Урок 25 (читання) Тема: Повний звуковий аналіз слів. Урок-гра "Поле чудес"Мета: учити дітей виконувати повний звуковий аналіз слів, виділяти звуки в складі слова, моделювати слова й речення, формувати поняття про слова, що мають декілька значень, а також про те, що один і той самий предмет можна назвати по-різному; вчити виконувати самостійну роботу; розвивати мовлення першокласників; артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати уважність. Обладнання: індивідуальні диференційовані картки для самостійної роботи, таблиці з умовним позначенням слів для турів гри, призи переможцям турів; зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; сюжетний малюнок, моделі речень; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент - Сьогодні ми всі - учасники гри "Поле чудес", а Леонід Яку-бович у відпустці. Тому, якщо дозволите, вестиму її я. У завданнях вам зустрінуться звукові схеми до слів, що є назвами різних машин. II. Основна частина І відбірковий тур Словникова робота. Формування поняття про слова, що мають декілька значень - В українській мові є слова, що мають декілька значень. Слово машина - одне із них. По-перше, це механізм, створений людиною для виконання корисної роботи, наприклад, у сільському господарстві: трактори, комбайни, сівалки тощо. їх ще називають жниварські (сільськогосподарські) машини. Найулюбленіші машини сучасних дітей - електронні обчислювальні машини: комп'ютери і ноутбуки. Також машинами називають численні транспортні засоби, що здійснюють перевезення пасажирів. Існує залізничний, водний, підземний, повітряний транспорт; транспорт пасажирський і вантажний. Тож рушаємо у цікавий світ, створений працьовитими людськими руками,- світ машин. Завдання 1. Вправи на складоподіл за ілюстрацією Букваря - Зверніть увагу на дітей, що працюють за сучасними електронно-обчислювальними машинами - комп'ютерами. Дайте їм імена. Назвіть імена дітей, що мають два склади. (Оля, Іра, Зіна, Олесь, Іван, Тарас, Борис), три склади (Микола, Леонід, Олена, Тетяна, Наталя, Віталій). Визначте наголошений склад. Завдання 2. Фонетико-артикуляційні вправи o Чим кінчається день і починається ніч? (<Звуком [н']) o Послухайте вірш і назвіть слова, в яких чуєте звук [т]. Ідуть жнива. Тарасів тато На тракторі в степу весь час. Як тато, трактористом стати Також збирається Тарас. Учитель ще раз читає вірш. До виконання завдання першого туру викликає трьох учнів, які правильно підняли руку і назвали слова вірша з одним, двома, трьома складами. Завдання І туру - У першому турі вам треба відгадати слово, звукову схему якого записано на дошці. Це слово - назва гумового або залізного обруча на ободі колеса. (Шина) (Учні можуть називати окремі звуки або відгадувати слово відразу. Той, хто назвав звук неправильно, дає змогу відповісти іншому. Якщо сталося так, що гравці першого відбіркового туру не можуть назвати слово з двох спроб, учитель визиває гравця із класу.) - Отже, що означає слово шина? (Це гумовий або залізний обруч на ободі колеса.) II Відбірковий тур Завдання 1. Складання речень за ілюстрацією Букваря і запис моделей до них: Літак летить. Корабель пливе. Потяг мчить. Машина зупинилась. Мотоцикл стоїть. У небі літак. У морі - човен. На колії - потяг. На трасі - мотоцикл. Завдання 2. Добір складів за подібністю: до складу з твердим приголосним дібрати склад із м'яким приголосним: та - тя; то - тьо; ту - тю; те - те; ти - ті. Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день. Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців II туру. Завдання II туру - Зверніть увагу на таку звукову схему. Це слово - важкий металевий пристрій з лапами і на ланцюгу, призначений для зупинки судна у відкритій водоймі через зчеплення його з ґрунтом. (Якір) Фізкультхвилинка Встали всі швиденько І приготувалися дружненько. Команди усі виконуйте вміло. Отже, до діла сміло! Руки на плечі один одному поклали. Вліво качнулися, потім управо. Як на хвилях нас на морі качає. Вітер морський нас всіх обдуває. Вітром зірвало парус у нас. Канати піднімемо ми в той же час. Піднімемо знову, нумо ще раз. Матроси в цій залі - просто клас! В біноклі поглянем - морські простори, В морі спокійно, адже ми в дорозі. Можна в мандрівку нам вирушати, Рукою услід усім помахати! III Відбірковий тур Завдання 1. Добір звукових схем до малюнків Букваря (машина, літак, потяг). Завдання 2. Складання речень до схем, поданих на сторінках Букваря (с. 16-17). Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день. Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців III туру. Завдання III туру - Зверніть увагу на таку звукову схему. Це слово - споруда, пристосована до плавання та перевезення людей і вантажів по воді. Її можна назвати словами пароплав, корабель, човен, яхта. (Судно) Гра з глядачами Глядачам пропонується звукова схема слова, що називає апарат для очищення пилу з предметів одягу, меблів, килимів тощо. (Пилосос) Фінал Переможцям трьох турів гри пропонується завдання: дібрати до звукової схеми слово, що називає прилад для вмикання і вимикання електричного струму. Без нього не існує жодної побутової техніки. (Вимикач) Фізкультхвилинка Учні показують рухами, як вони прибирають удома. Я маленький господар, Мамі помагаю. Наче кухонний комбайн, Вдома прибираю. Супергра Переможцеві гри пропонується послухати вірш Лідії Компанієць і назвати сільськогосподарську машину, про яку ще не йшла мова на уроці; зробити повний звуковий аналіз цього слова. Переливчасто гуркоче Трактор на лану: Ллється, ллється із сівалки Зерно в борозну. Проросте воно й запахне Полем, чебрецем. Стане в мами під руками Теплим буханцем. Учень під керівництвом учителя виконує повний звуковий аналіз слова сівалка. Учитель пояснює, що сівалка - це машина для висіву насіння сільськогосподарських культур, кормових трав, а також для внесення добрив у ґрунт. III. Заключна частина Підбиття підсумків гри (можна у формі репортажу) - Увага! Увага! Передаємо репортаж з уроку навчання грамоти, що відбувся у 1-А класі.... Це був не просто урок, а гра "Поле чудес"! Завданнями для гри слугували слова, що стосуються різних машин. Учні були дисциплінованими, працювали самостійно, виконували різні завдання, з'ясовували значення слів, аналізували їхній звуковий склад, складали речення і моделі до них. Учитель називає ще раз переможців відбіркових турів, кожного туру гри і фіналу. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3747 | |
Плетіння. Спосіб плетіння «косичкою». Створення виробів з плетіння |
Ю. Ярмиш «Зайчаткова казочка» |
Екскурсія на пришкільну ділянку. Спостереження за осінніми змінами в живій і ... |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
Жива і нежива природа |
Всього коментарів: 0 | |