УРОК 11 Тема. Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва. Практична робота «В гостях у Нептуна»Мета: 1. Дати загальне уявлення про скульптуру, її види й жанри, ознайомити з матеріалами й засобами виразності, визначити значення скульптури в місті, у спорудженні, її призначення, удосконалювати навички роботи з пластиліном. 2. Розвивати здібності до сприйняття творів майстрів скульптури. 3. Виховувати естетичне почуття до навколишнього світу. Обладнання: матеріали: пластилін, стеки, картон, альбом із шаблонами (с. 21); зоровий ряд: демонстраційна таблиця «Види скульптури». Хід уроку I. Організація класу II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. На попередніх уроках ми ознайомилися з живописом і графікою. Кожний вивчений вид мистецтва має свої засоби для створення художнього образу. Не менш цікавий вид образотворчого мистецтва — скульптура: пам’ятники видатним людям і скульптурні групи прикрашають вулиці та майдани, фонтани, парки та сквери, окремі громадські будинки також прикрашені скульптурами. III. Оголошення теми уроку Сьогодні на уроці ми розроблятимемо декоративні прикраси для будинків. IV. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя. Скульптура — ліплення, пластика — один із видів мистецтва, що створює об’ємне зображення з різних матеріалів. Скульптура буває двох типів: кругла й рельєф. Круглу скульптуру можна обійти з усіх боків, матеріал, з якого вона виконана, оброблений аналогічно. У рельєфі об’ємні зображення вирізані на плоскій поверхні, спрямовані на глядача й оброблені тільки з цього боку. (Див. альбом із шаблонами, с. 21.) Рельєф може бути глибоким, коли зображення врізане, а не виступає над площиною; плоским, коли рівень зображення й рівень поверхні однакові; високим, таким, що виступає над площиною. Якщо рельєф виступає над площиною менше, ніж наполовину, його називають барельєфом, якщо більше — горельєфом. Скульптуру розрізняють і за призначенням. 1. Скульптура, велика за розмірами, яка виражає значні ідеї, закріплена в певному місці, називається монументальною. Монументальна скульптура — це пам’ятники героям, які здійснили подвиг заради людства; культові зображення; меморіальна скульптура, пов’язана з архітектурою. 2. Скульптурними спорудженнями прикрашені фонтани, фасади соборів і сучасних будинків, стадіони й парки. Це теж велика, закріплена в певному місці скульптура, але її призначення — прикрашати, звідси й назва — декоративно-монументальна скульптура. 3. Важко уявити невелику скульптуру на майдані: і розміри не ті, і деталі дрібні, вони залишаться непоміченими на великій відстані. Ці скульптури хочеться розглядати зблизька, їх можна перенести з одного місця в інше. Такі спорудження призначаються зазвичай для оздоблення інтер’єрів, роблять їх на спеціальному верстаті, звідси й назва — станкова скульптура. Головним предметом зображення цього виду скульптури є людина або тварина. Залежно від змісту скульптури визначається її жанр: портрет, тематична композиція, анімалістична скульптура — зображення тварин. Скульптура може виконуватися з різноманітних матеріалів. Пластика — це мистецтво ліплення, скульптура, створена з легких матеріалів (глина, гіпс, віск). До цих матеріалів скульптор звертається тоді, коли шукає задум свого твору, оскільки можна легко змінити форму, образ. Але всі ці матеріали не міцні, тому й недовговічні. Міцність — така ж необхідна умова для скульптури, як і для архітектури. Один із найтвердіших матеріалів — каміння. Але каміння буває і тверде, і м’яке: кожне з них має певний характер. Поверхня піщаника нагадує людську шкіру, не випадково з нього створений чудовий портрет єгипетської цариці Нефертіті. Мармур має інший характер. Цей камінь світлоносний, він світиться зсередини. У мармурі найчастіше втілюють який-небудь прекрасний, ідеальний образ: материнство, любов. Коли хочуть сказати про твердість, говорять: «Твердий, як граніт». Бронза — метал дзвінкий і урочистий. Дерево — матеріал одночасно і твердий, і м’який, міцний і легко піддається псуванню. V. Практична робота Виконання декоративного панно. Сьогодні на уроці ми побудемо скульпторами, які одержали завдання розробити декоративну прикрасу будинку музею природи. Це буде рельєфне панно (велика настінна картина) «В гостях у Нептуна» для залу мешканців морів і океанів. Тому декоративна прикраса цього об’єкта буде пов’язана із зображенням риб, водоростей, молюсків тощо. Матеріалом для колективної роботи слугуватиме пластилін. Ми складемо панно з окремих рельєфних фрагментів, які вам необхідно виконати. Пластилін подібний до глини, тому створюватимемо об’єм на поверхні способом нарощування. Етапи виконання роботи «В гостях у Нептуна». 1) Поверхню майбутнього рельєфу виконайте на картоні розміром 10 × 10 см, на який попередньо нанесений шар пластиліну (приблизно 3—5 мм). 2) Підготуйте на такому ж форматі малюнок рельєфу (водорості, рибка, черепашка тощо). 3) Користуючись ескізом, виконайте цю роботу в матеріалі, тобто пластиліні, з використанням стеків, порожніх ампул для передання фактури, надання певної декоративності. З окремих рельєфних робіт зберіть рельєфне панно, призначене для оздоблення будинку музею природи. Примітка: деякі діти використовують у своїй роботі одноколірний пластилін, інші — кольоровий. У процесі складання фігур треба враховувати це: створити два різні панно або ритмічно чергувати їх. VI. Завершення уроку Підбиття підсумків. Демонстрація кольорового панно. Завдання на наступний урок: принести кольоровий папір, клей, ножиці, лінійку, олівець. | |
| |
Переглядів: 4644 | |
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси |
Природа в місті (селі) та його околицях |
Конструювання. Курочка Ряба |
Техніка виконання розпису пензлем. Виконання візерунків |
Висівання пророщеного насіння у відкритий ґрунт |
Всього коментарів: 0 | |