть свою поведінку з позицій добра і зла. Наведіть приклади власних добрих та злих вчинків. Запитайте своїх батьків або інших дорослих, чи доводилося їм робити вибір між добром та злом, і як відбувався цей вибір. Запишіть або запам’ятайте цю історію і розкажіть її в класі. Додаток ХАЙ СВІТОМ ПРАВИТЬ ДОБРОТА 1. Вірю я: життя, мов казка, Кожна мить — це щось нове. Зло завжди терпить поразку, Вічно лиш добро живе. Очі, звернені до світла, В темряві не пропадуть. Мрії, що в душі розквітли, Шлях до істини знайдуть. Приспів: Хай світом править доброта, Хай творить тисячі чудес. Вона на цій землі свята, Вона сягає до небес. 2. Тяжко жити без надії, Світ тоді — мов у пітьмі. Хтось добра знайти не вміє, А воно в тобі й мені. Часом радість нас минає, Сумно на душі стає. Та коли добра шукаєм, Серце ти відкрий своє. Приспів. 3. Хай щаслива мить прекрасна, Несподівано прийде, І в житті твоєму ясно Сонце доброти зійде. Щедро будуть зігрівати Промені його усіх. Будуть радісно звучати Ніжна пісня й щирий сміх. Приспів. | |
| |
Переглядів: 3493 | |
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету |
Г. Демченко «Калинка». Загадки |
Чорне та Азовське моря. Значення морів |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Де ти живеш. Що дає місто — селу, село — місту |
Всього коментарів: 0 | |