УРОК 19 Тема. Уроки чемностіМета: ознайомити зі змістом столового етикету, його доцільністю, з правилами культури поведінки за столом; ознайомити із вимогами до усного мовлення (чистота, виразність, чіткість); виховувати шанобливе ставлення до старших членів родини, людей; збагачувати словниковий запас привітними словами; виховувати любов до рідної мови. Обладнання: грамзаписи пісень «Мово рідна!» у виконанні Павла Дворського, «Вместе весело шагать»; словничок привітних слів, пам'ятки господареві і гостеві, правила етикету; посуд для чаювання. Хід уроку I. Організаційний момент — Що ж таке чемність? Звертаємося до словника. Чемність — це уважне, ввічливе, люб'язне, шанобливе ставлення до людей. Чемна людина вживає ввічливі слова. Отже, сьогодні будемо вчитися бути чемними, а наступного уроку постараємось бути насправді чемними господарями і гостями, бо у нас буде Школа ввічливості — вітатимемо іменинників — дітей, що народилися в січні. II. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу «Ніщо не дається людині так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість». (записано на плакаті). Як ви це розумієте? Давайте залишимо цей плакат у класі і завжди будемо до нього звертатися. Чи завжди потрібна ввічливість? Допоможуть це пояснити учні, які зіграють ролі бібліотекаря і читача. 1-й учень (читач): Дайте мені книжку «Українські народні казки». 2-й учень (бібліотекар): Вибач! Але я не можу тобі дати цю книжку. 1-й учень: А чому? Немає у вас такої книжки? 2-й учень'. Та ні. Книжка є, але її тобі не дам з іншої причини. Подумай. Через хвилину читач знову прийшов до бібліотеки і одержав потрібну йому книжку, бо по-іншому звернувся до бібліотекара. А як саме? Побудуйте цей діалог. 1-й учень: Доброго дня! Дайте мені, будь ласка, книжку «Українські народні казки». 2-й учень: Добрий день! З радістю. Візьми цю книжку. Бажаю тобі успіху. 1-й учень: Дякую. До побачення. 2-й учень: До побачення. Нехай тобі щастить. — Чим перший діалог відрізняється від другого? Словничок ввічливих слів: дякуємо, вдячні, будь ласка, вибачте, пробачте, прошу вас, до побачення, спасибі. 1. Бесіда. 1) Коли вітається чемна людина? 2) Назвіть слова-привітання. 3) 3 ким вітається чемна людина? 4) Як треба вітатися, коли здалеку помітив знайомого? 5) Коли багато людей в кімнаті, як треба привітатися? 6) Назвіть чемні слова. Як треба казати слова-вітання? — Побудуйте діалог, використовуючи ввічливі слова. 2. Фізкультхвилинка (Проводить підготовлений учень під пісеньку «Вместе весело шагать».) 3. Як поводитися за столом. — Хто із вас любить ходити в гості? А чому ви любите ходити в гості? (щоб поспілкуватись з друзями, весело та цікаво провести час). Частіше за все на гостей чекають, їх привітно зустрічають, їх частують, пригощають. А ми, українці, споконвіку славилися гостинністю. Господині уміють зустріти гостей, смачним пригостити. За тривалий час виробилися чіткі уявлення про те, як мають поводитися господар та гість, тобто «Народний етикет». Вчитель читає правила народного етикету: — Будьте як вдома, а поводьтеся як у гостях. — В гостині завжди пам'ятай, що ти не вдома. — Веселий гість — дому радість. — Гостя по одягу зустрічають, а по розуму проводжають. — Чим хто має, тим гостей приймає. — Ситого гостя добре годувати. Пам'ятка господареві 1) Будьте привітними господарями — доброзичливо зустріньте гостя, допоможіть йому роздягнутися, запросіть у кращу кімнату, спробуйте зайняти гостя. 2) Будьте уважними — знайдіть час поговорити з усіма гостями, більше уваги приділіть тому, хто у вас в гостях уперше. 3) Будьте тактовними — не звертайте уваги на помилки гостя, не говоріть на неприємні для нього теми. 4) Будьте вихованими — не зважаючи ні на що, не показуйте гостям свого незадоволення чи поганого настрою. 5) Будьте щедрими — не жалкуйте часу, зусиль на те, щоб гарно прийняти гостей, зі смаком сервіруйте (накрити) стіл. Пам'ятка гостеві 1) Як поводитися під час їжі: — сидіти треба злегка нахилившись уперед; — розмовляйте з сусідом праворуч, не повертаючись спиною до того, хто сидить ліворуч; — сидіти треба прямо, при розмові повертати тільки голову; — ноги перед собою не витягуйте; — на столі можуть бути лише кисті рук, але не лікті; — з повним ротом не розмовляють; — намагайтесь, щоб тарілка була якомога менше забруднена; — кладуть на тарілку стільки, скільки можуть з'їсти; — не їжте швидко. Запам'ятайте: у чужому домі будь привітливий, а не примітливий. 4. Сервіровка стола. Два учні накривають стіл для гостей. Інші в цей час грають у гру «Так» і «Ні». 1) Вихована людина буде сміятися над чужими помилками. 2) Можна показувати пальцем на якийсь предмет. 3) Під час розмови треба дивитися у вічі співрозмовнику. 4) Людина, яка вживає ввічливі слова, чемна? 5) Грюкати дверима ввічливо. 6) Неввічливо говорити погано про відсутніх. 7) Перебивати розмову дорослих або ровесників ввічливо. Учні показують і розповідають, як вони накрили стіл для гостей. — Як повинна говорити чемна людина? Чи можна назвати ту людину, яка не знає, не вміє розмовляти своєю рідною літературною мовою, чемною? — Поговоримо про нашу мову. Що є «сміттям» у мові? Чим воно шкідливе? Наведіть приклади. III. Узагальнення вивченого Робота в парах. Скласти прислів'я про мову, працю. IV. Домашнє завдання Приготуватись до свята «Школа ввічливості» — святкуються дні народження дітей, які народилися у січні. Завдання для роботи в парах: складіть прислів'я, поясніть зміст, вивчіть. 1) словами, не, як, хвостом, кидай, пес 2) голову, душу, ранить, а, шабля, слово 3) гірко, буває, і, від, слів, солодких 4) приятель, не, голові, язик, дурний 5) доброти, без, чекай, роботи, не 6) люблять, білі, чужу, руки, роботу 7) працює, а, бджола, й, мала, та 8) говори, більше, та, менше, роби 9) все, вперта, переможе, праця 10) труд, все, і, впертість, перетруть 11) почесний, труд, всякий 12) роботи, де, крику, мало, багато, там | |
| |
Переглядів: 4683 | |
Вирощування рослин у закритому ґрунті. Відбір повноцінного насіння (коренів) ... |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Що може комп’ютер |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
Місця підвищеної небезпеки у школі |
Всього коментарів: 0 | |