Тема 4. Чому буває день і ніч?Мета: ознайомити учнів а обертанням Землі навколо своєї вісі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з'ясувати послідовність подій протягом доби;актуалізувати знання про явища природи; роавивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв'язання проблеми, що розглядається; прищеплювати інтерес до пізнання світу. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань 1. Перевірка домашнього завдання — Що називається горизонтом? — Як називається межа горизонту, де небо нібито сходиться із землею? — Чи можна доїхати або дійти до лінії горизонту? — Як визначити сторони горизонту? — З якого боку знаходиться гніздо нашої знайомої Синьокрилої Сойки, якщо на нього ніколи не світить сонце? 2. Робота над загадками ■ До вечора помирає, зранку оживає. (День) ■ Підходити до будинку стала, З неба сонце вкрала. (Ніч) — Діти! Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.) — Чому вдень ясно? (Тому, що на небі сонце.) — Чому вночі темно? (На небі немає сонця.) III. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що Земля обертається навколо своєї вісі, чому буває день і ніч, що таке доба. IV. Вивчення нового матеріалу 1.Робота за підручникам (е. 12-13) — Яку форму має планета Земля? Як називається зменшена модель земної кулі? — Про що можна дізнатися завдяки глобусу? — Як називається уявна лінія, навколо якої обертається Земля? — Розгляньте малюнок на с. 13. З чого виготовив модель Землі їжачок Хитрячок? — Що він розказав про обертання Землі? Чому бувають день і ніч? Що таке доба? Скільки годин вона триває? Дослідницька лабораторія Освітлення Землі впродовж доби: за допомогою глобуса та джерела світла (лампочки) демонструється обертання Землі навколо своєї вісі та зміна освітлення впродовж доби. — Відгадайте загадки. ■ Що то за гість, що темряву їсть? (День) ■ Чорна корова все на світі поборола. (Ніч) — Розгляньте малюнки на с. 13. Які пори доби зображені на малюнках? Опишіть шлях, який проходить Сонце небосхилом упродовж дня. — Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце? Дата Клас — Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко. І маса Сонця теж величезна. Для того, щоб урівноважити уявні ваги, на одну шальку потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу шальку — 330 тисяч таких планет, як Земля. 2.Фізкультхнилинка V. Узагальнення й систематизація знань 1. Самостійна робота — Підкресліть те, що відбувається вдень, синім кольором, уночі — коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби — не підкреслювати. Жара, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе сонце, прохолода. 2. Робота в групах — Уявіть, як змінився б наш світ, якби обертання Землі припинилося? Можливі висновки роботи груп — На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем,— буде дуже спе-котно, можлива нестача питної води. — На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде .дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довга ніч. 3. Робота над прислів'ям — Зберіть прислів’я зі слів. Доба, день, пріч, і, ніч. Учитель вивішує слова на магнітній дошці, один учень розставляє їх. Читання прислів’я хором. День і ніч — доба пріч. — У народі говорять: «День і ніч — доба пріч». Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.) — Скільки повних обертів навколо своєї вісі зробить наша Земля за тиждень? (7 обертів) — Чому? (7 днів тижня.) — А якби Земля не оберталася або перестала б обертатися навколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона ввесь час була б повернена до Сонця, а інша — ні.) VI. Підбиття підсумків. Рефлексія — Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної? — Скільки обертів робить Земля за добу? (1) — Коли буває тепліше — вдень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.) — Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні) — З чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі навколо своєї уявної вісі.) VII. Домашнє завдання С.12-13. — З’ясуйте, які явища природи повторюються щодоби. Дослідіть, чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року. | |
| |
Переглядів: 3099 | |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз... |
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво |
Значення праці в житті людини. Правила організації робочого місця. Загальні п... |
Висівання пророщеного насіння у відкритий ґрунт |
Всього коментарів: 0 | |