УРОК 1 Тема. У світі етики. Етика як наука. Складові етики. Етика і духовний світ людини Мета: формувати уявлення про етику як науку, її складові; розширювати словниковий запас; виховувати інтерес до вивчення предмета, бажання збагачувати свій духовний світ. Обладнання: плакати «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре» (В. Сухомлинський); «Добрі манери має той, хто найменшу кількість людей ставить у незручне становище» (Дж. Свіфт); запис пісні «Про дружбу»; портрети Василя Сухомлинського. Джонатана Свіфта. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Створення позитивно-емоційної атмосфери уроку. Аутотренінг (під музичний супровід). II. Активізація уваги та мислення учнів Постановка проблемного завдання (на дошці — плакат зі словами В.Сухомлинського). 1. Поміркуймо над висловом Василя Сухомлинського: «Робіть так. щоб людям, які вас оточують, було добре». — Як ви розумієте ці слова? (Висловлювання учнів.) — Що таке доброта? З якими словами пов’язане це поняття? — Тепер уявімо, що доброта — це сонечко, домалюємо його промінчики — Правильно, всі ці слова є складовими доброти. 2.Робота над змістом прислів’їв. • Доброму всюди добре. • Хто шанується, того й люди шанують. • До доброї криниці стежка втоптана. 3. Життєвий досвід вчить, що мало бути добрим, необхідно ще й бути тактовним. Чуйність — доброта серця, тактовність — його розум. Поняття ці нерозривні, як нерозривні зміст і форма. Щоб бути тактовним завжди і всюди, необхідно знати основи культури поведінки. Без такого знання людина справляє враження невихованої, хоч би якою доброю вона не була. А наука про те, як потрібно і слід поводитися в тій або іншій ситуації, називається етикою. Спробуємо детальніше розібратися з даним поняттям. III. Повідомлення теми і мети уроку — Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з етикою як наукою, дізнаємося про її складові, збагатимо свій словниковий запас новими термінами, встановимо взаємозв’язок етики з духовним світом людини. IV. Мотивація навчальної діяльності За допомогою уявного мікрофона дайте відповідь на запитання: «Навіщо необхідно вивчати етику»? — Обмінявшись думками, доповніть твердження: «Етику потрібно вивчати для того, щоб...» V. Вивчення нового матеріалу 1. Вступна бесіда-розповідь — Зі словом етика тісно пов’язане слово етикет. Яке слово, схоже на слово етикет, використовується часто у повсякденному житті? — Так, це — етикетка. Що таке етикетка? (Висловлювання дітей.) 2. З історії етикету. — А тепер послухайте уважно і скажіть, який факт зацікавив вас найбільше? Дуже давно у Франції, за часів короля Людовіка XIV, на одному із бучних королівських банкетів усім гостям роздали картки із переліком правил поведінки. Від французької назви карток — етикеток — і походить слово етикет. Згодом воно увійшло в мови багатьох країн, а означає вихованість, вишукані манери, вміння поводитися в товаристві. Безперечно, що етикет сучасний дуже відрізняється від придворного етикету Людовіка XIV. А втім, найбільш потрібні правила, пройшовши через фільтр часу, стали нам в пригоді. Зокрема, збереглося чимало звичаїв народів різних країн та епох. З часів Стародавнього Риму прийшов до нас звичай гостинностІ. Скандинави запровадили правило надавати чільні місця за столом жінкам і найбільш поважним гостям. Красиво й безшумно їсти і правильно поводитись із столовими приборами вміли ще стародавні єгиптяни. В часи Середньовіччя, в XI—XIII ст. (часи трубадурів) ознакою вихованості вважали те, що кавалери сідали за обідній стіл поруч зі своїми дамами. Уважне та шанобливе ставлення до жінок збереглося й до наших часів. За Петра І тричі видавали книжку для молоді «Юности чесное зер-цало, или показание к житейському обхождению». Там йшлося не лише про абетку та арифметику, а й про те, як сидіти за столом, як тримати виделку й ніж, на якій відстані скидати капелюха, коли зустрічати знайомих, як поводитися вдома. Вчили поважати батьків («отца и матерь в великой чести содержать») і чемно відповідати на будь-яке запитання, картаючи за таку, приміром, відповідь: «Що-о? Як? Що ти теревениш? Чого треба?» То що ж з почутого найбільш вразило вас? — Правил поведінки, тобто етикету, ми повинні дотримуватися змалку Повага до старших, до жінок, особливо до батька й матері, — обов’язкові для кожного, незалежно від його віку, навіть для маленьких дітей. І якщо хлопчик поступиться своїм місцем дівчинці, це доведе його вихованість та культурність. Однак, етика — це наука, що досліджує правила поведінки, вивчає не лише ті з них, що передбачені етикетом (повторювання), а передусім такі, на яких ґрунтуються стосунки між людьми. Саме вони визначають нашу поведінку, допомагають людям жити громадою, не заважаючи й не завдаючи шкоди іншому. Отже, етика — наука про мораль. (Приклад із життя.) 3. Словникова робота — Які нові поняття-терміни ви запам’ятали? (Робота в зошитах.) Етикетка — товарний знак, ярлик якого наклеюють на товар або його упаковку. Етикет — 1) правила поведінки; 2) зведення норм поведінки, порядок дій, правила чемності у вельможних домах, нині — ще й в дипломатичних колах. Мораль — норми та правила поведінки в ставленні людей один до одного й до суспільства. 4. Тепер спробуємо з’ясувати, як пов’язані етика та духовний світ людини. Спочатку поміркуємо над тим, що є духовним світом людини. (Учні висловлюють свої думки.) Духовним світом людини називають усе, що пов’язане з людською душею,— почуття, думки, бажання, прагнення, інтереси. Духовність кожного народу відображається в прислів’ях, приказках, казках, де слово душа часто є синонімом слова людина. Найкращі людські риси, на яких ґрунтуються моральні правила, називаються чеснотами. (До словника.) Чеснота — позитивна моральна риса в характері людини, доброчинність. (Учні називають людські чесноти: доброта, мудрість, гідність, справедливість...) — Але з досвіду ми знаємо, що людям притаманні не лише чесноти, а й пороки, вади. 5. Гра для закріплення даних правил «Відшукай протилежне поняття». Клас розподіляється на дві групи. Перша група називає чесноту, а друга — ваду. Наприклад: щедрий — жадібний; добрий — злий. VI. Набуття практичних умінь та навичок етичної поведінки 1. Опрацювання ситуації. БАБУСЯ Прийшов до Борки товариш. Товариш сказав: — Здрастуйте, бабусю! Борка весело підштовхнув його ліктем. — Ходімо, ходімо! Можеш із нею не вітатися. Вона стара стару-шенція. Бабуся обсмикнула кофту, поправила хустину і тихо поворушила губами: — Образити — що вдарити, приголубити — треба слово шукати. А в сусідній кімнаті товариш казав Борці: — А з нашою бабусею завжди вітаються і свої, і чужІ. Вона у нас головна. — Як це — головна? — зацікавився Борка. — Ну, старенька... всіх зростила. Її не можна кривдити. А чого ж ти зі своєю так? Гляди, батько прочухана дасть за це. — Не дасть! — насупився Борка. — Він сам з нею не вітається. — Та ми свою бабусю не кривдимо, — зашарився Борка. — Вона у нас... сита і здорова. Прощаючись із товаришем, Борка затримав його біля дверей. — Бабо, — нетерпляче гукнув він, — іди-но сюди! — Іду, іду! — зашкутильгала з кухні старенька. — Ось, — сказав товаришеві Борка, — попрощайся з моєю бабусею. Після цієї розмови Борка часто ні з того, ні з сього запитував у бабусі: — Кривдимо ми тебе? А батькам сказав: — Наша баба — краща за всіх, а живе гірше від усіх — ніхто про неї не піклується! — Хто це тебе навчив батьків осуджувати? Гляди мені, малий ще! І, розхвилювавшись, накидалися на бабусю: — Це, мабуть. Ви, матусю, дитину підбурюєте? Якщо невдоволені нами, могли б й самі сказати. Бабця, м’яко всміхаючись, хитала головою: — Не я вчу, життя вчить. А вам би, дурненькі, радіти треба, для вас син зростає. Я своє віджила на світі, а ваша старість ще попереду. Що уб’єте, те не вернете. (В. Осєєва) Питання Кого із хлопчиків можна назвати люблячим онуком і чому? Як можна охарактеризувати ставлення батька Борки до своєї матері? Як ви розумієте слова бабусі: «...Не я вчу, життя вчить... Що уб’єте, те не вернете?» 2. Розвиток творчої уяви (РТУ). — А тепер уявімо, що ви опинилися на місці хлопчика Борки. Як би ви поводилися в такій ситуації? (Міркування і висловлювання учнів.) — Пограємо в гру «Добре і погано», — Що в цій ситуації є доброго? — Що поганого? VII. Підсумок уроку — З якими поняттями ми сьогодні ознайомилися? — Що вивчає етика? — Які враження від уроку залишились? — Якого висновку ви дійшли? — Дякую за співпрацю! VIII. Домашнє завдання (на вибір) 1. Дібрати прислів’я про добро, справедливість, любов. 2. Намалювати етикетку. 3. Дібрати матеріал з історії етикету. | |
| |
Переглядів: 1957 | |
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація... |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
Виконання шва «уперед голку». Оздоблення виробів ручним швом |
Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка» |
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір... |
Всього коментарів: 0 | |