Тема 9. Як змінюється стан води при нагріванні й охолодженні?Мета: ознайомити учнів із властивостями рідин, що здатні розширюватися при нагріванні та стискуватися при охолодженні; виховувати інтерес до вивчення природи. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання — Де в природі міститься вода? — Чому Землю називають 4голубою планетою*? — Які ви знаєте водойми? — Розкажіть, які водойми є у вашій місцевості. Чому вони мають таку назву? Слухання розповідей учнів про те, як змінився стан улюбленої водойми {річки, озера, ставка тощо) восени. III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що стан води при нагріванні та охолодженні змінюється. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Робота за підручникам [с. 22-23) — Розгляньте малюнки на с. 22. У яких трьох станах існує вода? — Від чого залежить стан води? Дослідницька лабораторія — Розгляньте малюнки. Які властивості води при нагріванні та охолодженні ви спостерігаєте? — Роздивіться фотографії на с. 23 і розкажіть, з чого виготовлені ці скульптури. Де ще міститься вода в природі? — Запам’ятайте приказки. ■ Мороз кріпне — лід товстіє. ■ Без хмари дощ не приходить. — їжачок Хитрячок запитує: 4Коли можна воду в решеті носити?». 2. Фізкультхвилинка V. Узагальнення й систематизація знань Слухання розповіді«Подорож краплинки» ...Була зима. Блищав сніг. Маленький хлопчик гуляв морозного ранку на вулиці і побачив на розі будинку бурульку. Вона була дуже гарна. А може, вона солодка, подумав хлопчик, і йому дуже захотілося й посмоктати. Він узяв палку і влучив у бурульку. Бурулька впала, хлопчик зрадів, схопив бурульку і хотів посмоктати, але бурулька заговорила до нього. — Не бери мене до рота, не треба, я розкажу тобі багато цікавого. — Ти, мабуть, чарівна бурулька? — Так, я зачарована, я заморожена, і дуже дякую, що ти врятував мене. І я прошу тебе: не губи мене, я надзвичайно люблю стрибати, як ти, скрізь бігати і ніколи не сидіти на місці. Дата Клас Я була веселою краплинкою води і плавала зі своїми сестричками по річках і морях. Усі звали мене невгамовною, вітер не давав мені ані хвилинки спокою. Чого він хотів від мене — не знаю. Він здіймав страшні хвилі. Я, маленька краплинка, тікала від нього. Якось тихого літнього дня вітер виплеснув мене на берег на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо. Високо над землею я літала в білій хмарі, мені було весело. Коли ж раптово знову налетів вітер, я швидко падала на землю дощем і напувала її. Я не боялася потрапити на землю, адже я там рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерелом. Потім з сестричками потрапила у довгі, темні труби. Там дуже багато води. — Нічого страшного, нічого страшного,— говорили старші сестрички,— це звичайний водопровід, і незабаром ми виллємося на білий світ. Там я здружилася з багатьма сестричками, ми багато говорили між собою і розповідали про себе. Одні розповідали, як їх наливали у паровози, підігрівали, і як вони, обернувшись на пару, рухали потяги. Інші розповідали, що вже не раз їх узимку закривали в труби, щоб опалювати будинки. І якби не вони, то люди померзли б. Але ось раптом відкрили кран, мене налили в чайник, у звичайний великий чайник, і поставили на електричну плиту. — Що зі мною буде7 Що зі мною буде? Так гаряче! Так гаряче! — заплакала я разом із сестричками. Та я швиденько-швиденько підібралася до кінчика чайникового носа, легкою парою знялася вгору і вилетіла з іншими подругами крізь кватирку. Ой, лишенько, та надворі знову був вітер, і який сердитий, холодний! Він тепер служив у білої Зими. Вона йому тільки слово мовила — підхопив мене і вже білою сніжинкою я упала на дах будинку. Я дивилася на своїх подружок-сніжинок, які кружляли в повітрі, заздрила їм, плакала, і сльозинки мої замерзли. Я стала знов холодною крижаною бурулькою. Бурулька замовкла і хлопчик почув, як вона тане в його руках. — Трішечки тепла — і я знову оживаю, знов іду далі. Дякую за тепло твоїх рученят. Згадай мене, коли плаватимеш у річці, коли побачиш росу і золотий дощик. Ось така історія трапилася з краплинкою. М. Остапчук — Про що бурулька розповіла хлопчику7 — Які історії трапилися з бурулькою? Під час розповіді вчитель відкриває малюнки хмари, крапельок, струмочка, моря, сонця, пари. Виходить схема «Кругообіг води в природі». — Розкажіть про подорож крапельки води, користуючись схемою. VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Що нового ви дізналися на уроці? — Як довести, що стан води при нагріванні та охолодженні змінюється? VII. Домашнє завдання С.22-23. — Доведіть, що вода у природі існує у вигляді льоду, криги, снігу та пари. Розкажіть природознавчу казку про пригоди Крапельки води. А який стан води вам подобається найбільше? | |
| |
Переглядів: 3214 | |
Тварини рідного краю |
Значення природи для життя людини |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення новорічних прикрас. Сіточки |
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр... |
Дикі та свійські тварини |
Всього коментарів: 0 | |