УРОК 16 ТЕМА: СЛОВА — НАЗВИ ТРАНСПОРТУМета: ознайомлювати учнів зі словами — назвами транспорту; активізувати знання лексики та уміння будувати зв’язне висловлювання; розвивати мовленнєву активність, творчу уяву, спостережливість, пізнавальний інтерес; прищеплювати навички ввічливої поведінки в транспорті; повагу до людей різних професій. Словник: автобус, автомобіль, вертоліт, корабель, літак, пароплав, поїзд, трамвай, тролейбус, катер, гелікоптер, мотоцикл, метро, пасажир; водій (шофер), капітан, стюардеса, машиніст; гараж, аеропорт, вокзал. Обладнання: предметні малюнки із зображенням транспорту; іграшки (літак, машина, корабель); сюжетні малюнки за темою «Транспорт»; розрізані листівки у конвертах (за кількістю груп). ХІД УРОКУ I. Організаційний момент Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок. Встаньте всі рівненько, Привітаємось гарненько: «Добрий день!» II. Мотивація навчальної діяльності — Незабаром настане літо, завершиться навчальний рік у школі та почнуться канікули. Як би ви хотіли їх провести? Де побувати? — А як можна дістатися іншого міста чи села? Під час відповідей учнів учитель виставляє на набірному полотні предметні малюнки із зображенням транспортних засобів, про які говорять діти. — Як одним словом назвати машину, автобус, поїзд, літак? {Транспорт) III. Повідомлення теми уроку — Сьогодні на уроці ми вивчатимемо слова — назви транспорту, учитимемося використовувати їх у своєму мовленні, говоритимемо красиво і правильно. IV. Опрацювання нового матеріалу. Активізація й поповнення словникового запасу учнів 1.Бесіда — Діти, що зображено на малюнку? {Місто) — Як ви гадаєте, на чому можна дістатися з одного кінця міста в інший? — А на чому можна доїхати з одного міста в інше? Під час бесіди вчитель виставляє малюнки із зображенням транспортних засобів, про які раніше не згадували діти. За необхідності вчитель доповнює відповіді учнів. 2.Гра «Луна» Учитель, показуючи на малюнки, чітко промовляє слова, діти хором повторюють їх. 3.Гра «Так чи не так» Учитель, показуючи на один з малюнків, запитує: — Це автобус? Діти відповідають: — Так. Це автобус. Або: — Ні. Це не автобус, це трамвай тощо. 4.Гра «Перекладач» Учитель називає слова російською мовою, а учні — українською. • Самолет {літак), • корабль {корабель), • поезд {поїзд) тощо. 5.Гра «Слова в колі» Учитель запрошує до дошки 4-5 учнів, які утворюють коло. Діти по черзі називають слова — назви транспорту. Учень, який не може назвати нового слова, залишає гру. Переможцем уважається той, хто останнім назвав слово. 6.Гра «Ланцюжок слів» (змагання) Учитель називає слово: — Поїзд. 1- й учень повинен повторити слово, яке сказав учитель, і додати своє: — Поїзд, автобус. 2- й учень до цих слів додає і своє: — Поїзд, автобус, літак тощо. Перемагають учні того ряду, де назвали найбільше слів і не збилися. 7.Гра «Що змінилося?» Для проведення гри можна використати предметні малюнки або іграшки, які виставляють на набірному полотні (на столі). Діти кілька секунд розглядають малюнки (або предмети) і за сигналом учителя заплющують очі. Учитель переставляє один із малюнків (іграшку) або зовсім його прибирає. За сигналом діти розплющують очі. Учитель запитує: — Що змінилося? Діти пояснюють: — Автобус стояв перед літаком, а тепер він опинився між кораблем і вантажівкою тощо. 8.Гра «Що це?» — Барвінок дуже любить подорожувати. Відгадайте, якими видами транспорту він пересувається. Велике морське судно. {Корабель) Ряд з’єднаних між собою залізничних вагонів, що рухаються за допомогою локомотиву. {Поїзд) Самохідна машина для перевезення пасажирів і вантажів по дорогах. {Автомобіль) Літальний апарат із двигуном і нерухомими крилами. {Літак) Міський рейковий електричний транспорт, що рухається завдяки мотору і живиться від підвісної електромережі. {Трамвай) 9. Хвилинка відпочинку Ч истомовка-добавляночка Діти повторюють склади і продовжують текст, знаходячи останнє слово за змістом і римою. Ини-ини-ини — по дорогах мчать... {машини). Ій-ій-ій — за кермом сидить... {водій). Ак-ак-ак — в небі синьому... {літак). Ель-ель-ель — пливе в морі... {корабель). Ай-ай-ай — ми сіли у... {трамвай). Ири-ири-ири — всі ми... {пасажири). Діти виконують імітаційні рухи. 11.Робота за малюнками. Складання словосполучень і речень — Якими можуть бути ці предмети? — Що вони можуть робити? — Для чого призначені? Наприклад: Автомобіль {який?) — великий {маленький), яскравий, блискучий, новий, швидкий, легковий {вантажний). Автомобіль {щоробить?) — їде, мчить, перевозить, гальмує, сигналить, зупиняється тощо. Автомобілі бувають легковими та вантажними. Легкові автомобілі перевозять пасажирів. Вантажні автомобілі перевозять вантажі. 12.Гра «Добери влучне слово» Мчить як... {стріла, куля). Повзе як... {черепаха, равлик). — Складіть речення, використовуючи утворені словосполучення. Наприклад: Літак мчить як стріла. 13.Гра «Продовжте речення» їдуть... {автобуси, автомобілі, трамваї). Пливуть... {кораблі, човни, катери, яхти). Летять... {літаки, гелікоптери). 14.Складання речень за сюжетними малюнками — Що зображено на малюнку? — Який корабель? — Що він робить? Де? Великий корабель пливе по синьому морю. Вантажний автомобіль привіз на будівництво пісок тощо. 15.Вправи на конструювання і реконструювання речень 1)Скоротити речення до 4-х, 3-х, 2-х слів. Учитель вимовляє речення, діти усвідомлюють його. Учитель повторює речення, діти запам’ятовують. Після цього вчитель пропонує скоротити речення послідовно, але зберігаючи основний зміст. Наприклад: Через великий міст проїхала вантажна машина. Через великий міст проїхала машина. Через міст проїхала машина. Проїхала машина. — Що змінилося, коли речення скоротили? 2)Переставити слова у реченні. Уранці над лісом з’явилися гелікоптери. Гелікоптери з’явилися над лісом уранці. Гелікоптери з’явилися вранці над лісом ... 3)Замінити одне слово. Пасажири виходили з тролейбусу. Люди виходили з тролейбусу. Діти виходили з тролейбусу тощо. 16.Гра «Бувальщина і небувальщина» Діти слухають речення і визначають: чи може так бути. Якщо не може, то слід відредагувати речення. — Незнайко також любить подорожувати. Послухайте, що він бачив. Біля світлофора зупинилися літаки. У повітря піднявся вертоліт. По рейках мчить автобус. Сашко переплив через річку у човні тощо. Діти виправляють: Біля світлофора зупинилися автомобілі (автобуси, трамваї). По рейках мчить поїзд (трамвай, електричка). 17.Поширення речень Учитель вимовляє речення і пропонує дітям поширити його. Наприклад: Автобус їхав. Автобус їхав до школи. Автобус їхав до нашої школи. Великий автобус їхав до нашої школи. Великий автобус їхав до нашої школи через міст. 18.Повідомлення вчителя — Машини, тролейбуси, потяги йдуть по землі. Тому цей вид транспорту називають наземним транспортом. — Що летить у повітрі? (Літаки, гелікоптери належать до повітряного транспорту, бо вони пересуваються у повітрі.) — Що плаває по морях, річках? (По воді можуть плавати кораблі, човни, яхти, баржі. Транспорт, що пересувається по воді, називають водним транспортом.) — Які існують види транспорту? Поясніть ці назви. 19.Розповідь учителя про професії людей, які працюють на транспорті — Професії багатьох людей пов’язані з транспортом. Це шофери, льотчики, машиністи, штурмани, капітани, кондуктори, стюардеси та інші. — А як називають людей, які їдуть у транспорті? Працівники транспорту дбають про те, щоб пасажирам у дорозі було зручно. V. Підсумок уроку. Рефлексія — Що нового ви сьогодні дізналися? — Якими враженнями від уроку ви поділитесь удома? — Що було для вас найцікавішим? — Про що ще ви хотіли б дізнатися? | |
| |
Переглядів: 8205 | |
Обладнання для роботи з глиною і пластиліном. Прийоми ліплення |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В.... |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Тварини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |