Чому на Землі існують пори року
Тема: Чому на Землі існують пори року.
Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причиною зміни пір року на планеті; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи. Обладнання: підручник, зошити, глобуси, ліхтарик, телурій,календар природи. Тип уроку:комбінований Очікувальні результати: Початковий рівень: пригадує назви явищ природи; має поняття про причини зміни дня і ночі на земній кулі; Середній рівень: пояснює, що спостереження за природою допомагають людині дізнатися чому змінюються пори року. Достатній рівень: розуміэсуть явища зміни пори року і вміти його пояснити; вміє спостерігати, аналізувати явища і робити висновки; добирає умовні позначення до поданих фото ілюстрацій явищ природи; Високий рівень: встановлює відповідність між назвами місяців; бере участь в обговоренні знайденої інформації; складає саморобний наочний посібник; презентує творче завдання. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань 1. Перевірка домашнього завдання — З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті? — Навколо якої осі обертається Земля: справжньої чи уявної? — Скільки обертів робить Земля за добу? 2. Слухання розповідей учнів про першого космонавта України — Леоніда Каденюка III. Повідомлення теми і мети уроку. — Виберіть висновок, якого ми дійшли на минулому уроці. 1 Ніч настає, оскільки на небі з’являється Місяць. 2 Планети обертаються навколо Сонця. 3 День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї осі і по- різному освітлюється Сонцем. (Останній висновок належить до минулого уроку.) — Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї осі, рух навколо Сонця.) — До чого призводить рух навколо своєї осі? — До чого призводить рух Землі навколо Сонця? — Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок? (Ми дізнаємося, що відбувається на Землі, коли вона рухається навколо Сонця.) IV. Вивчення нового матеріалу Перед тим як приступити до вивчення нової теми , давайте ми з вами переглянемо відеозапис. 1. Робота за підручником (с. 10–11) — Пригадайте, що вам відомо про рух Землі навколо своєї осі. — Які бувають пори року? — Здавна люди помітили, що коли сонце піднімається високо на небосхилі,— на землі тепло, а коли опускається низько,— холодно. — Чому теплі пори року (весна, літо) змінюються холодними (осінь, зима)? — Чому Земля отримує від Сонця у різні пори року неоднакову кількість тепла і світла? — Коли сонячні промені падають прямо, сонце спекотніше. Якщо ж промені сонця падають на земну поверхню під кутом, то вони гріють земну поверхню слабше. Ось чому змінюються пори року на Землі. За який час Земля обертається навколо Сонця? Як цей час називають Перевір себе — Які рухи здійснює наша Земля? — Скільки днів триває рік? — Поясніть, чому бувають пори року. Назвіть їх. Для допитливих Шлях, яким Земля обертається навколо Сонця, називають орбітою. Підсумок. Зміна пір року — вічне і незмінне явище природи. Його причиною є рух Землі навколо Сонця, який триває 365 днів, або рік. 2. Фізкультхвилинка Гуси-лебеді летіли, (змахи руками) На лужку спочити сіли, (присідання) Потім встали, крильця склали, (руки до плечей) Розминати спинки стали (колові рухи плечима) Ніжки обмивали, (нахил, руки вниз) Вгору підлітали, (стрибок, руки вгору) Хвостик піднімали, (нахил, руки зчеплені за спиною) Шийки повертали (повороти голови) Потім гуси потягнулись (глибокий вдих , руки вгору) Діти до занять вернулись (сісти за парти) 3.Робота в групах — Які пори року ви знаєте? (Осінь, зима, весна, літо) — Скільки їх? (4) — Зараз ми об’єднаємося у 4 групи. Дітям пропонують вибрати будь-який жетончик (жетончики 4 кольорів: жовтий, білий, зелений, червоний). — У нас утворилося 4 групи. — Учні з жетончиками жовтого кольору мають знайтине менше 5 сезонних змін, якої пори року? (Осені) — Учні з жетончиками голубого кольору мають знайти не менше 5 сезонних змін, якої пори року? (Зими) — Учні з жетончиками зеленого кольору мають знайти не менше 5 сезонних змін, якої пори року? (Весни) — Учні з жетончиками червоного кольору мають знайти не менше 5 сезонних змін, якої пори року? (Літа) Вислуховуються виступи кожної групи. На дошку вивішуються ілюстрації з цією порою року як допомога і підтвердження сказаному. Звертається увага на зміни в живій і неживій природі. Висновок: кожна пора року гарна по-своєму, має свої особливості, тобто свої сезонні зміни. V. Узагальнення й систематизація знань. Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія — Діти! Подивіться на цей прилад. — Хто з вас знає, як він називається? (Телурій) — Промовте слово хором. — Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад. (Учитель умикає телурій.) — Я хочу вислухати ваші думки. — Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як обертається Земля відносно Сонця.) — Яку роль гратиме лампа? (Лампа гратиме роль Сонця.) — Уявіть спочатку, що поверхня Землі — це ваша рука. Увімкнемо лампу (спостереження за учителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), піднесемо руку на такій відстані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу. Що ви відчуваєте? (Руці дуже тепло.) — Тепер, залишаючи руку на такій самій відстані від лампи, повільно підніміть її вгору. Що ви відчуваєте? (Руці вже не так тепло.) — Поверніть руку у вихідне положення. Що відчуваєте тепер? (Руці знову тепло.) — Опустіть униз. Чи тепло руці? (Руці не так тепло.) — Чому? (Діти висловлюють свої думки.) — Зробимо висновок. — Розкажіть про те, як падають промені на руку в першому, другому і третьому випадках. (У першому випадку промені падають прямо на руку, а в другому і третьому випадках промені падають навскоси.) — Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, а рука знаходилася ближче до джерела тепла.) — Виконаємо такий самий дослід з глобусом — моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля. — Простежимо за обертанням глобуса. — Куди «дивиться» вісь Землі: на Сонце чи у напрямку від нього?— Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені: світло, тепло або те і інше? (І світло, і тепло.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (В Австралії більше тепла.) — Як ви вважаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Австралії — літо.) — Продовжимо спостереження за обертанням глобуса навколо Сонця. — Вісь землі «дивиться» на Сонце чи у напрямку від Сонця? (На Сонце.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії? (Тепер тепліше в Києві.) — Яка пора року в Києві? (Тепер в Києві літо, а в Австралії — зима.) — Спробуємо зробити висновок. Чому так сталося? (Версії дітей.) — Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, промені прямі, пора року — літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року — зима. — Як ви гадаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт навколо Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австралії — літо.) — За який період це станеться? (За рік.) — Скільки триває рік? (12 місяців.) — Отже, що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року.) — Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної осі і рух Землі навколо Сонця.) — Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.) — Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.) VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Розкажіть одне одному в парах, у чому полягає причина зміни пір року? — Дізнайтеся, чи є місце на нашій планеті, де буває тільки ніч або день, зима або літо. VII. Домашнє завдання Опрацювати підручник на ст. 10–11. Скласти кросворд про пори року. | |
| |
Переглядів: 2179 | |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край» |
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар» |
Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови» |
Робота з природним матеріалом. Складання орнаменту у смужці |
Всього коментарів: 0 | |